Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

gabor7607 Creative Commons License 2023.11.11 0 0 50536

Köszi a választ. Mondjuk, én lehet ott tettem tönkre a generátort, hogy azt a ket vezetéket, narancssárga szürke, felcsereltem. Sajnos nem emlékeztem rá pontosan, hogy a narancssárga felül, vagy alul van. Mondjuk, most már jól van bekötve, de addig nem használom a járművet, míg bele nem rakom az új motort. Aztán azután jöhet a töltés javítás. Egy új aksit is kap a járgány, mert nagyon régi elhnaasznált van benne, feltöltés után, nagyon hamar leesik a feszültsége. Szóval kuka. Mondjuk, arra nem is gondoltam, lehet, hogy a rossz aksi is okozhatja azt, hogy kicsi a töltő feszültség? 13,2 volt. Lehet, ha beleteszek egy új aksit, a töltés is visszajön. Azért olyan 14 volttal kéne töltenie gondolom. 

Előzmény: Bakancs4 (50530)
imy59 Creative Commons License 2023.11.07 0 0 50535

Köszöm szépen a tanácsokat! Meg oldodott plexivel.

Brumi 05 Creative Commons License 2023.11.06 0 0 50534

Ezt az elektronikát ismerem. Bár már a funkciói felét sem látja el. Minden nyomógombos, kapcsolós. Izzítás, tekercs vezérlés, a ráindítás ellen nekem sosem működött. Viszont "szerencsém" van, mert nekem az összes vezeték gyárilag fehér így a hiba keresés egy rémálom. Nekem Saxo gyujtás kapcsoló van benne, ez tudja a mechanikus gátlást. Viszont a relé ötlete nyomógombosra alakítás esetén lehet jó ötlet. Bár a hangból hallható hogy jár a motor, de a nyomógomb véletlenszerű megnyomása ellen védelmet nyújthat. Az is igaz hogy léteznek "fedeles" nyomógombok aminek a benyomásához fedelet kell fölnyitni. Ez kisebb hibalehetőség. Viszont mindig tanul az ember. Azt nem tudtam hogy az Aixam és társai gyári kivitelben nem tudják a gátló funkciót. Nekem is volt 400-as, de már nem eredeti gyujtás kapcsolóval. Azt is vissza kellett fordítani újbóli indításhoz.

Előzmény: Bakancs4 (50533)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.11.05 -1 0 50533

Ezt nem tudtam , ilyen megoldással soha nem találkoztam , bár egy nyomógombos indítású munkagépnél logikusnak tűnik .

Az indítás gátló kifejezés a napjainkban oly divatos immobiliser-t juttatja az eszünkbe . Ezek eredeti funkciójuk szerint a jármű jogtalan elvitelét lennének hivatottak megakadályozni -- bár ahogy értesültem arra kevéssé alkalmasak , viszont rengeteg galibát és költséget tudnak okozni a jogos tulajdonosnak . Hát az is valami . 

Mopedautóknál a ráindítás megakadályozására én eddig két szisztémát láttam . Egyrészt a gyújtáskapcsolóba szoktak tenni olyan mechanikus reteszelést , ami csak akkor teszi lehetővé a slusszkulcs újbóli elfordítását az indítózás felé , ha előtte teljesen leveszik a gyújtást . Mintha a Tasso-ban lett volna ilyen . A másik megoldás a Yanmar motorok vezérlő elektronikája -- ez működteti az izzítást és a meglehetősen összetett ( tartó-és behúzótekerccsel komplikált ) leállítórendszert . A többi mopedautóban ( Ligier , Aixam , talán a régi Microcarok is ) nyugodtan rá lehet kerregtetni a járó a motorra -- kész szerencse , hogy ezek olyan hangosak , emiatt ez ritkán fordul elő .

Ez a Yanmar motoros JDM elektronikája :

Előzmény: Brumi 05 (50532)
Brumi 05 Creative Commons License 2023.11.05 0 0 50532

A válasz teljesen korrekt! Az én fölvetésem volt részben hibás. Az indítás gátlás vezérlése generátorról létező dolog, főleg munkagép motorok esetében. Az indító áramkörben elhelyezett relét működteti a töltő feszültség: - Álló motornál a relé zárja az áramkört így a motor indítható                                                                                                                                                                                                                                             - Járó motornál a töltő áram vezérli a relét ami bontja az indító áramkört ez akadályozza meg a járó motor újbóli "indítását" Van amikor ez a relé csinálja a gubancot.   Autók esetében ezért a gyujtás kapcsoló felel, mint ahogy itt is. Ez volt a feltevésem másik hibája amiért elnézést kérek.                                                  

Előzmény: Bakancs4 (50530)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.11.05 0 0 50531

Előzmény: Bakancs4 (50530)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.11.05 0 0 50530

Csak itt valaki azt mondta, illetve írta, hogy ezekbe a jarganyokba, nincs feszszabalyzo. 

Talán a Lombardinik áramtermelőjével lett keverve a dolog , mert azon vannak egészen másféle megoldások -- ott egészen másképp oldják meg a szabályozást .

Az Aixamekben eredetileg Denso generátor van , abban benne van a szabályzó . A Denso generátor 4 ponton csatlakozik a jármű villamos hálózatához , az eredeti bekötés az alábbiak szerint :

  • -- neki van csavarozva a motortömbnek , ez a test . A jármű negatív testelésű , külön testkábel nincs .
  • -- a megtermelt áramot egy vastagabb vezeték viszi az aksira . Ez egy szemessaruval csatlakozik a generátorra . A vezeték mielőtt elérni az aksi pozitív saruját tartalmaz egy biztosítékot -- ez gyakorta elkorrodál és akkor a töltőáram nem jut el a járműbe . A biztosíték nagy , fél gyufásskatulyányi és 50 A-os . Nehezen észrevehető , mert valahol az aksi mellett a légszűrő mögött lapít . Az öregebb kocsikból gyakorta hiányzik . A leírásodból az derül ki , hogy nálad sincs ilyen biztosíték , hanem a generátorról egyből átvitték a termelt áramot az önindító csatlakozási pontjára , ezzel kizártak néhány hibalehetőséget.  
  • -- van egy kettős csatlakozó , vékony vezetékkel . Az egyiken (talán a narancs ) kapja a gerjesztőáramot a generátor a gyújtás ráadásakor . De ennek könnyű utánajárni : le kell húzni a csatlakozót , ráadni a gyújtást és megnézni , hogy melyikben jelenik meg a 12 V . Ha egyikben sem akkor az a gond . 
  • --  a kettős csatlakozó másik vezetéke vezérli a töltésjelző lámpát . Ha jól emlékszem testet ad a lámpának . Ha ráadjuk a gyújtást akkor a lámpa fönn a műszerfalon áram alá kerül és világít , de ha a motor beindítása után a feszültség eléri a kívánt mértéket akkor elveszi a testet és a lámpa elaszik . Most azonban megnéztem egy Z482-es kapcsolási rajzot , ami ezt másképp ábrázolja -- úgy látszik keverem a Lombardini lámpakapcsolásával , mert az biztos testtel vezérel . Annyi viszont biztos , hogy az egyik vezetékben a gyújtás ráadásakor megjelenik az aksifeszültség , a másik pedig a lámpát vezérli .

És innen vezethető le a hiba -- nagy mókamesterek találták ezt ki így . Ugyanis ha a töltőáramköri vezetékben elkorrodál a biztosíték csatlakozója akkor a töltőáram nem jut el a jármű villamos rendszerében . Viszont a generátornál megvan a 14.4 V , ezért a töltésjelző lámpa a műszerfalon elaszik ... zseniális !

A legegyszerűbb megoldás egy feszültségmérő beépítése , ezt célszerű a hőmérővel együtt elkövetni . Vagy legalább egy szivargyújtóba dugható feszmérőt beszerezni .

 

A hozzászólások egy része elgondolkodtató : a másik lehet test, vagy indítás gátló. Azon tűnődök miképp lehet egy teljesen mechanikus dízelmotor beindítását megakadályozni a generátor bárminemű vezérlésével . 

Azonfelül sokat javítani a dolgon , ha kérdezők éppen úgy mint a válaszolók képekkel tennék érhetővé a mondandójukat . Pl. nem tudom mi akadályozta meg egy rettenetesen ritka mopedautó hátsó üvegéről érdeklődő fórumtársunkat , hogy iderakjon egy képet a sérült járműről : ilyet keresek . De nekem végülis mindegy .

 

Előzmény: gabor7607 (50528)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.11.05 0 0 50529

Belier optimálhoz csomag tartó ajtót keresek.

 

Én eddig úgy tudtam , hogy a Ligier gyártott nagyon régen valami 50-es kis motorral járgányt Optima néven . Egyébként mindegy , akár Bellier , akár Ligier szerintem beszerezhetetlen . Ha sík akkor lehet gyártatni , ha nem akkor barkácsolás :  plexi vagy polikarbonát .

gabor7607 Creative Commons License 2023.11.05 0 0 50528

Igen, a vastag kábel, ami a generatorrol kijön, az megy az önindítóra. Az a töltő kábel. A gerjeszto áramra gondoltam a kis kábelek közül valamelyikre, de a gerjeszto áramot szabalyozza a feszszabalyzo nem? Csak itt valaki azt mondta, illetve írta, hogy ezekbe a jarganyokba, nincs feszszabalyzo. 

Előzmény: Brumi 05 (50527)
Brumi 05 Creative Commons License 2023.11.04 0 0 50527

Az egyik a gerjesztő áram a másik lehet test, vagy indítás gátló. Azt nem tudom pontosan. A töltés szála az kb 10mm2 keresztmetszetű vezeték szokott lenni egy csavaros kapcson. Ez függ a generátor típusától, kialakításától.

Előzmény: gabor7607 (50523)
tanijani Creative Commons License 2023.11.04 0 0 50526

Plexi...

Előzmény: imy59 (50522)
XANTIi Creative Commons License 2023.11.04 0 0 50525

De a nagyvellany az akkura honnan megy akkor? A drót vastagságból is gyanítani lehet, hogy a vastagabb az aksi.

Előzmény: Barret02 (50524)
Barret02 Creative Commons License 2023.11.04 0 0 50524

Gondolom egyiken a gyújtást kapja,másik megy a töltés ellenőrző lámpára.

Előzmény: gabor7607 (50523)
gabor7607 Creative Commons License 2023.11.04 0 0 50523

Beépített szabályzó? És az a kettő vékony vezeték, ami megy bele, az micsoda? Egyik narancssárga, a másik szürke. Azt hiszem. Nincs töltése a járgánynak. 

Előzmény: Malaguszti (50521)
imy59 Creative Commons License 2023.11.03 0 0 50522

Üdv! Belier optimálhoz csomag tartó ajtót keresek.  Vagy halenne ötlet mivel lehet helyettesíteni az üveget. Előre is köszönöm

Malaguszti Creative Commons License 2023.11.02 0 1 50521

Beépített fesszabályzós generátora van.

Előzmény: gabor7607 (50520)
gabor7607 Creative Commons License 2023.11.02 0 0 50520

Nem tudja valaki véletlenül, hogy ezeknek az aixam 400 azoknak, hol van az elektronika, ami szabalyozza, a generátort, mennyire töltsön? Vagyis a feszszabalyzo 

Malaguszti Creative Commons License 2023.10.31 0 0 50519

 Nehogy szerelj be hengerfej hőmérőt!
Csak vicceltem, régi mopedautósoknak már mind tettek be utólagosan, sokkal olcsóbb, mint
mint a hengerfej tömités csere.

Előzmény: gabor7607 (50518)
gabor7607 Creative Commons License 2023.10.31 0 2 50518

Folytatodik, a teleregény. Tegnap vettem egy jappán konténeres, kubota Z 482 est. Hajnali 3 kor keltem, utánfutót felkotottem az igazi autóra, dél Dunántúlról elutaztam Pesttől hatvan kilometerre, és igaz, tegnap 8 rá nyitasra oda is értem, de sajnos 14 fok volt, így azt, hogy mínuszba, vagy legalább nulla fok körüli hőmérsékleten hogyan indul a motor, nem tudtam megnézni. Viszont, így 14 fokban, első indítás, úgy kb 5 másodperces izzitas után, pöcc rôff re indul. Kipufogó annyi van rajt, a könyök, meg egy pár centis darab. Gyönyörű hangja van. Mint a muzsika szó. Járatják pár masodpercig, leállítják a szerelők. Még egy indítás, de már izzitas nélkül. Pöcc rôff. Egy kis gáz fröccs, hogyan veszi a fordulatot, nagyon meggyőző. Úgyhogy gondolkodás nélkül, fizettem, papírmunka, mire elrendeztuk ezeket a dolgokat, motorocska már az utánfutón, égy régi elhasznált kistraktor gumiban. Nagyon nagy reményekkel rakom be imádott mopedautomba az új motort. Ezentúl nagyon vigyázok arra, véletlenül se forraljam meg a blokkot. Viszont a régit, amit ugyebár felujitottam, addig fogom csinálni, míg jó nem lesz. Rá fogok jönni a hibájára. 

Greg34 Creative Commons License 2023.10.30 0 0 50517

No igen, de az nekünk nincsen rajta. Van viszont sima lendkerék. Akkor ezt jobban meg kell majd vizsgálni. Bár először motor röccentés lesz, s ha az szépen megy, akkor következik ez a dolog.

Előzmény: Bakancs4 (50516)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.10.29 0 0 50516

Akik generátorosra alakították az LDW502-esüket azok általában nem veszkődtek a visszamaradó alkatrészekkel . Egyszerűen benne hagyták a lendkerékmágneses technikát és a vezérmű felőli végére felraktak egy ékszíjtárcsát . 

 

Előzmény: Greg34 (50514)
Bakancs4 Creative Commons License 2023.10.29 0 0 50515

Hát Yanmar porlasztó ügyben a mádi zsidóval vagyok szinkronban . Pontosabban annyival előrébb , hogy van egy pár bontott porlasztócsúcsom -- amit még megpumpálni sem volt időm -- és egy címem olyan magyar cégről amelyik forgalmaz ilyet . 

 A Kubota Z402-es motor alapból valami 6,5 kW-os . A mopedautók számára fojtott változatban a befecskendezés pár fokkal később történik -- legalábbis nekem valami ilyesmi dereng .

 

 

A Z402-es légszűrője eltér a Z482 légszűrőjétől : a kisebb motoron csak 2 , míg a nagyobbon 4 légbeszívónyílás van .

 

 

A kipufogókkal nem foglalkoztam , bár  mintha 9 kW-os mopedek általában 2 dobosak lennének , vagyis a kardánalagútban levő cső az L7e-ben dob is egyben , míg a kismotornál csak cső . Bár nekem a kis 400-as EVO-ban is volt elődob .

Előzmény: Brumi 05 (50511)
Greg34 Creative Commons License 2023.10.29 0 0 50514

Sziasztok! Lombardini motornál, a "régi fajta" lendkerékmágneses áramtermelést mennyire (simán) vagy nem simán lehet átalakítani generátorosra? Úgy értem.. remélem hogy nem kell rommá szedni, főtengelycsapágyat meg ilyesmiket levadászni?

székely gyula Creative Commons License 2023.10.29 0 0 50513

Üdv.microcar mc 1központizárat hogy kell tanitani?

gabor7607 Creative Commons License 2023.10.29 0 1 50512

Szerintem a vezérlés nem tud csak úgy elallitodni. Azt, a könyv szerint raktam össze. A középső fogaskeréken lévő jeleket, a többi, adagoló, vezermu, főtengely jelekkel osszeillesztve. Ilyen fogaskerekes vezérlés, nem tud elallitodni. Szóval a csattogos hang, az nem ilyen fémes csattogas, hanem maga az égésnek a hangja. Itt az előttem szólónak, meg annyit tudok mondani, hogy az én tapasztalatom az, hogy hiába a nagyobb légszűrő, nem lesz nagyobb a teljesitménye a kubota motornak. 

Előzmény: Brumi 05 (50510)
Brumi 05 Creative Commons License 2023.10.26 0 0 50511

Érdeklődnék porlasztó ügyben: született megoldás? Másik kérdés: Kubota z402 motor esetében egy nagyobb felületű levegőszűrő és kicsit nagyobb átmérőjű kipufogóval lehet pici teljesítmény növekedést elérni? Persze hozzá igazított üzemanyag mellet. Lehet, érdemes ezzel kicsi plusz nyomatékot elérni a motor élettartam jelentős csökkenése nélkül? Van bármi tapasztalat?

Előzmény: Bakancs4 (50509)
Brumi 05 Creative Commons License 2023.10.26 0 0 50510

A kompresszióval kapcsolatban: Lehet valami félre ment kicsit. Én motor összerakás előtt a gyűrűket több ponton is bele szoktam próbálni, hézagot mérni, esetleg alul bele világítani és nézni hogy a henger fala és a gyűrű között át tud jutni a fény? Amennyiben igen, vagy a gyűrű végek között mért hézag nincs a gyári tűrésben akkor sajnos az valószínű nem lesz teljesen jó. Volt már emiatt boltban garis cserém. Itthon mikor mértem, néztem derült ki a hiba és cserélték is. Igaz munkagép motor, de a felépítés és szerelés ugyan az mint a kisautó esetében. Én a yanmart csak gyűrűztem. Maradt minden a gyári. Annyi volt a gubanc, hogy akkor itthon nem volt hozzá való gyűrű sehol, így elküldtem megmunkálni a dugattyúkat. Belcord KFT jól és gyorsan megcsinálta, így már az általuk forgalmazott gyűrű jó lett rá. Méretben teljesen azonos volt csak kialakítása volt a szokásos négyzet a trapézos helyett. Ettől független teljesen jó lett. A melegen történő nehézkes indulás valószínű a gyengébb kompresszió eredménye, viszont tényleg van hozzá köze az izzításnak is. Az is okozhat nehézkes indulást. Ennek a teszteléséről már előttem írtak. A csattogó hang miatt esetleg a vezérlést nem árt ellenőrizni, hogy biztos minden a helyén maradt? Semmi nem állítódott el vagy ilyesmi..?

Bakancs4 Creative Commons License 2023.10.26 0 0 50509

Bocs , nem akarok kötekedni , de volt egy elírásod :

csak szaros 4 ütemű otto motor!

 

Így a magam részéről bizonyítom , hogy olvasom ezt a "teleregényt".

 

Előzmény: ívfény (50506)
Malaguszti Creative Commons License 2023.10.25 0 0 50508

15 éve mopedautózom de még egyszer se mentem autószrelőhöz,
 Ha melegen nem indul, adj neki sűrübb "gázolajat" de csak inditásra

brömbi Creative Commons License 2023.10.25 0 0 50507

Én a te helyedben járnék vele vagy 500 kilométert. Utána biztos kiderülne az igazság.

Előzmény: gabor7607 (50503)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!