Ezt nem tudtam , ilyen megoldással soha nem találkoztam , bár egy nyomógombos indítású munkagépnél logikusnak tűnik .
Az indítás gátló kifejezés a napjainkban oly divatos immobiliser-t juttatja az eszünkbe . Ezek eredeti funkciójuk szerint a jármű jogtalan elvitelét lennének hivatottak megakadályozni -- bár ahogy értesültem arra kevéssé alkalmasak , viszont rengeteg galibát és költséget tudnak okozni a jogos tulajdonosnak . Hát az is valami .
Mopedautóknál a ráindítás megakadályozására én eddig két szisztémát láttam . Egyrészt a gyújtáskapcsolóba szoktak tenni olyan mechanikus reteszelést , ami csak akkor teszi lehetővé a slusszkulcs újbóli elfordítását az indítózás felé , ha előtte teljesen leveszik a gyújtást . Mintha a Tasso-ban lett volna ilyen . A másik megoldás a Yanmar motorok vezérlő elektronikája -- ez működteti az izzítást és a meglehetősen összetett ( tartó-és behúzótekerccsel komplikált ) leállítórendszert . A többi mopedautóban ( Ligier , Aixam , talán a régi Microcarok is ) nyugodtan rá lehet kerregtetni a járó a motorra -- kész szerencse , hogy ezek olyan hangosak , emiatt ez ritkán fordul elő .
A válasz teljesen korrekt! Az én fölvetésem volt részben hibás. Az indítás gátlás vezérlése generátorról létező dolog, főleg munkagép motorok esetében. Az indító áramkörben elhelyezett relét működteti a töltő feszültség: - Álló motornál a relé zárja az áramkört így a motor indítható - Járó motornál a töltő áram vezérli a relét ami bontja az indító áramkört ez akadályozza meg a járó motor újbóli "indítását" Van amikor ez a relé csinálja a gubancot. Autók esetében ezért a gyujtás kapcsoló felel, mint ahogy itt is. Ez volt a feltevésem másik hibája amiért elnézést kérek.
Csak itt valaki azt mondta, illetve írta, hogy ezekbe a jarganyokba, nincs feszszabalyzo.
Talán a Lombardinik áramtermelőjével lett keverve a dolog , mert azon vannak egészen másféle megoldások -- ott egészen másképp oldják meg a szabályozást .
Az Aixamekben eredetileg Denso generátor van , abban benne van a szabályzó . A Denso generátor 4 ponton csatlakozik a jármű villamos hálózatához , az eredeti bekötés az alábbiak szerint :
-- neki van csavarozva a motortömbnek , ez a test . A jármű negatív testelésű , külön testkábel nincs .
-- a megtermelt áramot egy vastagabb vezeték viszi az aksira . Ez egy szemessaruval csatlakozik a generátorra . A vezeték mielőtt elérni az aksi pozitív saruját tartalmaz egy biztosítékot -- ez gyakorta elkorrodál és akkor a töltőáram nem jut el a járműbe . A biztosíték nagy , fél gyufásskatulyányi és 50 A-os . Nehezen észrevehető , mert valahol az aksi mellett a légszűrő mögött lapít . Az öregebb kocsikból gyakorta hiányzik . A leírásodból az derül ki , hogy nálad sincs ilyen biztosíték , hanem a generátorról egyből átvitték a termelt áramot az önindító csatlakozási pontjára , ezzel kizártak néhány hibalehetőséget.
-- van egy kettős csatlakozó , vékony vezetékkel . Az egyiken (talán a narancs ) kapja a gerjesztőáramot a generátor a gyújtás ráadásakor . De ennek könnyű utánajárni : le kell húzni a csatlakozót , ráadni a gyújtást és megnézni , hogy melyikben jelenik meg a 12 V . Ha egyikben sem akkor az a gond .
-- a kettős csatlakozó másik vezetéke vezérli a töltésjelző lámpát . Ha jól emlékszem testet ad a lámpának . Ha ráadjuk a gyújtást akkor a lámpa fönn a műszerfalon áram alá kerül és világít , de ha a motor beindítása után a feszültség eléri a kívánt mértéket akkor elveszi a testet és a lámpa elaszik . Most azonban megnéztem egy Z482-es kapcsolási rajzot , ami ezt másképp ábrázolja -- úgy látszik keverem a Lombardini lámpakapcsolásával , mert az biztos testtel vezérel . Annyi viszont biztos , hogy az egyik vezetékben a gyújtás ráadásakor megjelenik az aksifeszültség , a másik pedig a lámpát vezérli .
És innen vezethető le a hiba -- nagy mókamesterek találták ezt ki így . Ugyanis ha a töltőáramköri vezetékben elkorrodál a biztosíték csatlakozója akkor a töltőáram nem jut el a jármű villamos rendszerében . Viszont a generátornál megvan a 14.4 V , ezért a töltésjelző lámpa a műszerfalon elaszik ... zseniális !
A legegyszerűbb megoldás egy feszültségmérő beépítése , ezt célszerű a hőmérővel együtt elkövetni . Vagy legalább egy szivargyújtóba dugható feszmérőt beszerezni .
A hozzászólások egy része elgondolkodtató : a másik lehet test, vagy indítás gátló. Azon tűnődök miképp lehet egy teljesen mechanikus dízelmotor beindítását megakadályozni a generátor bárminemű vezérlésével .
Azonfelül sokat javítani a dolgon , ha kérdezők éppen úgy mint a válaszolók képekkel tennék érhetővé a mondandójukat . Pl. nem tudom mi akadályozta meg egy rettenetesen ritka mopedautó hátsó üvegéről érdeklődő fórumtársunkat , hogy iderakjon egy képet a sérült járműről : ilyet keresek . De nekem végülis mindegy .
Én eddig úgy tudtam , hogy a Ligier gyártott nagyon régen valami 50-es kis motorral járgányt Optima néven . Egyébként mindegy , akár Bellier , akár Ligier szerintem beszerezhetetlen . Ha sík akkor lehet gyártatni , ha nem akkor barkácsolás : plexi vagy polikarbonát .
Igen, a vastag kábel, ami a generatorrol kijön, az megy az önindítóra. Az a töltő kábel. A gerjeszto áramra gondoltam a kis kábelek közül valamelyikre, de a gerjeszto áramot szabalyozza a feszszabalyzo nem? Csak itt valaki azt mondta, illetve írta, hogy ezekbe a jarganyokba, nincs feszszabalyzo.
Az egyik a gerjesztő áram a másik lehet test, vagy indítás gátló. Azt nem tudom pontosan. A töltés szála az kb 10mm2 keresztmetszetű vezeték szokott lenni egy csavaros kapcson. Ez függ a generátor típusától, kialakításától.
Beépített szabályzó? És az a kettő vékony vezeték, ami megy bele, az micsoda? Egyik narancssárga, a másik szürke. Azt hiszem. Nincs töltése a járgánynak.
Nem tudja valaki véletlenül, hogy ezeknek az aixam 400 azoknak, hol van az elektronika, ami szabalyozza, a generátort, mennyire töltsön? Vagyis a feszszabalyzo
Nehogy szerelj be hengerfej hőmérőt! Csak vicceltem, régi mopedautósoknak már mind tettek be utólagosan, sokkal olcsóbb, mint mint a hengerfej tömités csere.
Folytatodik, a teleregény. Tegnap vettem egy jappán konténeres, kubota Z 482 est. Hajnali 3 kor keltem, utánfutót felkotottem az igazi autóra, dél Dunántúlról elutaztam Pesttől hatvan kilometerre, és igaz, tegnap 8 rá nyitasra oda is értem, de sajnos 14 fok volt, így azt, hogy mínuszba, vagy legalább nulla fok körüli hőmérsékleten hogyan indul a motor, nem tudtam megnézni. Viszont, így 14 fokban, első indítás, úgy kb 5 másodperces izzitas után, pöcc rôff re indul. Kipufogó annyi van rajt, a könyök, meg egy pár centis darab. Gyönyörű hangja van. Mint a muzsika szó. Járatják pár masodpercig, leállítják a szerelők. Még egy indítás, de már izzitas nélkül. Pöcc rôff. Egy kis gáz fröccs, hogyan veszi a fordulatot, nagyon meggyőző. Úgyhogy gondolkodás nélkül, fizettem, papírmunka, mire elrendeztuk ezeket a dolgokat, motorocska már az utánfutón, égy régi elhasznált kistraktor gumiban. Nagyon nagy reményekkel rakom be imádott mopedautomba az új motort. Ezentúl nagyon vigyázok arra, véletlenül se forraljam meg a blokkot. Viszont a régit, amit ugyebár felujitottam, addig fogom csinálni, míg jó nem lesz. Rá fogok jönni a hibájára.
No igen, de az nekünk nincsen rajta. Van viszont sima lendkerék. Akkor ezt jobban meg kell majd vizsgálni. Bár először motor röccentés lesz, s ha az szépen megy, akkor következik ez a dolog.
Akik generátorosra alakították az LDW502-esüket azok általában nem veszkődtek a visszamaradó alkatrészekkel . Egyszerűen benne hagyták a lendkerékmágneses technikát és a vezérmű felőli végére felraktak egy ékszíjtárcsát .
Hát Yanmar porlasztó ügyben a mádi zsidóval vagyok szinkronban . Pontosabban annyival előrébb , hogy van egy pár bontott porlasztócsúcsom -- amit még megpumpálni sem volt időm -- és egy címem olyan magyar cégről amelyik forgalmaz ilyet .
A Kubota Z402-es motor alapból valami 6,5 kW-os . A mopedautók számára fojtott változatban a befecskendezés pár fokkal később történik -- legalábbis nekem valami ilyesmi dereng .
A Z402-es légszűrője eltér a Z482 légszűrőjétől : a kisebb motoron csak 2 , míg a nagyobbon 4 légbeszívónyílás van .
A kipufogókkal nem foglalkoztam , bár mintha 9 kW-os mopedek általában 2 dobosak lennének , vagyis a kardánalagútban levő cső az L7e-ben dob is egyben , míg a kismotornál csak cső . Bár nekem a kis 400-as EVO-ban is volt elődob .
Sziasztok! Lombardini motornál, a "régi fajta" lendkerékmágneses áramtermelést mennyire (simán) vagy nem simán lehet átalakítani generátorosra? Úgy értem.. remélem hogy nem kell rommá szedni, főtengelycsapágyat meg ilyesmiket levadászni?
Szerintem a vezérlés nem tud csak úgy elallitodni. Azt, a könyv szerint raktam össze. A középső fogaskeréken lévő jeleket, a többi, adagoló, vezermu, főtengely jelekkel osszeillesztve. Ilyen fogaskerekes vezérlés, nem tud elallitodni. Szóval a csattogos hang, az nem ilyen fémes csattogas, hanem maga az égésnek a hangja. Itt az előttem szólónak, meg annyit tudok mondani, hogy az én tapasztalatom az, hogy hiába a nagyobb légszűrő, nem lesz nagyobb a teljesitménye a kubota motornak.
Érdeklődnék porlasztó ügyben: született megoldás? Másik kérdés: Kubota z402 motor esetében egy nagyobb felületű levegőszűrő és kicsit nagyobb átmérőjű kipufogóval lehet pici teljesítmény növekedést elérni? Persze hozzá igazított üzemanyag mellet. Lehet, érdemes ezzel kicsi plusz nyomatékot elérni a motor élettartam jelentős csökkenése nélkül? Van bármi tapasztalat?
A kompresszióval kapcsolatban: Lehet valami félre ment kicsit. Én motor összerakás előtt a gyűrűket több ponton is bele szoktam próbálni, hézagot mérni, esetleg alul bele világítani és nézni hogy a henger fala és a gyűrű között át tud jutni a fény? Amennyiben igen, vagy a gyűrű végek között mért hézag nincs a gyári tűrésben akkor sajnos az valószínű nem lesz teljesen jó. Volt már emiatt boltban garis cserém. Itthon mikor mértem, néztem derült ki a hiba és cserélték is. Igaz munkagép motor, de a felépítés és szerelés ugyan az mint a kisautó esetében. Én a yanmart csak gyűrűztem. Maradt minden a gyári. Annyi volt a gubanc, hogy akkor itthon nem volt hozzá való gyűrű sehol, így elküldtem megmunkálni a dugattyúkat. Belcord KFT jól és gyorsan megcsinálta, így már az általuk forgalmazott gyűrű jó lett rá. Méretben teljesen azonos volt csak kialakítása volt a szokásos négyzet a trapézos helyett. Ettől független teljesen jó lett. A melegen történő nehézkes indulás valószínű a gyengébb kompresszió eredménye, viszont tényleg van hozzá köze az izzításnak is. Az is okozhat nehézkes indulást. Ennek a teszteléséről már előttem írtak. A csattogó hang miatt esetleg a vezérlést nem árt ellenőrizni, hogy biztos minden a helyén maradt? Semmi nem állítódott el vagy ilyesmi..?
"Hidd el sokan járnak így még a szakképzett a szerelők közül is"
szerintem ez, igy, ebben a formában nem igaz!!, ugyanis, aki ezekkel a kis szarokkal nem bir, az nem szakképzett szerelő, hanem, csak alkatrészcserélő!! és a baj ott kezdődik talán, hogy az alkatrészcserélőnek nincs aki megmondja, amelyik alkatrészt cserélje, netán javítsa. aki jol kitanulta a szakmáját az logikusan tudja, hogy miért és minek és hogyan kell működnie. nem űrtecnika ez egyik sem csak szaros 4 ütemű otto motor! minden hibának van egy keresési modja, logikája, aki ezt nem tudja, nem szerelő, csak probálkozo! azoknak kár akár egy fillért is adni és elvinni hozzájuk a kocsikat és vagyonokért mindezt, sokkal hasznosabb beteg gyerekeknek adni azt a pénzt!!
Az izzítást nézd meg mindenképp, amit írtak is hogy melegen mi a helyzet vele. Nekem Lombardini "rémálom" jutott, és ha valakinek hát nekem szinte 0 a kompresszió, orrán száján, dől a füst, nem a kipufogón, hanem a motor réseiből, a LÉGSZŰRŐHÁZBÓL KIFELÉ.. de melegen pöcc-röff volt. Hasznosak ezek a folytatásos szopattyús sztorik, mert úgy tűnhet hogy senki nem okul belőle, de sokan vagyunk itt amúgy, (csak olvasnak, s nem szólnak.) Nemsoká amúgy következik az én beszámolóm is a motorcseréről. A régivel nem tudnak mit kezdeni szerelők se. Illetve csak olyanokat hogy a főtengelyen lévő nagy anyát nem tudták levenni, mint mondták elhajlik a méteres toldalék. Csendben közbeszóltam hogy az bal menetes amúgy, a válasz rá az hogy.. akkor is. :/ :D
Hidd el sokan járnak így még a szakképzett a szerelők közül is. Az ilyen masinák kerülnek rendre a "fogalmam sincs sorba". Vagy a tegyük el , had ülepedjenek a dolgok, egyszer majd csak rájövök, hónapok múlva fény gyúl. Ez semmikép nem olyan hogy a "holnapi szabadnapomon összerakom, és örülök neki". :) De ne add fel, kitartást, türelmet, s rengeteg segítséget kívánok, mert az bizony kell hozzá.