Amúgy közkeletű tévedés, hogy 1949-1955 között a hajnali fekete, lefüggönyözött autók Pobeda típusúak lettek volna.
Sötétben minden ÁVH-s autó fekete
Ha a negyvenes évek végén és az ötvenes évek elején bármilyen beszélgetésben szóba került a „nagy, fekete autó" kifejezés, garantáltan államvédelmiesek szerepelnek a történetben. Ami a típust illeti, ma sokan rögtön rávágják, hogy Pobjeda (magyarul: Győzelem) márkájú, púpos szovjet limuzinról lehetett szó, amiből valóban komoly mennyiség érkezett az Államvédelmi Hatósághoz is, de ez a hathengeres ZIM-mel ellentétben nem volt nagy, és hozzánk elvétve került csak fekete színben.
Számtalan illusztrációban szerepel, de nem a Pobjeda a sokat emlegetett nagy, fekete autó. Más színben ettől függetlenül használta az ÁVO és utódja, az ÁVH is
A Rákosi-korszak furcsa fintoraként a legtöbb begyűjtőautó bizony az ellenséges kapitalista világból, azon belül is Nagy-Britanniából (Vauxhall, Humber, Austin) és Amerikából (Buick, Hudson, Chevrolet, Cadillac stb.) érkezett.
Nemcsak az ÁVH-hoz, hanem más hatóságokhoz, állami vállalatokhoz és közigazgatási intézményekhez is.
Ilyen velem is volt egyszer. Moszkvába repültem és a taxi betojott útközben. Lekéstem a gépet. A checkinnél mondták, hogy sebaj, mert éppen megy vissza egy Aeroflot gép, ami az előző nap egy csoportot hozott és nincs vissza utasa. De nem egyedül voltam, mert véletlenül egy másik magyar is lekéste a Melév gépet, ketten voltunk. A sztyuvi röhögve adta le kettőnknek a kötelező balesetvédelmi szöveget.
Köszi, megtaláltam a DXBUpdatesen, Messengeren még üzentek is. Letöltöttem a FlightRadar24est, de azon hirtelen nem tudok kiigazodni. Nagyon más, mint a pc-s.
Én 1986-ban Berlinbe mentem vele. Akkor már Berlinbe nem járt, a lipcsei meg talán a drezdai járt IL-18-cal (meg ezek szerint az erfurti is), akkor talán helyettesíteni rakták be. Már akkor is igazi nosztalgia feelingje volt. Aztán amikor nemrégen mentem légcsavaros Embraerrel nagyon meglepődtem, mekkorát tud a légcsavar is húzni! :-))
Ja, már "olyan korán"...akkor tkp én már csak Cargo MA IL-18-ast láttam Ferihegyen leginkább, utasszállítónak ott voltak az Interflug IL-18-asai.
Híres vagy hírhedt volt a napos csibék (vagy hogy mondják) szállítása Észak-Afrikába (is) IL-18-cal, talán itt is volt róla szó nem csak "repcsis újságban" olvastam erről
Jelenlegi munkahelyen pár kollégám (pedig ők is benne vannak már a negyedik X-ben, bár pár évvel fiatalabbak) rácsodálkoztak utaztam "még" szovjet (orosz) utasszállítón :D
Az igaz az IL-18 már nem volt meg ebben a lehetőségben de a Tu-134 és 154 magyar és bolgár színekben igen (1976 majd 1982)
Tényleg az IL-18-ast mikor vonták ki a menetrend szerinti járatokról vonalakról, hogy aztán még Cargo gépként szolgálhassanak??