Toyota Auris 1.6 benzin, 2018. Ismét eljött az olajcsere ideje. Ezúttal valószínűleg Motul olajat teszek bele, mivel egy ismerősöm most elég jó kedvezménnyel tud szerezni. Egyértelmű, hogy 0W-20 megy bele. A kérdés csak az, hogy melyik Motult válasszam? Két lehetőség van:
Elvileg bármelyik jó hozzá. Árban szinte ugyanaz. Melyiket válasszam szerintetek? Sokáig meg akarom tartani az autót, hosszú távra tervezek (az olajat persze 1 év/10.000 km után mindig cserélem).
HTHS viszkozitásban van különbség, de nem sok: 2,6 vs. 2,7 (vajon a kisebb vagy a nagyobb érték a jobb? a nagyobb talán jobban védi a motort?). Illetve 40 és 100 fokon is kicsit más a viszkozitása a két olajnak, ami különbség még, hogy viszkozitási indexben az Eco-clean lényegesen jobb, de nem tudom ez számít-e a való életben.
Az ideális olaj kiválasztásánál lényeges kérdés a motor állapota, vagyis van-e olajfogyasztás, és ha igen akkor mennyi.
Ideális esetben szvsz SAE 0W-20-as vagy 0W-30-as, minimum API SL minősítésű motorolaj lenne a jó megoldás, de ha a motor csipegeti az olajat, akkor inkább 5W-30-as vagy 5W-40-es olajok közül érdemes válogatni (10W-40-ben már csak a legvégső esetben gondolkozzál).
A Citroennél nemrég csökkentették a 160e km csereperiódust 100e km-re, de mint írtam, a problémák már hamarabb is jelentkeznek.
Az olaj minőségi hibáját én is kizárnám. De a vezérműszíj gyártó hibája is nehezen elképzelhető, hiszen igen kritikus alkatrésze a motornak. Ezért gondoltam arra, hogy a nem megfelelő párosítás okozhatja a hibát.
Visszatérő probléma az olajban futó vezérműszíj, ami már alacsony, akár 40-50e km futás után elkezd szétfoszlani, gumitörmelék úszik a motorolajban, eltömítve az olajszűrő szívókosarát, további hibákat okozva. ... Kérdésem az lenne, hogy ezt a viszonylag gyakori hibát okozhatja-e az, hogy a márkaszerviz nem belevaló olajat tölt olajcserekor a motorba, és az megtámadja az olajban futó vezérműszíj gumianyagát? .... "
Előrebocsájtom, hogy már nem foglalkozok aktívan az olajokkal, február óta (főállású) nyugdíjas vagyok, így az ez irányú tudásom nem egészen naprakész.
Legjobb tudásom szerint a PSA ehhez a motorhoz SAE 0W-30-as, PSA B71 2312 jóváhagyású motorolaj használatát írja elő. Nem gondolom, hogy a márkaszerviz nem az ennek megfelelő motorolajat használná, sőt az olajat is kizárnám, mint hibaforrást, inkább PSA által beépített vezérműszíj hiányos minőségére gondolok (más motorokban, például a Ford Transitok dízelmotorjaiban is olajban futó vezérműszíj dolgozik, annak a javasolt csereciklusa legjobb emlékezetem szerint 120 ezer km).
Vegyünk egy Citroen C4-et, 1.2-es Puretech 3 hengeres turbós benzinmotorral. Ezt a motort egyébként rakják Peugeotba, Opelba, azt hallottam, hogy Szentgotthárdon is gyártják, már kb 10 éve.
Visszatérő probléma az olajban futó vezérműszíj, ami már alacsony, akár 40-50e km futás után elkezd szétfoszlani, gumitörmelék úszik a motorolajban, eltömítve az olajszűrő szívókosarát, további hibákat okozva.
Márkaszervizek garanciában szokták javítani, garanciaidőn belül nem kerül pénzbe.
Kérdésem az lenne, hogy ezt a viszonylag gyakori hibát okozhatja-e az, hogy a márkaszerviz nem belevaló olajat tölt olajcserekor a motorba, és az megtámadja az olajban futó vezérműszíj gumianyagát?
Vagy a vezérműszíj lenne gyárilag anyaghibás, és nem bírja az olajat?
Pontosan milyen specifikációjú olaj való ebbe a motorba? A szóban forgó motor 2022-es gyártású, 130 lóerős.
Hogy jut ilyen eszedbe? Most inkább az foglalkoztat, hogy sós e még a vize az Égei-tengernek! Tudod mit? Megnézem.🏖 Te meg katalizáljál! És csakis csökkentett hamutartalmú olajat ….. tudod! Shalom!
Ó igen! Mennyivel egzaktabb az, hogy "különböző kipufogógáz kezelő berendezések" mint az, hogy " Ez elsősorban a dízel részecskeszűrős modellek esetében fontos, a részecskeszűrő várható élettartama szempontjából" Tényleg.
" ... A 41821-es írásod mintha egy válasz lenne valamire. De én nem kérdeztem és főleg nem tőled. A kérdezőnek írj ha tudsz egzakt választ a kérdésére! ... "
Nem kérdezett senki, ezért nem is válaszoltam, mindössze reagáltam a hozzászólásodra. Egzaktul.
Köszönöm a válaszokat! Megérdeklődtem Olajdoktornál is a totalcar.hu-n és Ő is azt válaszolta, hogy nem lesz gond belőle. Részemről ezt a kérdést megválaszoltnak tekintem.
Te írtad a 41808-as hozzászólásban, hogy a C3-as olaj elsősorban a részecskeszűrős dízelekhez szükséges.
Erre válaszoltam, hogy az ACEA Cx (köztük a C3) minősítést az ACEA annak idején (2004-ben) általában a kipufogógáz kezelő eszközök (katalizátor és részecskeszűrő) élettartamának meghosszabbítása érdekében vezette be.
2004-ben a dízel részecskeszűrő még távolról sem volt annyira általános, mint napjainkban.
" ... GM Dexos 2 szabvány az ACEA C3 szabványra épül, így a neki megfelelő olajok hamutartalma korlátozott. Ez elsősorban a dízel részecskeszűrős modellek esetében fontos, a részecskeszűrő várható élettartama szempontjából. ... "
Az ACEA a "Cx" minősítéseket általában a különböző kipufogógáz kezelő berendezések, köztük a katalizátorok élettartamának meghosszabbítása céljából vezette be.
Én nem kértem ilyen felvilágosítást. Tudom milyen olaj az Opel Astrámba. Viszont ha már itt vagy! BMW X5 3.0d 160kw. 2005. Na ebben a kocsiban még nem cseréltem olajat. Ez érdekel!