Az a gáz ezekben az adatokban, hogy innen onnan gyűjtögetjük őket, és a szakkönyvek is ezt teszik. Azonban mint már emilítettétek minden adat elfogult. Egyszerűen nincs olyan adatbázis , ami reális adatokat szolgáltat, ami összehasonéítás alapja lehet.
Persze nem az elfogultság a legnagyobb gond. Ezeket a régi adatokat, különböző magasságokon mérték, és általában arról sem szól a fáma, hogy milyen terhelés mellett történt a repülés. Ezek pedig keményem befolyásolják, egy gép repülési adatait, legyen az sebesség, vagy fordulékonyság.
Persze csak úgy lehetne tuti 1000%-os adatokhoz jutni, ha összegyűjtenénk az összes akkori gépet, fölszállnánk velük mondjuk harci terheléssel, és u.a.-okon a magasságokon lemérnénk ,majd összehasonlítanánk az adatokat.
Isegrim itt vannak a fordulékonyságra vonatkozó "adatok" a könyvből:
spitIX vs fw190a 7620m-ig
fw fordulékonyabb (orsózás szögsebesség)
spitnek szűkebb forduló köre
fw sebesség előnye jelentös: 5488m és 6707m fölött és 915m alatt
P51A vs fw109a 7010m-ig
fw fordulékonyabb (orsózás szögsebesség)
mustangnak szűkebb forduló köre
Mustang jobban megközelíti orsózásban a fókaát mint a spit
fw sebesség elönye jelentős 6100m föltt és 915 alatt.
p38f vs fw190a
fw minden tekintetben jobban manőverezik (főleg orsózásban), ha a p38 225km/h-ra lelassít akkor fordulózásban legyőzheti a fókát(szűkebben tud fordulni).
typhoon vs fw190a
fwnak kicsit kisebb a fordulóköre, és sokkal jobban orsózik
P51B vs Fw190A
a pony fordulóköre minimálisan szűkebb, de sokkal rosszabbul orsózik.
SpitXIV vs Fw190A
spitnek sokkal jobb a fordulóköre (jobbfordulónál nem olyan jelentősen)
fw sokkal jobban orsózik.
Volt Bristol Centaurus motor is (Tempest Mk II). Érdekesség, hogy a Mk V (ez a Sabre motoros előbb jött ki). Bővebben itt:
http://user.tninet.se/~ytm843e/
Tsaba, nem tudnád beidézni azt a forrást, ami a fók és a szövi gépek fordulékonyágát boncolkgatja? A könyvet könyvesstandon én is átfutottam, csak így fejből nem tudom már, hogy hogyan viszonyultak egymáshoz a gépek. Elég lenne kulcszavakban is (pl. 4000 m-en a M és a 190-es kb. egyenlő fordulókörrel, 7000m fölött a M jobb).
A fordulékonyságról én eddig a követkeket találtam (fk: fordulókör, szs: szögsebesség)
Me109 F: szs: 360 fok/ 18 sec, fk: ?, de nagyobb, mint a Jak9-é
FW190A: jobban furdul, mint a 109-es (nem részletezték, hogy a a fk. vagy a szs.-e jobb-e)
FW190D9: szs: sokkal jobb, mint az A-é, a furdulóköre egy picivel jobb, mint az A
Egy másik forrás szerint fordulékonyabb (nem részletezte, hogy Szs. vagy fk.) volt, mint a Spit XIV.
Jak 9: a szs-e kicsit rosszabb, mint a 109-é, de fk-e szűkebb
La-5FN szs: 360 fok / 20-21
P39: gyegébben manőerezik, mint a 109-es vagy 190-es
P40: 4000 m alatt jobban manőverezik, mint a 109-es vagy 190-es (szs. ? vagy fk? Valszeg fk.)
Zero: az összes vadász közül a legkisebb fk.
Nota bene az említett site-on én nem találtam Tempest veszteségi adatokat, azokat is érdemes lenne átböngészni. Szvsz a 109, 190 (Ta-152), 262, Mustang, P-47, Spit XIV, Tempest közül bármelyik mellett/ellen lehet épkézláb érveket találni. Nekem (teljesen szubjektív alapon) a Tempest tetszik legjobban; az elliptikus szárny és a nagy levegőbeömlő (a Sabre motoros változatokon) nagyon állat.
Végigböngésztem a listát és egy észrevételt tettem, amire már gyanakodtam akkor, mikor irtad, hogy 262-es is akad.
A 262-es a legsebezhetőbb a le és felszállás közben volt, mert alacsony sebességen tehetetlen volt a propelleres vadászokkal szemben.Hirtelen meg nem tudott gyorsiteni a kezdetleges turbinák miatt.A szövetségesek erre rájöttek és az ismert 262-es repterek környékén mindig cirkált egy tucat szövetséges vadászgép.Azonban a németek is rájöttek erre, igy a 262-esek védelmére mindig odarendeltek egy pár propelleres vadászt, hogy megvédjék a "turbókat".
A lista nagyon jól tükrözi ezt.44 végén amikor kezdtek megjelenni a német sugárhajtásúak nagy számban a veszteségek is magasak voltak.Aztán mikor kezdték védeni őket, már ezek csökkentek.Januári volt az utolsó veszteség, ha jól emlékszem.
Aztán most lehet, hogy csak belemagyaráztam ebbe a listába egy olyat ami nem is biztos hogy igaz:)
Azért ezt érdemes megnézni:
http://user.tninet.se/~ytm843e/victories.htm
Szinte minden győzelem együléses vadász ellen született és szép számmal vannak közte 262-esek és 190-esek is. Ezek szerint nem is volt olyan rossz vadász a Tempest, a shakespeare-i névről nem is beszélve :-)
De Uhunak hívták A He-219-es éjszakai vadászt is.
Ez nekem skizo. De azért ne nyelj le keresztbe, ha erre, az általad említett oldalra, azt mondom, hogy nem 100-as.
A fighter perf. chart azért erősen ellentmond más adatoknak, bár a gépek teljesítményének változásáról azért nyújt némi információt. Kár, hogy ilyen kevés típus szerepel benne.
Szerintem Dolfo Galland beceneve volt és neki felállt a szőr a hátán az "osztrák őrvezető" (így hívták maguk között a porosz tábornokok) JaBo mániájától.
ON
Do-335, Tempest, Ki-84 Hayate ?
Egy igen érdekes összehasonlító ábra (sajnos a legérdekesebb gépek nincsenek benne):
1, OK, gyorsabb, kőkemény 20 km/h-val. Emlékeim szerint a D-nek 2300 LE-je volt (a fóka metanollal 2100), csak az M-nek volt 2800 körül (A-fóka A9 2000 alapból, 2250 metanollal).
2, Orsózást nem tudom, de hogy sokkal gyengébben fordult az biztos
3, Szép szép a nagy magasság, csakhogy a légiharcok elsöprő többsége 6000 méter vagy az alatt történt, már csak azért is, mert a ami bombázók is ezen a magasságon repültek, nem magasabban (6500-5000 méter között).
4, Fegyverzet... na ne. 8 Browning: 4000 db 12,7mm-es lövedék /perc, 4 MG151 + 2 MG 131 az meg 3000 20mm-es + 2000 13mm-es (5000/perc)... mégis melyik a jobb? Több és nagyobb lövedék, vagy kevesebb és kisebb? Megáll az ész.
A 12,7-es ballisztikája jobb volt kicsivel (kb. 100m/s-kel nagyobb a kezdősebsség), ellenben az összes a szárnyban volt, ferdén beépítve, tehát csak azon a lőtávon volt jo a szóráskép, amire beállították, míg a fókánál csak a két külső MG151 volt ferdén beépített, a 13mm-esek és a belső 20-asok egyenesen előre tüzeltek, tehát nem ,,X" jellegű szórásuk volt.
5, A P47-nek nem volt páncélzata, csak brutál nagy volt és - a fókához hasonlóan - csillagmotorja többet kibírt, mint a vízhűtéses motorok. A fókának viszont az összes olajtartályát 8-10mm-es páncélzat védte, tehát páncélzat tekintetében jobban állt.
Mégis hol söpörtem én félre? Madárjós megint a számba adott olyat, amit nem mondtam. Olvasd el mégegyszer mit írtam: nehéz összehasonlítani.
Hadd ne kelljen válaszolnom arra, amit soha nem is mondtam, jó?
Olvasd el újre, és rájössz, hogy nem azt írtam, hogy a p47 jobban fordulózik, hanem hogy GYORSABB!!!!!!!
"undorító szokásnak tartom, hogy olyat adnak aszámba, amit nem mondtam." hát én is:P
hogy miért hozom fel a p47-est?? Lehet, hogy nem volt túl mozgékony, DE:
1.Gyorsabb volt a fókánál P-47C =670Km/h (2300Le) P47D=697Km/h (2600LE)
2.Talán azegyetlen szöv. v. amely orsózásban közelített, a fókához.
3.Nagyobb volt a szolgálati magassága :41.000 Láb
6700 m fölött verte a fókát, mert kifejezetten magassági vadász volt.
4.Fegyverzete a 8 browning brutális volt, a kis szóráskép miatt
5.A legerősebb páncélzata volt. Szinte mindent kibírt.
Egyébként én leírtam, hogy szerintem a 262 volt a leghatékonyabb vadász a maga idejében.
"De szvsz hagyjuk ki a 262-est, emrt nemigen lehet összehasonlítani a többi géppel."
Miért kéne félresöpörni, csak azért mert nem dugattyús. Teljesítményben simán verte az angol Gloster gépet.
Sajnos 100%-os adatok nem állnak rendelkezésre ezekről a gépekről. Én azért kedvelem a korabeli összehasonlító repüléseket, mert azok nem számokról szóltak, hanem arról, hogy melyik gép miben jobb, és milyen takikát érdemes alkalmazni. De ahol tudok biztos adatot, azt mindig leírom.
Egyébként tiszta vicc, felhozod a Thunmderboltot példának... nehogy már kitaláld nekm, hogy egy 6 tonnás gép jobban fordulózik mint egy 3 tonnás? Amikor ezt a világon semmi nem indokolja...
Jó lenne azért hogyha valaki olyat ír, hogy x jobban manőverezik mit y, akkor megosztaná velünk hogy ezt mégis miért gondolja, méghozzá adatokkal, nem pedig különböző források meglehtősen szubjektív véleményét hangoztatásával.
A 110 olyan vadász volt, amely maga is vadász védelemre szorult. 1940-től már mértékadó német "szakmai" körök is csak zerstörer(romboló)ként említik.
A bunkózást pedig hosszú, kitartó munkával sikerült kihozni belőlem, SAJNÁLOM.
A Me109 több volt, így több ász is harcolt vele. Mondjuk azért emlékeim szerint Heinz Baer is fókás vadász volt, kétszáznemtomhány légigyőzlemmel. Egyébként is ez abszolut a pilóától függöt, nem a gépétől.
A mozgékonyságra szvsz akkor térjünk rá, ha van adatunk a következőkről, angolul írom, szvsz úgy egyértelműbb:
Namost ugye ezeket nem ismerjük, a gépek manőverezéséről meg teljesen ellenmondó adatokat orlvatam, itt ez a jobb, ott meg éppen a másik gép...
A fordulókör önmagában semmit sem jelent, egyébként én azt olvastam, hogy a fóka tkp. egy szinten volt a legtöbb szövi géppel, kivétel spit, annak volt csak kisebb, de a fordulószögről sehol nincsen adat, akkor meg mégis honnét veszed, hogy jobban vagy rosszabbul manőverezik, mint akármelyik gép?
pölö Galland írja, hogy jobban manőverezik mint a 109es, de ő sem tért ki rá hogy milyen értlemben.
A mozgésonyságából nemtom miért vesztett, amikor jóval (40 km/h) gyorsabb volt pl. az A8as mint az A3-as...
Azt meg már ezerszer leírtam, hogy a bombázókat azért a fókák támadták, mert erősebb fegyverzetű és sérülésállóbb volt, mint a 109-es, nem azért, mert gyengébben mozgott voona... kevered te itt a speciális Sturgruppék gépeit a normál fókával.
Különben is, itt csak ellenvéleményt olvasok, miért nem írja le ellenben senki, hogy szerinte melyik volt al egjobb vadász és miért?
Isegrim igazad van, ha 1942-t,esetleg 43-at nézzük. Akkor valóban a fóka volt a király. De a későbbiekben, mozgékonyságából, csak az orsózási képességével kérkedhetett. Sebességét, a p47,a tempest és a p51 is felülmúlta. Emelkedő képessége is csak közepesnek nevezhető ebben az időszakban, a forulóköre pedig soha nem volt a legjobb.
Mindemellett kétségtelen, hogy az LW talán legjobb vadásza volt. De nem a legsikeresebb. A legjobb fw pilóták győzelmei meg sem közelítették a legjobb 109-es hajózók győzelmeinek számát. Bár szerintem ez is csak azt támasztja alá, hogy a fw-ot igenis a bombázók elleni támadásra hegyezték ki. Vadászok ellen alkalmasabb volt a kisebb, könnyebb, mozgékonyabb 109-es.
Nem aztat mondtam, hogy a fóka mindenben ver midenkit, hanem azt, hogy összességében egyik gép sem tud ilyen kedvező jellemzőket, egyszerre felmutatni. Természetesen részterületeken voltak nála jobb gépek is, de egyikben sem volt ilyen kedvező a tűzerő-védettség-mozgékonyság szentháromság.
1700LE-s m-82FN kétsoros csillagmotor
9.8 m fesztáv, 8.46 m hossz, 2.84m magasság
3400 kg feltöltve
max sebesség 680 km/h emelkedőképesség 1200 m /perc csúcsmagasság 10500 m, hatótávolság 630 km
Fegyverzet 3 db 20 mm-es ShVAK gépágyú (200-200 db lőszer)a hajtómű felett, 1 a jobb oldalon, 2 db a balon, szárny alatt 6 db RS-82 rakéta vagy 2*100 kb bomba.
Első repülés 1943 június.
(Arzenál könyvek: A Második Világháború repülőgépei szerint)
Ha jól sejtem, akkor a "Létrát" (Tobak Tibor után szabadon) 2 db 50 kg-os bombával lehetett felszerelni.
Viszont kimaradt a magyar felderítőgépek sorából a WM-21-es. Mennyire elavult egy gép volt már a kezdetekkor is. A németek nem hitték el, hogy a magyarok ezzel akarnak repülni éles bevetést.
Korabeli Magyar Szárnyakkal nem lehet vitatkozni, de abból sajnis nincs minden háztartásban. :-))
A kolléga tudása bizonyos területeken figyelemre méltó, de másutt erősen hézagos(vagy a szemellenzőssége miatt nem tud érvényesülni).