Keresés

Részletes keresés

viricsi Creative Commons License 2012.10.14 0 0 304

Most akkor mi a baj válaszommal? Az hogy rövid, tömör lényegretörő és nincs teleszórva frenetikus okosságokkal?

A legnagyobb tisztelettel várom a mondatom cáfolatát

Miről is kéne megkérdeznem a hét éve repülő embert? Hogy helyes e alulterhelt ernyővel repülni? Vagy arról, hogy nem számít, mi van az ernyő törzskönyvében, mert úgyis én vagyok az okosabb? A fizikával és a természettel persze lehet játszani, ha szerencsés vagy megúszod büntetlenül, de egy kezdőt ne azzal indíts útnak, hogy miként lehet a meghágni dolgokat, mert ezzel te fogod elindítani őt a balesethez vezető úton.

Egyébként pedig nem olvastam tőled választ a feltett kérdésre, csak az én kioktatásomat.

 

Mindezek után elnézést kérek és hamut szórok a fejemre, hogy tudatlan amtőrként válaszolni mertem egy kérdésre, amiről tulajdonképp fogalmam sincs, hiszen még csak alig harmincegynéhány éve, 1979-ben keveredtem ernyők közé. :-)

 

http://videa.hu/videok/sport/farkashegy-1984-FyFTC33t7leA3rNx

Előzmény: jgydk (297)
zimi78 Creative Commons License 2012.10.14 0 0 303

Laci Bácsival mi is ismerünk egy "nagyernyőmániást". Ő is szereti alulterhelni a motyóját és baja sincs belőle. Ráadásul, mikor megvettem a tandemernyőm (140-220kg), nem bírtam ki és közepes szélben én is szólóban nekieredtem Fedémesen. Ma már csak arra emlékszem, hogy egyhelyben emelkedek, mintha űrrakéta lennék.. Aztán valahogy csak leszálltam..

de mikor ugyanerre a tandemernyőre egy utast is rákötöttem (azért nem a nyakánál fogva, nem Orbán Viktor volt!), meglepődve tapasztaltam, hogy az ernyő eléggé gyorsan repül, ahelyett, hogy egyhelyben lebegőset játszana.

 

De talán a magyarázat abban is rejlik, hogy ki, mire használja az ernyőjét!

Pl. van aki repül vele (ki hinné!), van aki avarégetés alá gyújtósnak, van aki napernyőnek, hálózsáknak, nyugágynak, de olyat is láttam, aki azzal kísérletezett, hogy milyen kupolázni vele, ha levágjuk a stablapját - beteg látvány volt, elhihetitek!

 

elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.10.13 0 0 302

Mátyás király egyszer megkérdezte; miből van a legtöbb a világon.

Jöttek a válaszok: csillag, fűszál.... a bolond azt mondta orvosból.

Most azonnal lenyakaztatlak ha be nem bizonyítod, mondta a király.

A bolond elkezdett nyögni, a hasát fájlalta kegyetlenül. No, hamar eret kell vágatni - érkezett az első javaslat - pióca kell, forró fürdő.... mindenki javasolt valamit.

A bolond felkelt, és válaszolt a királynak: látod, ebben a kis helyiségben mennyi az orvos?!

Akkor mennyi lehet a világon? :)

Persze a bolond nem netezett, mert akkor tudná hogy a legtöbb a szakértőből van :)))

Én egy 135 tetejű ernyővel tanultam 75 kilósan, ha becsukódott a füle,észre sem vettem, de ez nem mérvadó, mert eszembe sem jutott élő időben repülni vele, és így is csukdosott, igaz DHV nélküli ernyő volt :)))

Azóta minden ernyőm túlterhelem, a mostanit a felső határ felett 15 kg-al!! Nem érzek jelentős változást, csak azt hogy gebergős lejtőszélben gyulavitéz felfele, én meg lefele haladunk. Sajnos nem ismerek embert aki tapasztalt lenne jelentősen alulterhelt ernyő viselkedésből, de ha mégis tanácsra vetemednék, én azt mondanám hogy érdemesebb először a biztonság felé eltolni a terhelést. (meg később is :)))  )

.ZsL. Creative Commons License 2012.10.13 0 0 301

Azért ne feledjük a szólást (amit lehet, hogy már a régi görög siklórepülők is mondogattak), hogy: "Vannak bátor és vannak öreg pilóták, de kevés az olyan, aki bátran megöregedett."

/Bocs', hogy nem szó szerint idéztem; sajnos, a korabeli gramofon-felvétel mára erősen megkopott./

 

És azt is vegyük figyelembe, hogy aki nagyon alulterhelt ernyővel repül évek óta, az vagy nagyon óvatos, és kihagyja a cikis időjárási helyzeteket (vagyis relatíve keveset repül), vagy elég rutinos már ahhoz (ráadásul szerencsés is), hogy meg tudja oldani az "ernyő kontra időjárás" rakoncátlan szituációit. Na mármost ezt nem ildomos ajánlani egy olyan, alighanem kezdő kollégánknak, aki nyilván első ernyője megvásárlása előtt áll, és nemigen vehetett még részt egy elméleti képzésen sem.

zimi78 Creative Commons License 2012.10.13 0 0 300

Na de mosmá' télleg elmegyek sörér', mert még bezár az éjjelnappali!

Előzmény: zimi78 (298)
.ZsL. Creative Commons License 2012.10.13 0 0 299

Az egyik mentőernyőt már lestoppolta "Méhész" Sanyi a fiókája (Dávid) részére.

Az archaikus ernyőimmel is többen kacérkodnak, habár fájó szívvel válnék meg tőlük, de most a terepre költés fontosabb, mint a ritkán használt ernyőgyűjteményem...

Előzmény: .ZsL. (288)
zimi78 Creative Commons License 2012.10.13 0 0 298

Há csaknem? Én is ismerek ilyen pilótát, de akkor mostmár eggyel többen vannak! :-)))

Előzmény: jgydk (297)
jgydk Creative Commons License 2012.10.13 0 0 297

Te viricsi!

 

Most már aztán nagyon okos leszel!

Kérdezzél pilótákat, hogy ki milyen terheléssel repül, és rakd össze egy excel táblába a válszokat...

Meg néha kérdezz olyat is, aki kb 7 éve repül, és mindíg alul terhelt, sőt volt olyan 2 éve, amikor még az alsó súlyhatárból is kilógott, és kérdezd meg tőle, hogy milyen horrorokat élt át a 380 órás repült ideje alatt...

Előzmény: viricsi (291)
.ZsL. Creative Commons License 2012.10.13 0 0 296

Az néha tényleg előny lehet, hogy kisebb a süllyedése az alulterhelt ernyőnek, de gyakrabban esélyes a hátrasodródás, amilyen sok mostanában a hirtelen megerősödő szél, és az egyre gyakoribb turbulenciák. És ez ugyanolyan vészhelyzeteket hozhat össze, mint egy gyakorlatlanul kezelt alulterhelt ernyő, ha csukódik. A DHV-besorolás a megadott terhelési tartományra vonatkozik. Vagyis az 1-es besorolásúak a félcsukásból maguktól kijövetelt 4 másodpercen belül csak akkor hozzák, ha azon belül van a pilóta + felszerelés rendszer. Alulterhelve lehet, hogy hosszabb lesz az ernyő reagálási ideje, ami kezdő korban nem előnyös, amikor a tanuló siklóernyős reagálási ideje is gyakran túl hosszú.

Előzmény: elpazarolt tehetség (293)
zimi78 Creative Commons License 2012.10.13 0 0 295

Novazze! Et bácsi beelőzött a hsz-ban! Sebaj, legfeljebb elugrok az éjjelnappaliba sörér!

 

Előzmény: zimi78 (294)
zimi78 Creative Commons License 2012.10.13 0 0 294

Mielőtt válaszolnék, a startsúlyról írnék pár mondatot. A startsúly a Te súlyod, plusz a beülőd, mentőernyőd, műszereid, vizesflakonod, kajásdobozod, söröd, napelemes traktorgumi-nyomásmérőd meg miegymásod súlya, amivel elstartolsz a hegyről. Ez konkrétan az 56-57kilód plusz 15-20kg, ami az esetedben 71-77 kg közötti érték lesz (függően attól, hogy viszed-e a traktorgumi-nyomásmérőhöz a traktorgumit, vagy sem..  :-))).

Vagyis a startsúlyodra az adott ernyő "-tól" adata feletti értéket kell kapnod, és az "ig" adata alattit. Ha a startsúlyod a "tól" és "ig" adatok kb. számtani közepe, akkor középen terheled az ernyőt (pl a 80-100-as terhelésű ernyőt kb. 90kg-os startsúllyal terheled középen), ha ez alatt van, akkor alulról terheled az ernyőt, ha felette, akkor felülről terheled (ha nem esel bele a két határ közé, akkor ásd el az ernyőt, hátha kisarjadzik belőle egy "ernyőfa" és onnan már szüretelhetsz megfelelő méretű ernyőt :-))).

 

Még lehetne ömlengeni arról, hogy mi van akkor ha alulról terhelünk egy ernyőt, meg ha felülről, merthogy másként viselkednek "rongyaink", ha különböző terheléseknek tesszük ki.

Pl. ha intenzív evészetbe kezdünk és felszedünk pár 10kilót, vagy végrehajtunk magunkon egy intenzív "éheztetőtanfolyamot" és megjelenünk a starthelyen talpig anorexiában, akkor azt nemcsak a pilótatársaink tömény röhögésén vesszük észre, hanem az ernyőnk is másként fog viselkedni (pl. ő is kiröhög minket repülés közben)..

 

De mindez a süketelés a következő honlap-adatbázis miatt teljesen felesleges:

 

http://para2000.org

 

Ezen a honlapon táblázatba van foglalva minden valamire való siklóernyő összes adata (és még más is - pl a tesztpilóta tudja-e a fülét csukni, mert akkor ő Dumbo a kiselefánt :-)))).

Viccet félretéve egy konkrét példán láthatod:

Vegyük az Apco Allegra típ. ernyőt "M"-es méretben (az egyik középső oszlop):

 

http://para2000.org/wings/index.html (innen ráklikkelsz a "varrógép" ikonra, majd kikeresed az "Apco" emblémáját (ABC sorrendben), majd azon belül az "Allegra" típust):

 

A táblázatban találsz egy ilyen sort: In-flight-Weight (mini maxi).

Ez a sor tartalmazza az adott méretű ernyő alsó és felső terheléshatárát.

A közvetlen felette lévő sor pedig ilyen névre hallgat: Naked-Pilot-Weight, vagyis a "meztelen pilóta súlya" (természetesen fütyivel értendő, mert nem csatolja le repülés előtt - ez alól csak a nők kivételek - ők már lecsatolták :-))).

Ez azt jelenti, hogy ha a saját súlyod pont ez az érték, akkor kb. középen terheled az ernyőt.

 

Ebben a konkrét esetben ez nem igaz, mert az M-es Apco Allegránál ez 76kg, míg Te csak 56-57kg vagy, vagyis csúnyán alulterhelnéd azt a konkrét ernyőt, hacsak nem viszel magaddal 19-20kg vízballasztot (ha jó kondiban vagy, ez nem gond).

De pl. az Allegra XS-nél már csak 51kg ez az érték, vagyis kb. 5-6 kg-al terhelnéd az ideális felett az ernyőt. Ez már jobb választás lenne, annál is inkább, mert jobb pár kilóval felülterhelni egy ernyőt, mint alul. Legalábbis sok pilótát ismerek aki ezt a véleményt osztja és csak párat, aki az ellenkezőjét..

Én az ideális terhelés mellett teszem le a voksom, de ha ez mégsem jön össze, akkor inkább 5-6kg-al felülterhelném az ernyőt, mint alul..

 

No de elég észt osztottam ahhoz, hogy mostmár teljesen beduguljak..

Gyere ET! Szakérts, mert én már kifogytam az okosságokból, meg a sörből mára...

Előzmény: Qwerti123 (290)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2012.10.13 0 0 293

Nem mindíg jó elviccelni egy kérdést.

A súlyhatár azt jelenti hogy azok a paraméterek, amiket az ernyőre kitaláltak ezek között a súlyhatárok között 0garantáltak. Egy DHV1-es ernyő sokat kibír, de talán nem célszerű 10 kg-al alulterhelni egy ernyőt, mert előbb utóbb zavarni fog hogy erősebb szélben, turbulens időben hátrányt jelent hogy a kisebb terhelés miatt kicsit lassabb, kevésbé stabil. Az előnye hogy mikor a többiek lerohadnak a gyenge lejtőszélben, te fennmaradsz. Ennek ellenére a 10 kg-ot soknak érzem.

Előzmény: viricsi (291)
.ZsL. Creative Commons License 2012.10.13 0 0 292

Erősen típusfüggő a dolog, de általában egy alulterhelt ernyő könnyebben csukódik, aztán nehezebben rendezi ki magát. A két évtizeddel ezelőtti DHV1-esek és -2-esek némelyike jámborul viselkedett ennyire erős alulterhelésnél is, de a mai, dinamikusabbakat a legbeváltabb a megadott terhelhetőségi tartomány felső 2/3-ával lesúlyozni. Ez a terhelhetőségi tartomány egyébként a modernebb ernyőknél a startsúlyra vonatkozik (pilóta + beülő, + mentőernyő, + az ernyő súlya), két évtizede sok típusnál (pl. Nova CXC-21: 65-110 kg) azt jelentette, hogy a felső határ fölött rendszeresen terhelve károsodhat. Manapság ugyanarra az ernyőre azt írnák, hogy: 60-80 kg-ra való.

 

Az általad kinézett Swing már a modernebbek közé tartozik, azt biztonságosabb, ha jól leterheled. A hízókúrát nem ajánlom, mert az ugyanolyan egészségtelen, mint az alulterhelt ernyő, csak másképp. Ha mindenáron azt az ernyőt szeretnéd megvenni valamely okból, pl. mert rendkívül jutányos, akkor persze ne szalaszd el, csak tedd félre egy-két évig, amikorra elég rutinos leszel, és tandemezheted vele a 15-20 kilós csemetéidet. Régebben előfordult olyan megoldás, hogy a túl nagy ernyő közepéből kiszedettünk néhány cellát NZ mesterrel, aki a zsinórhosszakat is korrigálta a csökkent fesztávnak megfelelően, de ez ma már kiment a divatból, akárcsak a 10-15 kilónyi ballaszt elhelyezése a beülőben... A legegyszerűbb megoldás olyan ernyőt venni, amelyik pont jó.

Előzmény: Qwerti123 (290)
viricsi Creative Commons License 2012.10.13 0 0 291

"...de mivan, ha nem érem el az alsót?..."

 

Nagyon leegyszerüsítve a választ, akkor elvisz a szél és sosem fogsz tudni leszállni. :-)

Előzmény: Qwerti123 (290)
Qwerti123 Creative Commons License 2012.10.13 0 0 290

Sziasztok!

 

Sok ernyő hirdetésben találkozok a súlyra vonatkozóan -tól -ig adatokkal. Ez mit is jelent pontosan? Mármint az rendben, ha a felső súlyhatárt meghaladom az gond lehet, de mivan, ha nem érem el az alsót? Pl. "...Swing Axis 4 típusú, 26-os méretű / 85-110 kg...." Ha én kb. 56-57kg vagyok, akkor egy ilyen ernyőt felejtsek is el?

 

Üdv.

zimi78 Creative Commons License 2012.10.12 0 0 289

Újabb eladó ernyők a pg.5mp-n:

 

http://5mp.eu/web.php?a=pg&o=LZIX0Iqqpe

 

.ZsL. Creative Commons License 2012.09.24 0 0 288

Teljesen vadiúj, egyszerű körkupolás mentőernyő 100 kg-ig, eredeti bontatlan gyári csomagolásban 50 ezerért nálam! Harmincas körzet, 417 nyolc 447. ZsL.

 

(...és van még néhány archaikus, 15-20 éves, de nemcsak kupolázásra /ernyőkezelési földi gyakorlatokra/, hanem repülésre is alkalmas, közepes állapotú siklóernyőm is, amiket szívesen elajándékozom olyan régiségkedvelőknek, akik a starthelyünket az ernyők eszmei értékével /10-30 eFt/ támogatják!)

martinus115 Creative Commons License 2012.09.24 0 0 287

Sziasztok,

 

Tandem hevedert, Y-t keresek. Ha valaki tud eladót kérem egy emailben írjon árat és egy telefonszámot: martinus115 kukac freemail hu

 

Köszönöm!

Előzmény: pgpadavan (286)
pgpadavan Creative Commons License 2012.09.14 0 0 286

Megérkeztek a papírok, mégegyszer Köszönöm.

Előzmény: .ZsL. (284)
pgpadavan Creative Commons License 2012.09.11 0 0 285

Köszönöm szépen Lacibácsi.

 

Ott leszek a "közgyűlésen", de persze nem csak ezért.

Előzmény: .ZsL. (284)
.ZsL. Creative Commons License 2012.09.11 0 0 284

Szia!

Tegnap postára adtam az ernyő törzskönyvét és légialkalmassági kártyáját, dec. 31-ig érvényesítve. Aztán majd az év végi "közgyűlésen" meghosszabbítom újabb egy évvel.

Előzmény: pgpadavan (282)
.ZsL. Creative Commons License 2012.09.07 0 0 283

Igazad lehet, holnap intézkedek!!!

Előzmény: pgpadavan (282)
pgpadavan Creative Commons License 2012.09.07 0 0 282

Lacibácsi, amit tőled vettem Nova Philou ernyő papírjait még nem kaptam meg.

(lehet, a Posta a ludas)

Lennél szíves szólni a volt tulajnak, hogy küldje el postán.

Ha megállít egy ellenőrzésen a rendőr csak hebeghetek, hogy mi van abban a nagy zsákban :-))

 

Köszönöm Szépen.

a tengási Creative Commons License 2012.09.07 0 0 281

köszönöm a jó tanácsokat

Előzmény: .ZsL. (280)
.ZsL. Creative Commons License 2012.09.07 0 0 280

A beülő és a mentőernyő már gazdára lelt, az ernyőt is kinézte magának valaki, a jövő 7N jön érte, ha tud... Egyébként a Booster valóban kicsit túl erős ekkora kihagyás után, habár a DHV-2-esek között szelídnek számít. DHV 2-es és 2-es között óriási különbségek vannak, nem mindegy, hogy mire kapta az ernyő. 

 

Az, hogy a mostani DHV 2-esek biztonságosabbak, mint a 10-15 évvel ezelőttiek, erősen típusfüggő; általában a régebbi azonos besorolásúak a nyugisabbak (persze kisebb siklásúak, de nem feltétlen a nagy siklószám a fontos, ha képes vagy kihasználni az emeléseket, nem pedig állandóan kirepülsz belőlük), mert másfél évtizede a DHV-tesztelők szigorúbbak voltak. Az utóbbi években észrevehetően lazítottak a szigoron, talán mert nem akarták útját állni a technikai fejlődésnek, talán azért, mert feltételezik, hogy a mostani oktatás alaposabb, és ezért jobban felkészültek a tanulók, mire a vizsga után ernyőt vásárolnak.

 

Az élet, és azon belül a siklóernyőzés is összetettebb jelenség, mint első ránézésre gondolnánk, és igazából nem a DHV-besorolás véd meg minket a balesetektől, hanem a rutin. Persze nem mindegy, milyen teszt-eredményű ernyővel repülünk, de fontosabb, hogy minél többet! A baleseti statisztika ugyanis paradoxnak tűnik, mégsem az, mert hiába gondolnánk, hogy minél gyakrabban repülünk, annál nagyobb az esélyünk a nagy esésre, a tapasztalat épp az ellenkezőjét mutatja: a sokat repülők kevesebbet bakiznak.

 

Az eddig a kezem ügyébe került modern DHV1-eseket mind sokkal dinamikusabbnak találtam a régieknél, és nem öreguraknak, vagy ügyetlenkedő fiatalok számára alkalmasnak. A Modern DHV1/2-esek, meg olyanok, mint a régi 2-esek. Hogy másnak mások a tapasztalataik, annak oka az említett típusfüggőség, mert kismillió féle ernyőt gyárt a kétszáz féle cég, és sok múlik azon, kinek melyik típus kerül a szeme elé, és mi felel meg a mozgáskészségének. Aki már elég rutinos, másféle különbségeket vesz észre, mint a kezdő, ezért értek egyet azzal a javaslattal, hogy ha sokat kihagytál, ne azonnal DHV2-essel kezdj, még ha aránylag szelíd is az.

paragabika Creative Commons License 2012.09.07 0 0 279

Egy dhv 2-es ernyő egy újrakezdőnek?

Szerintem sok. Pláne, hogy régi dhv 2-es...

Az akkori ernyők rosszabbul repültek, mint a mostani dhv 1-es 1-2-es ernyők (tudom A, A-B) és a mostaniak sokkal biztonságosabbak.

 

Előzmény: a tengási (278)
a tengási Creative Commons License 2012.09.07 0 0 278

Kedves Zs.L. !

 

Elkérhetem  a tulaj számát?

Ha nem, akkor tudnál segíteni? 10 éve végeztem el a tanfolyamot. azóta nem repültem , testsúlyom 70-72 kg. nem túl erős egy újrakezdőnek? Egyébként tehetségesnek tartom magam  :-)

 

Köszönettel:

Boros András

Előzmény: .ZsL. (270)
a tengási Creative Commons License 2012.09.07 0 0 277

Helló

Milyen testsúlyú embernek jó?

 

Köszi

Boros András

20/553-4071

Előzmény: the.paraglider75 (274)
paragabika Creative Commons License 2012.09.07 0 0 276

Sziasztok!

Prodesign Jazz Bi tandem ernyő kihasználatlanság miatt eladó.
2004-es, DHV 1-2, 140-210 kg startsúly.
2012-re műszaki, rendezett papírok.
Kipróbálható pl. Gödöllőn csörlőzéssel.

Emil az adatlapomon.

Üdv:

PG

Emmaus Creative Commons License 2012.09.02 0 0 275

Sziasztok!

Ma éjjel (2012. 09. 01.) a kertemben álló autó hátsó üléséről - 3 db a kertben álló AUTHOR bringa kíséretében - ellopták a komplett sikóernyős felszerelésemet.
Ha valakinek felajánlanák az alábbiakat kérem szóljon neken (tű a szénakazalban....):
 - NOVA AERON piros  és szürke/kék csíkkal (110 kg felső súly) (Bp. XVI.)
 - ADVANCE beülő mentőernyővel
 - vadi új BRAUNIGER IQ Alto
 - Fekete bukósisak

Köszi: Varga Miklós
+36 (30) 9271-721

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!