Most akkor mi a baj válaszommal? Az hogy rövid, tömör lényegretörő és nincs teleszórva frenetikus okosságokkal?
A legnagyobb tisztelettel várom a mondatom cáfolatát
Miről is kéne megkérdeznem a hét éve repülő embert? Hogy helyes e alulterhelt ernyővel repülni? Vagy arról, hogy nem számít, mi van az ernyő törzskönyvében, mert úgyis én vagyok az okosabb? A fizikával és a természettel persze lehet játszani, ha szerencsés vagy megúszod büntetlenül, de egy kezdőt ne azzal indíts útnak, hogy miként lehet a meghágni dolgokat, mert ezzel te fogod elindítani őt a balesethez vezető úton.
Egyébként pedig nem olvastam tőled választ a feltett kérdésre, csak az én kioktatásomat.
Mindezek után elnézést kérek és hamut szórok a fejemre, hogy tudatlan amtőrként válaszolni mertem egy kérdésre, amiről tulajdonképp fogalmam sincs, hiszen még csak alig harmincegynéhány éve, 1979-ben keveredtem ernyők közé. :-)
Laci Bácsival mi is ismerünk egy "nagyernyőmániást". Ő is szereti alulterhelni a motyóját és baja sincs belőle. Ráadásul, mikor megvettem a tandemernyőm (140-220kg), nem bírtam ki és közepes szélben én is szólóban nekieredtem Fedémesen. Ma már csak arra emlékszem, hogy egyhelyben emelkedek, mintha űrrakéta lennék.. Aztán valahogy csak leszálltam..
de mikor ugyanerre a tandemernyőre egy utast is rákötöttem (azért nem a nyakánál fogva, nem Orbán Viktor volt!), meglepődve tapasztaltam, hogy az ernyő eléggé gyorsan repül, ahelyett, hogy egyhelyben lebegőset játszana.
De talán a magyarázat abban is rejlik, hogy ki, mire használja az ernyőjét!
Pl. van aki repül vele (ki hinné!), van aki avarégetés alá gyújtósnak, van aki napernyőnek, hálózsáknak, nyugágynak, de olyat is láttam, aki azzal kísérletezett, hogy milyen kupolázni vele, ha levágjuk a stablapját - beteg látvány volt, elhihetitek!
Mátyás király egyszer megkérdezte; miből van a legtöbb a világon.
Jöttek a válaszok: csillag, fűszál.... a bolond azt mondta orvosból.
Most azonnal lenyakaztatlak ha be nem bizonyítod, mondta a király.
A bolond elkezdett nyögni, a hasát fájlalta kegyetlenül. No, hamar eret kell vágatni - érkezett az első javaslat - pióca kell, forró fürdő.... mindenki javasolt valamit.
A bolond felkelt, és válaszolt a királynak: látod, ebben a kis helyiségben mennyi az orvos?!
Akkor mennyi lehet a világon? :)
Persze a bolond nem netezett, mert akkor tudná hogy a legtöbb a szakértőből van :)))
Én egy 135 tetejű ernyővel tanultam 75 kilósan, ha becsukódott a füle,észre sem vettem, de ez nem mérvadó, mert eszembe sem jutott élő időben repülni vele, és így is csukdosott, igaz DHV nélküli ernyő volt :)))
Azóta minden ernyőm túlterhelem, a mostanit a felső határ felett 15 kg-al!! Nem érzek jelentős változást, csak azt hogy gebergős lejtőszélben gyulavitéz felfele, én meg lefele haladunk. Sajnos nem ismerek embert aki tapasztalt lenne jelentősen alulterhelt ernyő viselkedésből, de ha mégis tanácsra vetemednék, én azt mondanám hogy érdemesebb először a biztonság felé eltolni a terhelést. (meg később is :))) )
Azért ne feledjük a szólást (amit lehet, hogy már a régi görög siklórepülők is mondogattak), hogy: "Vannak bátor és vannak öreg pilóták, de kevés az olyan, aki bátran megöregedett."
/Bocs', hogy nem szó szerint idéztem; sajnos, a korabeli gramofon-felvétel mára erősen megkopott./
És azt is vegyük figyelembe, hogy aki nagyon alulterhelt ernyővel repül évek óta, az vagy nagyon óvatos, és kihagyja a cikis időjárási helyzeteket (vagyis relatíve keveset repül), vagy elég rutinos már ahhoz (ráadásul szerencsés is), hogy meg tudja oldani az "ernyő kontra időjárás" rakoncátlan szituációit. Na mármost ezt nem ildomos ajánlani egy olyan, alighanem kezdő kollégánknak, aki nyilván első ernyője megvásárlása előtt áll, és nemigen vehetett még részt egy elméleti képzésen sem.
Az egyik mentőernyőt már lestoppolta "Méhész" Sanyi a fiókája (Dávid) részére.
Az archaikus ernyőimmel is többen kacérkodnak, habár fájó szívvel válnék meg tőlük, de most a terepre költés fontosabb, mint a ritkán használt ernyőgyűjteményem...
Kérdezzél pilótákat, hogy ki milyen terheléssel repül, és rakd össze egy excel táblába a válszokat...
Meg néha kérdezz olyat is, aki kb 7 éve repül, és mindíg alul terhelt, sőt volt olyan 2 éve, amikor még az alsó súlyhatárból is kilógott, és kérdezd meg tőle, hogy milyen horrorokat élt át a 380 órás repült ideje alatt...
Az néha tényleg előny lehet, hogy kisebb a süllyedése az alulterhelt ernyőnek, de gyakrabban esélyes a hátrasodródás, amilyen sok mostanában a hirtelen megerősödő szél, és az egyre gyakoribb turbulenciák. És ez ugyanolyan vészhelyzeteket hozhat össze, mint egy gyakorlatlanul kezelt alulterhelt ernyő, ha csukódik. A DHV-besorolás a megadott terhelési tartományra vonatkozik. Vagyis az 1-es besorolásúak a félcsukásból maguktól kijövetelt 4 másodpercen belül csak akkor hozzák, ha azon belül van a pilóta + felszerelés rendszer. Alulterhelve lehet, hogy hosszabb lesz az ernyő reagálási ideje, ami kezdő korban nem előnyös, amikor a tanuló siklóernyős reagálási ideje is gyakran túl hosszú.
Mielőtt válaszolnék, a startsúlyról írnék pár mondatot. A startsúly a Te súlyod, plusz a beülőd, mentőernyőd, műszereid, vizesflakonod, kajásdobozod, söröd, napelemes traktorgumi-nyomásmérőd meg miegymásod súlya, amivel elstartolsz a hegyről. Ez konkrétan az 56-57kilód plusz 15-20kg, ami az esetedben 71-77 kg közötti érték lesz (függően attól, hogy viszed-e a traktorgumi-nyomásmérőhöz a traktorgumit, vagy sem.. :-))).
Vagyis a startsúlyodra az adott ernyő "-tól" adata feletti értéket kell kapnod, és az "ig" adata alattit. Ha a startsúlyod a "tól" és "ig" adatok kb. számtani közepe, akkor középen terheled az ernyőt (pl a 80-100-as terhelésű ernyőt kb. 90kg-os startsúllyal terheled középen), ha ez alatt van, akkor alulról terheled az ernyőt, ha felette, akkor felülről terheled (ha nem esel bele a két határ közé, akkor ásd el az ernyőt, hátha kisarjadzik belőle egy "ernyőfa" és onnan már szüretelhetsz megfelelő méretű ernyőt :-))).
Még lehetne ömlengeni arról, hogy mi van akkor ha alulról terhelünk egy ernyőt, meg ha felülről, merthogy másként viselkednek "rongyaink", ha különböző terheléseknek tesszük ki.
Pl. ha intenzív evészetbe kezdünk és felszedünk pár 10kilót, vagy végrehajtunk magunkon egy intenzív "éheztetőtanfolyamot" és megjelenünk a starthelyen talpig anorexiában, akkor azt nemcsak a pilótatársaink tömény röhögésén vesszük észre, hanem az ernyőnk is másként fog viselkedni (pl. ő is kiröhög minket repülés közben)..
De mindez a süketelés a következő honlap-adatbázis miatt teljesen felesleges:
Ezen a honlapon táblázatba van foglalva minden valamire való siklóernyő összes adata (és még más is - pl a tesztpilóta tudja-e a fülét csukni, mert akkor ő Dumbo a kiselefánt :-)))).
Viccet félretéve egy konkrét példán láthatod:
Vegyük az Apco Allegra típ. ernyőt "M"-es méretben (az egyik középső oszlop):
http://para2000.org/wings/index.html (innen ráklikkelsz a "varrógép" ikonra, majd kikeresed az "Apco" emblémáját (ABC sorrendben), majd azon belül az "Allegra" típust):
A táblázatban találsz egy ilyen sort: In-flight-Weight (mini maxi).
Ez a sor tartalmazza az adott méretű ernyő alsó és felső terheléshatárát.
A közvetlen felette lévő sor pedig ilyen névre hallgat: Naked-Pilot-Weight, vagyis a "meztelen pilóta súlya" (természetesen fütyivel értendő, mert nem csatolja le repülés előtt - ez alól csak a nők kivételek - ők már lecsatolták :-))).
Ez azt jelenti, hogy ha a saját súlyod pont ez az érték, akkor kb. középen terheled az ernyőt.
Ebben a konkrét esetben ez nem igaz, mert az M-es Apco Allegránál ez 76kg, míg Te csak 56-57kg vagy, vagyis csúnyán alulterhelnéd azt a konkrét ernyőt, hacsak nem viszel magaddal 19-20kg vízballasztot (ha jó kondiban vagy, ez nem gond).
De pl. az Allegra XS-nél már csak 51kg ez az érték, vagyis kb. 5-6 kg-al terhelnéd az ideális felett az ernyőt. Ez már jobb választás lenne, annál is inkább, mert jobb pár kilóval felülterhelni egy ernyőt, mint alul. Legalábbis sok pilótát ismerek aki ezt a véleményt osztja és csak párat, aki az ellenkezőjét..
Én az ideális terhelés mellett teszem le a voksom, de ha ez mégsem jön össze, akkor inkább 5-6kg-al felülterhelném az ernyőt, mint alul..
No de elég észt osztottam ahhoz, hogy mostmár teljesen beduguljak..
Gyere ET! Szakérts, mert én már kifogytam az okosságokból, meg a sörből mára...
A súlyhatár azt jelenti hogy azok a paraméterek, amiket az ernyőre kitaláltak ezek között a súlyhatárok között 0garantáltak. Egy DHV1-es ernyő sokat kibír, de talán nem célszerű 10 kg-al alulterhelni egy ernyőt, mert előbb utóbb zavarni fog hogy erősebb szélben, turbulens időben hátrányt jelent hogy a kisebb terhelés miatt kicsit lassabb, kevésbé stabil. Az előnye hogy mikor a többiek lerohadnak a gyenge lejtőszélben, te fennmaradsz. Ennek ellenére a 10 kg-ot soknak érzem.
Erősen típusfüggő a dolog, de általában egy alulterhelt ernyő könnyebben csukódik, aztán nehezebben rendezi ki magát. A két évtizeddel ezelőtti DHV1-esek és -2-esek némelyike jámborul viselkedett ennyire erős alulterhelésnél is, de a mai, dinamikusabbakat a legbeváltabb a megadott terhelhetőségi tartomány felső 2/3-ával lesúlyozni. Ez a terhelhetőségi tartomány egyébként a modernebb ernyőknél a startsúlyra vonatkozik (pilóta + beülő, + mentőernyő, + az ernyő súlya), két évtizede sok típusnál (pl. Nova CXC-21: 65-110 kg) azt jelentette, hogy a felső határ fölött rendszeresen terhelve károsodhat. Manapság ugyanarra az ernyőre azt írnák, hogy: 60-80 kg-ra való.
Az általad kinézett Swing már a modernebbek közé tartozik, azt biztonságosabb, ha jól leterheled. A hízókúrát nem ajánlom, mert az ugyanolyan egészségtelen, mint az alulterhelt ernyő, csak másképp. Ha mindenáron azt az ernyőt szeretnéd megvenni valamely okból, pl. mert rendkívül jutányos, akkor persze ne szalaszd el, csak tedd félre egy-két évig, amikorra elég rutinos leszel, és tandemezheted vele a 15-20 kilós csemetéidet. Régebben előfordult olyan megoldás, hogy a túl nagy ernyő közepéből kiszedettünk néhány cellát NZ mesterrel, aki a zsinórhosszakat is korrigálta a csökkent fesztávnak megfelelően, de ez ma már kiment a divatból, akárcsak a 10-15 kilónyi ballaszt elhelyezése a beülőben... A legegyszerűbb megoldás olyan ernyőt venni, amelyik pont jó.
Sok ernyő hirdetésben találkozok a súlyra vonatkozóan -tól -ig adatokkal. Ez mit is jelent pontosan? Mármint az rendben, ha a felső súlyhatárt meghaladom az gond lehet, de mivan, ha nem érem el az alsót? Pl. "...Swing Axis 4 típusú, 26-os méretű / 85-110 kg...." Ha én kb. 56-57kg vagyok, akkor egy ilyen ernyőt felejtsek is el?
Teljesen vadiúj, egyszerű körkupolás mentőernyő 100 kg-ig, eredeti bontatlan gyári csomagolásban 50 ezerért nálam! Harmincas körzet, 417 nyolc 447. ZsL.
(...és van még néhány archaikus, 15-20 éves, de nemcsak kupolázásra /ernyőkezelési földi gyakorlatokra/, hanem repülésre is alkalmas, közepes állapotú siklóernyőm is, amiket szívesen elajándékozom olyan régiségkedvelőknek, akik a starthelyünket az ernyők eszmei értékével /10-30 eFt/ támogatják!)
Tegnap postára adtam az ernyő törzskönyvét és légialkalmassági kártyáját, dec. 31-ig érvényesítve. Aztán majd az év végi "közgyűlésen" meghosszabbítom újabb egy évvel.
A beülő és a mentőernyő már gazdára lelt, az ernyőt is kinézte magának valaki, a jövő 7N jön érte, ha tud... Egyébként a Booster valóban kicsit túl erős ekkora kihagyás után, habár a DHV-2-esek között szelídnek számít. DHV 2-es és 2-es között óriási különbségek vannak, nem mindegy, hogy mire kapta az ernyő.
Az, hogy a mostani DHV 2-esek biztonságosabbak, mint a 10-15 évvel ezelőttiek, erősen típusfüggő; általában a régebbi azonos besorolásúak a nyugisabbak (persze kisebb siklásúak, de nem feltétlen a nagy siklószám a fontos, ha képes vagy kihasználni az emeléseket, nem pedig állandóan kirepülsz belőlük), mert másfél évtizede a DHV-tesztelők szigorúbbak voltak. Az utóbbi években észrevehetően lazítottak a szigoron, talán mert nem akarták útját állni a technikai fejlődésnek, talán azért, mert feltételezik, hogy a mostani oktatás alaposabb, és ezért jobban felkészültek a tanulók, mire a vizsga után ernyőt vásárolnak.
Az élet, és azon belül a siklóernyőzés is összetettebb jelenség, mint első ránézésre gondolnánk, és igazából nem a DHV-besorolás véd meg minket a balesetektől, hanem a rutin. Persze nem mindegy, milyen teszt-eredményű ernyővel repülünk, de fontosabb, hogy minél többet! A baleseti statisztika ugyanis paradoxnak tűnik, mégsem az, mert hiába gondolnánk, hogy minél gyakrabban repülünk, annál nagyobb az esélyünk a nagy esésre, a tapasztalat épp az ellenkezőjét mutatja: a sokat repülők kevesebbet bakiznak.
Az eddig a kezem ügyébe került modern DHV1-eseket mind sokkal dinamikusabbnak találtam a régieknél, és nem öreguraknak, vagy ügyetlenkedő fiatalok számára alkalmasnak. A Modern DHV1/2-esek, meg olyanok, mint a régi 2-esek. Hogy másnak mások a tapasztalataik, annak oka az említett típusfüggőség, mert kismillió féle ernyőt gyárt a kétszáz féle cég, és sok múlik azon, kinek melyik típus kerül a szeme elé, és mi felel meg a mozgáskészségének. Aki már elég rutinos, másféle különbségeket vesz észre, mint a kezdő, ezért értek egyet azzal a javaslattal, hogy ha sokat kihagytál, ne azonnal DHV2-essel kezdj, még ha aránylag szelíd is az.
Ha nem, akkor tudnál segíteni? 10 éve végeztem el a tanfolyamot. azóta nem repültem , testsúlyom 70-72 kg. nem túl erős egy újrakezdőnek? Egyébként tehetségesnek tartom magam :-)
Prodesign Jazz Bi tandem ernyő kihasználatlanság miatt eladó. 2004-es, DHV 1-2, 140-210 kg startsúly. 2012-re műszaki, rendezett papírok. Kipróbálható pl. Gödöllőn csörlőzéssel.
Ma éjjel (2012. 09. 01.) a kertemben álló autó hátsó üléséről - 3 db a kertben álló AUTHOR bringa kíséretében - ellopták a komplett sikóernyős felszerelésemet. Ha valakinek felajánlanák az alábbiakat kérem szóljon neken (tű a szénakazalban....): - NOVA AERON piros és szürke/kék csíkkal (110 kg felső súly) (Bp. XVI.) - ADVANCE beülő mentőernyővel - vadi új BRAUNIGER IQ Alto - Fekete bukósisak