Keresés

Részletes keresés

hmsoft Creative Commons License 2021.06.15 0 1 5280

A sokeres-kábeles megoldások a mozdonyok (mozdonyszekciók) csatolására (távvezérlésére) voltak alkalmasak (illetve ma is erre szolgálnak). Nem adatkapcsolatosak, hanem a vezérlőáramköröket kötik össze, tehát eleve már akkor sem kompatibilisek egymással (nem szabványosítottak), ha az egyes mozdonysorozatok vezérlőfeszültsége, vezérlési sémája eltér egymástól. Márpedig eltér. A villamosmozdonyoké és a dízelmozdonyoké élből különbözik, típusjelzésre is, például a VL11-eseknél RU-51 a neve az aljzatnak és SU-21 a fejnek. Egy-egy fej 37 tűs. A luganszki dízeleknél, legalábbis a TE10 családra és a 2TE116-ra nézve, a típusjelzés megegyezik, 2SzS-001 a teljes berendezésé, azon belül az aljzaté 2RS-001, a fejé 2VS-001. A névleges feszültség 220 V, a maximális áram 19 vagy 20 A, változattól függően. De jön a feketeleves: nem elég úgy emlegetni, hogy 2SzS-001, hanem mellé kell tenni, hogy mondjuk 2TE116.70.01.060SzB. Amit most átnyálaztam, azok közül a TEM2-esé 34 tűs, a 2TE116-osé szintén (kettő kell belőle, itt még megemlíti, hogy magának a kábelnek KPSzRVM a típusjele), ámde a 2TE10m-é 84 tűs. Tehát gyártón belül sem azonos. (A sok-sok utángyártott, ma kapható gyártmány közül íme az egyik, ez 2TE116-hoz való.)

Az újabb csavart a kocsikon rendszeresített, szintén vezérlőáramkörök összekötésére szolgáló aljzat és fej adja (például vezérlőkocsis üzemhez lehet használni, bár ilyesmi a DR1 dízelmotorvonatokon és a 90-es években fogant hajtófejpótlós megoldásokon kívül nem terjedt el). Az aljzat RU-101A, a fej SU-101A névre hallgat, és ugyanúgy 34 tűs, mint a 2TE116-féle 2SzS-001, de itt csupán 110 V a névleges feszültség (igaz, a mozdonyok vezérlőfeszültsége is leginkább ennyi, vagy alacsonyabb).

hm

Előzmény: kihúzóvágány (5279)
kihúzóvágány Creative Commons License 2021.06.15 0 0 5279

Azok a csatlakozók orosz  (katonai) szabványnak megfelelőek, szerintem amerikai katonai eszközökhöz hasonlatosak. A személykocsikon telefon-kapcsolat céljára kellettek ilyen jellegű csatlakozók. (ilyen célra voltak csatlások a régi GANZ motorvonatokon,, különvonati kocsikon, mérőkocsikon is).

Előzmény: paca664 (5278)
paca664 Creative Commons License 2021.06.15 0 0 5278

Namost, ezeken a csatlakozókon ha jól tudom, lényegében csak egymást tudták vezérelni ill. később a fűtőkocsikat. Ez valami szovjet vasúti szabvány kellett legyen, olyasmi mint nálunk a CV-130 vagy a 18-pólusú UIC.

 

Azért kérdezem mert tavaly óta vannak MÁV-csoport állagban olyan más járművek is amiken ugyanez a csatlakozó megtalálható:

https://www.mavcsoport.hu/mav-start/ev-vegeig-huszonket-legkondicionalt-fekvohelyes-es-halokocsi-erkezik (a képen persze nem látszik, de tudjuk hogy a 4 darab volt litván és 5 darab volt RZD-s WLABmee kocsiról is szó van).

 

Nem valószínű hogy valaha szükség lesz egy ilyen hálókocsi és egy Szergej kábelkapcsolatának a felélesztésére, de mégis érdekes hogy amúgy ugyanarról van-e szó vagy csak ránézésre hasonlít?

 

Előzmény: hmsoft (5277)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.14 0 1 5277

Hát igen, a "szokásos" Szergej- (Máska-) dokumentáltság. 2TE116, TEM2, sőt, még a jó öreg TE3-hoz is találtam ábrát. A még üzemben lévő TE10-félékhez a kábelt és a csatlásfejet (új gyártásút, szép kéket) úgy vágják hozzád a webboltokban. M62-höz egyelőre semmi.

 

hm

Előzmény: hmsoft (5276)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.14 0 1 5276

Az M62 könyvben (az oroszban) nincs ábra, se leírás. A 2M62 könyvben nincs ábra, szövegesen viszont megvan, hogy a szekciók közötti (ahol ugyanúgy két csatlás van, mint az egyszekciós esetében) kábelek melyik vezetéket kötik össze melyikkel. Viszont nem veszek rá mérget, hogy pont ugyanaz, mint a MÁV M62. A 2TE10l könyvben ábra is van, számozással - valszeg hasonlít a Szergejére, de szintén nem veszek rá mérget, hogy meg is egyezik.

 

hm

Előzmény: paca664 (5274)
kihúzóvágány Creative Commons License 2021.06.14 0 0 5275

A harmadik a fűtőkocsi-vezérlés,(hatvani mozdonyokon CV-130-as csatlást tettek fel helyette).

Előzmény: paca664 (5273)
paca664 Creative Commons License 2021.06.14 0 0 5274

Az eredeti érpár-kiosztásra gondolok.

Előzmény: paca664 (5273)
paca664 Creative Commons License 2021.06.14 0 0 5273

A MÁV-os Szergejeken a homlok szellőző mellett található kettő (egyeseken három) vezérlési csatlakozók érpár-kiosztását hol érdemes keresni? Ezek ugye 110V-ot visznek?

paca664 Creative Commons License 2021.06.09 0 0 5272

Ez a 3kV =/~ játék ugyanaz mint a csehszlovákoknál, a "belföldi" személykocsik mindkettőt feszültséget megeszik és jellemzően csak e kettőt. A RIC szerint hiába inkább 1500V~ illendő a váltóáramú vonalakra. Így lényegében meghonosítottak egy ötödik feszültségnem-szabvány amit minden hozzájuk betévedő személykocsinak erősen ajánlott tudnia, vagy adott esetben így járt (a Metropolon gyakori jelenség volt).

 

A franciák ugyanezt az =/~ játékot szerencsére 1500V-on játsszák, mindkettő nemzetközi szabvány.

Előzmény: hmsoft (5271)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.09 0 1 5271

éppen hogy áll általában a villamos fűtés elterjedése az oroszoknál

A múlt nem változott :), tehát a mozdonyvontatású kocsik 1974-től (a RIC jelűek 1978-tól) kombinált fűtésűek (vízfűtés vegyestüzelésű kazánról vagy villamos fővezetékről). Volt egy kisebb kontingens KVZ gyártású személykocsi, amelyek zárt szerelvényeket alkottak, poggyászkocsiként is funkcionáló, CMVC-61 típusú rezsókocsival ellátva. Nemszabványos, 400/230 V háromfázisú, 50 Hz-es váltakozófeszültséggel ment az energiaellátás. Épültek még kocsik tengelyközép-generátorról táplált fűtéssel (tengelyvég-generátorokat csak kisebb teljesítményekre, tehát világításra, vezérlésre használtak, fűtésre nem). A fűtési fővezetékkel rendelkező, kombinált fűtésű kocsik dominánssá váltak, és ez a nem emeletes 61-45xx-ekig, tehát a mai napig bezárólag így van. A vegyes- (szilárd-) tüzelésű kazán helyett, egyes típusokon olajtüzelésű kazánt alkalmaznak. (Elsőként a Gazprom rendelt ilyen kocsikat a Jamal-félszigetre, mondván, ott úgysincs fa, tehát eltűnik a vegyestüzelésű kazán "mindenevőségből" származó előnye.) Az emeletesek ugyanakkor kizárólag villamos fűtéssel mennek, kazán nélkül, és ez igaz a 61-44xx, 61-45xx típusú emeletesekre egyaránt.

És 25kV~ alatt nem 3000V~ a fűtési fesz?

Hopsz, jogos, így van. Pár konkrét példa: CsSz4, CsSz4t esetében a főtranszformátor 3100 illetve 3030 V~ névleges feszültségű fűtési tekercséről, VL60k, VL60kp esetében csak az ODCE-6000/25P főtranszformátorosak fűtenek, 3027 V~ megcsapolásról, EP1m esetében 3147 V~ megcsapolásról. Az ER9-alapú villamos motorvonatok (ER9p...ED9m) nemszabványos fűtési feszültségűek, a motorkocsik főtranszformátorának a 620 V~-os fűtési tekercséről mennek. És mi a helyzet a kétfeszültségű mozdonyokkal? Az EP20-as 25 kV~ alatt a főtranszformátor 3000 V-os megcsapolásáról, 3 kV= alatt a felsővezetékről (külön gyorsmegszakítón keresztül) adja az energiaellátást.

hm

paca664 Creative Commons License 2021.06.09 0 0 5270

És 25kV~ alatt nem 3000V~ a fűtési fesz?

Előzmény: hmsoft (5268)
BahnScorper Creative Commons License 2021.06.08 0 0 5269

Ez is volt téma valamikor itt a topicban, de attól még érdekelne megint, hogy éppen hogy áll általában a villamos fűtés elterjedése az oroszoknál... sejthetően az új kocsikkal és mozdonyokkal egyenes arányban, de mi a tendencia?

Előzmény: hmsoft (5267)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.08 0 0 5268

(És nem, nincs speciális feszültség, 3 kV= van, mint 1520 mm-en általában a fűtési feszültség esetében.)

Előzmény: hmsoft (5267)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.08 0 0 5267

Egy darabig jó mókának tűnt (és persze voltak, akik profitáltak belőle), hogy Szentpétervár (Októberi Vasút) Torzsoktól rendel motorvonatokat, mindenki más meg, élükön Moszkvával, Gyemihovótól. Aztán Gyemihovo TMH-s lett, de enélkül is jóval nagyobb piaci szeletet tudhatott a magáénak, Torzsok viszont a kicsi szeletével nem csatlakozott sehova. A fejlesztések elmaradtak, és a pétervári éghajlat-diktálók fokozatosan belátták, hogy a jó móka eddig tartott. Maguk a DT1-esek, köszönhetően annak, hogy gépészetileg és járműszerkezetileg erős rokonság köti őket a torzsoki ET2m-ekhez, akár hosszabb ideig is kihúzhatják: minden attól függ majd, hogy mennyire és meddig gondolják a péterváriak azt, hogy van értelme az üzemeltetésüknek.

A Lasztocskákhoz TEP70bsz-eket használnak, mert az alapváltozatból jó ideig energiaellátás nélkülieket rendeltek, valaki így szerezhetett jó pontokat másvalakinél, spórolás címén. (Attól tartok, nem spóroltak össze túl sokat.) Át lehet alakítani utólag, volt-van is rá példa, na de itt jön a másik szempont, a kétvezetékes energiaellátás. A dízelüzemű vonalak egy részén nem biztosított a sínen keresztüli áramvisszavezetés: ahol illesztést kell alkalmazni, a biztberes (sínáramköri) áramértékekre méretezettek a kötések, nem az energiaellátáshoz tartozó áramokra. Kétvezetékes rendszerrel eddig csak TEP70bsz-eket láttak el. Nem űrtechnika átalakítani a klasszikokat, na de amíg a gyártótól a bsz-eket rendelik így, addig magától nem fogja jelezni, hogy léteznek ám egyéb megoldási lehetőségek.

hm

Előzmény: segélyvonókészülék (5266)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2021.06.08 0 0 5266

A kétéltű vonat rémlik, a nagytopikból, az nem, hogy aztán kuka a gyártó. Mi a prognózis ilyenkor a járművekre? Első főműhelyig, aztán teáscsészefül valamelyik Firmenyij készletében?

 

Lehet, hogy kérdeztem, de nem biztos, rákeresni meg nem sikerült (rákeresni igen, rátalálni nem), hogy a dízellel előfogatolt lasztocskán az energiaellátás hogyan megy? Ezek a mozdonyok dedikáltan lasztocskákat rángatnak, speckó felszereltséggel, vagy akad ami fordul, és húzza?

Előzmény: hmsoft (5265)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.08 0 1 5265

Igen, az sem rossz terep neki, mindenütt-megállós szerepkörben: Lugáig drót alatt, onnantól Pszkovig dízelüzemben. (Mellette gyorsvonati szerepkörben Lasztocska, Luga alatt TEP70bsz előfogattal.) Lugától a DT1 Novgorodot is megcélozhatná (szintén dízelként), csak ott meg a vasútra vágyó utasok száma szokta alulról közelíteni a nullát, ígyhát inkább a marsrutkákra bízzák azt a viszonylatot.

 

hm

Előzmény: hotto (5264)
hotto Creative Commons License 2021.06.08 0 1 5264

Köszi!

Pszkov környéki videókon láttam.

Előzmény: hmsoft (5263)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.08 0 1 5263

Volt, bár talán nem itt, hanem az anyatopicban. Ahhoz képest, hogy a powerpack-ekre kellett koncentrálnia a gyártónak, hiszen a többi nem más mint ET2m, eltartott egy darabig a gyerekbetegségek leküzdése. És mire üzemszerűen bevethető jármű jeleit kezdte mutatni, az RZsD nemcsak DT1-et, hanem a gyártóját is ejtette. Novgorod felé járnak, de nem Bologojén keresztül, mert ott nem kell dízelüzem, hanem Novoliszinón át (annak az alsó kétharmada felett nincs drót). Szóval nem egy komoly karrier.

hm

Előzmény: hotto (5262)
hotto Creative Commons License 2021.06.08 0 0 5262

A DT1-ről volt már itt szó? Nem találok róla semmit.

Mennyire sikertörténet a 13 db?

György barát Creative Commons License 2021.06.02 0 0 5261

Köszönöm. Indulásnak jó lesz. 

 

Üdv.: György 

 

Előzmény: hmsoft (5260)
hmsoft Creative Commons License 2021.06.01 0 1 5260

A scaletrainsclub-on találtam egy topicot, ami 1946-1966 közötti feliratokkal, logókkal foglalkozik. Van egy csomó letölthető anyag benne, kattintgass a linkekre bátran, járd be az oldalakat - bár ahogy elnézem, ezek persze sima szkennelések, nem vektoros ábrák és hasonló, "tiszta" dolgok.

 

hm

Előzmény: György barát (5259)
György barát Creative Commons License 2021.06.01 0 0 5259

Szervusz HM! 

 

Napok óta keresgélek egy szovjet címert, de a szoftverek nem a barátaim. 

Azt az jelképet keresem, amit a háború során/után a trófeás járművekre mázoltak. Fölül ívesen C C C P, középen maga a címer és alul meg a kalapács és a francia-kulcs. Fehér volt az egész. 

Jó lenne nagy felbontásban és transzparensben. Megvan-e neked, vagy tudsz-e valakitől kérni. 

 

Már a választ is köszönöm, hát még a fiókomba küldendő (PDF) anyagot. 

 

Üdv.: György 

 

Előzmény: hmsoft (5258)
hmsoft Creative Commons License 2021.05.13 0 1 5258

A Távol-Keleti Vasúton, úgy tűnik, kezdenek felbátorodni a fiúk ezekkel a közbesorozott mozdonycsoportos, üres elegyekkel: az alapegységre (4 tengelyes nyersanyagosban "mérve" 71 kocsi) még rápakolnak ezt-azt. Ha így folytatják, elérik lassacskán a másfelet, aztán a kétszer másfelet.

hm

hmsoft Creative Commons License 2021.04.29 0 1 5257

Ez a "nem sikerülhet mindig" című eset. Ahogy elnézem, a fotós kedvenc terepe lett a Tigris-hágó, ami nem rossz, csak beszerezhetne valami gimbalt, meg drónt, hogy teljesítse a trendi elvárásokat. :) A srác azt írja, hogy a kaptató vége előtt a toló megmakacsolta magát, a főmegszakító kikapcsolt. Hogy hány szekcióé a négyből, azt nem említi, bár mivel a vonógép csak trió, nem sok tartalék marad. Ez így ment háromszor, mire a telephelyen elhitték, hogy rá kellene nézni a gépre, nekiálltak ránézni, közben adtak egy másik tolót, amivel már csont nélkül vette az akadályt az elegy. A videón tehát azt látjuk, ahogy az ismételt kísérlet előtt lehalad a hágóról, élén a tolóval, hátul a vonógéppel.

hm

hmsoft Creative Commons License 2021.04.24 0 0 5256

Igen, a MAZ orrának valóban van egy VL60/VL80/VL10/VL11-hez hasonló kiemelkedése, csak ívelt, míg a mozdonyoké egyenes. (Most pont erre a képre akadtam rá, jópofa, ráadásul az autó, és feltételezhetően a tulajdonosa, nagy szerencsére egyben maradt - persze az autó lehet, hogy szépen meggörbült, innen nem látszik. Ha nem engedi a közvetlen linket a trainpix, akkor pl. nyisd meg inkognitóablakban.)

hm

Előzmény: segélyvonókészülék (5255)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2021.04.24 0 0 5255

Azt nem tudom, hogy fotóbolt-e.

Az alja tuti egy MAZ 537 (https://www.4x4magazin.hu/classic/125-litert-fogyaszt-de-a-harckocsit-is-elcipeli-a-szovjet-szornyeteg-videok-), de hogy valóban átkendácsolták a villanymozdonyos lemezekkel, vagy csak virtuálisan? Maga az alapjármű egyébként formavilágában emlékeztet a VL gépek orrára, pláne a fényszóró és az index pozíciója erősíti ezt a hatást.

 

Előzmény: hmsoft (5254)
hmsoft Creative Commons License 2021.04.24 0 0 5254

Minden esetre nem a valódi VL10u-076, az ugyanis változatlanul a moszkvai nagykör (BMO) környékén tevékenykedik. A jármű oldalán a szellőzőzsaluk egyébként VL80-ból valók, és az az áramszedő is valami összebarkácsolt darab.

hm

Előzmény: segélyvonókészülék (5253)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2021.04.24 0 0 5253
hmsoft Creative Commons License 2021.04.13 0 0 5252

Na jó. :) U = -45...+40, UHL = -60...+40, HL = -60...+40 (itt megad "rendkívüli" üzemállapotot, aminél lemehet -70-re), Celsius fokban. Van még trópusi is (+1...+50), és ezeknek a tengeri megfelelői.

 

Átállomásítás esetén a fogadó telephely dönt arról, hogy milyen átalakítást szeretne. Amit mindenképpen felül kell vizsgálni, azok a gumialkatrészek, mert amelyik nagy hidegre készül, az általában (konkrét anyagtól függően, persze) kevésbé tűri a nagy meleget (tartósan), és fordítva.

 

hm

Előzmény: segélyvonókészülék (5251)
segélyvonókészülék Creative Commons License 2021.04.13 0 0 5251

Köszi!

Szerintem azzal felesleges fáradnod, hogy a HL az -55°C, vagy ±5. (Bár hmsoft-tól igen szokatlan, hogy nincs három tizedesig megadva az érték... :D )

 

Akkor eléggé specifikus az állomásítás, gondolom nem dobálják telephelyről telephelyre a gépeket túl sűrűn (legalábbis eltérő éghajlatra nem).

 

Mégis többször olvasni tőled, hogy x gép - tudomisén - a távol-keleti végeken kezdte, oszt a végén mondjuk Ukrajnában kötött ki.

Ilyenkor át is építik a mehfelelő éghajlatra, vagy úgy vannak vele, hogy a "gyengébb" irányba mozgatáskor jó lesz az úgy, "erősebb" irányban meg nem mozgatják?

Előzmény: hmsoft (5250)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!