Reményeim szerint ez lenne a helye annak a nemzetközi makroökonómiai diszkussziónak, amit már évek óta folytatunk különböző topicokon egy pár emberrel, és amely megérdemelne egy saját topikot. Valamint nagyon remélem, hogy a társalgás hamar eléri azt a szintet, hogy a topik bekerülhet a Polgazd Fórum védett keretei közé.
Az itt megvitatandó témák közé sorolnám pl az amerikai hitelválságot, és a nyomában kibontakozó recesszió gyanús folyamatokat, Kina, Ázsia emelkedését és esetleges bukását, a világméretü erőforrás, energia és élelmiszer inflációt, a tőke és pénzpiacok folyamatait, a fentieket befolyásoló geopolitikai eseményeket, stb
Nem örünék annak viszont, ha magyar aktuálpolitikai témák jönnének fel, valamint a hitelpénzrendszer vagy a derivativ, opciós piacok eredendő gonoszságáról szóló fejtegetéseket sem szivesen olvasnék itt.
A szankciók kapcsán az amerikai és az európai politikusok is azt hangsúlyozták, hogy ezek célja, hogy az oroszokat kirekesszék a világpiacról. Ebben az esetben ugyanis az egyik legfontosabb bevételi forrását vesztené el Vlagyimir Putyin, a folyamatosan olvadó erőforrások pedig a háború feladására kényszerítené. Ez egy teljesen logikus levezetés, a probléma ezzel csak az, hogy amennyiben ez valóban bekövetkezik, akkor Európa is óriási bajba kerülhet. Ha ugyanis az oroszok által eddig a nyugati országokba szállított üzemanyag nem talál más országban vevőre, és valóban kiesik a piacról, akkor azt a mennyiséget még a növekvő kínai termelés sem fogja tudni teljesen ellensúlyozni. Bármennyire képmutatónak és ellentmondásosnak tűnik is a helyzet, az Európai Unió számára végső soron az a jó, ha az orosz gázolaj továbbra is gazdára, ahogy az a nyersolaj esetében megvalósul, amit Kína és India vásárol a korábbinál nagyobb mennyiségben. Az ezáltak felszabaduló kapacitások révén pedig így gond nélkül el lehetne látni Európát.
A total of 59,938 COVID-19 related deaths were reported at hospitals across China from Dec. 8 to Jan. 12, with an average age of 80.3 years old, said an official of the National Health Commission at a press conference on Saturday.
A tobblethalalozas ennek a tobbszorose lehet. Mire az egesz orszagon vegigmegy a jarvany (kb. februar vegere), tobb szazezer tobblethalalozas lesz, nagy reszuk nagyon idos.
Eddig kb. 1 milliardan nyajimmunizalodhattak. Foleg nagyvarosiak, ahol alacsonyabb az atlageletkor es jobb az orvosi ellatas.
Soha nem latott meretu tobblet keletkezett a kinai aruforgalmi kulkereskedelemben 2022-ben: 878 milliard dollar.
Az EU-val szemben 277 milliard dollar. Mar Nemetorszaggal szemben is tobbletuk volt, 5 milliard dollar. Japan meg tartja magat, 11 milliardos tobbletuk volt Kinaval szemben, de vagy iden, vagy jovore mar ok is el fognak esni, mert tavaly ev vegen mar voltak kinai tobbletes honapok.
A kinai gazdasag nagyon fel fog porogni iden a lefojtott allapot utan. Mar most is latszik, hogy hogy megelenkult az aktivitas, pedig meg csak kb. a lakossag fele nyajimmunizalodhatott, ugyhogy eltart meg vagy februar vegeig a jarvany.
Decemberi kinai cpi: 1.8%, ev/ev, ppi -0.7%. Az eves cpi 2.0%, ppi 4.1%.
Durva, hogy mennyire nem gyuruzott be hozzajuk a globalis aremelkedes. A mezogazdasagi termelesuk csucson volt (pedig evezredes aszaly volt, de jol mukodik az ontozes), az energiahoz pedig sokkal olcsobban tudtak hozzajutni, mint pl. Europa.
"Why have we achieved the level of success we’ve achieved in Ukraine? A big part of that has been because after Russian aggression in 2014 and 2015, we earnestly got after preparing for future conflict: training for the Ukrainians, pre-positioning of supplies, identification of sites from which we could operate support, sustain operations," he said.
"We call that setting the theatre. And we are setting the theatre in Japan, in the Philippines, in other locations."
Idovel minden reszlet ki fog derulni, ahogy kiderult szamtalan mas esetben is, amikor egy-egy orszagban puccsot hajtottak vegre, haborut provokaltak ki hazugsagokkal, manipulaciokkal.
ár az uráli típus egy kicsivel mindig olcsóbb volt, mint a Brent, a mostani, több, mint 50 százalékos eltérés már a G7-ek szankciós intézkedéseivel hozzák összefüggésbe a szakértők.
Ez kinek szankció? Mert leginkább nem azoknak akik nem férnek hozzá ehhez az olcsóbb olajhoz?
The C919, China's first homegrown large jetliner, had gained 1,035 orders from 32 customers by the end of 2022, according to the Science and Technology Commission of Shanghai.
The first C919 aircraft was delivered to China Eastern Airlines in December 2022. The company is expected to put the aircraft into commercial operation by the spring of 2023.
Kina 737-ese.
Hasonlo fog tortenni a repulogepgyartasban, mint az autogyartasban. Kitanuljak a technologiat, aztan eloszor a belso piacot taroljak le, majd jon a vilagpiac.
Nem hiszem, hogy ez a 8% az osszes esetre vonatkozik, mert az tobb tizmillio tudogyulladas lenne. Valoszinuleg a sulyos eseteknel ez az arany.
Ugy tunik, hogy mar a kisebb telepulesek is tul vannak a fertozei csucson. A sulyos betegek csucsan meg nem.
Some major cities such as municipalities and capitals of provinces are experiencing or have experienced the peak of infection, officials said. The visits to the emergency departments of hospitals have shown a sign of declining, whereas the treatment on severe cases is still at a high plateau, Jiao said.
Ahead of the Spring Festival travel rush, or chunyun, infections have also peaked in small- and medium-sized cities and rural areas. These places will also see spikes in emergency visits to and severe cases at hospitals, according to Jiao.
Nem találom hol olvastam. Kínában a Tesla csökkenti az árakat, a múlt hónapokban már másodjára mert olyan erős rajta a konkurensek általi nyomás a kínai piacon. A vásárlói, akik még a magasabb áron szerződtek tüntetnek.
The proportion of COVID-19 patients of common type who developed pneumonia is about 8 percent of the total, Jiao Yahui, an official from the National Health Commission (NHC), said on Sunday in response to the public's concerns about the number of pneumonia cases around them, noting that the vast majority of the cases with pneumonia can be treated and cured after timely treatment and intervention.
Ez nagyon magas arany. Csodalkoztam, hogy miert mennek orvoshoz olyan sokan lazzal meg megfazasszeru tunetekkel (en pl. nem szoktam, es azt hittem, hogy a kinaiak is hasonloak - az amerikai ha kohog egyet mar irany az ER). Ezek szerint ezert.
Cui expects China's vehicle sales to total 28 million units in 2023, up from an estimated 26.8 million units in 2022. The China Auto Dealers Association said the figure would hover between 28 million and 28.5 million units this year.
Hszi nagyot hibázott, a Zero Covid politikája szinte lenullázta a kínai növekedést és ezzel komolyan veszélyeztette Kína hatalmi helyzetét is a világban.
Nem is értem, h egy ilyen autokrata rendszerben (ahol, akárhogy is nézzük, elég komoly cenzúra van) és a vezetés rendelkezésére áll a mesterséges intelligencia is (nem mintha nem lehetett volna tudni, h a zero covid lenullázza a növekedést) hogyan lehet ekkora hibát elkövetni?
A kinai cikkben, amit olvastam, nem is irtak, hogy akkut is gyartanak.
Amit az autogyartasban csinalnak, az dobbenetes. Egy ev alatt haromszorozni a termelest es ezzel vilagelsove valni, nem semmi. Azt mondjak, hogy a kinai vasarlok egyre inkabb a kinai autotipusok fele fordulnak, ez tette lehetove a novekedest. Kulonosen a NEV autoknal igaz ez. A hagyomanyos autoknal meg ervenyesul a sznob-hatas, de a NEV-nel nem.
Erdekes, hogy a CATL debreceni beruhazasa milyen kiugroan nagy a tobbihez viszonyitva. Kinan belul 50 millio dollaros gyaraik vannak. Az elso Kinan kivuli gyaruk Nemetorszagban 1.9 milliard dollarbol epult. A debreceni 7.3 milliard dollaros befektetes. Terveznek egy mexikoit 5 milliardbol. Olyan helyekre epitik a gyaraikat, ami kozel van az elektromos auto gyarakhoz, pl. Nemetorszagban a Tesla gyarahoz. Nalunk sok gyartott elektromos autora szamihatnak, ha ekkora beruhazast hajtanak vegre.