Keresés

Részletes keresés

GYB67 Creative Commons License 2018.10.25 0 0 1515

Én úgy tudom, hogy a 4,8-ast szerelték hátramenettel.

Ugyanakkor egyes 4,5-ös szériák is kijöttek a 4,8-as csizmájával.

Tehát 4,5-ös létezhet hátramenetes váltóval is, illetve a csak üres-, és előre fokozatúval is.

(Valamikor Tomost akartam venni, akkor jártam kicsit utána...)

 

Itt pl. a 4,5-öset is hátramenetes váltóval ábrázolják:

 

http://csonakmotor.gportal.hu/picview.php?prt=71131&gid=2417131&index=7

Előzmény: bojls68 (1510)
krn310 Creative Commons License 2018.10.25 0 0 1514

szia 

 

egy korábbi topik tag (moltesz ) is foglalkozik tomos alkatrészekkel , ha legközelebb kellene valami .

Előzmény: Takyka! (1509)
Takyka! Creative Commons License 2018.10.25 0 0 1513

Előzmény: Takyka! (1511)
horvatzsolt Creative Commons License 2018.10.25 0 0 1512

Szia!

Nincs:(((

Előzmény: bojls68 (1510)
Takyka! Creative Commons License 2018.10.24 0 0 1511

Foglalkoztam kicsit a csizmával is.

A csúnya bemaródást feltöltöttem epoxival és egyúttal ráragasztottam egy 0,5mm-es rozsdamentes lemezdarabot páncélnak.

 

 

T.

bojls68 Creative Commons License 2018.10.24 0 0 1510

Sziasztok! Pár napja hozzájutottam ( hagyatèkból) egy szèp állapotú tomos 4,5 höz. Èvek óta nem használták, mègis, üzemanyaggal feltöltve 3. rántásra szèpen indult. Kivül belül nagyon szèp, ami feltünt, hogy a hátramenet nem működik. ( Fel sincs matricázva, csak előre ès üres",bár a váltókart lehet tovább nyomni) . Buta kèrdès, van ezeken hátramenet?  

Takyka! Creative Commons License 2018.10.22 0 0 1509

Jól megszívatott ez az Ottó...

 

Két hete, szerda magasságában elküldtem neki a listát, hogy mire van szükségem. Mondta, nem ér rá, nem-e gond, ha a hétvége után foglalkozik vele. Mondtam neki jó, de most, a hosszú hétvégére kell a cucc, hogy össze tudjam rakni a motort. Nem gond, van minden lényeges. Sok mindent drágán mért, (10x mint Szerbiában), de megalkudtunk, mert gondoltam mindent egyben, hamar megkapok. Kedden napközben megrendeltem, estére kiderült ez sincs, az sincs, majd jövőhéten, mert neki is meg kell rendelnie...

 

:-(

 

T.

L_áma Creative Commons License 2018.10.16 0 0 1508

Pont olyan. Csak puhábbat kapál.

 

:))

Előzmény: szőrmók (1507)
szőrmók Creative Commons License 2018.10.16 0 0 1507

Ez kiköpött olyan mint az én kapagépem.

Előzmény: Takyka! (1506)
Takyka! Creative Commons License 2018.10.15 0 0 1506

Az elmúlt napokban nem sok időm volt foglalkozni a motorral, csináltam nyomásveszteség mérést, meg elpucoltam pár alkatrészt.

A száron van egy csúnya bemaródás, a felbillenés elleni retesz jócskán beleharapott az aluminiumba. Nem is értem, ezt hogyan gondolták Tomosék. Az acél lemez éle pőrén nyomja az alu házat...

 

Erre még ki kell találnom valamit.

 

T.

 

emodigyu Creative Commons License 2018.10.13 0 0 1505

Ahha. Én első körben autóemelős kinyonós megoldást terveztem,de aztán más ötlet lehet nem nagyon lett volna. 

Előzmény: Takyka! (1501)
Takyka! Creative Commons License 2018.10.13 0 0 1504

 

"megmunkáltam" :-)

 

Tűreszelővel bereszeltem a lyukat a szimeringfészekbe.kb olyan lett, mint Gyula224 képén.

A csapágy pozícióját nem piszkálnám. A zéger a szimeringet emeli ki.

T.

 

Előzmény: GYB67 (1503)
GYB67 Creative Commons License 2018.10.13 0 0 1503

Hová? A csapágy mögé, vagy a szimering mögé? Ha a csapágy felcsúszik a ház oldalfaláig, akkor lezárja az olajzófuratot, hacsak meg nem munkálod az oldalfalon is. Oda lenne a zéger?

Előzmény: Takyka! (1502)
Takyka! Creative Commons License 2018.10.13 0 0 1502

Szerintem kellene ott lennie valaminek gyárilag, de nekem nem volt és a rajz sem mutatja. Már csak azért is gondolom, mert a 7mm-es cszimeringnek van vagy 9mm hely...

Egy belső zégert fogok odarakni távtartónak.

 

T.

Előzmény: GYB67 (1499)
Takyka! Creative Commons License 2018.10.13 0 0 1501

A csapágyak a ház és a tengely között szoros illesztés van. Vagy van présed, vagy ütlegeled, vagy melegíted, hogy kijöjjön a helyéről. Présem nincs, ütni csak ha nagyon muszáj.

 

Felmelegíted 160°-ra, két közepes koccintás és kint van a csapágy.

Összerakás:

Csapágy és a főtengely WD-40-el vékonyan bepácol, majd egy órára be a fagyasztóba. Karter sütőbe, 160°-ra.

Ha átpuhult, a csapágy szó szerint beleesik a helyére. Az egész mehet vissza a sütőbe, hogy a csapágy is átmelegedjen.

Ha kész, a főtt tengely ki a fagyóból, és be a csapágyba. Azonnal rá a másik házfél, majd csavarokkal összehúzat és kész. A főtengely berakásakor gyorsnak, összeszedettnek kell lenni, mert hamar összemelegednek az alkatrészek!

 

T.

Előzmény: emodigyu (1500)
emodigyu Creative Commons License 2018.10.13 0 0 1500

Köszi a képeket! A sütésre miért van szükség? 

Előzmény: Takyka! (1494)
GYB67 Creative Commons License 2018.10.12 0 0 1499

Szia!

 

Ha van elég hely a csapágyházban, akkor esetleg be lehetne tenni egy hullámos hézagolót a csapágy és a ház oldalfala közé. Így az távol tartaná a csapágyat a csapágyház oldalától, és a szimeringet sem engedné rázárni a csapágyra. Lenne útja az olajnak.

De csak egy ötlet...

Előzmény: Takyka! (1498)
Takyka! Creative Commons License 2018.10.12 0 0 1498

Gyula224,

 

A felső, gyújtás oldali csapágy volt száraz és fekete, nem az alsó. Amit eddig 2T motort láttam, ott a belső részeket olajfilm borította. Itt is, kivéve a felső csapágyat.

 

Az általad berakott képen látható, hogy a csapágyhoz vezető olajfurat a csapágy és a szimering közé érkezik ki. Nekem a csapágy külső gyűrűjének megy neki, éppen csak érinti a felfekvő felületet...

 

T.

Előzmény: gyula224 (1496)
gyula224 Creative Commons License 2018.10.12 0 0 1497

Takyka! a lendítőkeréknek elég a levegőből összeszedett pára is. Ha elmerült volna a motor akkor valamennyi üledéket homokot találtál volna a gyújtás alaplap alatt. Üdv:Gyula224

Előzmény: gyula224 (1496)
gyula224 Creative Commons License 2018.10.12 0 0 1496

Heló Takyka! A csapágyakat sajna a benzinben oldott olaj keni. El lehet képzelni,hogy mennyi jut a csapágyakhoz. Az alsó csapágy mindig sötétebb mert ha nem ér el a motor egy bizonyos fordulatot az alulról jövő hűtővíz nem hűti a blokk alsó felét.( ami a hibát illeti a hengerfejen fordíts 90 fokot)

Üdv:Gyula224

Előzmény: Takyka! (1494)
Takyka! Creative Commons License 2018.10.12 0 0 1495

Köszi a dupla szimeringes ötletet. Én is így fogok tenni. Szerintem ezt eredetileg is így tervezték, furcsálltam is, hogy kívülről nem volt megtámasztva a szimering, csak úgy ott van az a 7mm-es hézag.

 

T.

Előzmény: gyula224 (1492)
Takyka! Creative Commons License 2018.10.12 0 0 1494

Sziasztok,

 

Természetesen C3-as csapágyat raktam bele. De ne rohanjunk annyira előre...

 

Az az érzésem, ez egy búvármotor volt. A lendkerék lehúzása után elég sok rozsdát találtam.

 

A felső főtengelycsapágy szinte teljesen száraz, fekete, koromszerű lepel borította.

hiába kerestem, nem találtam az olajjáratot!

 

Miután széthúztam a forgattyúsházat és kivettem a főtt tengelyt, láttam meg, hogy a rossz konstrukció mellé, még gyárilag hibás is a motor. Az olajjárat furata nekivezet a cspágy palástjának.

 Az a csoda, hogy 29évet kibírt!

A szimering közvetlenül nekinyomódik a csapágynak, nincs köztük hézag, ahol az olaj lejuthatna a golyókhoz. A másik csapágynál legalább ott egy zéger, amit ha a megfelelő pozícióba forgatva rak be az ember fia, akkor nyugodtan áramolhat a szaft. Sajnos ezen a ponton a robbantott ábra is hiányos, így nem tudom, ezt hogyan gondolták a gyárban!

 

Szerintem a forgattyúsház soha nem volt megbontva, a csavarfejek sértetlenek, eredeti Jugoszláv csapágyakat találtam benne.

C3 jelölés nélkül, de gondolom laza illesztésű volt, mert nem volt elkékülve egyik sem.

Érdekes módon az alsó csapágy van jobban oda, pedig a szétszedéskor az fürdött az olajban.

 

https://youtu.be/Khfp_z_1ti8

 

A főtengőt megvizsgálva, a hajtókarcsapágy kifogástalan állapotban van, viszont a ricni erősen kopott. Előbb-utóbb cserés lesz.

Ez mennyire álltalános probléma ezeknél a motoroknál?

Még azt is el tudom képzelni, hogyha nem a bejutott víz, akkor a kopás következtében rezgő lehajtótengely verte szét az alsó csapágyat. Nem tudom, ezzel mit kezdjek, az biztos, egy új főtengelybe nem akarok most beruházni, ígyis kezdenek elszaladni a költségek. :-(

 

Összerakás közben egy apró probléma merült fel. Naná, hogy nem volt jó a kartertömítés, amit vettem hozzá.

 Direkt megnéztem a robbantott ábrát és mint várható volt, hibásan ábrázolták, melyik fajta kell...

Természetesen nem estem kétségbe, volt otthon nullaötös klingerit, gyorsan csináltam egy passzentos példányt.

 

Innét már nem volt más hátra, mint előre. Hamar összeugrott az egész.

 (A képen egy hibát rejtettem el, lehet keresni :-) )

 

Egyébként megmértem, túlméretes dugó van benne, ezt valamikor régen, de nem sok üzemórával ezelőtt cserélték.

Eddig jutottam tegnap...

 

 

T.

 

gyula224 Creative Commons License 2018.10.11 0 0 1493

Előzmény: Takyka! (1488)
gyula224 Creative Commons License 2018.10.11 0 0 1492

Tisztelt Takyka! Ha már ennyire benne vagy a javításban elfogadod az a tanácsot,hogy a főtengely szimeringeket mindenképp cseréld ki. A főtengely csapágy mindenképp  C3 /magas fordulaton és hőmérsékleten működö csapágy /jelölésű legyen. Én alulra mindíg két szimeringet teszek,egyet a belsőt a kompressziónak a külsőt a víznek. Simán befér a 2db 7mm széles szimering.  Küldök egy pár képet róla. Az 5.képen egy öreg Tomosból kivett alsó főtengely szimering.

  Üdv:Gyula224

Előzmény: Takyka! (1488)
L_áma Creative Commons License 2018.10.09 0 0 1491

Csúnya szokás egyes "mestereknél" a trehány csapágyazás. A C3 az smafu alapon. /fél ország trabiját is ezzel vágták haza/. Eredményként minden jó, csak a csapágy megy a lecsóba nagyon hamar. Meg a háza, ha tartósan nyúzzák. Ha kint a csapágy, bötűket kell rajta keresni. :))

Előzmény: Takyka! (1490)
Takyka! Creative Commons License 2018.10.09 0 0 1490

Csak a nyűg az enyém. Egy kedves ismerősnél voltunk fiammal látogatóban. Aszondja, van nekem egy működőképes tomosom. Neked adom, ne kelljen a villannyal nyűglődnöd. :-)

Akkor is vicces volt, de még viccesebb most, ismervén az állapotát.

 

Persze, fiam azonnal lecsapott rá, hogy lehetne neki is saját csónakmotorja. Beste kölke meg van veszve minden járműért, ami öreg, büdös és hangos.  Nem is tudom, honnét örökölte ezt... :-)

 

A blokkon nem látom nyomát szerelésnek, de nem tudom elképzelni, hogy a henger-dugó 28 év után ennyire jó álapotbann még az eredeti lenne.

 

T.

Előzmény: L_áma (1489)
L_áma Creative Commons License 2018.10.09 0 0 1489

Jah, hogy ez saját cucc? Itt felénk szeretik a Tomost. Sok csónakos pecás használja. Ha nincs elbarmolva, nagyon sokat elmegy gond nélkül. Furcsa is ez a csapágy dolog. Gyári összerakás? 

Előzmény: Takyka! (1488)
Takyka! Creative Commons License 2018.10.09 0 0 1488

Mélyebben, mint szerettem volna. :-(

 

Vegyes a kép.

A próbakor kiderült, hogy szól(nak) a főtengelycsapágy(ak). Tegnap leválasztottam a blokkot a csizmáról, lehúztam a hengert. A henger, a dugó patika állapotú. Dugó nem billen, lefújás minimális, a hengerben vállasodás egyáltalán nem érezhető. (Gyűrüt is csak azért veszek, ha eltöröm levétel közben, legyen mivel pótolni.) Alsó, felső hajtókar csapágy is tökéletes. Nem is értem, hogy lehetnek ennyire gatyák a főtengely csapágyak, miközben minden más hibátlan. Az alsó szimeringet láttam, hibátlan. A terv a két csapágy, szimeringek, megszakító és kondi cseréje. A gyújtás beállításához megtaláltam, hogy FHPelőtt 1,5mm és 0,35-0,45mm hézag a kívánatos.

A karbi is attól az apróságtól eltekintve, hogy beletörték a kehelycsövet tökéletes, nincs kikopva. Cserélek úszóháztömítést és pont.

Az egész alig használt képet fest. Viszont, nyaktól lefelé katasztrófa. A kormányzásban, a satun gyakorlatilag az összes gumi alkatrész, persely, szimering kemény, málik, kopott. Az alu itt-ott berágódva, a felbillentő retesz hiányzik. Ami nem lötyög, az szorul. Ide sok bizbasz kell.

A hajtómű nem tűnik betegnek, bár a tejföl maradékát, még nem mostam ki, a lehajtás felső és a csiga felöli csapágyat látom, ott nincs probléma. Reménykedem, hogy belül sincs korrózió, elég lesz a szimering és tömítéscsere. Jó volna a foghézagot leellenőrizni, beállítani, de eddig még nem találtam rá adatot. :-(  Az is megvan, hogy a víz fentről, a kipufogó hűtés felől a kardántokon keresztül jutott le.

 

És már elkezdtem gondolkozni, hogy nem-e lehetne ráműteni egy finoman reszelt 80cm3-es hengert...

De azt hiszem, ezt majd meghagyom a fiamnak! :-)

 

 

T.

 

Előzmény: L_áma (1487)
L_áma Creative Commons License 2018.10.09 0 0 1487

Nem tudom,milyen mélységekig bújsz bele. Sok-sok éve / 25/ cseréltem egyben főtengelyt. Aztán onnét nem volt hajlandó rendesen menni. Az új főtengelyben nem íves retesz volt, hanem egy..... talán 3-as stift a lenkeréknél. A tengely csomagjában benne is volt. Pont rá is ment a lendkerék. Csak az új tengelyben a stift furata nem a volt azonos pozícióban a régi tengely reteszhornyával.

Persze hogy hiába tettem vissza az alaplapot pont oda, ahonnét levettem.  Szépen indult, szépen pufákolt. Csak harmadgáz fölé nem volt hajlandó fölé forogni.

 

Egyébként nem egy ördöglakat. 

Előzmény: Takyka! (1486)
Takyka! Creative Commons License 2018.10.09 0 0 1486

Megpróbálok képeket csinálni, de mocskos kézzel nem szívesen tapogatom a telefonom...

Ahogy nézegetem a robbantott ábrákat, a TX4 egy öszvér. A T4,5-4,8-nek a szára, satuja van beillesztve a T4 örökhajtós hajtóműve és motorja közé. Illetve kivezették a leállító gombot a gázkar végére. Az R belső tank, S rövid szár.

Nem facebúkozom, úgyhogy az ottani történések előttem rejtve maradnak. Már felvettem ezzel az Ottóval a kapcsolatot, leadtam neki egy terjedelmes listát a szükséges alkatrészekkel.

Egyébként meglepően jól kitalált, egyszerű szerkezet. Könnyű vele dolgozni. Tetszik!

 

T.

Előzmény: emodigyu (1484)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!