Nem ismerlek, te sem ismersz, nem baj ha nem veszel komolyan. En nem a Te celkozonsegedbe tartozom, Te meg nem az en kedvelt fotosaim koze. Nincs ebbol sertodes.
Sziasztok, voltam itt korabban, karib tengeri eskuvore kerestem fotost. Igaz itt nem jartam sikerrel, a kiszemelt fotos sajnos nem tudta idoben megoldani a kiutazast de vegul talaltam egy nemet (elsosorban divat) fotost akinek a munkaja nagyon nagyon tetszik. Ugy egyeztunk meg, hogy lesz egy rovid eskuvofotozas majd masnap egy jegyesfotozashoz hasonlito parfotozas - szines ruhak, kellekek etc es addig meg eldontom hogy be akarom piszkolni a ruhat vagy bevizezni vagy nem.
Gondoltam megkerdezlek elobb benneteket: mennyire lehet "beleszolni" a fotos munkajaba, illetve mennyit lehet tole elvarni? Van 1-2 hatarozott elkepezelesem beallitasokrol (mondjuk 20 kep) a tobbiben viszont jo lenne ha segitene esetleg szolna elore hogy milyen kelleket vigyek, hol kepzeli a helyszint - vagy nekem kell donteni?
Banjatok/szeretitek ha a menyasszony odallit 30 kinyomtatott keppel, hogy na akkor KABE ilyet szeretnek akar a szinvilagot akar a kompoziciot? Mi a gaz es mi a segitseg?
(esetleg meg annyit hogy szinvonalas magazinoknak dolgozik, tehat a kreativitasaban bizok)
Pontosan így van. Ha egy ,,régebben uniós" országban egy pár esküvői fotóst keres, nem kell arra gondolnia hogy talán éppen egy kontár hirdetését látja.
Talán érthetőbb lesz az egész, ha tudatosul: ezzel a szabályozással a fogyasztókat (megrendelőket) védik, s nem akadékoskodásnak vannak ilyen szabályok.
De le van írva, a TEÁOR számok listája tartalmazza, hogy milyen tevékenységnek mi a TEÁOR száma. Más teáor szám tartozik a fotóriporthoz, a fotóművészethez, képfeldolgozáshoz és az esküvői fotóhoz. Úgy emlékszem, hogy fotóriportra kaphatsz engedélyt végzettség nélkül is. De az esküvői fotóra biztosan nem. Ha esküvőt vállalsz fotóriporterként, vagy fotóművészként, az is szabálytalan, mert az esküvői fotózásnak más a TEÁOR száma. Az esküvőfotózásra csak akkor kaphatsz engedélyt, ha mondjuk fotós szakmunkás bizonyítványod van. Ha nincs végzettséged, akkor lehetsz fotóriporter, képfeldolgozó grafikus, művész vagy akármi. Konkrétan meg kell nézni a teáor számok jegyzékét, abban kell kutakodni. A TEÁOR számok jegyzéke uniós előírás, nem lehet önkényesen megváltoztatni, vagy valami általános ,,alkotóművész" dologra engedélyt kérni (mert abba az ufóképek készítése belefér) de az esküvőfotónak van saját teáor száma. Itt az is meg van határozva milyen tevékenységhez milyen bizonyítvány szükséges. Egyesek ezt azzal lépik át, hogy KFT-t alapítanak, annak tevékenységi körébe mindenfélét felvesznek. Viszont ez esetben is annak az alkalmazottnak, aki az esküvő fotózást konkrétan elvégzi, kell hogy legyen ehhez bizonyítványa. Művészeti tevékenységet bárki végezhet, és bárki nevezheti magát művésznek. Pláne fotóművésznek. :) De azok a tevékenységeket amelyek már meghatározott teáor számot kaptak, azokat nem lehet önkényesen művészeti tevékenységgé átnevezni. Hasonlóképpen gázszerelő, villanyszerelő vagy fogtechnikus engedélyt sem kérhetsz megfelelő végzettség nélkül. Természetesen nem lehetsz fogtechnikus művész akkor sem, ha valami különleges formájú fogat találsz ki.
Amúgy ezt a fotózást nem is lehetne végzettség nélkül csinálni? Még ha van rá vállalkozása az embernek akkor sem? Nekem egyik ezzel foglalkozó ismerősöm azt mondta, hogy nincs leírva egyértelműen sehol, hogy a fotózáshoz kellene végzettség. Mert például,ha én fafaragó vagy festő vagyok és megveszik a munkáimat, akkor sem csinálhatom, ha nincs róla papírom, hogy művész iskolát végeztem?
,,szeretnék ezzel foglalkozni, és később majd ebből élni."
Ha fiatal vagy, felejtsd el és keress valami jobb foglalkozást magadnak. Gondolj bele hogy milyen szakma az, amit már illegálisan kell kezdened. Nem biztos hogy ezt 10 vagy akár 5 év múlva is így fű alatt lehet űzni. Azért kérdezel itt mindenfélét, mert nem végeztél el egy fotósulit, nem vagy képzett fotós, mert akkor mennél a saját utadon. Ezért nem tudod mire is lenne igazán szükséged, és így nem is kérhetsz legálisan esküvő fotózásra vállalkozási engedélyt. Most lehet hogy jól jön egy-két esküvő és az ezekből beeső ingyen pénz. Ez azonban nem fog örökké tartani. Gondolj bele, mennyi esküvő van és hány fotós. Az esküvő nagyon szezonjellegű is, télen majdnem semmi nincs. Ha ezt akarod foglakozásnak, hirdetned is kell magad. Most még megteheted, de előbb utóbb az iparkamara és a NAV bizonyára tenni fog valamit. Ha egyszer legális vállalkozással fogsz rendelkezni, Te sem fogsz örülni annak, hogy naponta jönnek új jelöltek, akik adómentesen, és szerény eszközökkel a megrendelő kockázatára konkurálnak veled. Ez egy egyenlő feltételek nélküli verseny, ezért is írtam az első mondatomban, hogy el se kezd. Természetes hogy ez esetben a profik sem tülekednek tanácsokat adni. Az esküvő fotózáshoz nem csak megfelelő eszközök, hanem megfelelő tartalék eszközök is kellenek egy esetleges meghibásodás esetére.
Ezekből, ami már megvan az a memóriakártyák. Jó sok képet szoktam csinálni egy egy esküvőn, legalább 1500at, annak meg kell a hely. A fényerős obikon már én is gondolkodtam, de nem tudtam mi lenne praktikus, de így már sokkal előrébb vagyok, köszi a tanácsokat!
jó lenne az 550d helyett két másik ff gép, 18-55 kuka, 16-35 nagylátónak megfelelő lenne, két fényerős fixed legyen mindenképp 50 és 85 mondjuk, a 70-200 as maradhat ha 2,8-as. két vaku is kelleni fog, fényformálók ha kreatívabb vagy, derítőlap is elkel olykor-olykor, és egy állvány sem lenne rossz, bár ezt kihagyhatod ha már nem fér a keretbe, majd a következőre veszel. 2-3-4 akksi a gépbe, tartalék akksik a vakuba bőven, memó kártyák tömkelege, pár szűrő az obikra CPL, ND, mindegyik hasznos.
a tapasztalatot tablettában lehet vényre felíratni, bár most sokan szeretnének, biztos várni kell majd rá.
a jó szerencse majd jön magától, de addig is ha marad ez a cuccod ne vállald el a felkérést ha a vőlegény 42esnél nagyobb inget hord.
Ok, de előbb akarok egy kis pénzt gyűjteni, aztán majd lesz saját vállakozásom. Mert gondolod aki esküvőt fotózik annak mindnek vállalkozása van? Szereintem nem, csomó mindenkit ismerek aki feketén csinálja és jól megy neki. Én inkább arra lennék kíváncsi mit fejlesszek a felszerelésemen.
Sziasztok! Esküvői fotózással szeretnék foglalkozni. Van egy Canon 550D vázam, egy 18-55 objektívem meg egy 70-200mm-es portrézó obim. Az ismerőseimnek fotóztam eddig egy pár esküvőt és mindenki elégedett volt a képeimmel. Úgy döntöttem belevágok és szeretnék ezzel foglalkozni, és később majd ebből élni. Az évre már sikerült pár lagzit begyűjtenem, az első májusban lesz. Addig szeretnék vásárolni pár kelléket, amik jól jöhetnek a fotózáskor. Az lenne a kérdésem, hogy ti tapasztaltabbak miket ajánlotok?
A szertartáshoz tökéletes lesz a Tamron (esetleg vakuval és diffuzorral), a kreativ fotókhoz meg kell a fényerős fix a háttérmosás miatt. Elvileg csak a Tamronnal is lehetne boldogulni, de ahhoz a háttérnek elég távolinak kell lennie, hogy életlen legyen.
Ja és legyen rávaló ND szűrőd, ne a tűző napon lepődj meg, hogy nem tudod kihasználni a legtágabb rekesz előnyeit. Meg persze ilyenkor a vakuval derítened kell, tehát 1/160 körül lehet a max záridőd. Derítőlapod már van?
Köszönöm neked is a jó tanácsokat és természetesen a többieknek is.
A jövő héten meg fogom venni az objektívet vagy objektíveket.
Most úgy néz ki lenne egy vevő a 18-105 kit objektívre és akár már holnap meg is venné.
Ebben az esetben ha a kitet eladnám elgondolkodtam egy Tamron 17-50mm F/2.8 objektíven. A lenti javaslatokban az is elhangzott 1x
Ezt használnám a teremben + a lagzi részen.
És mellé vennék még egy 50 mm F/1.8 Ezt pedig a kültéri portré és kisebb csoportképek elkészítésénél.
Ezen változat esetén nem férne bele a keretbe, hogy a Tamron 17-50mm F/2.8 mellé 85 1.8ast vegyem. Csak az 50 vagy 35-öt tudnám mellé megvenni.
Vagy megtartom a kit obit és az általad említett vakuzási és egyéb beállítási technikákat használnám és vennék egy 85 mm F/1.8 objektívet. Ezt tanácsolta egy profi fotós is aki ezzel keresi a kenyerét. De itt még eszembe jutott, ha nagyon szükséges és nélkülözhetetlen ez mellé még beszorítanék egy 50mm vagy 35mm 1.8 objektívet. DE azt csak a legvégső esetben. Ez is lehetne egy változat. Holnapig el is kell döntenem, mert aki vinné a kitet az holnap jönne érte.
Aki tud és van türelme hozzám ebben legyen szíves még tanácsot adni. Előre is köszönöm.
A fixekkel kapcsolatban nekem az a tapasztalatom, hogy a szokásos sort tekintve, kb. kettesével érdemes ugrani. (Jó sor (= jól használható sor) pl. 24, 35, 85 vagy 20, 28, 50, 85/105...) A 35-ös mellé én sem javasolnám az 50-est. Nem rossz kombináció, de ha kicsit nagyobb a különbség, az még jobb.
Portréra az 50-es helyett inkább ajánlanám a 85-öst, még crop-os vázon is.
(A "régi iskola" szerint portréra a normálobi 1,5-2-szeres fókusztávja ajánlott. Az esküvős helyzet azonban sokszor nem teszi lehetővé, hogy elég közel menjünk, ezért tapasztalatom szerint jobb a hosszabb gyútáv. Vannak aztán más koncepciók is. Szipál Martin pl. azt mondja 3m-nél közelebbről ne készítsük a portrét, így kell vagy 200mm egy "szűk közelihez".)
A kitobit itt sokan "kukázták", amiben sok igazság van, de azért nem olyan reménytelen a használata. :-) Nagylátó állásban nagyobb a fényereje is, tehát ezekhez a képekhez szóba jöhet. Ha felnyomod az ISO-t, akkor a vakunak is kisebbet kell villannia, lehet indirekt vakuzni, és használható képeket készíteni.
Gyakran szóba kerül a kevés fény, és hogy emiatt drága felszerelés kell, de az nem szokott szóba kerülni, hogy az a kevés fény lehet rossz is... Pedig ez nagyon lényeges. Fontos megtanulni jól vakuzni, mert néha nem lehet másképp jó képet csinálni. Előfordul, hogy elég a fény pl. 1/60, F2,8, ISO800 mellett, mégis vakuval érdemesebb fotózni, mert szebb fényt lehet vele csinálni. (Az egyik probléma szokott lenni, hogy nem jó irányból jön a fény, a másik zűr meg az, hogy vegyes lesz a világítás (pl. ablakból kinti fény (5500-7000K), oldalfalakon izzólámpák (2700K), plafonon neon vagy kompakt fénycsövek (mindenféle lilás, zöldes, mikor mi...) Egyik lehetséges megoldás ilyenkor, hogy a leginkább jellemző fényhez "hangolod" a vakudat (színes előtéttel), és direkt vakuval derítesz. A másik meg az, hogy nem engedsz be annyi környezeti fényt... Ilyen esetben használható lesz az olcsóbb felszerelés is. :)
Ha jól megy az angol, akkor javaslom, hogy YouTube-on nézzél Jerry Ghionis videokat, (a B&H feltett komplett oktató előadásokat is), sokat lehet belőlük tanulni.