A mai európai közúti és vasúti járműgyártás már csak így működik.
A repülő és hajó gyártásról színvonaláról nincs információm.
Van pár kivétel.
Például a Rolls Royce-nál valószínűleg nincsenek nullszériás gyermekbetegségek.
Annyiért mondjuk n is legyen.
De a többi gyártónál bizony vannak.
Egy Toyota kereskedő mondta nekem, ha ezek a gyermekbetegségek nem lennének sokkal szegényebb lennék.
Pedig a Toyota az egyik legmegbízhatóbb márka.
Sok-sok gyártó az új típus null szériáját nem is engedi exportra, hanem kiválasztott hazai vevőkör (törzsvásárlók, kereskedési alkalmazottak) vehetik meg és kb. 100.000 km megtétele után a gyár visszavásárolja tőlük. Feldolgozzák az addig észlelet hibákat és megpróbálják a sorozat gyártásban kijavítani.
Ez a haszonjárművek világában, teherautók, buszok sincs másképp.
A gyártók között csak abban különbség, hogy az új típusaik null szériájának nyomon követésére milyen szoros vagy laza rendszert alkalmaznak ?
Egy ideális (elképzelt ) világban a nullszéria vagy laboratóriumban, vagy a RÁBA ringen fut, terheléssel naponta 20 órán át , kb. 100.000 km-t.
Mondjuk buszoknál kb. 20 busz.
Mindent mérnek a kiválasztott buszokba épített szenzorok.
A végén értékelés, technológia módosítás.
Indulhat a sorozat gyártás.
Az így legyártott 21. busz nyilván kevesebb kezdeti meghibásodást fog produkálni mint a most kiadottak.
Magyarországon ilyen idealizált állapot előállítható ugyan 2023-ban is, de ezt finanszírozni ilyen kicsi gyártók ma képtelenek.
Nincsenek abszolút számaim, melyek alapján össze tudnánk hasonlítani az európai új csuklósok nullszériáinak rendelkezésre állási százalékait.
- Mennyi meghibásodást produkált a CITARÓ első 40 db-ja 50.000 km-ig anno ?
- Mennyi meghibásodást produkált a MAN első 40 db-ja 50.000 km-ig anno ?
- Mennyi meghibásodást produkált a SOR első 40 db-ja 50.000 km-ig anno ?
- Mennyi meghibásodást produkált a OTOKAR első 40 db-ja 50.000 km-ig anno ?
- Mennyi meghibásodást produkált a AUTOSA első 40 db-ja 50.000 km-ig anno ?
- Mennyi meghibásodást produkált a VOLVO első 40 db-ja 50.000 km-ig anno ?
- Mennyi meghibásodást produkált a Van Hool első 40 db-ja 50.000 km-ig anno ?
- Mennyi meghibásodást produkált a CONECTO első 40 db-ja 50.000 km-ig anno ?
- Mennyi meghibásodást produkált a .................első 40 db-ja 50.000 km-ig anno ?
És mennyi meghibásodás fog produkálni az első 40 db NEXT 18 amíg minden kocsi megfutja az első 50.000 kilométerét ?
Jós nem vagyok.
Szerintem nem lesz a végső összeszámlálásnál nagyon nagy különbség a rendelkezésre állási százalékoknál.
Nyilván sokat számít, hogy mit számitunk bele ?
1./ - azért áll meg egy új NEXT 18 mert valami letilt a busz és a buszvezető kevés vagy rossz kiképzést kapott (vagy semmilyet) és a
elég ha a vonal szerelő vagy a műhelyi alkalmazott oda hajol, megnyom egy gombot és a busz máris mehet tovább ?
2./ Valóban vontatni kel a telephelyre a buszt mert a vonalszerelő nem tudja mit kell kijavítani, vagy nincs is vonal szerelő.
3./ Magány meggyőződésem, hogy a nullszériás buszok meghibásodásának egy jelentős része - talán fele - tudatlanságból adódik.
Nem rosszindulatból hanem tudatlanságból.
S nem csak ennél a típusnál.