Császtok!
Többek tudják, hogy nagyon szeretem a terepjárókat. Eddig inkább a pajero háza tájékán mozgolódtam, de a napokban hozzám került egy land cruiser. Mivel még nincs topicja, gondoltam...
Meg amúgy is sok dolgot szeretnék megtudni róla, gondolom még vannak vele páran így!!!
Eszmecserék, stb...
Písz mindenkinek...
Most néztem meg az általad megosztott videót, ezek szerint már a 90-es szériában megjelent, elnézést a tévedésért!
Van viszont egy dolog, ami már régóta fúrja az oldalamat, de eddig mindig elfelejtettem megkérdezni: a jobbkormányos modellek bal sárvédőjének elején lévő kis tükör (jellemzően japán belpiacos autókon általános jelenség) mire való?
A TRC VSC és egyéb menetdinamikai szabályzó csodák a 120-asban jelentek meg az intergrált főfékhengerrel. Itt nincs ABS kocka, sem vákuumos fékrásegítő, hanem egy villanymotor állítja elő a féknyomást amit egy nyomástárolóban tárol el. (Cserélni akarták az enyémben 1,5 M-ért! Végül ha egy helyen kikupálják, akár 50.000-ből is kijött volna a tényleges javítás, csak nem nagyon ismeri senki. 6 hónap utánjárásra váltottam a dolgot. 4 különböző szervízben volt ez alatt. Jelzem, alapvetően nem is az volt a baja!) DE! van 120-as hagyományos vákuumos fékrásegítővel is, ha a fenntarthatóság a cél, érdemes erre is figyelni. A kb. 25cm átmérőjű vákuum dobról könnyen felismerni.
Elektronikus 95-öst és 5 ajtós kézis 120-ast még én sem láttam! Azt látni, hogy a 95-ösök utolsó évjáratos modellek, valószínű már elérhető volt a 120-asba szánt technika.
Az én 120-asom 2003-as francia autó, francia forgalmija szerint 8 személyes, át is írják a magyarba is. Kis közbenjárással sikerült elintézni, hogy csak 7 személyesnek legyen beírva, 3 ember úgysem fér el leghátul, D2-t meg nem szeretnénk feleslegesen fizetni az autópályán.
Felnőtt embernek szerintem kínzó pad a leghátsó sor hosszabb távon, nem is a lábhely, hanem az a rossz, hogy nincs a lábaknak kialakított mélyedés, tehát felhúzott lábakkal térddel a fül mellett kell ülni, az ülőlap kb 10 cm magasságban van a padlótól. Rövid távon alkat és hajlékonyság függő, jógásoknak nem gond, én 10 km után inkább mennék gyalog :)
A 120-asban nem volt külön kapcsoló rá, ottvolt a háttérben és aktiválódott ha kellett. Abban nem vagyok biztos, hogy csak terepfelezővel együtt vagy rendes sebességben is. Igazából talán nem is A-TRC a neve ezekben, hanem VSC és TRC megnevezéssel van jelen.
Az FJ Cruisernél van lehetőség kapcsoló beszerelésére utólagosan is, ha a megvásárolt tartozékokban nem is volt benne. Bedugod a megfelelő helyre és lett egy külön funkciód az autóban.( https://www.youtube.com/watch?v=HbG66WEfhGU ) Ha nincs külön bekapcsolva, akkor nem aktív, és csak terepfelezővel együtt működik.
A 90-es és 95-ös modelleknél nemtudom mi a helyzet, de van lejjebb a 2192-es HSz-ben egy kép, amin külön ábrája is van a műszerfalon.
igen, az A-TRC-t. Mi azt csak elektronikus difizárnak hívtuk (pontatlanul persze, de berögződött), valójában inkább kipörgésgátó akarna lenni, ahogy azt írtad is, a diferenciálművet nem zárja csak az elforgó kereket fékezi le.
Van létjogosultsága, biztosan többet ér mint a semmi, de tényleg csak könnyebb terepen.
Active Traction Control. Gyakorlatilag egy difizár pótlék, az elpörgő kerekekbe fékezget bele szakaszosan, egyenként. Az elmúlt időben sokat fejlődött, sokkal kisebb megcsúszással dolgozik. Sőt, LC200-nál erre épülnek a különböző offroad módok, és akkor az is szabályozható, hogy mennyi elpörgést engedjen. (homok, szikla, sár, stb.) Egy valódi difizárat nem tud teljesen kiváltani, koptatja a féket, és ha nagyon túlterhelik, akkor előfordulhat, hogy túlmelegszik és letilt.
A legtöbb autógyártó ilyet használ ma difizárak helyett, még személyautókban is van már hasonló. (ugyebár ABS és VSC mellett nem jelent túl sok plusz hardvert, csak szoftver kérdése)
Ha jól értem, akkor elektromos difizár alatt az A-TRC-t érted? Vagy elektromos kapcsolású gyárit? Nyilván az előző nem összemérhető egy rendes difizárral.
A középső torsen, ha teljesen elveszti a tapadást, ugyanúgy elpörög, mint egy nyitott difi. Onnantól kezdve működik, hogy mindegyik tengelyen legalább egy kis nyomatékot le tud adni, akkor jobban tapadó tengely kap többet. Szóval tényleg a soft road körülményekre való, közúti stabilitásban segít, nyilván a VSC-vel karöltve.
Sziasztok, vki felvilagositani mi az ATRAC? Ill hogy tudom megnezni van e a kocsiban vagy nincs? Lehet itt is egy erzekelo/kapcsolo hianyzik h mukodjon mint a temponatnal? Koszonom
Ezt a torsen dolgot már párszor kiveséztük. Onnantól, hogy össze van zárva, már nem torsen, hanem egy zárt difi, olyan mint a másik. Ha meg nincs zárva, akkor havon, vizes úton jobb, mint a nyitott, ez nem vitás. Nyilván nem váltja ki fixre zárt állapotot, de pont ezért lehet azt is zárni. Meghibásodásokról nem tudok, szóval nem tudom mi a baj vele. Így meg, hogy van csak karos kapcsolású változat, jobbnak/fejlettebbnek tartom, mint az LC95 megoldását.
A fogyasztás tényleg sok tényezős, bár amit írtok abban elég nagy a szórás. A vezetési stílusról nem tudok nyilatkozni, bár azt gondolom, hogy egy kicsit sietős... Persze nem ész nélkül.
Egy gyári méretű AT-s gumit kapna, sőt, igazából az alapváltozattól(215/80 R16) kicsit szélesebb gumi is elég lehet. Éves futásteljesítményt nem írtam, nem sok, kb. 15e km. Átépítés kizárva, gyárilag kell jónak lennie. (részben ezért is lenne LC, a furgonok terepképességébe mindig bele kell nyúlni, és akkor se az igazi) Valahol 8-10 liter közötti fogyasztás megemészthető(az eddigi gép evett 9-10 litert), 10 fölött ne nagyon, és országúton egy max. 8 liternek örülnénk...
Ez a rendberakós dolog kb. a következőben merülne ki: fékbetét, olaj, szűrő és vezérműszíj csere, minőségi korrózióvédelem, meg egy jó gumi. Na jó, egy generátor felújítás belefér. :-) Kicsit vicceltem, és érzem, hogy itt több kérdésben is álmokat kergetek, de valahol tényleg újszerűbbet keresnénk, lesz rá 15 év lelakni. Az előző autó egy Hiace 4WD volt, és tulajdonképpen a fentieken kívül nem sok mindent kért a 15 év alatt. (volt egy kuplungcsere, lengéscsillapító, meg valamelyik gömbfej) Az is igaz, hogy nem volt benne kb. semmi extra, ami külön gondot jelentett volna.
Köszi a választ! Mivel munkagépnek kell, így el tudod képzelni, hogy nem egy fényezett lökhárítós, alufelnis, krómos csodáról álmodik. Mondjuk az oldalsó műanyagnak terepen is van értelme, sok kisebb nyomódást rugalmasan elvisel.
Ezt a motor kérdést kicsit jobban is körül akarom járni, elvileg a 95-ösben lévő 1KD-FTV "továbbfejlesztett" változata... Viszonylag húzós tétel, és hosszú kiesést jelent, ha beüt a baj.
(offroadgangster az egyetlen, akit tudok, hogy 120-ast off roadosított, és elégedett volt vele...) elégedett... Minden autónak vannak pozitívumai és negatívumai terepen. Sok terepjárós ismerősünk van, más-más autókkal és felszereltségi szinten, senki sem elégedett a gépével 100%-ban.
Nem a torsen vagy nem torsen difik voltak a gyenge pontja az autónak terepen. Gyengébb terepen, ha csak kimész pl. horgászni vagy vadászni, tökéletesen megfelel a gyári felszerelés is. A középső difit nehezebb terepen zárni kell, ott rögtön elveszti a torzen (ha van?) a szerepét. Első és hátsódifit pedig rögtön cserélteünk ARB-re, mivel tudtuk hova megyünk majd vele. Komolyabb sárban az elektronikus difizár pl semmit sem ér, az autó nem kiássa magát a sárból, hanem egyhelyben áll és fékezi a kipörgő kereket.
Nekem konkrétan megörtént egy árvíz alkalmával, hogy belementem a kb küszöbig érő vízbe egy elöntött viszonylag jól kigyúrt földúton és a nem bezárt középsődifi nem tudta megoldani a helyzetet. Az automata váltó elkezdte csúsztatni a sebességet, olyan volt mintha az autó nem tudná eldönteni, előre vagy hátra küldje a nyomatékot, az autó megállt és nem akart mozdulni, csak búgott a motor. Amint bekapcsoltam a zárat, gond nélkül ment az autó tovább.
A torsennel azért tippeltem, mert régebb már szó volt róla, hogy itt mifelénk off road berkekben hallani sem akarnak róla (offroadgangster az egyetlen, akit tudok, hogy 120-ast off roadosított, és elégedett volt vele...)
A leírt használati igény pont az, ahogy használta a volt tulaj is az én 95-ösömet, és nagyon elégedett volt vele. Csak azért adta el, mert egy tesztúton megtetszett neki a 200-as, meg a 150-es, és le akarta cserélni, a képviseletnek én meg a "várólistáján" voltam a 95-ösre.
A madárkák azt csipogják, hogy azóta megbánta, de ez már egy másik lemez.
A fogyasztás egy nagyon komplex dolog. Nagymértékben függ vezetési stílustól, gumirecézettől, guminyomástól, szállított súlytól, időjárástól, útviszonyoktól, és domborzattól is.
Ezek az autók mivel nehezek, alsó fordulaton meg a motor erőtlen, ezért sokan pörgetik, növelve így a fogyasztást. Keresztül-kasul járva fél Európát merem állítani, hogy a sofőrök nagy része nem tud jól vezetni. Bizonyítani tudom, hogy sokkal nagyobb fogyasztást hozok ki ugyanazon az útszakaszon, egy fék-gáz vezetéssel, - ahogy a legtöbben vezetnek -, mint ahogy általában szoktam: a kanyarokat "kidolgozom" gázpedálból. Halálom, mikor egy nálamnál jóval stabilabb kisautó előttem 30 fokos kanyarban fékez!! Aztán persze nagy gáz+füst, aztán 100 m múlva megint fék...
A legkisebb fogyasztásom, amit csak egyszer sikerült elérnem az 6,7L/100km volt, de 7,5-öt nagyon sokszor hoztam ki Bridgestone Blizzak gumikkal. BFGoodrich AT-vel 8,7-10 körül mozog 2 bar nyomáson. Ha leengedem 1,6-ra, már 7-8 decivel nő az átlagfogyasztásom is.
Az én véleményem az, hogy ha 15 évben gondolkodik az ismerősöd, akkor simán megéri megvenni néhány hibával azt a 95/120-ast és némi plusz pénzből rendberakni, mert meghálálja.
Nekem különben van tanyás ismerősöm Magyarországon, ő is 95-öst tart, az elején sok javítani volt rajta, de most nagyon elégedett vele.
Egy matt lökhárítós, lemezfelnis, műanyag szélesítés nélküli 120-as még ki is néz valahogy. - fene a gusztusotokat :D
És akkor viccet félretéve:
-Ami gyenge pontja lehet a 120-asnak, az a motor. Sok besült belőle, főleg a Hiluxokban, de a 120-asokban is, pl. nekünk 2x is.
-Másik gyenge pont az első kerekek geometriája, gömbcsuklójai, kormányműve, terepen hamarabb elhasználódik (de ez igaz minden autóra talán).
-Valós fogyasztás: EU IV-es motor, terepkerekekkel, magasítva 10,5-11,5 l. Ez az érték kb egyforma volt otthoni rövidebb használatban, és autópályán is 130-140es sebességgel. Terhelés sem nagyon dobott a végeredményen. Terepen ugrik a fogyasztás, ott be tudta vágni a 20-30 litert is gond nélkül, sőt... (de ugye terepen az üzemóra a mérvadó, nem a megtett km). Sima, uti kerekekkel kb 9,5-10 liter volt.
-A rugózás olyan, amilyet szereltetsz belé, ha a meglévő nemtetszik. Szerintem a gyárival sincs gond, de lehet megérdemelne egy erősebb rugózást/lengéscsillapítást, ha terepen fog súlyt cipelni.
-Utánfutót elvileg bírja, attól én nem tartanék. Bár nem mindegy, hogy az utánfutó 750kg vagy 2000kg...
-Mindenképp 17"-es felni kell előre, nem fér el a féktől a 16-os sehogysem, ha sikerül is felrakni, nem fog elforogni. Hátra elfér a 16"-os is.
Lenne még néhány konkrét és elméleti kérdésem, ugyanis felmerült egy közeli családtagnak lehetséges opcióként egy LC beszerzése.
Az elméleti kérdés úgy néz ki, hogy ajánlott-e a következő(kb. mindenes) feladatra egy 95/120-as típus:
-az illető átlag 15 évente cserél autót, a használat módja elég nomád, nem veri szét, jó műszaki érzéke van, de nulla ideje van az autóra, használati tárgy A-ból B-be.
-haszongépjárművet váltana vele LC + utánfutó kombinációval
-alapvetően koszolós cuccolás, szükség esetén utánfutóval, de gyakran ledöntött/kiszerelt ülésekkel
-hosszabb távú utazás(rendszeres 200km-ek oda-vissza, meg ami még jön rá, pl. nyaralás), akár gyerekekkel, halom cuccal, alkalmanként utánfutóval (együtt mind)
-extrém terepezés nincs, de mindennapi földút, akár cuccokkal, max. egy masszív vízmosásos emelkedő (akár) rakott utánfutóval
A gond talán az időtáv, főleg a 95-ös esetén, de nyilván a kínálat tetejéről kellene valami rozsdamentes(olasz?) megkímélt. A 120-as kevésbé jön be, de sokkal nagyobb a választék, kicsit nagyobb belül, középen van hárompontos öv, ami gyereküléshez kell, meg nyilván sok apróságban jobb azért. Hátránya hogy (szerintünk) csúnya, és a terepképessége gyengébb(terepszög, rugózás, stb.), de végül is mindegyik túlteljesíti az elvárásokat. Egy matt lökhárítós, lemezfelnis, műanyag szélesítés nélküli 120-as még ki is néz valahogy. :-)
Konkrétabb kérdések:
-valós, lehetőleg nem elfogult fogyasztási értékek milyenek? (csak D4D, 5 és 6 sebességes, átlag, valamint 90-100km/h-s országúti tempónál, van-e különbség az EURO III-IV között e téren?)
-mi a várható legnagyobb meghibásodási lehetőség, illetve jellemző típushiba? (csak relatív fapad modellek, tehát se automata, se légrugó nem jön szóba)
-rugózásra terepen a 120-as keményebb-e?
-a 120-asra mindenképp 17"-os felni kell, vagy lehet 16" is? Gyári opció esetleg?
-rakományrögzítő fül van-e a 95-ösben? (illetve van-e akkor is, ha 7 személyes?)
A 95-ös a szimpatikus, de ahogy elkezdni nézegetni az ember, rájön, hogy már mindegyik lehasznált, és nem biztos, hogy kibír még értelmesen 15 évet. Még egy 13e €-s példány se épp úgy néz ki, ami annyira újszerű, szóval hamar elmegy az ember kedve tőle. A 120-asból középárban már van olyan, ami szemre jól néz ki, de még ott se tudni, hogy alul mi van.
Szerintem torsen lesz az. Sokkal olcsóbb egy kapcsolókart/aktuátort(valami rendes neve nincs? :( ) variálni az osztóművön, mint kétféle osztóművet gyártani. Mindegyik osztómű amúgy képes bármelyik kapcsolás kialakítására, csak szerelék kérdése, hogy milyen legyen.
Ha tudna valaki japánul, akkor asszem ebből megtudnánk az okokat:
Valamit magyaráz, hogy melyik miért... És ugyanaz a felállás LC90 és LC120 esetén, mindegyik tudta mindegyiket, valamilyen okból. Az LC90 se torsen azért mert más a kapcsolása, szóval nem egyfajta technikai "visszalépés" a 90 felé, hanem valami más oka van.
A felszereltségek kapcsán én is úgy emlékszem, hogy a Toyota már jó ideje csomagokba pakolja a dolgokat, és azt kapod ami benne van. Most is így kapható az LC és a Hilux, és pl. Hiluxnál is volt olyan felszereltségi szint, ahol hiányzott a difizár, meg most az LC150-nél is van ilyen. Ettől még számos eltérés lehet, meg országonként/piaconként is eltérnek a csomagok meg azok nevei.
A hátsó lábtér kapcsán kösz az infót mindenkinek, a 8 személyest szerintem itthon simán beírják a forgalmiba, ha van benne öv. Az más kérdés, hogy inkább nem akarnám, mert akkor már D2 kategória az autópályadíj.
Az enyém 2006-os és 8 személyes. Ugyan nem ültem még hátúl, de a lábtér szűkössége miatt hosszútávon nem lehet túl kényelmes. Ez egyébként alsó pótkerekes, azt nem tudom, hogy a hátsó pótkerekesnek más-e a csomagtartó kiképzése.
Egyszer már azthiszem írtam itt, mikor mi vásároltuk 2006-ban, nem lehetett megválogatni a felszerelést, és előtte sem nagyon, fater évekig lesegette a 120-ast mire ráadta a fejét. Egyik visszatartó ok pont a felszereltség volt, mivel tudtuk, hogy mi át akarjuk építeni.
Voltak csomagok, előre megszabott felszereltséggel, azokon változtani nem lehetett. Nem volt lehetőség ezt kivenni, azt hozzáadni. A csomagok eltérők voltak országonként, pl. Szlovákiában a DAC rendszer csak hátsó légrugókkal együtt volt, Németországban volt DAC légrugó nélkül, azért hoztuk onnan a autót. A miénkben elektronikus "difizárak" voltak, manuálist mi szereltünk bele, ARB-t. A középső difi gombra zárt.
Hogy fokozzam, a németeknél egyik csomagban sem volt együtt a DAC-HAC-TRFC és a hátsóajtós pótkerék, csak a csomagtér alatti volt kapható, persze jóval többért. Vakaróztunk is, mikor a nagyobb átmérős terepkerék nem fért be pótkerék helyére a csomagtér alá...
Egy barátunknak kb 1,5 évvel öregebb 120-asa van, neki van gyári hátsó difizárja, tekerős, nem karos. Középső difizárat nem tudom, hogyan lehet kapcsolni az övén... Volt még egy távolabbi ismerősnek 120-asa, de az övét nem láttam belülről.
Az FJ Cruiserünkön a hátsó difizár nyomógombos, nem tekerős, mondjuk jobban is beleillik az autó belsejébe.
A 80-asunkon automata váltóval a középső difizár automatikusan kapcsol, mikor a terepfelezőn megy az autó. Manuálisan nem is lehet kapcsolni (ez néha nem a legjobb kombó, már dolgozunk a "rövidrekötésen"). Viszont láttam már képeket gombra működőről is, manuális sebváltósban.
Amit láttam 120-ast 7 személyest, ott a leghátsó üléssornak nincs lábtere, gyerekeknek kényelmes lehet ott utazni, de egy magasabb termetű felnőttnek biztos nem.
Szerintem biztos nem felszereltség kérdése a hátsó difizár, szerintem rendelhető feláras extra volt, de ha egyszer a képviselet fele járok, és nem felejtem el, megkérdem az értékesítési igazgatótól.
A 120-as karos központi difizáránál, látom, te is feltetted a kérdést magadnak, hogy vajon Torsen-e? Én nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy az nem az.
Az én 95-ösöm fullextrás, de a központi difizáram karos! (egyébként erről a gombos változatról írtam a múltkor, csak már nem emlékeztem fejből, hogy működik)
A 90-es és a 120-as is 2007-ig 7 személyesnek van kiadva, annak ellenére, hogy 8 gyári biztonsági öv van bennük. 2008-tól van papír szerinti 8 személyes 120-as. Erről még volt korábban szó itt ebben a topikban.
Én egyszer utaztattam 6 fős felnőtt társaságot egy oda-vissza 200km-es úton, két hölgyet ültettem leghátra, nem volt semmi panasz, sőt, mikor utólag rákérdeztem, hogy nem-e volt kényelmetlen, még csodálkoztak is, hogy miért kérdezek ilyeneket. Azt mondták, hogy még egy utazást simán bevállalnának ott.
A gyerekeim meg egyenesen imádnak ott utazni, bár nekik rövidebb a lábuk, és ülésmagasítóval ülnek.
Kicsit nézegettem a piacon az LC90-120 variációkat, és annyira nem is ritka a hátul difizáras 120-as. Meglepő módon mindegyikben karral lehet zárni a középső difit, mint a 90-esben. VX és az alatti modellekben lehetett, Executive-nál egynél se láttam.
Ami viszont érdekesebb, hogy találtam LC90-eseket, amik valószínű csúcsfelszereltségűek, elektromos a kapcsolása a középső difizárnak, és nincs bennük hátsó difizár.
Ebből nekem kicsit úgy tűnik, hogy nem kifejezetten 120-90 függő a dolog, sokkal inkább a felszereltségé. Csak 90-esből kevés csúcsmodellt adtak el itt, míg 120-asból már jóval többet, illetve valószínű a rendelhető felszereltségi szinteket is megkavarták, így kevesebb modellbe jutott hátra difizár. Azt is gyanítom, hogy a 120-as karral zárható középső difije ugyanúgy torsen.
Más: LC90, 120 modellekből volt 8 személyes? Vagy 5-7 mindegyik? Nagyon kényszermegoldás, vagy kibírható hosszabb távon is?
Néha beleolvasok érdeklődés szintjén ebbe a fórumba is és megnyugtat itt is vannak műszaki jellegű problémák 😁..
Most a segítségetek szeretném kérni 2008-2012Toyota LC200V8 4.5 TD vel kapcsolatban . Kit vagy milyen oldalakat ajánlotok ,hogy Valós információt kapjak az autóról?