Politika mentes!
Nagycsaládosok gondolkodjunk!
Te mit álmodtál a családnak?
Autóválasztási praktikus gondolatok, törvény, akciók, márkák, kereskedések, adminisztráció, stb.
Szia! Én is sokat agyaltam rajta, végül Dacia lett. Egy nappal a januári áremelés előtt rendeltem meg:)) Viszonylag felszerelt, Navi és körbeműanyag nincs benne, 130 LE benzin.
Szívem szerint a PSA vonalról vettem volna vagy Toyota proace city.
A toyota előzetes árlista is drágult fél millával, azt nem hiszem hogy ugyanazt odaadják egy millával olcsóbban mint a PSA. Tehát drágulni fog. A Rifter, Berlingo azért esett ki mert ha összekonfigurálok egy olyan autót ami nem veszélyesen alulmotorizált, van kétoldalt ajtaja, elektromos ablakemelője (a kézit örökké legrugdossák a kölykök) tolatóradar, pótkerék, légkondi akkor mindjárt hét millónál járunk.
A berlingot hirdették 75 lóerős dízellel, el nem hiszem hogy képes rendesen mozgatni azt a nagy dögöt. A bal oldali tolóajtó biztonsági dolog is, hisz hogy szeded ki a srácokat akkor ha egy jeges úton becsúszol az árokba?
A Toyotánál azt mondták a felszereltségi szintek nem kőbevésett dolgok jó kérdés pontosan milyen felszereltsége lesz.
C. Berlingo-t a rövidet (ha elég 5 személyre). Az XL is kijön 4 alatt az alap felszereltséggel és pár extrával, ráadásul ahhoz van benzines kéziváltós is.
"Olcsó" tucatáru, nagy mennyiségben gyártják. Olcsó lesz később az alkatrész is hozzá, de újan is sokkal inkább az, mint egy VW-hez.
Maga technika (futómű, pl) faék egyszerűségű, már-már primitív. A HDi motorok kiválóak, a benzinest nem tudom...
(Semmi értelmét nem látom a Toyotának, mert csavarra egyezik a Berlingo-val, de drágább).
Jól látom, hogy beállt a piac kb. 4 kategóriára? + kb. 500e-vel drágult minden januártól
2m körül:
Dacia
3.8-4.5m között:
Combo/Rifter/Berlingo/ProAce esetleg alap c4
5.8m körüli indulóval:
Kodiak/5008/Tarraco/Xtrail/esetleg pár kifutó Sorento és 2es Bmw
Meg a többi 6.5m - től:
S max
Prius+
stb.
3.5, max 4 körül ki mit ajánlana?
Lassan már ott tartok, hogy tolok még bele egy kis extra tőkét (már a 4m-nél is nagyon nagyon rezeg a léc, hogy egyáltalán akarok e annyit költeni) és nézek valamit 6m Ft körül (pl Tarraco),mert annyira limitált a választási lehetőség 4m, alatt, hogy csak nah.
A Toyota Proace City Shuttle L1H1 bárhol megnézhető, tesztelhető vagy esetleg valakinek van vele tapasztalata?
Nincs sok, de ami így eszembe jut (szigorúan szubjektív):
tolóajtó (erre rájöttek ők is, a 7N Sharan/Alhambra már tolóajtós)
nem spórolták le a bal oldali tolatólámpát, így ezzel látni is lehet tolatáskor (a Sharannal vagy vészvillogózok vagy nyomom picit a féket ilyenkor)
komfortindex ötöt villan, nem csak hármat
kétszárnyú hátsó ajtó, kis helyen is kinyitható - oké, cserében simán megázok pakolás közben :-)
jobb távolsági fény (mindkettő halogénes, de a Sharanon kicsit felfelé világít a reflektor, a tompított teljesen jó - ez mondjuk simán lehet egyedi hiba is, bár egy egységet képez a tompított és a távolsági fény tükre)
"okos" ablaktörlő - nem a szenzoros esőérzékelős, hanem az alap van nekünk, de ez is tud olyat, hogy mosás után töröl néhányat, majd megáll és 6 másodperc után töröl még egyet, kb. pont akkor, amikor én is törölnék még egyet lassú tempónál, amikor visszafolyik elém a folyadék :-)
A többi, ami eszembe jutott, az valószínűleg betudható a kettő közötti 15 évnek:
bt-s, kihangosítós rádió alapáron (a Sharanban gyári navis fejegység van, bt nincs, Ausztriától keletre nincs térkép hozzá, tizenéves a legfrissebb is)
szoftverből, gombnyomkodással, nem diagnosztikai csatlakozón célszoftver segítségével ki/bekapcsolható, hogy induláskor zárja-e az ajtókat, kikapcsolható az utasülés légzsákja (a Sharanomban ezt épp nem lehet kikapcsolni sehogy, kulccsal sem), meg még emlékeim szerint egy-két egyéb dolog állítható innen
automata ablakemelők körben
Feltételezem, hogy 2020-ban a fentiek kb. a fapad kategória, talán minden új modell tudja ezeket vagy akár 100x ennyit, de én csak ezt a két modellt tudom tapasztalatból összehasonlítani. Egy újabb, 7N Sharan/Alhambra modellel történő összevetés valószínűleg teljesen más eredményt adna :-)
Igen, tudom, igazságtalan az összevetés, a rend kedvéért viszont el kell mondani azt is, hogy egy csomó dologban a Dobló jobb - és nem csak úgy, ahogy szinte bármelyik új autó jobb, mint egy tizenéves, hanem bizonyos funkciói egyszerűen jobbak.
A szivargyújtósnál szofisztikáltabb megoldást kell találnom, a jelenlegi formájában nem túl hasznos lámpát kell megcsapolni, az csak akkor és addig világít, amikor kell :-)
Itt rontod el, ezt nem szabad. Nálunk ezért marad egyelőre a 17 éves Avensis Verso. Sem a Doblo, sem a Lodgy nem mérhető össze vele és jelen állapotában egyik sem lenne érdemi váltás.
Csapold meg a világítást és a nem látható élek alatt, mellett LED szalag, az a legegyszerűbb, 12V-os szalagot megúszod 10 dollár alatt ha Kínából rendeled.
Amit ki nem állhatok a Doblóban: a csomagtérben sikerült 1, azaz egyetlen egy lámpát elhelyezni a bal oldalon a padlótól kb 15-20 cm-re. Az ötajtós modellben ez biztosan remekül működik is, itt azonban a biztonsági övet épp a lámpa előtt vezették a padló bekötési pontjához, így az szinte teljesen kitakarja a lámpát. Ha bent van a hátsó ülés, még rosszabb a helyzet, az öv mellett az is takar, teljesen vakon pakolsz. Nincs lámpa sem a másik oldalon, sem a mennyezeten, sehol. Ha kicsivel hátrébb tették volna a lámpát, akkor már nem takarja el a biztonsági öv és be tud világítani a hetedik ülés mögé is. Vagy nem gondolták át ezt a részét az autónak vagy átgondolták, de jóóóóóvanazúgy felkiáltással tovább is léptek a következő problémára. Bosszantó, különösen ha összehasonlítom a 15 éves VW Sharanunkkal: dupla lámpa a mennyezeten, négy lámpa a csomagtérben: kettő elöl, a padlóhoz közel, kettő hátul, kicsit magasabban, de olyan helyen, hogy akkor is használható a fényük, ha mind a 7 ülés bent van a kocsiban.
Zavar mást is ez a kérdés, esetleg megoldás is született? Valami olyan igényes megoldáson gondolkozom, ami nem jár roncsolással, talán valami felragasztható led szalagot kellene beleapplikálni, ha már a gyáriak lusták voltak normális világítást kialakítani a csomagtérben :-(
Az autót átvételekor tessék megnézni alulról is! Emelje fel a kereskedés, ha kell fényképezzétek végig!
Mi nem így csináltuk...
20 nappal később, 500 km után 2. teli tankolás után vált biztossá, hogy az üzemanyagtartály (valószínűleg szállításnál) durván sérült,/több helyen alulról horpadt, valamint egy rejtett helyen a tetejéhez közel ereszt. (UGYE MINDENKI PORZÓ TANKKAL KAPJA A KOCSIT nyilván úgy nem eresztett)
Mi volt erre a kereskedő válasza? Ez nem garanciális... munkalap, természetesen kicseréli, fizethetek.
A történet csak ma kezdődik a vége remélhetőleg nem ez lesz.
Sziasztok.Tapasztalatot szeretnék veletek megosztani.Adott Dacia Lodgy 1.6 szivó benzin amit Nov.10 vettünk át.Négyévszakos gumival felszereltem.Az ami érdekes fogyasztás városba 6 személyre napi 10 km 10.2-10.7 között.7személlyel országút tetöbox 8.8 .úgyanez csak tetöbox nélkül 7.2.Eddig megtett km 1950km.Utazás közben a középsö sorban két oldalon az ajtó mellett fagyás akárhogy fűtőttem.Űlésfűtés igaz hamar felmelegszik,de 10 perc után le kell kapcsolni olyan forró lesz.Leghátsó sorban van kisablak amit ki lehet nyitni,de olyan kicsi a gyerekek felváltva ültek hátra ,ill középre (hányingerre panaszkodva.(nincs sötétitve.)Egyszeri Tankolás magánkúton másnaptól reggeli indulásnál ford.szám ingadozás,dadogás erre figyeljetek.Rátankolás lassan megszünt.Min Mol Evo 95,de Auchan 98 benzin ami már nem okozott panaszt.Anyaghasználat az egész aútóban egyszerű, viszont könnyen tisztítható föleg a harmadik sorban beszállás miatt.Fűtés jó hamar melegszik.Multimédiás rendszert jól lehet használni naprakész navigációval.Ami még aggaszt a hátsó kerékdobok burkólat hiánya sok sár latyak lerakódik,igaz nem néztem utánna lehet -e utólag burkólni.Az autó stabil.földúton nem csavaródik.Világitás tompított fény gyenge közepes.Elsö úléseklapok lehetnének egy kicsit hosszabbak.Nyers bejáratós motor -váltó azért ezt vegyétek figyelembe.
Igen, nálunk is ez lett volna a terv, eddig én is csak 2x voltam náluk: autó konfig, amikor megérkezett szerződni. Csak azóta eltelt 3 hónap, autó nincs, és az előzetes ígéretükkel szemben nem is adják ki, amíg meg nem kapják a MÁK-tól is az utálást. Csak sajnos az is csúszik....
Én pedig mindent a kereskedésre bíztam, csak velük kommunikáltam, ami gyakorlatilag négy személyes találkozót jelentett: először összeállítottuk az autót, előszerződést írtunk, másodszor csak beugrottam hozzájuk a kézhez kapott mák határozattal (nem is kellett volna, akkor még maradt nálam), harmadszor mikor megérkezett az autó, regisztrálták a mák rendszerébe, megkötöttük az adásvételi szerződést és kaptunk számlát az utaláshoz, negyedszer pedig mikor átvettük az autót. Ezen felül nekem semmi dolgom nem volt, mindent ők intéztek, az autót kiadták a mák utalása előtt, maximálisan korrekten, flottul ment minden.
köszönöm a részletes választ! Nekem pont az a bajom, hogy az október 11-én megkötött szerződést a kereskedés csak nov 21-én küldte be a MÁK-hoz, mindenféle ürügyre hivatkozva, hogy még hiányzik forgalmi stb... ezek szerint tévesen. És sajnos a mai napig nincs autóm, mert az utalásig nem adják át továbbra sem....
Több autómba szereltem előmelegítő rendszert. A vízkört fűti elektromosan, vagy "kályhával", hibátlan megoldás, majdnem üzem hőmérsékleten indul a kocsi, fogyasztás kb annyi, mint nyáron., az olaj is felmelegszik kb 20-30 fokos hőmérsékletre. Az elektromos kb 40 fokig melegíti a vizet, a gázolajas 70°C-ig. Beszélni kell a márkaszervizzel, elvileg egy ilyen beépítés nem zavar bele a garanciába.
Ez az olaj vs. hűtővíz hőfok érdekes kérdés. A dízel VW Sharanunkban van olajhőfok műszer is az óracsoportban, engem meglepett, hogy az olaj mennyivel később (akár 15 perc) éri el az üzemi hőfokot, mint a hűtővíz (télen-nyáron, persze más különbséggel). A Doblóban indulás után egy-két perccel dinamikusan elkezd kúszni felfelé a vízhőfok mutató és viszonylag gyorsan beáll 90-re (bár úgy tudom, hogy a hűtővíz hőmérsékletének a visszajelzője olyan kialakítású, hogy durván 75 és 110 °C között végig 90-en áll a mutató), azért kíváncsi lennék, hogy az olaj mennyivel később követi...
Ez ugyanaz mint a bejáratás. Kikötik, hogy 1000-2000-3000-5000 km-ig ne pörgesse a tulaj 3000 fölé a motort. Könyörgöm, az átlag autós szinte sosem pörgeti efölé vagy csak rövid szakaszokra... A 130km/h feletti autópályázás az egyetlen ilyen lehetőség, de ott meg állandó terhelést kap, megint csak nem mérvadó a dolog ésszerű keretek közt.
Egy normális, nem kapkodós elindulás simán fél perc alapjárat, ennyi idő alatt -10-ben is átfordul az olaj, lehet menni ésszel, nem forgatva. Sokkal gyorsabban eléri az ideális üzemi hőfokot menetben, nemcsak a hűtővíz, hanem az olaj is, mert hidegekben ez a kettő nem teljesen kézakézben jár...
A MÁK utal egy jól kitöltött adásvételi alapján is. Az új autó adás-vételnél elég egy alvázszám, hogy létező, beazonosítható dolog legyen, amiről szól a szerződés.
Ha Cascos az autó, akkor kötelezően értesíteni kell a MÁK-ot és bejegyeztetni a szerződésbe, de ha lízinges, akkor ezt megteszi a pénzintézet, illetve a biztosító, ha te kötöd, akkor a te kötelességed ezt megtenni.
Forgalmi sem kell, mert az adás-vételi és a nyilatkozatod(nyilatkoznod kell a kormányhivatalnak is, hogy támogatással vásároltad) alapján a forgalmit kiadják, törzskönyvet nem készítenek és a 3 év elidegenítési tilalmat széljegyzetelik, majd értesítik a MÁK-ot minderről.
Itt két dolog lehet érdekes, hogy a mai világba ezt a 2,5 milliót akarod-e hogy előbb megkapják mielőtt leszállították volna az autót a kereskedésbe, illetve még mindig ott tartunk ,hogy egy csomó kereskedő csak akkor indítja el az ügymenetet ha az autó az udvaron áll.
Sokan sokféleképpen gondolkodnak ezen az indulás előtti bejáratáson, de a gyári kézikönyvek és a szerelők TÖBBSÉGE NEM javasolja ezt az alapjárati bemelegítést, arra az ésszerű okra hivatkozva, hogy a motor terhelés alatt hamarabb melegszik be, és éppen ez a cél a kopások csökkentése érdekében. Ez persze nem azt jelenti, hogy beindítás után azonnal csúcsra szabad terhelni a motort, amíg meleg nem lesz a motor addig csak finoman szabad gyorsítani (ez nemcsak a dízelekre igaz). Másrészt azonban 10...30 másodpercnyi alapjárati "bemelegítés" szükséges ahhoz, hogy a motorban az olaj szépen eljusson mindenhova, bevonjon minden kopó alkatrészt (de ehhez nem kell több perc!). Családi házas vagy garázsos embereknek ez a néhány tíz másodperc pont letelik addig, amíg kinyitod a kaput / garázs ajtót...