Amúgy ezt a fotózást nem is lehetne végzettség nélkül csinálni? Még ha van rá vállalkozása az embernek akkor sem? Nekem egyik ezzel foglalkozó ismerősöm azt mondta, hogy nincs leírva egyértelműen sehol, hogy a fotózáshoz kellene végzettség. Mert például,ha én fafaragó vagy festő vagyok és megveszik a munkáimat, akkor sem csinálhatom, ha nincs róla papírom, hogy művész iskolát végeztem?
,,szeretnék ezzel foglalkozni, és később majd ebből élni."
Ha fiatal vagy, felejtsd el és keress valami jobb foglalkozást magadnak. Gondolj bele hogy milyen szakma az, amit már illegálisan kell kezdened. Nem biztos hogy ezt 10 vagy akár 5 év múlva is így fű alatt lehet űzni. Azért kérdezel itt mindenfélét, mert nem végeztél el egy fotósulit, nem vagy képzett fotós, mert akkor mennél a saját utadon. Ezért nem tudod mire is lenne igazán szükséged, és így nem is kérhetsz legálisan esküvő fotózásra vállalkozási engedélyt. Most lehet hogy jól jön egy-két esküvő és az ezekből beeső ingyen pénz. Ez azonban nem fog örökké tartani. Gondolj bele, mennyi esküvő van és hány fotós. Az esküvő nagyon szezonjellegű is, télen majdnem semmi nincs. Ha ezt akarod foglakozásnak, hirdetned is kell magad. Most még megteheted, de előbb utóbb az iparkamara és a NAV bizonyára tenni fog valamit. Ha egyszer legális vállalkozással fogsz rendelkezni, Te sem fogsz örülni annak, hogy naponta jönnek új jelöltek, akik adómentesen, és szerény eszközökkel a megrendelő kockázatára konkurálnak veled. Ez egy egyenlő feltételek nélküli verseny, ezért is írtam az első mondatomban, hogy el se kezd. Természetes hogy ez esetben a profik sem tülekednek tanácsokat adni. Az esküvő fotózáshoz nem csak megfelelő eszközök, hanem megfelelő tartalék eszközök is kellenek egy esetleges meghibásodás esetére.
Ezekből, ami már megvan az a memóriakártyák. Jó sok képet szoktam csinálni egy egy esküvőn, legalább 1500at, annak meg kell a hely. A fényerős obikon már én is gondolkodtam, de nem tudtam mi lenne praktikus, de így már sokkal előrébb vagyok, köszi a tanácsokat!
jó lenne az 550d helyett két másik ff gép, 18-55 kuka, 16-35 nagylátónak megfelelő lenne, két fényerős fixed legyen mindenképp 50 és 85 mondjuk, a 70-200 as maradhat ha 2,8-as. két vaku is kelleni fog, fényformálók ha kreatívabb vagy, derítőlap is elkel olykor-olykor, és egy állvány sem lenne rossz, bár ezt kihagyhatod ha már nem fér a keretbe, majd a következőre veszel. 2-3-4 akksi a gépbe, tartalék akksik a vakuba bőven, memó kártyák tömkelege, pár szűrő az obikra CPL, ND, mindegyik hasznos.
a tapasztalatot tablettában lehet vényre felíratni, bár most sokan szeretnének, biztos várni kell majd rá.
a jó szerencse majd jön magától, de addig is ha marad ez a cuccod ne vállald el a felkérést ha a vőlegény 42esnél nagyobb inget hord.
Ok, de előbb akarok egy kis pénzt gyűjteni, aztán majd lesz saját vállakozásom. Mert gondolod aki esküvőt fotózik annak mindnek vállalkozása van? Szereintem nem, csomó mindenkit ismerek aki feketén csinálja és jól megy neki. Én inkább arra lennék kíváncsi mit fejlesszek a felszerelésemen.
Sziasztok! Esküvői fotózással szeretnék foglalkozni. Van egy Canon 550D vázam, egy 18-55 objektívem meg egy 70-200mm-es portrézó obim. Az ismerőseimnek fotóztam eddig egy pár esküvőt és mindenki elégedett volt a képeimmel. Úgy döntöttem belevágok és szeretnék ezzel foglalkozni, és később majd ebből élni. Az évre már sikerült pár lagzit begyűjtenem, az első májusban lesz. Addig szeretnék vásárolni pár kelléket, amik jól jöhetnek a fotózáskor. Az lenne a kérdésem, hogy ti tapasztaltabbak miket ajánlotok?
A szertartáshoz tökéletes lesz a Tamron (esetleg vakuval és diffuzorral), a kreativ fotókhoz meg kell a fényerős fix a háttérmosás miatt. Elvileg csak a Tamronnal is lehetne boldogulni, de ahhoz a háttérnek elég távolinak kell lennie, hogy életlen legyen.
Ja és legyen rávaló ND szűrőd, ne a tűző napon lepődj meg, hogy nem tudod kihasználni a legtágabb rekesz előnyeit. Meg persze ilyenkor a vakuval derítened kell, tehát 1/160 körül lehet a max záridőd. Derítőlapod már van?
Köszönöm neked is a jó tanácsokat és természetesen a többieknek is.
A jövő héten meg fogom venni az objektívet vagy objektíveket.
Most úgy néz ki lenne egy vevő a 18-105 kit objektívre és akár már holnap meg is venné.
Ebben az esetben ha a kitet eladnám elgondolkodtam egy Tamron 17-50mm F/2.8 objektíven. A lenti javaslatokban az is elhangzott 1x
Ezt használnám a teremben + a lagzi részen.
És mellé vennék még egy 50 mm F/1.8 Ezt pedig a kültéri portré és kisebb csoportképek elkészítésénél.
Ezen változat esetén nem férne bele a keretbe, hogy a Tamron 17-50mm F/2.8 mellé 85 1.8ast vegyem. Csak az 50 vagy 35-öt tudnám mellé megvenni.
Vagy megtartom a kit obit és az általad említett vakuzási és egyéb beállítási technikákat használnám és vennék egy 85 mm F/1.8 objektívet. Ezt tanácsolta egy profi fotós is aki ezzel keresi a kenyerét. De itt még eszembe jutott, ha nagyon szükséges és nélkülözhetetlen ez mellé még beszorítanék egy 50mm vagy 35mm 1.8 objektívet. DE azt csak a legvégső esetben. Ez is lehetne egy változat. Holnapig el is kell döntenem, mert aki vinné a kitet az holnap jönne érte.
Aki tud és van türelme hozzám ebben legyen szíves még tanácsot adni. Előre is köszönöm.
A fixekkel kapcsolatban nekem az a tapasztalatom, hogy a szokásos sort tekintve, kb. kettesével érdemes ugrani. (Jó sor (= jól használható sor) pl. 24, 35, 85 vagy 20, 28, 50, 85/105...) A 35-ös mellé én sem javasolnám az 50-est. Nem rossz kombináció, de ha kicsit nagyobb a különbség, az még jobb.
Portréra az 50-es helyett inkább ajánlanám a 85-öst, még crop-os vázon is.
(A "régi iskola" szerint portréra a normálobi 1,5-2-szeres fókusztávja ajánlott. Az esküvős helyzet azonban sokszor nem teszi lehetővé, hogy elég közel menjünk, ezért tapasztalatom szerint jobb a hosszabb gyútáv. Vannak aztán más koncepciók is. Szipál Martin pl. azt mondja 3m-nél közelebbről ne készítsük a portrét, így kell vagy 200mm egy "szűk közelihez".)
A kitobit itt sokan "kukázták", amiben sok igazság van, de azért nem olyan reménytelen a használata. :-) Nagylátó állásban nagyobb a fényereje is, tehát ezekhez a képekhez szóba jöhet. Ha felnyomod az ISO-t, akkor a vakunak is kisebbet kell villannia, lehet indirekt vakuzni, és használható képeket készíteni.
Gyakran szóba kerül a kevés fény, és hogy emiatt drága felszerelés kell, de az nem szokott szóba kerülni, hogy az a kevés fény lehet rossz is... Pedig ez nagyon lényeges. Fontos megtanulni jól vakuzni, mert néha nem lehet másképp jó képet csinálni. Előfordul, hogy elég a fény pl. 1/60, F2,8, ISO800 mellett, mégis vakuval érdemesebb fotózni, mert szebb fényt lehet vele csinálni. (Az egyik probléma szokott lenni, hogy nem jó irányból jön a fény, a másik zűr meg az, hogy vegyes lesz a világítás (pl. ablakból kinti fény (5500-7000K), oldalfalakon izzólámpák (2700K), plafonon neon vagy kompakt fénycsövek (mindenféle lilás, zöldes, mikor mi...) Egyik lehetséges megoldás ilyenkor, hogy a leginkább jellemző fényhez "hangolod" a vakudat (színes előtéttel), és direkt vakuval derítesz. A másik meg az, hogy nem engedsz be annyi környezeti fényt... Ilyen esetben használható lesz az olcsóbb felszerelés is. :)
Ha jól megy az angol, akkor javaslom, hogy YouTube-on nézzél Jerry Ghionis videokat, (a B&H feltett komplett oktató előadásokat is), sokat lehet belőlük tanulni.
Nem lesz egyszerű esküvőt fotózni, ha csak előtte kezdesz barátkozni az objektivekkel. Kéne egy kis rutin a használatukhoz. A fixekhez pláne. És igaz hogy ingyen fotózol, de a párost akkor is érdekelni fogja, hogy miért maradt le a fotókról a gyűrűhúzás vagy más fontos pillanat. Igy elsőre biztos hogy vinnék tartalék embert magammal. Természetesen mindenki elkezdi valahol ezt a dolgot, de azt hiszem neked ez most kemény dió lesz.
Eladnám a NIKON AF-S 1,8/85 mm G optikámat (gyáriszáma: 217195), dobozában, napellenzővel, sapkákkal és puha tokkal.
----------------------------------------
ez egy tegnapi hirdetés ITT az INDEX fórumon. és ez a ritkább, a D-s tucatszám cserél gazdát és az is egy szuper lencse kb fele ennyiért.
70-200 2.8 egy frankó kis obi... csak baromi nagy, baromi drága és baromi nehéz. Ennek ellenére vannak akik azt használják telének esküvőn. Ahogy PH5 is írta, kb 2 obival végig fotózható egy egész esküvő és ahogy te is írtad, ez kb. a 35/85 de ekv és nem crop. Ehhez neked a 28.1.8 ami elérhető és mellé leginkább az 50 1.8 vagy esetleg a 60 2.8 makró és akkor már részleteket is tudsz fotózni.
Köszönöm a pozitív hozzászólásokat és az építő jellegű tanácsokat és kritikákat.
/így megtartom a Tamront, meg a Zoom objektívet," csak nem fogom a kukába dobni :-) " majd egyszer ha lesz rá keret lecserélm egy 70-200 2.8-as telére, meg egy jobb minőségű zoom objektívre /
Nekem nem fizetnek ezért az esküvőért. Nem is hívtak volna olyan fotóst akinek fizetniük kell. Mint említettem nekem ez pedig egy jó lehetőség a gyakorlásra, nekik meg arra, hogy a kompakt gépes rokonnál jobb képeket fogok csinálni. Na meg azért némi tapasztalatot már szereztem a többi esküvőn. Csak az objektív parkomar nem tudtam még fejleszteni. Templomban nem lesz. Csak városháza. Voltam megnézni, szép világos. Persze ha rossz idő lesz akkor a viszonyok megváltoznak.
A pár akikhez megyek abban biztosak lehetnek, hogy a maximumot akarom kihozni magamból és a meglévő rendszeremből. Rengeteget olvasok, könyveket is, szaklapot, fórumokat. És köszönettel fogadom a tanácsokat is.
Az igazi elképzelésem az volt, hogy veszek egy 85mm F/1.8 objektívet, de jelenleg hiánycikk. Ez állt a legközelebb az elképzeléshez + a 18-105 bentre a városházán a vakuval. És így a Tamront hanyagolnám. Azt csak megemlítettem az első hozzászólásban, hogy a meglévő berendezéseim lévén ezekből tudok vállogatni.
Telefonon beszéltem a Nikonnal és ott kezdtek győzködni, hogy ha sűrgős és nem tudok a 85-re várni akkor vegyek egy 50 mm F/1.4 G objektívet, de akkor vegyek hozzá egy 35 mm 1.8-at is. Közben külföldi fotós oldalakon meg esküvői fórumokon is szétnéztem. Ott megoszlottak a vélemények. Voltak többen akik DX re az 50et javasolták, de többen az 1.8 G változatot.
Egy helyen azt hozták ki, hogy az esetek nagy részében a 85mm és a 35 mm van használva. De kaptam hasonló tanácsot fotós üzletből is amikor a 85-ös után érdeklődtem, hogy ne vegyek azt hanem inkább az 50-et mert azzal elérem a 75mm-t és a D7100ban lévő crop funkcióval a 85 fölötti szintet. Na ezek a dolgok gondolkodtattak el. Mert akikkel beszéltem mind komoly szakinak tűntek. A külföldi fórumokon olvasott hozzászólások, pedig olyanok voltak melyeket képekkel támasztottak alá és elemezték. Mindezek után hogy sok sok info zúdúlt a nyakamba gondoltam, hogy megkérdezlek benneteket. Sajnos itthon nem tudok fix objektíveket kipróbálni, mert senkinek nincs körömben kivéve a fotósnak aki a mi esküvőnket is fotózta, de ő egész nap dolgozik. Talán majd hétvégén lesz alkalmam egy Canonon kipróbálni egy gyertya fényes boresten egy nagy teremben. Az a gép sem Full Frames
Te valamit nagyon félreértettél a kommentek kapcsán.
Te tapasztalatból adódó véleményeket vártál. És azt is kaptál.
Mindegy hol hol élsz... te munkáról beszélsz. Az elvégzett munka színvonala nem a kereslettől függ. Ha neked egy esküvőért 50zeret adnak csak pl az Alföld déli részén, akkor rosszabb munkát adhatsz ki a kezedből mintha 200ezer honoráriumod lenne? Elárulok egy titkot- NEM. Mint ahogy a kőműves sem épít rosszabb minőségben házat Békéscsabán mint Győrben. A tégla, a malter ugyanazt tudja.. a körítés változik.
Amikor írták hogy a 18-105 és a 70-300 nem erre való, akkor sem írtak semmi rosszat. Tapasztalati tényező.. hogy legfeljebb kültéren használható objektívekről van szó. Az esküvő csak kicsiny részlete játszódik kint. Pár éve mennek itt a kérdések hogy ki mit tud erről és erről a házasságkötő teremről... a kérdések nem véletlenek. Vannak olyan helyek ahol ISO1600 alatt neki sem tudsz állni fotózni. És akkor 2.8-as fényerejű zoomok használata feltételezett. A templomok jó része szintén hasonló. Sőt- még rosszabb. Egy 4.5- 5.6 fényerejű eszköz jű eséllyel élességet sem talál. Persze, lehet vakuzni. Mert régen is azt tették. Még régebben meg szekérrel jártak az emberek. Adott egy évszám... 2014. és adott hozzá egy elvárás. Vidéken, Budapesten.. mindenhol. És most azokról beszélek akik fotóst hívnak.
Te milliós felszerelésről és milliós költségvetésekről beszélsz. Aga nem képviseli sem árban hírnévben a magyar elit fotográfusi kört. Már ha van ilyen egyáltalán.. mert ki lehet magunkat kiáltani a legjobbak egyikének... de mi alapján is? Felszerelés? Ismerek olyat aki full amatőr létére (pénze lévén) D4-t és D800-t használ hobbyra. Meg pro zoomokat. Elköltött 5 milliót, mert megtehette. De nem tudja kihasználni. És nem is akarja. De amikor évente cserél valaki 20-30-40 millás autót, annak ez nem tétel.
Kell sok milliós technika egy j színvonalú sorozat elkészítéséhez? Nem. Én azt mondom hogy van egy adott feladathoz elvárható minimum szint amit hozni kell. Ez lehet egy D7100-is. De hogy hozzá tutira kell legalább egy Tamron 17-50/2.8 ( használtan 50ezer) és fölé egy pl Sigma 70-200/2.8 HSM II (150ezer)... vagy egy normális fix sor. És itt jön a vagy... illetve a de. Mit is szeretsz fotózni? Milyen módon szeretsz fotózni? Miként valósítod azt meg látvány terén? Kell az UWA? Kell a tele tartomány? Ezért nem lehet tanácsot adni... csak véleményt írni. Sem én sem más nem mondhatja neked azt hogy a 35mm-es lesz a tuti. Mert az obi az az. De kell az neked? Vagy 18-35/1.8 Sigma új zoomja alatt nincs is élet?
Egy esküvőt 2 zoommal tisztességesen végig lehet fotózni. Vagy akár 2 fixxel is. Ha tudod hogy mit akarsz. De hogy melyik legyen az a két zoom vagy fix? Ezt neked kell kitalálni. Mert a jelenlegi parkod alapján 18-300mm (x1.5) vagy lefedve. Exposureplot nevű program csinál neked egy statisztikát. Nézd meg mi volt az eddigi esküvőkön a legtöbbet használt látószöged. Ez is egy támpont... vagy nem. Mert ha veszel egy 135/2 portréobit lehet hogy az lesz rágyógyulva a vázadra 90%-ban mostantól...
Kedves kis pacimra még kiscsikó korában ültem fel és azóta folyamatosan etetem. Az, hogy most mekkora, csak az elfogyasztott tápláléknak és a folyamatos gondoskodásnak köszönhető. Szerencsére azzal, hogy biztonságot nyújtok a pároknak és nem hazárdírozok az Ő kontójukra, még senkit nem ijesztettem el.
Érdemes lenne viszont egy kis önvizsgálatot folytatnod, ha engem sztár fotósnak látsz... én vagyok a közép átlag... innen ahol én vagyok, még bőven van feljebb... árban, tudásban minden tekintetben.
A baj pont ott van, ahogy mondtad is, nem tesznek különbséget. Azt látják, nagy és hosszú, biztos profi. És a kompaktokhoz szokott násznép egy D70 képétől is elalél. De elmennél egy sebészhez vakbél műtétre, ha tudnád, hogy a doki előtte a praktikerbe vette a szikéjét meg egy kis folttisztítót a fertőtlenítéshez? A neve előtt ott van, hogy doktordoktor (névjegykártya mindent elbír)... A vizuális kultúra hiánya miatt nem csak a pár a hibás, hanem az olyan fotós, aki csupán digitális hulladékot gyárt. Sajnos természetes jelenség, hogy nagyobb és szebb ruha kell, mint a szomszédnak volt, több vendéggel, több fogásos étellel, csicsásabb helyen, mint a szomszédé... Persze a pénz fogytán, így vőfély az minek, majd a józsi kiabál, dj/zenekar az mindek, majd a kisöccs nyomkodja a winampot vagy jutyubról elindít valami listát, videó, áh az minek, úgy is lesz kamera meg mobil mindenkinél, egy fotóst azért hívjunk, dejó, csak 30eft és de szép virágokat fotózott tegnap...
Igazad van, nem mindenki milás gépekkel kezd fotózni... én is D90 környékén kezdtem el a családi kirándulásokon kívül mást is fotózni és szép lassan fejlesztettem a technikát... 1-2 fényerős fix, 2.8-as zoomok és mellette jártam tanulni nálam okosabb emberekhez... de eszembe nem jutott esküvőre elmennem! Az első esküvőt azután mertem bevállalni, hogy a D90 mellé lett egy D700-am is és olyan embertől is kaptam némi tudás morzsát aki látott már esküvőt (de ezeket az esküvőket még ingyen!)
Nálad viszont kicsit a szakmai múlt is sántít... 35 és 50mm obik között kb 2 lépés különbség van. Aki kicsit is ért hozzá és van tapasztalata az ezt a kettőt nem veszi meg párba, hogy legyen fényerős fixe. Vagy egyik, vagy másik ami neki látószögben szimpatikusabb. Olyan fotóst ismerek aki egy fix 50-essel fotóz végig egy eseményt mert olyan a látásmódja, de Ő tudatosan használja azt. A fenti felállással viszont se rendes teléd se nagy látód nincs. Ha jártál már esküvőn akkor tudod mire lehet használni egy 5.6-os fényerőt, így ne is mondd, hogy van 18-105 meg 70-300 ;) képzeld csak el azt a szituációt, amikor az 5.6-os rekeszed miatt csutkán kihajtott SB910 10-20 villanás után elkezd sípolni a szertartáson (pl templomban, hogy még az akusztika is jó legyen) minden kép után :) vicces szitu, nem? Bár szerintem elég kevesen nevetnek majd :(
Végezetül had zárjam annak az illetőnek a szavaival a postomat, akitől jelenleg is igyekszem minél többet tanulni, „az esküvő fotózás technika igényes, meg kell venni”