ha a labda negyednél kisebb a doboz akkor szvsz kezelhető a bezárt lég rugóként , ha nagyobb akkor meg hullámtérként ahol ide oda pattognak a hullámok meg a frontvonalak, persze szerinetem. Nade mija jó büdös franc történik amikor a labda akkora mint a doboz. Szal amikor kicsit lötyög vagy éppen nem fér bele?
Részben 1etértve, igazad is van pár tucat gerc tekintetében, de sajna 150 Hz felett el kezd jelentkezni a fronthatás. No itt lép be a csillapítóanyag szerepe, ami ezt némileg gátolja, viszont ez energetikai vonatkozásban "veszteség" Minden esetre sok szerepe van emiatt a láda geometriájának. Az akkusztikus rövidzárat azért nem említettem, mert az gondolom alapaxióma.
Teljesen igazatok van, a jelforrás (és a konkrét zene) ismerete nélkül a "fél hangerő" kb. annyit jelent, mint a "hosszabb, mint zöld". Nem akartam nyílt kapukat döngetni. Viszont azt azért nem árt tudni, hogy mi is az a logaritmikus poti!
spacc!
Menjünk vissza az alapokhoz: a zárt doboz funkciója az, hogy megszűntesse az akusztikai rövidzárat. (Az elől kinyomott levegő sürgősen megkeresi a legközelebbi kis nyomású helyet, ami pedig a hangszóró mögött található. Ha kicsi a freki, a mozgási impulzus bolond lesz hullámmá válni és világgá menni, ha ehelyett szexelhet az ellenpárjával.) Amit te leírtál, az nem funkció, hanem mellékhatás, részben káros. Viszont ahhoz, hogy hullámfrontról beszélhessünk egy ilyen kis ládában, ahhoz kHz fölötti komponensek kellenek, ami egy mélyládában nem túl jellemző, és egész jól csillapítható.
AudiJo!
Főleg, hogy egy motor adatlapja tartalmazza az ajánlott űrtartalmat legalább zárt dobozra,
Én még nem sok ilyen adatlapot láttam. (Illetve egyre sem emlékszem.) Vas-t megadnak, de az nem az ajánlott térfogat, hanem a membrán-felfüggesztés merevségére és felületére jellemző ekvivalens mennyiség. Ennél az optimális doboztérfogat valamivel kisebb szokik lenni, de nincs egyértelmű kapcsolat.
Az viszont igaz, hogy a minőség kárára egész jó hatásfokot el lehet érni keskeny sávban.
Így élni nem lehet, nem érdemes! Nem ösmérjük, de feltételezzük.
Amúgy is az van, ha beletrafál a gyerek, és sikerál egy olyan ládát krehálnia, ami megfelelő helyen bűg ezerrel mint baromállat, akkor 2-3 wattocskával kizavarhattya a világból a környezetét. Innentő kezdve tényleg akadémikus kérdés, hogy 15-20-25-30-50-watt szólt-e.
Picit precízebben: Zárt doboz, fánksönje elvileg az, hogy a belezárt levegő mint rugóerő fánksonál.
Problémája: Nem lineáris az a rugó, mivel az ájjer az olyan, hogyha meglegyinted, akkor quasi longitudinális hullámot keltesz benne, ami ugye egy sűrüsödési (avagy ritkulási) "réteget" hoz létre benne, ami ugyi hangsebességgel halad addíg, míg bele nem ütközik a lágyikó valamelyik falába. Na itt asztán qurwa randa történések vannak. de a végén ugye elindul wixafele a hullámfront, oszt ki lehet tanálni, mi történik, ha találxik egy szembejövővel, vagy ha eléri a membrán belső felszinit.
Úgyhogy nem oan eccerű a gyerek fekvése ám! Ezért van asztán, hogy zárt dobozt - csakúgy mint monnyuk egy tőcsért - csak egy adott frekire lehet tisztességesen kiszámolni, utána lehet elkezdeni trükközni.
Főleg, hogy egy motor adatlapja tartalmazza az ajánlott űrtartalmat legalább zárt dobozra, amitől nem célszerű jelentősen eltérni, hacsak nem akarjuk kipróbálni magunkat, hogy mennyire tudunk rossz hangszórót építeni (a'la HFM)!:)))
Persze ezesetben nem elegendő eltérni egy ilyen ökölszabálytól. Sokat kell még azért küzdeni, hogy igazán rossz hangszórót tudjunk krehálni!:)))
mit..mit.... a vidiben a hangerőszabálozó logaritmikus, az pennik félállásban uszkve 66% kimenőfesz
Hát emmeg honnét jött ki? Csúnya lenne! A logaritmikus potinak fönt nem kevésbé, hanem jobban kell változtatnia, mint a lineárisnak! Na persze valódi logaritmikus potit még senki nem gyártott (és egyébként is exponenciálisnak kellene hívni, merthogy az elfordulás függvényében úgy változik az ellenállás), de ha lenne, akkor középállásban kb. a min. és max. feszültség mértani közepét kellene kiadnia. (dB-ben kifejezve számtani közép)
mit..mit.... a vidiben a hangerőszabálozó logaritmikus, az pennik félállásban uszkve 66% kimenőfesz, az 10 volteff és az pont 25 wattocska..... persze 4 ómon
1 asztalos barátom 1szer épített 1 hangfalat 1 ismerősének, aki mellesleg hangosítóként (eredetileg zenész) dolgozik 1 önkormányzatnál és a hangfalba a h.szóró kúppalástjának felületével megegyező keresztmetszetű labirintpályát építtetett a fószer. 200W-os h.szóró lett belerakva, de egy 50W-os videoton erősítőről meghajtva (kb.félhangerőn!!) átjöttek a szomszéd háztömbből(kb.250m), hogy milyen koncert lesz este? , ez volt a próbaüzem és semmi más nem szólt mellé, csak a mélyláda magában.
Ez már csak okoskodás!!: Zárt doboznál sztem esetleg úgy értelmezhető, hogyha az előző példánál maradunk, akkor lesz "jó" a "litertérfogat", ha kiszámoljuk az előző példámban lévő labirintus térfogatát és legalább ekkora dobozt építünk???
Írod is a példádban, hogy kb. 1,65m (50 Hz esetén), ami akár jó érték is lehet, csak épp egy zárt vagy reflex doboz esetén mire vonatkozik, mert TL esetén ez a negyedhullámú TL cső hossza, de zárt doboz esetén pld. értelmezhetetlen (reflexnél még szóba jöhetne a hangoló nyílás hossza, de oda meg ez irreális érték).
"A lesugározni kívánt legkissebb frekvencia hullámhosszának 1/4-ét kell a hangszóró mögé illeszteni." (hangvezető csatornaként).Ezt valahonnan idéztem , de már nem tudom, hogy honnan, és azt hiszem mindegy, hogy zárt vagy csöves dobozról van szó.(
Nem mindegy. Ez csak TL-re vonatkozik (transmission line).
A saját szekerem ugyanilyen csomival rendelkezik, csak kék:-)
A visszadumálásnál pontosan arra gondoltam amit írsz! A te esetedben valószínűleg a hangteljesítmény 60-70%-a kioltódik a doboz miatt + a reflexiók miatt még torzít is.
Tapasztalatom szerint a Somogyinak elég jól méretezett cuccaik vannak (sztem. a JBL hangfalméretező progiját használhatják, csak ahhoz pontos bemérő adatlap kell a hangszóróról).
"A lesugározni kívánt legkissebb frekvencia hullámhosszának 1/4-ét kell a hangszóró mögé illeszteni." (hangvezető csatornaként).Ezt valahonnan idéztem , de már nem tudom, hogy honnan, és azt hiszem mindegy, hogy zárt vagy csöves dobozról van szó.( Ha jól számolom (ez nem biztos) akkor 50 Hz esetén ez ~1,65m(nem elírás, méter))
Nem véletlenül akkorák a jó hangfalak amekkorák!
Sok sikert a kísérletezéshez, és sztem. elég nagy az a pakktartó 1 normális ládához is :-)).
Köszönöm a választ! Vajmi közöd lehet az Opelhez, ha ennyiből kitaláltad, hogy ez egy A Omega. :-)
Igazából a minél optimálisabb helykihasználás miatt lett egy kissé lapos. Egy percig sem gondoltam, hogy a kocsiba tökéletes mélynyomót tudok tenni. A láda anyagköltsége 600 ft, úgyhogy sokat nem vesztettem vele, de a basszcsőről azért lebeszéltél, mert a hangszorót nem szeretném tönkretenni. :) Csak azért kérdeztem, mert egy ismerősöm most vett egy somogyi ládát, és azon 2 db cső is van. Ráadásul nem sokkal mélyebb mint ez. Egyébként a "visszadumálás" mit jelent? Torzít? Amikor kipróbáltuk, akkor a basszus fázisa egy kicsit el volt tolva a magasabb hangokhoz képest. Ez normális 1.5 méter távolságból is? Ha jól tudom, a mély hang lassabban terjed a magasnál, de itt elég kicsi a megtett út...Vagy ezt okozza a hátlap közelsége?
Olyan pontos van bármely beosztásos szabályozóelem, de igazán csak mérőlemezzel lehet, nos a Dual skálája e tekintetben meglepően pontosra sikeredett. Minden esetre arra mérget vehet, hogy az optimum közelében van, ennél pontosabbra hallás útján nem fog jobberedményre jutni.
Kivéve a gyevi bírót...akarom mondani az öregcsontot...Gabóczát.
Az antiskating beállítása nagymértékben függ a tű geometriájától, de még a hanglemez anyagától is.
Lehet ugyan elméleti, szakkönyvből (=Degrell L.: Lemezjátszók és hanglemezek) kiolvasott értéket beállítani, de (ha nincs mérőlemezed), legjobb, ha a füledre hallgatsz! /A legtöbb ilyen gyári skála pontossága amúgy is kétséges./
Kell hozzá egy-két olyan lemez, ami kevésszer, de már le volt játszva (nem kristályhangszedővel!). Halk részletnél állíts be akkora hangerőt, hogy az egészen gyenge sercegést, pattogást is jól hallhasd. A csatornákat váltogatva fülelj> állíts az antiskatingen kicsit> ezt egészen addig ismételd, míg a csatornák zaja nagyon hasonló erősségű és karakterű nem lesz!
Nagyon amatőr módszer, de kis gyakorlattal és türelemmel megtalálható az ideális beállítás.
Nem! A tűnyomás az egy adott érték, amit a gyártó javasol az adott PU-ra illetve a benne lévő tűbetétre. Na jó, ez általában egy tól-ig tartomány, de ennek közepe a javallott érték.
Elliptikus tűgeometriánál MM pickupoknál ez általában 2 gramm alatti érték.
Ha jól kinézem Opel Omega A a szenvedő alany? 1. A láda a hangszóró mögött baromi lapos (a hátlap visszadumál a hangszóróra) 2.Ha jól látom puhagumis a hangszóró, ha nem akarod, hogy az első minimális túlhajtásnál kiköpje a közepét, ilyen doboznál felejtsd el a basszcsövet. 3. a basszcső hosszát, helyét pontosan kell az adott h.szóró tipushoz és a konkrét dobozhoz méretezni a kísérletezésnek rengeteg bútorlap, rosszabb esetben h.szóró, még rosszabb esetben az erősítő látja kárát.
A szabályzó beosztása "gramm" -ra értendő, méghozzá a tűnyomáséra, tehát ha az mondjuk 1,5, akkor az antiszkattink tárcsát is arra kell állítani.
Amúgy ez egy eccerő kis gyalu lehet, mert ennek a moccernek a precíz kivitele úgy néz ki, hogy kettős nóniusz szok lenni szférikus, és elliptikus tűgeometriához.
ps. amúgy az ilyen kérdéseket a vinyl topicba tedd fell, ott van ám sokk-sokk észkombány.