Azt az oválversenyt, ahol Papisnak az utolsó körben fogyott el az üzemanyagja, emlékeim szerint Kánaán nyerte, legalábbis mintha mekdonáldzék ünnepeltek volna a végén. Bár kétségtelen, hogy szoros befutó volt, a riporterek valami olyasmit mondtak, hogy a Tony gyereknek is elfogyott a benzinje (de pár száz méterrel később, mint MP-nak), azért futott rá a célban Montoya.
Montoya es Franchitti kozul a jobbik, aki Vb lesz, 1 000 000 $-t kaszal vasarnap. Mint tudjuk, Franchittinek 9 pont elonye van az utolso futam elott es egy versenyen 22-t lehet szerezni. Franchittinek tehat egy harmadik hely (14 pont) is eleg.
De. Az evad masik 500 merfoldes futamat Montoya nyerte 0,032 masodperccel Kanaan elott. Persze ehhez az is kellett, hogy Max Papis az utolso korben kiessen az elrol uzemanyaghiany miatt. A magas betonpalankkal ovezett superspeedway-n (az ovalpalya masik neve) barmi megtortenhet am!
A Team Kool Green Franchittije 3 gyozelmet es 11 (rekordnyi) dobogos helyezest gyujtott az iden. Dario kepesnek tartja a csapatot es magat arra, hogy megcsinaljak a rajuk varo munkat, a nemregiben futott fontanai teszt alapjan az auto szerinte jol viselkedik:
"Egyszeruen csak azt kell csinalnunk, amit egesz evben: jol kvalifikalni magunkat, es jol futni a versenyen. Nem tartunk Juantol es semmi olyantol sem, amit nem tudnank az ellenorzesunk alatt tartani."
A kolumbiai Montoya, aki szenzacios ujonc szezont futott 7/19-es gyozelmi aranyaval, megtorte ezzel Mansell 93-as rekordjat. A Target Ganassi pilotaja a verseny utolso elotti futamaig vezette a listat, amikor is osszetorte a kocsit. A 24 eves srac azota igen csendes ...
Igen, a Penske mar kirugta a Mercit, ugy nez ki, hogy jovore mar a Toyota is kaposabb lesz, a nemet csodanal ...
Kozben a Goodyear bejelentette, hogy kiszall a CART-bol es az IRL-bol es nem is fog se ezekbe, se az f1-es versenyagba belathato idon belul visszaterni. Meglepo....
36 versenyző, 20 verseny, néha 20-nál is többször változik az első helyezett személye!
Lenne az F1-nek mit tanulnia!
Érdekes, hogy mind az F1-es, mind a CART-os Merci motort az Ilmor fejleszti. De úgy tűnik, mostanában a CART-ost hagyják "égni".
A csapatismertetőből még hibádzik néhány link, de addig is elrettentésül: a vasárnapi verseny kb. 3 órás lesz, tehát érdemes rápihenni:
:)
Eurosport 10.31. vasárnap 21:00-0:15
Az király lessz. Ma magyarországon nemigen lehet (magyarul) hozzájutni ilyen infokhoz.
Olyan önképzőköri jellege lessz a topiknak, ami nem is árt ebben az esetben :))
Sajna egyelőre még nem találtam magyar helyet. Holnap délután fölrakok majd egy alapszintű ismertetőt a csapatokról, azután a versenyzőkről, utána godoltam a szabály- és műszaki leírásgyüjteményt...
Van pár elhagyatott repterünk, meg SZVSZ nem megoldhatatlan a városi pálya elkpzelés sem. De azthiszem nem kellene egy fel sem merült fiktiv helyzetről eszmecserét folytatni. :)
alejando_magno: Tudnál valami CART-al foglalkozo bejáratott (lehetőleg magyar)honlapot ajánlani, vagy valami forrást CART-ra vonatkozó szabályokról? Előreiskössz!
Azt hiszem, anyagilag tuti, hogy nem járnánk jobban egy CART-futammal, mint a F1-gyel. Másrészt, ahogy egy utcai versenyt (pl. a múltkorit) a helikopterképből elnézek, más az az úthálózat, meg ami itt van. Nehéz lenne itt alkalmas utcai pályát találni. (De ábrándnak tényleg szép!)
Úgy látom hosszú nap lesz október 31-e. Hajnalban F1 futam, késő esete meg CART.... Az asszony ki lesz akadva, bár ő mindkét verseny alatt alszik majd.
Teccene a dolog az biztos. És esetleg a piloták nameg a csapatok is kicsit közelebb engednék magukhoz a rajngokat. Szerencsésebb esetben odamehetnél egy Montoyához mikor éppen hüsitőjét fogyasztja a box előtt, esestleg váltana is veled pár szót... ennyire ne éljem bele magam? :))
És Jenő nevű riporter mégcsak a közelben sem lenne, és nem lenne 1000 forintr egy sör :))
Lehet, hogy jobban járnánk! Képzelj el pl. huszonhét bőgő monstrumot vmelyik széles utakkal bíró pesti külvárosban dühöngeni egy három km-es körön. Ha vannak a környéken panelházak, akkor a tetejükön lehetne nézőtereket kialakítani, nem is beszélve az erkélyekről! :)
A magyar beszállásra SZVSZ elég kicsi lenne az esély, mivel Ekkleszton kapásbol vinné innen a F1-et. Ami "fent" érdekeket sérthet tehát bukott...
Egyebkent sajnos egyetértek veled, azért sajnos mert nem jó ez a helyzet ahogy a F1- éppen áll. (diktátorszervezet stb... ) Lenne honnan példát venni a megujulásra :)
Hadd toljak én is ide egy kis statisztikát - (a CART teljes története során) egy versenyen belül hol és mikor változott legtöbbször az élen álló pilóta személye. Ami igazán érdekes, az a lista 12. bejegyzése.
Igen, nekem is az az érzésem, hogy a CART lesz az a világsorozat, ami a színen tud maradni. Nincs diktátorszervezet, nem politikai kérdés, hogy rendeznek-e versenyt vhol, profi a TV-közvetítés, nem függ a sorozat a dohánygyáraktól.
Kiegyensúlyozott a mezőny, a sok előzésen és lökdösődésen kívül is látványosak a versenyek: a fő cél nem az agyonszabályozott "elit sport", hanem egy klassz show a nézőknek. A Forma-1 éppencsak tud 1 futamot rendezni Amerikában, ezzel szemben a CART-ra tárt karokkal vár Anglia, Németország és Oroszországban is lesz verseny, Mexikó, Hawaii is próbálkozik, a japánok akarnak még egy futamot és ha a velencei, meg a londoni verseny bejön, akkor ihaj...
SZVSZ Magyarországnak is be kéne szállni, amíg van hely. Egyébként amikor a '80-as évek elején szóba került a magyar F1, akkor formuláék is kb. olyan izgalmasak voltak, mint ma a CART.
Kísérletképpen megnéztem Montoya és Franchitti pontszámát F1-számítás szerint. Azzal közöttük már lefutott lenne a verseny - JPM javára!
Egyébként a CART-os pontozás valószínűleg igazságosabb; a minap olvastam, hogy a F1-es kiscsapatok is ilyesmit szeretnének. És talán így a középmezőnyben is keményebb a csata verseny közben.
Igen, ez főleg akkor feltűnő, ha megnézzük, hogy mind a ketten kb. 2300 kört versenyeztek. Tehát az a szóbeszéd sem igaz, hogy Montoya sokszor kiesik a meggondolatlanságai miatt. Érdekes, hogy Papis a legtöbbet pályán maradt pilóta. Ő a jövő egyik ígérete.
Monto és Franchi eddig a következőképpen végeztek:
17. MONTEREY:
8. (16) Juan Montoya, Reynard-Honda, 83.
xx (12) Dario Franchitti, Reynard-Honda, 31 kör, ütközött.
18. HOUSTON:
2. (4) Dario Franchitti, Reynard-Honda, 100.
xx (1) Juan Montoya, Reynard-Honda, 12 kör, ütközött.
19. SURFERS PARADISE:
1. (1) Dario Franchitti, Reynard-Honda, 65.
xx (6) Juan Montoya, Reynard-Honda, 48 kör, ütközött.
A zárójelben lévő számok a rajthelyet jelentik.
Ebből látszik, hogy Franchitti mindössze egyszer végzett Montoya előtt úgy, hogy annak semmi gondja nem akadt az autójával, vagy a pályával. :)
De a CART-ban nem adnak olyan kiugróan magas pontszámot a győzelemért:
CART 1./2. 20/16=1,25 F1 1./2. 10/6 =1,67
CART 1./3. 20/14=1,43 F1 1./3. 10/4 =2,50
CART 1./4. 20/12=1,67 F1 1./4. 10/3 =3,33
CART 1./5. 20/10=2.00 F1 1./5. 10/2 =5,00
CART 1./6. 20/8 =2,50 F1 1./6. 10/1 =10,00!!!!
CART 2./3. 16/14=1,14 F1 2./3. 6/4 =1,50
CART 2./6. 16/8 =2,00 F1 2./6. 6/1 =6,00!!!!
Az F1-ben messze nem akkora probléma, ha az ember néha kiesik, ha egyébként nyeri a versenyeket, a CART-ban folyamatosan a mezőny első három-négy helyén lenni ugyanúgy nyerő lehet.
Pl. ha egy kockáztatós pilóta 3 futamból kettőt megnyer, egyszer a falra keni a vasalót, ellenfele pedig háromszor második, akkor a CART-ban 40-48-ra állnak, ill., a 3x2 + pontból sprinter barátunk esetleg bezsebel úgy 5-öt, azaz inkább 45-48-ra, addig az F1-ben mindenképpen 20-18 az arány ...
Érdekes lenne kiszámolni az idei F1 sorrendjét CART pontozással és viszont.
:)
Néha felpezsdíti az állóvizet és nem kell az idényt végigszenvedni, ha összezördül a csapat és a versenyző. De ezek a váltások tényleg nem az élmenőknél jellemzőek. Az alvázakat meg néha muszáj cserélni, lásd a Lolákat az idén.
Az miért jó, ha a versenyzők nincsenek röghöz kötve idény alatt? Nem úgy egyértelmű, ha egy évet mégiscsak egy csapatban, egy adott autóval versenyzek végig?
Szerintem a nyitottság és a választás szabadsága. Gondoljatok bele: annak idején a March uralta a szériát. Aztán beszállt a Lola - az idén kopott ki. A Ford a legeredményesebb motorgyártó, de 5 éve sokkolt a Merci - ma összefelé mennek, azután jött a Honda - bárki beszállhat a buliba, akár motort, akár autót, akár gumit gyárt.
A csapatok meg azt vesznek, amit akarnak: szinte bármilyen alvázba bármilyen motor szerelhető és a gumi is választható. A pilóták nincsenek idény közben röghöz kötve ...
It's KOOL men, but
"Well, let's not start sucking each others dicks just yet."
Magyarul alig egy hetünk van arra, hogy megismerkedjünk annyira a CART-tal, hogy élvezni tudjuk az idényzárót.
Ma és holnap idenyomatok néhány méter anyagot linkekkel, azután várom a reakciókat, ötleteket és véleményeket.
Én csak tavaly óta nézem a CART-ot, és mostanában jövök rá, hogy az a sok "kutyaütő", aki általában a mezőny végén autózgat vagy kiesik, igazából nyert korábban bajnoki címeket, vagy legalábbis futamokat, Blundelltől kezdve Al Unser Jr-ig. Mi az oka annak, hogy ennyi mindenki odafért már a "reflektorfénybe", és annak, hogy így vissza tudjanak esni.
Ha a F1-ben egy Hill Arrows-zal szerencsétlenkedett, az már különlegesség volt. Itt meg szinte mindenkinek egyszer hopp, másszor kopp.
gratulálok,a F1 mai gyásznapján a topicod fény a sötét éjszakában(képzavar),de tényleg ha A. Craig ezt látná, tuti díjazna valamivel!
(egy kör a kétüléses Target-Hondában? najó ilyen sajna nincs, de megérdemelnéd)