Keresés

Részletes keresés

xrami Creative Commons License 2023.05.17 0 0 26906

Épp szórakozok egy elsőlámpával, valami kínai JET, drótos, auto-on-off, kondenzátorral.
Működik elemről is, kondit feltölti, ha kikapcsolom a kondiról újra lehet éleszteni. 3V-ról haloványka, de működik. A 9V-ossal jó erős, mondhatni turbó ffokozat. A 3V-os elemes hátsó lámpára is rádugtam a 9V-os elemet, az is világít persze erősebben, szóval ezt is rá lehet majd tolni a generátorra simán, legfeljebb megdiódázom és egy kis értékű kondenzátort is kap. Nem nagyot, nem kell ennek sokáig világítania, csak az elsőnek, hogy lássam az ajtózárat.

Előzmény: Friczy (26900)
b_zsiga Creative Commons License 2023.05.17 0 0 26905

Egyenirányító mindenképpen van az agydinamós lámpákban. De esetenként még több elektronika.

Ha pl. állófény is van, akkor rendszerint van benne egy szuperkondenzátor, ami maximum 5V-ot visel el. Ezért az egyenirányító

után van még benne feszültségszabályzó is.

Nekem már ment tönkre azért hátsó lámpám, mert előtte az első tönkrement. Kis terhelésnél nagyon megemelkedhet az agydinamó feszültsége

és azt már nem bírta el a hátsó lámpa elektronikája. Egy tranzisztor meg egy ellenállás elégett benne.

 

 

A halogén izzónak mindegy, hogy egyen vagy váltó.

 

Előzmény: NeomatiK (26903)
b_zsiga Creative Commons License 2023.05.17 0 0 26904

ezen a lámpán például jelölve van a test.

Lehet, hogy ez a pont összeköttetésben van a felfogató csavarokkal, de lehet, hogy csak azért jelölték, hogy ne

okozzon nagy fejtörést a bekötése.

A testnek jelöltre kell a fekete-fehér csíkosat kötni, a másikra a feketét.

 

Előzmény: NeomatiK (26899)
NeomatiK Creative Commons License 2023.05.17 0 0 26903

Oké, így már érthetőbb.

Külön testelés nincs, a 2 vezeték megy a meglévő halogénes lámpához is, amit le akarok cserélni erre az új LEDesre.

 

Viszont a halogénes izzó nem egyenáramra van gyártva? Vagy mindegy neki, hogy egyenáram vagy váltóáram? (Váltakozóáram lenne egyébként a pontos megnevezés.) Ugyanaz a 6V-os 2,4W-os Shimano agydinamó generátor hajtja árammal.

 

Továbbá mindig nem látok tisztán abban a kérdésben, hogy az elemről működő LED-es lámpák meg egyenáramról mennek, mivel az elem az egyenáramot ad. Az agydinamós, azaz váltakozó áramot adó generátorokkal táplált LED-es lámpákban lehet egy egyenirányító, hogy egyenáramot kap végül a LED?

 

Előzmény: b_zsiga (26901)
b_zsiga Creative Commons License 2023.05.17 0 0 26902

"Kérdés a kérdés: hogy kell bekötni a lámpát?"

Amit linkeltél pdf-et abban jól le van írva.

 

 

 

 

Előzmény: NeomatiK (26899)
b_zsiga Creative Commons License 2023.05.17 0 0 26901

Ha elemes/akkus hátsó lámpád van, akkor nem kell rákötni. De minek költenél elemre, ha van dinamó?

Ha viszont az első és a hátsó is dinamós, akkor máshogy nehezen tudod megoldani a KÖHÉM rendeletben előírt egyszerre kapcsolhatóságot.

Az első nem megy tönkre, ha nincs rákötve a hátsó. A hátsó esetében ez nem mindig igaz. Az típustól függően tönkre tud menni.

 

Ha nem kötsz rá hátsó lámpát, akkor szigeteld le az első lámpának a hátsó lámpához menő vezetékeit.

 

A dinamót helyesebb lenne generátornak nevezni, mert valóban váltóáramot ad le, de a dinamó név terjedt el.

Az agydinamónak ugyan 2 vezetéke van, de az egyik a testre is rá van kötve.

Ha olyan lámpákat szerelsz fel, ami szintén az egyik kivezetés testre van kötve, akkor lényeges, hogy ne fordítva kösd be, különben rövidrezárod a dinamót.

 

Általában az agydinamón és a lámőákon is meg van jelölve, hogy melyik kivezetés a test. Általában a fehér csíkos vezeték.

Testet a testtel, a másikat a másikkal kell összekötni.

 

Ha a lámpák nem testeltek, akkor mindegy, de kb 3 másodperc megnézni, hogy melyik vezeték a csíkos, és azt kötni a testre.

 

Előzmény: NeomatiK (26899)
Friczy Creative Commons License 2023.05.17 0 0 26900

Egyszerűen hibás elnevezés rögzült a fejekben. A dinamó eredetileg tényleg egyenáramú generátort jelent, a kerékpár 'dinamó' azonban műszaki értelemben nem dinamó, mert váltakozóáramot generál, tehát simán generátornak kellene hívni.

Viszont mivel váltakozóáramú, nem számít a polaritás. És valóban úgy van tervezve, hogy az első lámpa kapcsolója (ha van) kapcsolja a hátsót is (vagy pedig kikapcsolhatatlanul világít az első és a hátsó is.

Előzmény: NeomatiK (26899)
NeomatiK Creative Commons License 2023.05.17 0 0 26899

Csak a felszerelésről, bekötésről vannak ábrák. Semmi olyan leírás nincs hozzá, ami utalna, hogy kötelező rákötni a hátsó lámpát.

 

 

Nem sok infó van a bekötéséhez. Mindegy a polaritás?

Most olvasom a neten, hogy a dinamó váltóáramot produkál és nem egyenáramot. Ez nekem új, eddig azt hittem, hogy egyenáram jön ki belőle.

https://bikepro.hu/dinamos_vilagitas_milyen_tipusok_kaphatok_milyen_extrakat_tudnak_a_hagyomanyos_akkus_vilagitashoz_kepest

"De még mielőtt nagyon elindulnánk az áramkörök irányába, tisztázzuk, hogy az összes forgalomban kapható kerékpárdinamó 6V-os rendszerű, valamint váltóáramot generál."

 

A lámpa vezetékének egyik erén fut egy fehér csík. De más jelölés nincsen.

 

Viszont az elemes ledes világítások azok egyenáramról működnek, így a polaritás sem mindegy. Most mi az igaz?

 

 

Találtam egy ilyen segédletet:

https://ebike.hu/download/3ef884d9e8835ba5/axa-agydinamos-lampa-bekotesi-segedlet.pdf

eszerint a fehércsíkos a test kábel. Viszont ha ezt figyelembevesszük, akkor mégsem váltóáramot generál a dinamó, különben miért lenne megkülönböztetve.

 

Kérdés a kérdés: hogy kell bekötni a lámpát?

 

Előzmény: xrami (26894)
NeomatiK Creative Commons License 2023.05.17 0 0 26898

Köszi!

Előzmény: b_zsiga (26895)
xrami Creative Commons License 2023.05.16 0 0 26897

Agydinamós legyen már mindig bekapcsolva. Semennyire nem érzi meg, ellenben kitűnően látják amint előugrana az árnyékból.
Pont úgy mint a kocsiknál a menetfény, csak itt értelmesebb, mert hátul is világít.
Viszont NE vakítson!!!

Előzmény: b_zsiga (26896)
b_zsiga Creative Commons License 2023.05.16 0 0 26896

Pontosítok:

 

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről

A közúti közlekedésben részt vevő kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek *
116. § * (1) A kerékpárt fel kell szerelni

(11) Az önálló energiaforrással rendelkező lámpákat kivéve a kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.

 

Agydinamós világítás esetén ez a feltétel úgy tud teljesülni, ha az elsőlámpa kapcsolója egyúttal a hátsót is kapcsolja, azért van az első lámpán kivezetés a hátsó lámpának.

 

Annyi könnyítés van, hogy az önnálló energiaforrással rendelkező (elemes vagy akkus) lámpák esetében nem feltétel az együttes ki-be kapcsolás.

 

 

 

Előzmény: b_zsiga (26895)
b_zsiga Creative Commons License 2023.05.16 0 0 26895

Nem megy tönkre hátsólámpa nélkül.

Régebben a magyar jogszabályokban is benne volt, ha jól tudom, kivették, hogy az első és hátsó

lámpának egyszerre kapcsolhatónak kell lenni.

 

Az első lámpából a hátsóba menő vezeték ezt a célt szolgálja. Ha felkapcsolod az elsőt, a hátsó is felkapcsolódik.

Vannak alkonyati kapcsolóval ellátott lámpák. Azok automatikusan kapcsolnak fel-le. Ezzel együtt a hátsót is kapcsolják.

 

Előzmény: NeomatiK (26893)
xrami Creative Commons License 2023.05.15 0 0 26894

Talán, ha a leírást befotóznád...

Amúgy nem.

Előzmény: NeomatiK (26893)
NeomatiK Creative Commons License 2023.05.15 0 0 26893

Helló!

 

Vettem egy agydinamóra köthető elsőlámpát. Nem világos a leírásból (mert csak kép van hozzá), hogy kötelezően kell-e rákötni a hátsó lámpát? Ha csak önmagában van, azaz nincs a hátsólámpa rákötve, akkor tönkremehet az elsőlámpa? Párhuzamos bekötéssel mutatja a hátsó lámpát. Tehát 6V megy/menne mindkét irányba.

orygabor Creative Commons License 2023.05.10 0 0 26892

Az a helyzet, hogy feltettem egy dupla hajtóműre való 10s tányért a tripla 9-es hajtóműre. Erre lehetne mondani, hogy minek mentél oda? Csakhogy 40-es fogszámból csak ez volt, mondom lesz, ami lesz. A tányér távtartása kisebb, mint a tripla hajtóműnél, a középső állásban a lánc hozzáér a kazetta legkisebb kerekein. A láncvonalat kijjebb tettem, így már majdnem jó, de a legjobb megoldás egy hosszabb anya lenne+ hézagolás.

_lala_ Creative Commons License 2023.05.10 0 0 26891

Reálisan nézve egyediek ezek a csavarok. Ergó vagy szerzel a konkrét típusodhoz valót, vagy keresel az ismerőseid között egy esztergályos havert.

Előzmény: orygabor (26888)
henngergely Creative Commons License 2023.05.10 0 0 26890

Igen. Külön van dupla- illetve szimpla lánctányér felfogatáshoz, a kistányért is szerelték már különböző hosszúságú csavarokkal. Volt olyan Shimano széria a '90-es években (STX, Alivio), ahol a középtányérra csavaroztad a nagyot, távtartókkal. E-bike esetén, nadrágvédős vagy sem a rendszer lehet különböző méretű a csavarszett.

Előzmény: orygabor (26889)
orygabor Creative Commons License 2023.05.09 0 0 26889

Rosszul írtam: nem hajtómű, hanem lánctányércsavarok.

Előzmény: orygabor (26888)
orygabor Creative Commons License 2023.05.08 0 0 26888

Sziasztok!

 

A hajtóműcsavarokból többféle méret létezik, de a webshopokban megadott méretek mire vonatkoznak? A csavarra, vagy az anyára? Az anyából is van többfajta méret?

orygabor Creative Commons License 2023.05.04 0 0 26887

Pedig nem hulladék, Deore.

Előzmény: xrami (26886)
xrami Creative Commons License 2023.05.04 0 0 26886

Nem.

Előzmény: orygabor (26885)
orygabor Creative Commons License 2023.05.04 0 0 26885

Sziasztok!

 

Járt már úgy más is, hogy Shimano FC hajtóműre flexxel sikerült csak beszabni a lánctányért?

XNC Creative Commons License 2023.05.01 0 0 26884

Nem lehet, hogy kopott?

Előzmény: degesd82 (26883)
degesd82 Creative Commons License 2023.05.01 0 0 26883

Kísérleteztem a váltó+bovdennel is. Darabokra szedtem a monoblokkot, hátsó kerék csapágyat is. Tisztítás,ujrakenés és még is csinálja. Lehetetlenség😂 Majd előre, hátra venni akarok golyósort vagy mit. Kíváncsi vagyok mit fog akkor produkálni.

Előzmény: Üzemszünet (26882)
Üzemszünet Creative Commons License 2023.05.01 0 0 26882

Próbálj a bovdenfeszességen állítani , de csak kicsiket.Lehet nem áll be pontosan és le vagy fel akar lépni a lánc azért hallod a hangokat.

Előzmény: degesd82 (26880)
XNC Creative Commons License 2023.04.30 0 0 26881

Kenés rendben van?

Előzmény: degesd82 (26880)
degesd82 Creative Commons License 2023.04.30 0 0 26880

Sziasztok. Lenne egy kérdésem. Nem vagyok valami nagy szakértő. Asszonynak van biciklije. Elöl hátul váltó. Hogy a fenébe lehet az, hogy csak bizonyos fokozatoknál recseg? Elöl tök mindegy mibe van. Hátul ha a második és a negyedik fogaskereken van, akkor recseg csak. A többiben nem. Nem értem. Ha recseg, akkor mindig recsegnie kéne nem?  

RadiX Creative Commons License 2023.04.22 0 0 26879

Gratulálok, remélem sok örömed leled majd benne :)

Előzmény: Ramy1 (26878)
Ramy1 Creative Commons License 2023.04.22 0 0 26878

Szép napot!

 

Szét néztem az agyat!  Mégiscsak  MicroShift Advent 1x9  Rockrider Mtb 27.5" ST-530 ast veszem meg! Ez a végleges döntésem.

Nagyon szépen köszönöm a segítségedet!!  Egy hét múlva meg van.  :-)

 

Ramy1 Creative Commons License 2023.04.21 0 0 26877

Csak puhatolózóm!  Azért kérdem mert te tudsz róla eleget!

 

Váz, meg a hajtás A MicroShift Advent 1x9 hajtáslánc kuplungos váltóval ,Mountain bike kerékpár ST 530, 27,5”, fekete, nem teszik nekem.

Lehet hogy, nem tudok eleget.

 

Modernebb a
Mustang M7.1 fekete 27.5-kerék 17-M váz MTB kerékpár[ Legalábbis en szerintem.   Shímano  rajta minden. Shímano bevált! Mig a MicroShift Advent nem tudom!

 

Ne haragudj a feltartásért! Szép napot!  :-)

 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!