Mondjuk a "vetélytárs" erősen idézőjeles, mert a Credo nem merészkedik külföldre, a VDL meg itthon esélytelen, úgyhogy nem igazán zavarják egymás munkásságát.
Ha a vasút távolsági kapacítását buszra akarják rakni, ahhoz tömegesen kellene buszvezetőket beállítani. Importálni, Kelet-Európából, Afrikából...
Én úgy látom, hogy Németországban és Franciaországban a liberalizáció kb. oda vezetett az elmúlt 8-10 évben, hogy egy pár nagy vállalat (amiket többségében azóta elnyelt a Flixbus) és egy pár kisebb szolgáltató kimazsolázták a nagyvárosok közti, jól fizető és stabil feltöltést ígérő viszonylatokat. A regionális közlekedés pedig megmaradt a helyi, félig-meddig állami kötődésű szolgáltatóknak. Ezek mind a két országban a vasút korábbi busz-szolgáltatásából lettek (Bahnbus, SNCF TER), mára többnyire saját név alatt futnak és a régió közigazgatásához kötődnek. De a vasút kapcsolat megmaradt, Franciaországban lehet venni vonatra és a csatlakozó buszra érvényes, közös jegyet (közös km adattal, ami olcsóbb lehet). A buszvezető persze nem ad ki jegyet a vonatra, regionálisra sem - pláne nem TGV-re. Németországban régebben szintén volt közös jegy, de nem tudom, hogy ez megmaradt-e. Magát a szolgáltatást a régió manapság leginkább magántársaságoktól rendeli meg.
Nyugat Európa egy részén a vasútnak kb. 140-150 éves előnye van a távolsági buszközlekedéssel szemben.
A helyközi buszokról most és itt nem szólunk.
Sok ottani államban 140-150 éven át törvény tiltotta a távolsági buszok indítását.
A törvényt például Németországban vagy Franciaországban még csak pár éve törölték el.
Így egyik országban sincs se hálózat, se kialakult szervezeti struktúra.
Próbálkozások vannak, mérsékelt sikerrel.
A kapacitás különbségről.
Az emberek többsége elég buta.
Emlékezz rá, hogy amíg volt (pár évig) 1 db Miskolc-Budapest busz (45 ülőhely) addig a mániások vérrel festett karddal küzdöttek ellene, mert a vasút Miskolc és Budapest között (akkor) kb. 6000 ülőhelyet biztosított naponta és irányonként, de ők a 45 ülőhelytől féltek.
Németországban ha csak távolsági személyszállításra fókuszálunk, akkor a vasút kb. 98-98% lehet, az autóbusz talán 1-2%.
Ez a realitás.
Próbálkozik majd a buszos ágazat is, ez természetes, de ha 100%-kal növelné az elszállított utasai számát, akkor még mindíg csak kb. 4% körül tartana.
Nem egészen erre gondoltam. Ebben benne vannak a busz részéről a helyi- és helyközi járatok, a vasút részéről a regionális, városkörnyéki (S-Bahn) közlekedés.
Konkrétan, az adott kérdéshez csatlakozva az érdekelne, hogy a távolsági közlkedésben mekkora a buszok szerepe. Azért az ICE elég sok utast visz el és többnyire sűrűn jár. Nincs teljesen tele, egy-egy helyet mindig lehet találni, de üresen sem láttam. A Flixbus nyilván igen jó kihasználtsággal jár (különben nem érné meg), de azt fetételezem, hogy még így is igen messze van utaskilométerben az ICE-től. Durvábban fogalmazva, ha a Flixbus kiesne, a vasút simán elvinné az így keletkezett többletet, fordítva viszont ez nem menne.
Én ebben csak propaganda-megnyilvánulást látok. A Flixbus Németországban nem 13%-kal olcsóbb a vasútnál. Jó lenne számokat is látni a Flixbus és az ICE utasadatairól. Azt hiszem, a buszok által elvitt utasmennyiség még mindig elhanyagolható a vasúthoz képest.
Az aacheni közlekedési vállalat 2019-es és 2020-as beszerzési tervei: eCitarók (szóló és csuklós), Euro VI-os C2G-k, Citea LLE-120-asok. A Sileo csuklósok közül csak egy közlekedik, a többit át sem tudták még venni a gyártótól.
Annak ellenére, hogy ma már egyszerűbben és olcsóbban ki lehet jutni, szerintem jelenleg se vonz sokkal több embert a dolog, mint akkoriban. Én négy éve voltam utoljára, akkor is csak azért, mert pont arra jártam, de már akkor se igazán hoztak lázba az ott látottak, így a képek alapján jelenleg pedig még inkább ezt érzem. Kb mindegy egyforma, minden cég megpróbál baromi környezettudatosnak tűnni, a dizájn tekintetében pedig nem tudnak már kínjukban mit rajzolni, egymást majmolják, a végeredmény sokszor borzalmas.
20 éve a hazai ifjú közlekedésbarátoknak mennyire volt gyakori szabadidős program saját zsebből Bécsnél messzebbre utazni? Gondolom a résztvevői arány változása azóta ezt pontosan tükrözi.
Tegnap figyeltem fel egy hazai rendszámos turistabuszra, melyen a Scania Zora márkanév szerepelt. Szubjektív ugyan, de szerintem gyönyörű. :)
Nem volt ismerős a név, utánakeresve látom hogy ezt a horvátok (a Crobus) gyártják immár évek óta. Ugyanakkor azt most nem sikerült összeraknom, hogy ez most milyen részegységekből van? A forma nagyon Irizaros, de nem látok olyan forrást ami szerint lenne közük hozzá. Az alváz meg Scania? Köszönöm ha valaki segít megfejteni ezt a kérdést.