Ilyen jó térképet még nem is láttam a Salgótarján környéki vasúthálózatról!
Köszi!
Tavalyelőtt bejártam az Inászói kisvasút pályáját a Bányász emlékműtől a derékszögű kanyarig. Éppen a minden évben megrendezett emléknap után voltam ott, valószínűleg végigküldtek rajta egy szárvágót, mert egészen jól járható volt az egyébként már erősen benőtt töltés.
Soha nem voltam bányász, de Dsida József itt, egy táblán (is) olvasható verse mi tagadás egy kicsit megérintett, egy Turista Magazinos cikkbe bele is tettem, de a szerkesztők végül kivették.
Megszűnt a bánya
Erdőborította völgy ölén nagy
volt a zaj, a lárma, röpült a
kas, tüzelt a fény, csillékben
száguldott a szén, ontotta
akna, tárna.
Most elfogyott; a csendet im
már semmi sem zavarja, a
csüngő aknakötelet, a búsan
álló gépeket a rozsda marja,
marja.
S a bányász megy, csak könnye hull
hol küzdve élt a rögre magával viszi
mindenét: családját, karját, de szívét
azt itt hagyja örökre.
Dzsida József
bányamérnök, igazgató
Képek, és egy egészen részletes leltár az itt lévő eszközökről:
kilátás a Pécskőről a vasgyár felé, háttérben a Karancs és a Salgó
Sajnos a tömedékelt alagutakról nagyon keveset tudok.
Múltkor együtt túráztam egy 60 év körüli tarjáni úrral és ő mesélte hogy anno még milyen sokat csajoztak a Pécskői alagútnál, a vasúton ülve, de ez ugyebár nem valami pontos info. :-)
A Pécskő oldalában tömedékelt alagút északi végét meg lehet nézni, múltkor elmentem arrafelé, de nem volt túl bizalomgerjesztő a környék így nem időztem sokat. Ezt az alagutat a betemetett völgyhidat és a Somoskőújfalu felett leomlott viadukt helyét még a turistautakhu térképe is jelöli.
A városon belüli alagutakról - különösen a "személyforgalomról" - van valami bővebb információd? Érdekelne, hogy egyáltalán időben meddig volt lehetséges a közlekedés ezekben az alagutakban, például a városközpont és a zagyvai rakodó (Acélgyár) között. (Ennek a kijárata ugyebár igen közel volt a somlyói völgyhíd felő ide érkező alagút kijáratához.) Persze a többi sorsa is érdekelne, pl. Baglyas felé, stb., stb.
Picit más megközelítésből a Medvesi kőbányászat emlékei, egy kis történelemmel fűszerezve, továbbá az egykori vámház romjainál felállított kisvasúti emlékhellyel (csille)
Érdekességként egy régi fotó, amelyen még teljesen épen látszik a távolban a vámház, amely a szlovák oldalon állt.
kép forrása: FORTEPAN
Ennek az a története hogy mikor a Medves-vidék egy részét szerencsésen visszacsatolták egy orvosprofesszor közbenjárására (lásd cikk) akkor ráadásul még szlovák oldalon rekedt Macskalyuki kőbányába (macskakő névadója!) is átjárhattak fejteni a követ, egészen a 40-es évekig.
A kifejtett követ a kisvasút Somoskőújfaluba, vagy az Eresztvényi kőzúzóhoz vitte, a szállítmányokat a tótok ennél a vámháznál ellenőrizték.
Kevesen tudják hogy Zenthe Ferenc édesapja Salgóbányán volt bányagondnok Rameshofer Ferenc néven.
Zenthe imádta szülőfaluját és a vidéket:
"Én beleszülettem a romantikába a Salgó-vár alatt... A barátok, az erdő, a fogaskerekű vasút mind nagy hatással volt további életemre. Hálás vagyok a sorsnak, hogy ide születhettem.
A bányavágatok miatt széttöredezett Szilváskőről is írtam már, érdekes hely az is, de ez elmondható a teljes Karancs-Medves vidékről.
Imádom egyébként ezt a környéket, millió érdekesség van itt, bányászat szempontjából éppen úgy mint történelmi, kisvasúttörténeti, vagy éppen néprajzi vonalon.
Állítólag a meglévő kisvasúti alagút mellett volt még négy másik, a városon belül, amelyek el vannak tömedékelve...stb
Örüljünk hogy ez legalább van. A bányavállalat szétrabló miatt itt nem maradhatott meg egy komplett üzem múzeumnak mint Tatabányán, Oroszlányban, Salgótarjánban, Ajkán, stb. pedig XXI-es akna jó lett volna. Vagy akár Lencsehegy is. Vagy a táró összekötve a VIII-as aknával.... Bili OFF
Én is. Ennek az összegnek a töredékéből az oroszlányi múzeum sokkal informatívabb és látványosabb. Nem is értem, hogy mi akar ez lenni, modell és makett börze?
Hasonló a kérdés a részemről is. Illetve, hogy mi történt a Reimann tárónál/val. Ha átadták mi a történet vele ha meg nem akkor mi várható benne és mikor.
A nagy iparvágányos rakodós részt azt megnéztük már amennyire meg lehetett a méteres fűben. A bányatelep bejárata előtt még az aszfaltban mi is felleltünk több kisnyomtávú sínt. Sok-sok pénz lesz mire ebből valami normális létesítményt csinálnak.
A területet nemrég vette meg egy magánszemély, úgynúgy őrzik tovább mind a két telephelyet, a tervek szerint idősek otthonát akarnak belőle csinálni. Az iparvágány bekötések megvannak igaz nagyon nehezen lehet észrevenni, a rakodó is ugyanúgy megvan. A hátsó részeken még a kisvasúti vágány is megvan. Több fotóm nincs
De retró cucc az a bányamentős felirat. Kb egy éve jártam erre egy Ik 250-essel. Akkor belestünk a kapuig, őr már egyből jött ki mit akarunk. Akkor már sok mindent visszavett a természet, de még a teher pályaudvar részben megvolt. Milyen tervek vannak a területtel? Esetleg ha van még plusz publikálható kép akkor szívesen látjuk itt őket.
És ha már itt jártunk, a fővonalba még meg van a bánya iparvágányainak a bekötése vagy már csak a teher pályaudvar van meg s elbontották a fővonali bekötést?
Nagymányokon több helyen vannak kiállítva egykori munkagépek és csillék. Egy a sokból.
Szászváron is hasonló a helyzet, bányászemlékművek:
Zobák bánya ismét meglátogatva, semmi változás a pusztulásban:
A Nagymányoki egykori Brikettgyárat nem tudtam meglátogatni, az jövőre lesz a bakancslistámon. Messziről látva ott is teljes a pusztulás, az iparvágányokat is felszedték már.
Az utóbbi időkben el voltam tűnve, s ezért cserébe hozok ezt azt. Nemrégiben bejártam "Tolnát s Baranyát" így volt lehetőségem eljutni a Szászvári bányaüzembe is, vagyis ami maradt belőle egyáltalán. Minden ami értékesíthető volt már lerabolták a tolvajok. Az üzem egykori épületeit elbontották még a többit az erdészet megvette. A maradék az pusztul ahogy az alábbi képeken is látjátok majd. Amúgy a volt bejárat még meg van letömedékelve s emlékművé alakítva. Lefelé a falu felé még kiszúrható a kisvasút és kötélpálya nyomvonala az út mentén. Az egykori kisvasúti kocsiszín és mérlegház ma valami tároló.
A vízbetörést nem lehetett elgátolni, eliszapolni, vízhozama nagyobb mint a szivattyúkamra teljesítménye, ezért az akna feltelik vízzel és menthetetlen.
Nem, ezek sokkal nagyobb Ganz akkumulátoros bányamozdonyok, kb 20 évvel idősebbek is a kuliknál. A dorogi VIII-as aknára készültek majd annak kimerülése után a VI-osra kerültek és ott is maradtak miután az akna 1968-ban elfulladt. Tehát kb 3 km-re és 200 m-rel mélyebbeb vannak a házunktól.