Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2020.02.09 -1 4 7177

Ilyen jó térképet még nem is láttam a Salgótarján környéki vasúthálózatról!

Köszi!

 

Tavalyelőtt bejártam az Inászói kisvasút pályáját a Bányász emlékműtől a derékszögű kanyarig. Éppen a minden évben megrendezett emléknap után voltam ott, valószínűleg végigküldtek rajta egy szárvágót, mert egészen jól járható volt az egyébként már erősen benőtt töltés.

 

Soha nem voltam bányász, de Dsida József itt, egy táblán (is) olvasható verse mi tagadás egy kicsit megérintett, egy Turista Magazinos cikkbe bele is tettem, de a szerkesztők végül kivették.

 

Megszűnt a bánya

 

Erdőborította völgy ölén nagy

volt a zaj, a lárma, röpült a

kas, tüzelt a fény, csillékben

száguldott a szén, ontotta

akna, tárna.

 

Most elfogyott; a csendet im

már semmi sem zavarja, a

csüngő aknakötelet, a búsan

álló gépeket a rozsda marja,

marja.

 

S a bányász megy, csak könnye hull

hol küzdve élt a rögre magával viszi

mindenét: családját, karját, de szívét

azt itt hagyja örökre.

 

Dzsida József

bányamérnök, igazgató

 

Képek, és egy egészen részletes leltár az itt lévő eszközökről:

 

 kilátás a Pécskőről a vasgyár felé, háttérben a Karancs és a Salgó

(kőbányászati emlékek, és sikló is volt itt) 

Előzmény: erdőszéli (7176)
erdőszéli Creative Commons License 2020.02.09 0 1 7176
Előzmény: Törölt nick (7175)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.09 -1 1 7175

Sajnos a tömedékelt alagutakról nagyon keveset tudok.

 

Múltkor együtt túráztam egy 60 év körüli tarjáni úrral és ő mesélte hogy anno még milyen sokat csajoztak a Pécskői alagútnál, a vasúton ülve, de ez ugyebár nem valami pontos info. :-)

A Pécskő oldalában tömedékelt alagút északi végét meg lehet nézni, múltkor elmentem arrafelé, de nem volt túl bizalomgerjesztő a környék így nem időztem sokat. Ezt az alagutat a betemetett völgyhidat és a Somoskőújfalu felett leomlott viadukt helyét még a turistautakhu térképe is jelöli.

 

 bocs a minőségért

 

 

Előzmény: John Howard (7174)
John Howard Creative Commons License 2020.02.09 0 1 7174

A városon belüli alagutakról - különösen a "személyforgalomról" - van valami bővebb információd? Érdekelne, hogy egyáltalán időben meddig volt lehetséges a közlekedés ezekben az alagutakban, például a városközpont és a zagyvai rakodó (Acélgyár) között. (Ennek a kijárata ugyebár igen közel volt a somlyói völgyhíd felő ide érkező alagút kijáratához.) Persze a többi sorsa is érdekelne, pl. Baglyas felé, stb., stb.

Előzmény: Törölt nick (7172)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.08 0 2 7173

A betemetett völgyhíd:

Előzmény: Törölt nick (7172)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.08 -1 2 7172

Picit más megközelítésből a Medvesi kőbányászat emlékei, egy kis történelemmel fűszerezve, továbbá az egykori vámház romjainál felállított kisvasúti emlékhellyel (csille)

Ezt a cikket én írtam: :-)

Turista Magazin - A Medves-vidék gyöngyszemei

 

Érdekességként egy régi fotó, amelyen még teljesen épen látszik a távolban a vámház, amely a szlovák oldalon állt.

 kép forrása: FORTEPAN

 

Ennek az a története hogy mikor a Medves-vidék egy részét szerencsésen visszacsatolták egy orvosprofesszor közbenjárására (lásd cikk) akkor ráadásul még szlovák oldalon rekedt Macskalyuki kőbányába (macskakő névadója!) is átjárhattak fejteni a követ, egészen a 40-es évekig.

A kifejtett követ a kisvasút Somoskőújfaluba, vagy az Eresztvényi kőzúzóhoz vitte, a szállítmányokat a tótok ennél a vámháznál ellenőrizték.

 

Egy másik írás ugyaninnen...

Az eresztvényi Nagy-bánya, és a Tavas-bánya:

Turista Magazin - Bazaltba zárt mesevilág a Medves-vidéken

 

Kevesen tudják hogy Zenthe Ferenc édesapja Salgóbányán volt bányagondnok Rameshofer Ferenc néven.

Zenthe imádta szülőfaluját és a vidéket:

"Én beleszülettem a romantikába a Salgó-vár alatt... A barátok, az erdő, a fogaskerekű vasút mind nagy hatással volt további életemre. Hálás vagyok a sorsnak, hogy ide születhettem.” 

 

A bányavágatok miatt széttöredezett Szilváskőről is írtam már, érdekes hely az is, de ez elmondható a teljes Karancs-Medves vidékről.

Imádom egyébként ezt a környéket, millió érdekesség van itt, bányászat szempontjából éppen úgy mint történelmi, kisvasúttörténeti, vagy éppen néprajzi vonalon.

 

Állítólag a meglévő kisvasúti alagút mellett volt még négy másik, a városon belül, amelyek el vannak tömedékelve...stb 

 

Meg a betemetett híd, meg a leomlott viadukt...

Előzmény: Törölt nick (7171)
Törölt nick Creative Commons License 2020.02.08 -1 2 7171

Egy nagyon jó cikket írt az egyik srác a Turista Magazinba a Salgótarjáni Bányamúzeumról.

Régen voltam már, most újra kedvet kaptam:

 

A salgótarjáni bányamúzeum mélyén

Buszos világjáró Creative Commons License 2020.01.19 0 0 7170

Semmi és senki nem őrzi, ottjártamkor is több Urbexes volt a területen. Nekem nem volt alkalmas a pillanat a bejárásra, majd idén. 

Előzmény: Bányatörp (7169)
Bányatörp Creative Commons License 2020.01.18 0 1 7169

Pár éve a brikettgyárnál még volt őr, most volt?

Előzmény: Buszos világjáró (7153)
bodrostomi Creative Commons License 2020.01.17 0 1 7168

Borsod sem sokmindennel büszkélkedhet...

Előzmény: C50 (7167)
C50 Creative Commons License 2020.01.17 0 1 7167

Örüljünk hogy ez legalább van. A bányavállalat szétrabló miatt itt nem maradhatott meg egy komplett üzem múzeumnak mint Tatabányán, Oroszlányban, Salgótarjánban, Ajkán, stb. pedig XXI-es akna jó lett volna. Vagy akár Lencsehegy is. Vagy a táró összekötve a VIII-as aknával.... Bili OFF

Előzmény: Köny (7166)
Köny Creative Commons License 2020.01.17 0 1 7166

Én is. Ennek az összegnek a töredékéből az oroszlányi múzeum sokkal informatívabb és látványosabb. Nem is értem, hogy mi akar ez lenni, modell és makett börze? 

Előzmény: Buszos világjáró (7165)
Buszos világjáró Creative Commons License 2020.01.17 0 0 7165

Bakancslistás, de így képről ítélve többre számítottam. Hogy pl bontanak tömedéket. 

Előzmény: C50 (7162)
C50 Creative Commons License 2020.01.13 0 0 7164

Úgy van kiállítva.

Előzmény: Köny (7163)
Köny Creative Commons License 2020.01.13 0 1 7163

Na igen, de azért hagytak itt is egy csillét emlékbe.

A fejtőgépet is elvitték, nem tudom, hogy olyan viharverten állítják-e ki... 

Előzmény: C50 (7162)
C50 Creative Commons License 2020.01.13 0 2 7162

7-étől látogatható a Miniversum. A táróba be lehet menni, idehozták az emlékháztól a lencsehegyi bezárás okán kiállított csillét.

Előzmény: Buszos világjáró (7161)
Buszos világjáró Creative Commons License 2020.01.13 0 0 7161

Hasonló a kérdés a részemről is. Illetve, hogy mi történt a Reimann tárónál/val. Ha átadták mi a történet vele ha meg nem akkor mi várható benne és mikor. 

Előzmény: Köny (7160)
Köny Creative Commons License 2020.01.13 0 1 7160

A jó öreg TT sín és ütköző. 

Megnyílt már a múzeum a nagyközönségnek is? 

Előzmény: C50 (7159)
C50 Creative Commons License 2020.01.12 -1 3 7159

Dorog, Miniversum.

Buszos világjáró Creative Commons License 2019.12.29 0 0 7158

A nagy iparvágányos rakodós részt azt megnéztük már amennyire meg lehetett a méteres fűben. A bányatelep bejárata előtt még az aszfaltban mi is felleltünk több kisnyomtávú sínt. Sok-sok pénz lesz mire ebből valami normális létesítményt csinálnak. 

Előzmény: M62 306 (7157)
M62 306 Creative Commons License 2019.12.28 0 2 7157

A területet nemrég vette meg egy magánszemély, úgynúgy őrzik tovább mind a két telephelyet, a tervek szerint idősek otthonát akarnak  belőle csinálni. Az iparvágány bekötések megvannak igaz nagyon nehezen lehet észrevenni, a rakodó is ugyanúgy megvan. A hátsó részeken még a kisvasúti vágány is megvan. Több fotóm nincs

 

 

Előzmény: Buszos világjáró (7156)
Buszos világjáró Creative Commons License 2019.12.27 0 0 7156

De retró cucc az a bányamentős felirat. Kb egy éve jártam erre egy Ik 250-essel. Akkor belestünk a kapuig, őr már egyből jött ki mit akarunk. Akkor már sok mindent visszavett a természet, de még a teher pályaudvar részben megvolt. Milyen tervek vannak a területtel? Esetleg ha van még plusz publikálható kép akkor szívesen látjuk itt őket. 

 

És ha már itt jártunk, a fővonalba még meg van a bánya iparvágányainak a bekötése vagy már csak a teher pályaudvar van meg s elbontották a fővonali bekötést?

Előzmény: M62 306 (7155)
M62 306 Creative Commons License 2019.12.24 0 2 7155

Balinkabánya 2019 12. A telephelyek magántulajdonba kerültek.

Buszos világjáró Creative Commons License 2019.12.23 0 1 7154

Ezt jól kiszámoltad. :D

Előzmény: C50 (7149)
Buszos világjáró Creative Commons License 2019.12.23 0 1 7153

Nagymányokon több helyen vannak kiállítva egykori munkagépek és csillék. Egy a sokból.

 

 

Szászváron is hasonló a helyzet, bányászemlékművek: 

   

 

Zobák bánya ismét meglátogatva, semmi változás a pusztulásban: 

 

 

A Nagymányoki egykori Brikettgyárat nem tudtam meglátogatni, az jövőre lesz a bakancslistámon. Messziről látva ott is teljes a pusztulás, az iparvágányokat is felszedték már.

 

Buszos világjáró Creative Commons License 2019.12.23 0 1 7152

Az utóbbi időkben el voltam tűnve, s ezért cserébe hozok ezt azt. Nemrégiben bejártam "Tolnát s Baranyát" így volt lehetőségem eljutni a Szászvári bányaüzembe is, vagyis ami maradt belőle egyáltalán. Minden ami értékesíthető volt már lerabolták a tolvajok. Az üzem egykori épületeit elbontották még a többit az erdészet megvette. A maradék az pusztul ahogy az alábbi képeken is látjátok majd. Amúgy a volt bejárat még meg van letömedékelve s emlékművé alakítva. Lefelé a falu felé még kiszúrható a kisvasút és kötélpálya nyomvonala az út mentén. Az egykori kisvasúti kocsiszín és mérlegház ma valami tároló. 

 

 

Az emlékmű:

    

 

Az üzem területe:

       

 

 

C50 Creative Commons License 2019.12.06 0 2 7151

A vízbetörést nem lehetett elgátolni, eliszapolni, vízhozama nagyobb mint a szivattyúkamra teljesítménye, ezért az akna feltelik vízzel és menthetetlen.

Előzmény: alkotasu (7150)
alkotasu Creative Commons License 2019.12.06 0 2 7150

Akkor nem voltak hosszú életű mozdonyok... :-(

Mi az, hogy elfulladt az akna? Még a családban sem volt bányász, így nem ismerem ezt a szakszót.

Előzmény: C50 (7149)
C50 Creative Commons License 2019.12.06 0 5 7149

Nem, ezek sokkal nagyobb Ganz akkumulátoros bányamozdonyok, kb 20 évvel idősebbek is a kuliknál. A dorogi VIII-as aknára készültek majd annak kimerülése után a VI-osra kerültek és ott is maradtak miután az akna 1968-ban elfulladt. Tehát kb 3 km-re és 200 m-rel mélyebbeb vannak a házunktól.

Előzmény: alkotasu (7148)
alkotasu Creative Commons License 2019.12.06 0 1 7148

:-)

Mind a három? Vagy csak ilyenek?

Ezek voltak ugye a téglagyári kulik?

Előzmény: C50 (7147)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!