Keresés

Részletes keresés

swift 1.6 Creative Commons License 2021.03.05 0 0 969

Cegléden a Kommendáns zászlóaljnál voltam az utolsó 3 hónapban,a gépjármű javító szakaszban. Uazok, Ladák, közt, de pl. motort cseréltem Csepel 344-ben. Zsír új motor 1990-ben, valamilyen bódés (már nem emlékszem), 1960 években készült gépbe. 

Nevetségesnek tünt, a rendszerváltáskor még ilyenekre áldozni.

Akkoriban lett pl. a hadnagy bajtársból hadnagy úr, stb, ez nagyon sok vidám percet szerzett.)))  A régi hivatásos állomány is állandóan eltévesztette a megszólítást. Megtörtént pl Alezredes eligazításon.:Őrmester elvárs...őőő,.. bajtárs,.. őő izé.., úr !!!

Mindenki feküdt a röhögéstől....

Előzmény: atadilaci (968)
atadilaci Creative Commons License 2021.03.03 0 0 968

Kaposváron a Füredi 2 laktanyában a gépjárművek 99%-a ( akkor még ) Szovjet gyártmányok: Zil 130,131,135,157,ural,Latvija buszok,Uaz 452,469 stb voltak.talán 2 db Bódés Csepelt láttam az egyik telephelyen,de látszott rajtuk hogy nem nagyon használták,talán M zárolt gépek voltak.Illetve 1 db Avia A 30 tehergépkocsi(ami akkor még) Csehszlovák gyártmány volt,amit szinte napi szinten használtak.

Előzmény: swift 1.6 (967)
swift 1.6 Creative Commons License 2021.03.03 0 0 967

Robusztus nagy jármű volt, én a bevonulás estéjén láttam először, (a csőrös szovjet autókat ismertem), keskeny oldal ablakaival, meredeken döntött első szélvédőjével hatalmasnak tünt. 

Én szerettem vezetni.

A Csepel régiségnek tünt mellette, egy előző kor gyermeke. Vezettem, szereltem is Csepelt, nem volt rossz, csak eltelt felette akkor már az idő. 

Előzmény: atadilaci (966)
atadilaci Creative Commons License 2021.03.03 0 0 966

89 augusztusban volt szerencsém DAC-kal utazni Zalaegerszegről Nagyatádra.Öten ültünk a fülkében,nagyon jól belátható-előrelátható volt az út,az előttünk haladó személy és kistehergépkocsik szinte menekültek vagy lehúzódtak az útszélére a DAC láttán.Irigykedtem is azokra akik ilyen tehergépkocsit vezettek,mert nekem csak Csepel jutott,de aztán megbékéltem a gondolattal és maradt a "jó öreg Magyar haditechnika"számomra.

Előzmény: swift 1.6 (965)
swift 1.6 Creative Commons License 2021.03.01 0 0 965

Én a Man-ra (D566) és Dac 665-re kaptam kiképzést. A kezelési könyv Csepel D566 nak írta, motorja a klasszikus Man licensz aminek változatait sok mindenbe tették, de a Dac is Man ( RoMan), csak abban egy kicsit döntve volt a motor.

A többi része talán saját fejlesztés, olyan is volt. Szét pukkanó tárcsafékek, stb.

A Dac fülke modernebb volt, kamionszerűbb, ellenben a sebváltója szinkronizálatlan ( kétkuplungos), tehát mig meg nem szokta a sofőr, recsegett váltáskor.

Én egyikkel sem akadtam el sehol, jó terepjárók voltak.

Előzmény: Pasa64 (963)
atadilaci Creative Commons License 2021.03.01 0 0 964

Azon én is elcsodálkoztam hogy milyen terepen,vízben,sárban elment a Csepel.89 október végén az 1.GLZ mindhárom lövész százada 4 napos gyakorlatra kivonult Hókába.Az ütegünkből 2 db tehergépkocsit kértek sofőrrel együtt anyagszállításra.Én a lőszert szállítottam,a társam egy első ídőszakos sofőr tábori felszerelést vitt a Csepeljével.Csütörtökön délután indultunk vissza a laktanyába,de Hókában az összes vezetési tanpályát,végigjártuk.Előttem egy DAC platós tehergépkocsi haladt,én egy VÍZUFÓ-t vontattam a Csepellel,mögöttem pedig az UAZ 452 mentő haladt.bizony a DAC is megbirkózott sokszor a sárral,de én is haladtam a nyomában,közben a mellettem ülő Mesics Törzsőrmester azon aggódott,nehogy a VÍZUFÓ,amit vontattam felboruljon.Természetesen az UAZ is simán vette az akadályokat.Volt olyan gödör,amelyből a víz a fék és kuplung pedálnál már befolyt a fülkébe.Szerencsére az utánfutót épségben visszavontattam a laktanyába és a Csepelnek sem lett semmi műszaki gondja.Másnap délelőtt moshattuk,takaríthattuk a járműveinket.Ezekből a 344-es Csepelekből csak a kormányrásegítő hiányzott.A ZIL 157-es egy igazán benzinfaló jármű volt.A nyergesvontatónak az üzemanyag fogyasztása 100 kilométeren:100-150 liter 86-os benzin volt,rakottan,terepen,közúton,tehát "vegyes" használatban.A sebessége viszont:40-50 Km/h,tehát nem száguldásra tervezett gépjármű volt.A Csepellel közúton 70-75 Km/h sebességgel lehetett haladni,és a fogyasztása is kedvező volt:20 liter körül mozgott.

Előzmény: Pasa64 (963)
Pasa64 Creative Commons License 2021.02.28 -1 0 963

1984-ben a seregben a csúcs teherautó a MAN Diesel volt, ami ugyan Rába gyártmány, de MAN licensz. Második helyen talán a GAZ 66-os, aminek a vezethetősége közelített egy személyautóéhoz, fürge volt és könnyen fordult. És hát a Csepel, számomra ez volt igazából a csúcs. Másfél évig "benne laktam", közel 20 gyakorlaton voltunk bajtársak (bocs, elvtársak), még Csehszlovákiában is, és csak egyszer volt vele gond. Akkor is csak a mínusz 20 fok tett neki keresztbe.

Sosem felejtem el, hogy aláztam le vele mindenkit MG munkán (havi 4000-ért!). Szigetvár mellett voltunk október-novemberben és a második héttől szűnni nem akaró eső kezdődött. A cukorrépa nem várhatta meg a napsütést, vinni kellett.

Első héten a 6-os úton telephelyről a mező felé a 70-nel épphogy elketyegő Csepelt letolták a nagykerekes IFA kocsikkal a téeszes spillerek. Röhögve mutogattak és persze szépen vitték is a répát, gyorsabban mint mi. Aztán egyszercsak mindent elborított az agyagos sár. Terep, felező, türelem és jó zene (a tiltott magnóból az ülés mögül) megtette hatását. Csiga tempóban vittem a répát kifelé olyan helyről, ahol nem szerettem volna kiszállni. A nagy király terepes IFA meg kötélen az MTZ mögött. Már ha épp volt szabad traktor. Azóta nekem a Csepel 344-es az etalon.

atadilaci Creative Commons License 2021.02.28 0 0 962

Egyébként a K/5 századból Agócs József honvéd mondta az eskü szövegét 89 március 25.én.Ő szintén Csepel sofőr volt,Borsod megyei srác.A kiképző század első és második szakasza PSZH (nyuszibusz),a harmadik szakasz Csepel sofőr kiképzést kapott.Kisgyerekként mindig azon ábrándoztam,ha majd katona leszek,én is ilyen tehergépkocsit szeretnék vezetni.Bejött!De így voltam a Zil 157-es tehergépkocsival is,amik az én gyerekkoromban szép számmal voltak Nagyatádon a laktanyában,mindig egyfajta tekintélyt parancsoló járműnek láttam gyerekszemmel. Aztán Kaposváron beláttam hogy ez a gépjármű sem különb a többitől.

Előzmény: swift 1.6 (960)
atadilaci Creative Commons License 2021.02.28 0 0 961

A kiképzés után ketten kerültünk a K/5 századból az 1.GLZ 120 mm-es aknavető ütegéhez,Mirkó Lajos Hajdúnánási Csepel sofőr és én.A többiek,aknavető kezelők voltak (talán 5-6 fő) ők javarészt Budapestiek voltak.

Előzmény: swift 1.6 (960)
swift 1.6 Creative Commons License 2021.02.28 0 0 960

Nem ismertem, persze igazad van több százan voltunk innen.

Igen, én is fél öt körül kerültem fel, a kiképző század szintre, minden úgy volt ahogy írtad. 

Előzmény: atadilaci (959)
atadilaci Creative Commons License 2021.02.28 0 0 959

Ha jól emlékszem Hajdú Ferencnek hívták,kb:190 cm magas srác volt.Egyébként 15-en voltunk a körletben,abból hatan voltunk Somogy megyeiek,a többiek szintén Hajdú-Biharból és Borsod megyéből jöttek,de a nevük nem igazán ugrik be.A K/5 század (Csepel és PSZH sofőrök) Somogy,Hajdú-Bihar,Borsod és Szabolcs-Szatmár megyei srácokból állt össze,mint gondolom a többi század,és a laktanya sorállománya is.

Előzmény: swift 1.6 (958)
swift 1.6 Creative Commons License 2021.02.27 0 0 958

"újonc srác,aki Hajdú-Biharból került hozzánk.''

Mint pl. Én.))) 

 

Tudsz róla valamit? Emlékszel rá? Sokan mentünk innen, de hátha ismertem. 

 

Előzmény: atadilaci (957)
atadilaci Creative Commons License 2021.02.27 0 0 957

Igen,32 éve húztuk magunkra az angyalbőrt.Azzal nincs is baj hogy megy az idő,csak sajnos vele együtt mi is öregszünk.Mi somogyiak 11 óra 30 perckor értünk vissza Kaposvárról Nagyatádra a vasútállomásra,ahonnan busszal vittek ki a laktanyába.Az adategyeztetés és a gyengélkedőnél lévő hajvágás,zuhanyozás,egészségügyi vizsgálat,illetve oltások(2 db) után,13 óra körül vettük fel a mundért,majd irány az étkezde,ahol megkaptuk az első ebédünket,ami ha jól emlékszem babgulyás volt.Utána mentünk fel az 5-ös épület első emelet északi szárnyára a "Keltetőbe".Másnap hajnali fél ötkor jött a körletbe az utolsó újonc srác,aki Hajdú-Biharból került hozzánk.5 óra 20 perckor pedig ébresztő volt az egész laktanyának.  

Előzmény: swift 1.6 (955)
fisi1960 Creative Commons License 2021.02.27 0 0 956

Bizony-bizony... Meg is ünnepelem minden évben Bálint napját?!

1983-85 között olyan időszakban voltunk katonák az MN7818-nél

amikor is rendkívüli események terén vezettünk a Magyar Néphadseregben.

Lőszerraktár robbanás, gramoxon mérgezés, gyakori halálesetek....

Igy hát folyamatosan ment a keménykedés - én közelről láttam nap

mint nap ahogy az epk. őrlődik, próbál fegyelmezni, fegyelmet tartani.

De egy olyan helyen ahol jelentős számban voltak a legénységi állományban

büntetett előéletűek, büntetés alatt állóak, melegek meg ki tudja még

milyenek - ez nem volt könnyű dolog.

Jót nevettem amikor az ezred DJ-n nagy hévvel mondta "azért megvan

a  szigorításnak az eredménye az elmúlt hónapban egyetlen bivalytól

sem vették el a betétlapját!"

Dehogynem! Csak hozzám jöttek azok a T irodára. Én meg eltettem. A körletelhagyásit

meg helyreállítottuk. Akinek tehettem átírtam a szabis papírját ingyenesre!

A kék csíkosra. Emlékeztek?!

Azért voltak könnyfakasztó (nem a könnygázra gondolok) esetek is,

talán a legemlékezetesebb az a hétfő reggeli ezred sorakozón történt

lieson (előtte vasárnap halt meg az a fiatal kis hadnagy gyerek aki lelépett szolgálatból

aztán "aljas módon leittasodva"  motorral a laktanya bejárata előtti fán

fennakadva távozott az "örök vadászmezőkre")

amikor is az epk. az alcohol káros hatásairól beszélt szinte önkívületben,

közben síri csendben hallgattuk - és egyszer csak hatalmas üvegcsörömpölés

hallatszott a két épület között, a hülye írnokok akkor ürítették ki a papír kosarak

tartalmát az acél konténerekbe.

Mindenki tudta, hogy a pk-i épületet takarítják ilyenkor????!!!!!

Néhány másodperc hatásszünet után oltári nagy röhögés robbant ki az

alakuló téren, a hivatásos állomány között.

Ezt követően egy fél óra múlva meg már majdnem sírtunk - vv.-ben meg

teljes menetfelszerelésben futottunk amig bírtunk.

swift 1.6 Creative Commons License 2021.02.27 0 0 955

Ismét eltelt egy év. 

32 éve vonultam be atádra.

Egy kicsit lassithatna az idő...

swift 1.6 Creative Commons License 2021.02.17 0 0 954

8 kilót fogytam, de rámfért. :)).

Persze értettem én is hogy fizikailag erősíteni kell a katonákat, edzeni, állóképességet növelni ma sem lenne rossz, de akkor valahogy nem tetszett. :)))

Késöbb megtanultuk ellógni a reggeli tornát, ( is.) 

Előzmény: atadilaci (953)
atadilaci Creative Commons License 2021.02.17 0 0 953

Nekem sem tartozott a kedvenc elfoglaltságaim közé a reggeli torna,de a kiképzési időszak alatt nem lehetett elsumákolni.Én 83 kg és 180 cm magas voltam bevonuláskor,április végén az első eltávozáskor az otthoni szobamérleg 71 kg-ot mutatott,mikor ráálltam.Lobogott rajtam a civil ruha,mint a "győzelmi zászló",a szüleim csak azt mondogatták,hogy a következő eltávozásomkor csak a ruházatom megy haza,engem nem találnak benne.Mikor kikerültünk a századszintre,ott már megtanultuk a gumiktól és az öregektől,hogyan kell a reggeli tornát kihagyni.Kisebb-nagyobb sikerrel megoldottuk a feladatot. Leszereléskor már ismét 83 kg voltam.A 3000 méterfutás a harmadik-negyedik alkalommal nekem is sikerült 15 percen belül.Most már 300 métert sem tudnék lefutni,és a súlyom is 90 kg körül mozog.

Előzmény: swift 1.6 (952)
swift 1.6 Creative Commons License 2021.02.16 0 0 952

Én nagyon megutáltam ezeket a számokat, a reggeli tornát se szerettem, de napról napra jobban ment a futás. 

Ma is libabörös leszek ha váratlanul meghallom a rádióban őket. 

Előzmény: atadilaci (950)
GENOM_66 Creative Commons License 2021.02.15 0 0 951

Én ottlétem alatt (1985-86-os évjárat) a Tangerine Dream Exit című albumának tán az első száma volt a standard zenei aláfestés. Azóta is (ettől függetlenül) az egyik kedvencem! 

Előzmény: atadilaci (950)
atadilaci Creative Commons License 2021.02.12 0 0 950

1989-90.Reggeli tornákra,főleg a hétfői 3000 méter futásra emlékszik valaki? Itt a NET-en kicsit keresgéltem és a következő zenéket találtam,amiket sokszor hallottunk a torna alatt. Frankie Goes to Hollywood-Relax. Pet Shop Boys-Domino Dancing. Kim Wilde-Never Trust a Stranger. Ezeket a dalokat sosem fogom elfelejteni,pedig egyik sem a kedvencem,de valahogy mégis megragadt bennem.És a zeneszámok alatt Dohos Péter őrnagy (hangjára) utasítására csináltuk a feladatokat.

XA27 Creative Commons License 2021.02.09 0 0 949

Sziasztok! Én 1986 aug-1987 aug között voltam lövész 1. szd Tóth Kornél és Tóth Csaba mellett rigó őrmesterként szakasz parancsnok A 87-es nagy tarcsis behíváskor is komoly élményeim voltak. sajnos nevekre nem emlékszem, voltunk Bakonyban is májusban, az is nagy élmény volt. Egyenlőre ennyit.

atadilaci Creative Commons License 2021.02.06 0 0 948

A képeket elnézve,és ahogy én is a saját szememmel láttam,tapasztaltam,bizony lehetne itt nagyon-nagyon sokat dolgozni hogy a laktanya úgy nézzen ki,ahogy a mi időnkben volt.Erről jutott eszembe,aki a 70-es,80-as években járt a konzervgyárban vagy a környékén,az meglepődne hogy most milyen állapotban van.Versenybe szállhatna a laktanyával.Mivel már a gyárban semmiféle termelés nincsen,csak csomagolás és raktározás,azt is pár emberrel megoldják.Itt is a természet és az enyészet vette át a területet.Nagyatádon ilyen a munkahely teremtés.

Előzmény: fisi1960 (945)
fisi1960 Creative Commons License 2021.02.02 0 0 947

Szia!

Én is veled szívtam abban az időben.

A kommendáns századnál voltam - a térképész írnok bakec.

Előzmény: pardony (97)
fisi1960 Creative Commons License 2021.02.02 0 0 946

Szia Tomi!

 

Sejtem ki vagy, egyidőben szolgáltunk. Mi a komendáns században mellettetek voltunk. Én voltam a "T" irodás írnok, térképész.

Előzmény: palinkastomi (49)
fisi1960 Creative Commons License 2021.02.01 0 0 945

Szia!

 

Elnézést a késlekedésért de elkevertem a memória kártyát és

csak most találtam meg a képekkel. Kérlek Téged és a többieket

is, hogy ha valamire nem jól emlékszem (a képek elnevezését illetően) - javítsatok ki.

Ilyen pld. a fogda épülete. Nem ilyen az emlékezetemben?!  Egyszer

voltam a lakója hajnal 4 és reggel hét között az első és utolsó ilyen

jellegű szolgálatom közben (lőszerraktár őrség őr pk-ként

(miután egy hónapos Kiskunfélegyházi továbbképzést

követően rám esett egy krumplivirág) ami rosszul sült el Sanyi barátom

jóvoltából mert mikor meglátta az ellenőrző elöljárót (nyúl ezredtörzsfőnök)

gondolta revansot vesz (az többször megfogta a kapunál) és megkúszatja?!

Na ez olyan jól sikerült, hogy a nyomatékosítás kedvéért egyet-kettőt a

levegőbe is lőtt - az őrséget pedig éjjel 3-kor leváltották, a kaptárban

lévő 4 pucogányt kirakták mert ugye kellett a hely nekünk - a komplett

őrségnek.

Reggel 7-kor mikor már kellően elernyedtem a kaptárban az ágyban hallom valaki

éktelenül ordít.

Fiser! Fiser!

Az ezred töf. Szilvágyi örgy volt és már bent is volt az ágyamnál.

- Mi a fa...t csinálsz te itt.

- Jelentem a büntetésemet töltöm.

- KI a f.sz zárt be ide?

- Jelentem a XY örgy (nyúl töf)

- az nem számít!

Na húzzál innen a "T" irodára megjött a futár.

Át kellett venni a titkos postát.

Hát itt sem hagytak nyugton.

Néhány évvel ezelőtt már majdnem elkészültem a "Kimaradás" című

könyvemmel katonaéveimről de sajna a tömörített állomány megsérült

és elveszett a 80 %-a. Úgy hogy amikor van egy kis időm írom újra.

Ha kész lesz kaptok belőle tiszteletpéldányt - ha igénylitek?!

 

Előzmény: swift 1.6 (905)
atadilaci Creative Commons License 2021.01.30 0 0 944

Én csak ezekre a katonahölgyekre emlékszem, illetve a polgári alkalmazott hölgyekre,akik a "kisparancsnoki" épületben,irodai alkalmazottak voltak.Továbbá az elhelyezési,illetve a járműjavító műhelyben dolgozó,szintén polgári alkalmazott férfiakra,akik szerelőként, karbantartóként,raktárosként dolgoztak a laktanyában.Sajnos közülük is többen elhunytak.

Előzmény: miki19620201 (943)
miki19620201 Creative Commons License 2021.01.30 0 0 943

A csinos őrmester hölgy Margó volt. Ica mama volt a dandár segélyhely parancsnok. Akkoriban talán 10-12 nő szolgált katonaként a dandárnál.

Előzmény: atadilaci (942)
atadilaci Creative Commons License 2021.01.27 0 0 942

Emlékszik valaki közületek a laktanyában szolgáló katonahölgyekről?Volt egy rövid,szőke hajú őrmester hölgy,a kisparancsnoki épületben,ha jól emlékszem a Kereszthegyi százados titkárnője volt.Nagyon csinos volt az egyen ruhában.Úgy tudom ő pár éve elhunyt.Volt még egy őrmester hölgy,a konyhán szokott hadtáp ügyeletet adni,ha jól emlékszem,Cicciolinának becézték a sorkatonák.Volt egy törzs vagy főtörzs őrmester hölgy,akit a férfias "kiállása miatt" Ági bácsinak neveztek a katonák.És volt a gyengélkedőn az "Ica mama",én őrá nem emlékszem,hiszen a bevonulás napján voltam először és utoljára a gyenguszon. Ica mama is tiszthelyettesi rendfokozatban volt.87-ben Veszprémben (is)voltam sorozáson,ott egy,ha jól emlékszem,főtörzs őrmester hölgy volt a pszichológus,aki mindenkivel személyesen elbeszélgetett,ő is nagyon csinos volt az egyen ruhában.

atadilaci Creative Commons License 2021.01.24 0 0 941

Remélem az idei honvédtalálkozót megtartják,addigra talán lecseng ez a járvány.Én is szeretnék kimenni a laktanyába ismét körülnézni.

Előzmény: swift 1.6 (940)
swift 1.6 Creative Commons License 2021.01.24 0 0 940

Keszthelyen voltam tavalyelőtt, a kastélyparkban már alig látszik hogy ott laktanya volt, - talán csak a vadászati múzeum. Atádon még azért van mit nézni.

Lehet idén újra elmegyek. 

 

Előzmény: atadilaci (939)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!