Az csak egy része. A másik a múzeumi célra kijelölt gépek sorsa, ami az ordenáré lepusztításban nyilvánul meg. És ezzel még a tulajdonos (MÁV) sem foglalkozik, sőt.
Az át-nem-adás titkát úgy hivják: vontatási konkurrencia. Igaz, a Start lassan minden olyan járművét kidobja, amivel érdemi teherszálitási képessége volna. De azért megakadályozzák, hogy bármelyik hazai magánvasúthoz ex MÁV-os gép kerüljön. Ezért vett mindenki román meg cseh gépeket. A Noszi is egy magánvasút (volt) a többi közül...
Ezt egyébként sosem értettem... Előbb-utóbb a V43 001 úgyis a Noszinál köt ki! Mi a manó lenne, ha holnaptól ott volna? Nem valószínű, hogy a MÁV a kardjába dőlne a ténytől... (Mit veszítene...?)
A szlovákoknál, cseheknél az államvasút tartja el a nosztalgiaüzemet. Ezt mintha mindig elfelejtenétek... A MÁV-nál ez 1985-1990 között ment... A cseheknél amúgy ez szépen kezd összedőlni, most volt botrány belőle, hogy a CD Cargo két mozdonyt elvett az azokat 30 éve fenntartó kluboktól, mert Dél-Csehországban nem rentábilis a nosztalgiavonatok közlekedtetése. És pont.
A lengyeleknél a PKP Cargo gőzösök fenntartásából kivonulása után Wolstyn majdnem megszűnt.
Angliát meg Németországot, Ausztriát meg ne hozzuk már ide... Ott már akkor voltak vasútbarátok, amikor nálunk még csak a törzshálózatot épitették ki...
Ja és ott kicsit magasabb az emberek fizetése, úgyhogy magánszemélyek vontatójárműveket tudnak fenntartani. Vagy borsos tagdíjakat egyesületekbe befizetni, megvenni a szintén drága egyesületi kiadványokat.
De azért nem egyszer olvashattuk tőled,hogy a megőrzésre kijelölt (főleg az azonnal bérbe adható) gépeket galád módon nem adja át a tulajdonosa 1x éve!!
**
Olvashattátok. Igen. Mert az lenne a kötelessége, hogy átadja, és mindenféle ürügyekkel ne tartsa magánál. Ne legyenek illúziói senkinek: a Start nem a magyar vasúti múlt megőrzése iránti elkötelezettségből nem adja át, hanem mert nem akarja, hogy a Noszi kezére pl. V43-as jusson. Amúgy honnét veszed, hogy a Magyar Vasúttörténeti Park Alapytvány bárkinek bérbe adná ? Már megint konfabulálsz és prejudikálsz meg rágalmazgatsz? Eddig muzeális járműveket pont a MÁV ad bérbe - a Noszinak!!!!
Na persze,hány nosztalgia mozdony is van méltón megőrizve angliában? Arról nem beszélve hogy mennyi az üzemképes?Vagy csak a tótoknál mennyi üzemképes?...........
Vannak azért - nálunk gazdagabb országokban is - elhanyagolt, magukra hagyott gépek, fogadjuk el, hogy a Part lehetőségein belül megpróbálja a lehetetlent...
Ahhoz ,hogy valamire kijelenthető legyen a futásképtelenség ,egy sor paramétert meg kell vizsgálni a sorozatra érevényes előírások alapján. Vannak korlátozási fokozatok amit a futóképességet vizsgáló kompetens szakember fog meghatározni, ha úgy itéli meg ,hogy szükséges. Ezek a korlátozások a sebességkorlátozástól (egyenesben-kitérőben) a legdurvább csak pőrekocsira rakva továbbíthatóig terjednek. Ez utóbbit értelemszerűen súlyos sérülések esetén (kiflibe hajlott fő keret, stb. ) szokás alkalmazni. Tehát ha felmerül az igény ,hogy a telephelyen kívülre kéne továbbítai (fradi, illetve bárhova), előtte jön egy reszortos aki átnézi amit kell, és az ő szava lesz a mérvadó, hogy mehet, nem mehet, mennyivel, stb. Ezt természetesen bizonylatolni is kell ,ugyanis az engedélyt kiállító az aláírásával felelősséget is vállal. E nélkül az ún. futásbiztonsági vizsgálat nélkül max. a telephelyen belül mozgatható a szerkezet.
"A rozsdaparkozást Vendégsin kezdte anno, aztán látom pár embernél beakadt ennél a lemezjátszó. Meg lehet próbálni tenni ellene - "csak" 140 db eszközt kéne lefesteni saját erőból, úgy, hogy évi 4-5 jármű rendbetételére van keret."
De azért nem egyszer olvashattuk tőled,hogy a megőrzésre kijelölt (főleg az azonnal bérbe adható) gépeket galád módon nem adja át a tulajdonosa 1x éve!!
Nem haragszom, de... Már ezredszerre írjátok le, mit kéne szerintetek csinálni - de erre most se pénz, se posztó. Aki az esetleges további munkákat finanszírozná a láthatáron sincs. Tehát most a cél a szoborállapot helyreállítása, amihez nem szükséges a futómű vizsgálata, mert egy helyben fog állni a gép és a kiállítóhelyére a forgóváz jelen állapotával is átvontatható.
És felesleges lemínuszolgatni a hozzászólásomat, mert attól nem lesz igazatok. :)
Nnnna... Kb. ugyanezt mondtam én is, csak válasz helyett jött a szokásos "tegyél le 100 milkót" -féle torkomnak ugrás. :-)
(A "rozsdapark" nem gúnyolódás volt részemről. Ez sajnos egy száraz tényen alapuló megnevezés és SENKIT nem piszkálok vele! Főleg azokat nem, akik tesznek valamit az ott álló gépekért! Előttük bármikor kalapot emelek! Ahogy azok előtt is, akik az elmúlt évben a GYÍKON dolgoztak már. Ugyanakkor érdemes elgondolkozni valamin, ami itt félig OFF: Adott egy feladat, (sok-sok muzeális jármű rendben tartása ÉS -részben- életre lehelése) amire kezdettől nincs kerete annak, aki csinálja. De ezért nem "ránk" kellene haragudni, akiknek vannak ötleteik / gondolataik (de nincsenek millióik). :-) A park helyzete (anyagilag) kezdettől abszurd és nem a vasútbarátoktól az.)
Lehet. De még mindig jobb annál, hogy 12 évig 0 db jármű volt lefestve...
Egy szó, mint száz - felesleges ismét véget nem érő kommentáradatot írni: most elkészül a M63 járműszekrény lakatolása. Bármi másra akkor van lehetőség, ha az ötletgazda leteszi a pénzt, mert további munkákra a parknak nincs forrása, és ez nem lesz másként akkor sem, ha még sok-sok komment érkezik itt arról, hogy ki mit szeretne még.