Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Még Kunszigeten beszélgettem többekkel, hogy tudok elérhető közelségben platós (akkora már ponyvás) IFA teherautót a modulok olcsóbb szállításához. Nos utánanéztem: külföldre nem lehet vele menni, mivel ilyen autóval már nem lehet külföldre menni, mert nem felel meg a szabályoknak, ráadásul amit tudok, az még tachográf-mentes is, ami szintén előírás a külföldre lépéshez.
Tehát a júliusi milevsko-i (vagy hogy írják) találkozóra nem, de az őszi pécsi találkozóra minden további nélkül lehet számolni azzal.
Győrben csinálok egy tárolót mely mind két végén lesz madzag, ha ilyen modulok lesznek hozzá rakva. Valahogy így: Itt a kép. Az egyik végén pedig 2 vágányú fővonali csatlakozás (FREMO szabványú), míg a másokon egyvágányú lesz. Majd rakok fel képet az építésről meg a tervrajztól (a keret félig már megvan, a váltókból már csak 2 hiányzik).
Sok háromvágányos állomás van, Decs, Mernye, Pellérd, Bakonybánk, Habók... talán jobb lenne 4-5 vágányosban gondolkozni, de ez is inkább pénztárcafüggő, hogy belefér-e még két kitérő és 3 méter vágányanyag. (Mondjuk Solymár is négy vágányos lesz ha egyszer elkészül.)
A felsővezeték is egy érdekes kérdés. Jó lenne, ha lenne drótos modul, hogy végre a villanygépek is méltó környezetben fussanak, csak ugye a kivitelezése is macerás, és az összköltséget is jelentősen megdobja egy állomás esetében. Esetleg el lehet hagyni, hisz később (ha lesz kedv és fedezet) még mindig be lehet villamosítani az állomást.
De majd a többiek megmondják, ők hogy látják most épp ezt a kérdéskört.
A valós állomással nekem az a gondom, hogy rettentő pontosan illik kidolgozni rajta mindent, hiszen az a lényege, hogy minden részletét lemodellezzük. A fiktív állomás pedig megadja nekem az "alkotói szabadságot", mindent oda tehetek, ahová akarok. A másik dolog, amiért én fiktív állomást szeretnék, mert egy kétvágányú, nem villamosított pályában gondolkodom, mely önállóan, a pincémben is tud üzemelni, ám egyes részei kivehetők, és beilleszthetők bárhová.
Megnézem ezeket is, köszönöm. Egyik kedvenc állomásom, ez is lehet a végeredmény: Nyíradony. 5 vágány, mellékvonal, nem villamosított.
A másik Karád, ami 3 vágányos, hasonló paraméterekkel.
Olyan állomásokon, ahol van élőben felsővezeték, illik a modellen is létrehozni, vagy ez a kompromisszumok körébe tartozik, és nem építjük meg (ugyebár mert baromi drága)?
Délegyháza Négyvágányos, villamosított állomás. Egy iparvágány vezet(ett) a kavicsbányába, kettő a kavicsosztályozóba, a néhai Délegyháza-Újbánya állomásra.
Fülöpszállás Ötvágányos, villamosított állomás. Egyvágányú, nem villamosított vonal ágazik ki Kecskemét alsó - Kecskemét irányába, a vonalon a személyszállítás szünetel.
Kiskőrös Négyvágányos, villamosított állomás. Egyvágányú, nem villamosított vonal ágazik ki Kalocsa irányába, Kecskemét felé kisvasúti kapcsolata van. Utóbbiakon a személyszállítás szünetel. (Petőfi Sándor szülővárosa.)
Solt Négyvágányos, nem villamosított állomás. Egyvágányú, nem villamosított vonal ágazik ki Dunaföldvár irányába. Már egyik vonalon sem közlekednek a szerelvények.
Azt hiszem az lesz a legkézenfekvőbb megoldás, hogy mindenféle tervezés előtt elmennék egy találkozóra, megnézem mik a lehetőségek, milyen típusú állomások vannak, vagy pont mi az ami nincs és izgalmas lenne és ennek megfelelően, meg a pénztárcám és az engem érdeklő dolgok kombinációjából próbálom megtervezni a dolgot. Elágazó állomás is lehet, sima kis 3 vágányos mellékvonali, vagy nagyobbacska. Nos remélem nemsokára kiderül. :)
szét lehet azt vágni..:) amúgy jobb, ha ragaszkodsz valami egyenmérethez, mert valahogy össze is kell pakolnod majd az állomásodat, ha szállítani is akarod...
ügyesen kell megtervezni, és ha valóban vágni kell egy váltót, olyan helyen kell, ahol nyilván nincs mozgó alkatrész:)
elágazó állomásban nem gondolkodtál? pl. Rétszilas:) vagy Godisa, Szigetvár.. vagy csak nagyobb mellékvonali állomások némi érdekességgel, Nógrádkövesd, Pilisvörösvár, Mór, stb...
Igy elsőre az íves pályát kihagynám, pont az asztalos részek a legbonyolultabbak számomra és azt jóval nehezebb szerintem legyártani, másfelől az egyenes jobban tetszik, de ha belejövök, lehet íves modult is gyártok.
A váltókörzeteknél félreértettük egymást: az, hogy íves vagy egyenes szakaszokat a modulok szélén el tudok választani, az ok, de egy komplett váltórendszert hogyan tudok szétvágni? szerintem sehogy. Ha 10 fokos Roco váltókkal számolok, akkor az pont nem fér el 1 méteren, tehát vagy (asszem) 103 cm hosszú lesz a modul, ha az nem baj, hogy nem szabványhossz vagy 150-es modul lesz ? hű remélem érthető voltam... :)
Hmm... írtam valahol olyat, hogy a váltókörzetet torzítani kell?? Az már amúgy is torzítva van, hacsak nem építed a váltókat egyedileg, méretarányosan... Kevésbé látványos részek alatt a nagyobb, semmi lényeges tereptárggyal, épülettel nem bíró szakaszokat értem; pl. egy hosszú füves terület vagy rakodótér.