Ez az ábra talán egyértelműbb. A legfelső görbével ne foglakozzunk.
A második görbe az adási órajel, ami a külvilág felé nem jelenik meg, de az UART belsejében ehhez szinkronizálja az adást. Látható, hogy 1 bit kiküldése 1 telje órajel periódus alatt zajlik le. A startbit mindig 0 (belül, de a PC csatlakozóján ez invertálva, magas szintként jelentkezik) Az adatbitek (B0, B1, ...B7) lehetnek 0, vagy egy az átküldendő karakter bináris kódjának megfelelően. A stopbit mindig 1.
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy mindez a PC soros portjára vonatkozik. Sokféle megoldás létezik, természetesen, amikor két eszközt összekapcsolunk, akkor csak úgy tudnak kommunikálni egymással, ha azonos módon intézik ezeket az ügyeket.
A K/L interfésznél akadtunk el. A K/L és PC soros port összekötésénél kedvező, hogy startbit, stopbit adatbitek egymáshoz való viszonya azonos a PC-vel. A feszültségszintek illesztése és az egy dróton kétirányú kommunikáció megoldása marad feladat.
A feszültség szint illesztés az egyszerűbb. Erre alkalmas áramkört több gyártó is forgalmaz. A példánkban az Infineon SI 9243AEY típusú IC-t fogjuk használni. Ezt a jószágot erre tenyésztették ki.
Mielőtt viszont tovább mennénk, egy fontos dolgot kihagytam és azt pótolom. A logikai áramkörök elterjedése idején a Texas Instruments múlhatatlan érdemeket szerzett a logikai integrál áramkör gyártásban. A nagy tömegben előállított alap áramkörök a TTL (Transistor Transistor Logic) alapokon álltak és ez a befolyás több évtizeden keresztül még ma is érvényesül: a különböző illesztők szinte mindegyikének az egyik felülete, amely egy másik illesztőhöz teszi lehetőbé a kapcsolódást. Ez a felület a TTL jelszinteket használja. Eszerint tehát egy PC soros port (rs232)- Gépjármű K/L interfész összekapcsolása így alakul:
K/L - TTL - TTL - RS232. Közvetlen RS232-K/L interfészről nem tudok. Viszont K/L-TTL illesztő pl. a SI9243AEY, RS232-TTL illesztő pl. a MAX232.
Háromszor tizenegy számjegyet látsz. Csak a középsőt alulra írtam, hogy ne folyjon össze.
Az első tizenegyből az első, az a startbit, a 2-9 ig terjedő nyolc bit az adatbit, a maradék kettő pedig a stopbit.
A bitek sorrendje ennél az átvitelnél mindig a legkisebb helyiértékű bittel kezdődik. A megszokott a normál számoláskor, hogy a legbalsó helyiérték a legnagyobb.
Az ASCII táblázatban is így jelenik meg, tehát a szkópon látható sorrendet meg kell fordítani, hogy a "normál" írásmódnak megfeleljen.
Tehát a szkópon így jönnek:
b0 b1 b2 b3 b4 b5 b6 b7
1 1 0 0 0 0 1 0
Papírra mi ezt ilyen sorrendben írjuk:
b7 b6 b5 b4 b3 b2 b1 b0
0 1 0 0 0 0 1 1
27 26 25 24 23 22 21 20
128 64 32 16 8 4 2 1
0*128+1*64+0*32+0*16+0*8+0*4+1*2+1*1=67, ami a "C" ASCII kódja
És ez ugyanígy végigkövethető mind a három betűnél (CAM)
Gyártó függő is a dolog és általában 1000000 írási ciklust, 35 év adatmegőrzési képességet adnak meg a pucér flashra. Viszont alkalmaznak egy elég durva eljárást: a lapkán van egy proci is, ami a hibaközeli állapotba jutott blokkokat letiltja és a külön erre a célra tartalékolt blokkokat címzi ki a rosszak helyett. Amikor pedig ezek is elfogytak, egyszerűen írásvédetté teszi az egész memóriaterületet. Így az adat nem vész el, csak már új információt nem tudsz rá írni.
Háááát...:-) Csak az a bibi, hogy az abakusz és a ferritgyűrű között eltelt 4-5 ezer év, míg a ferritgyűrű és az elektronyos kézi számológép között csak húsz év. A mi időnkben kicsit gyorsabban történtek a dolgok :-)
Van egy Alfa 145-öm. Hidegendítás után az első 2-3 km en 2500 fordulat felett csúnyán bedadog a motor, szinte le akar állni, és olyan hangot ad ki mint mikor berakod a mikróba a popcornt :) de komolyan. De ha nagyon hideg van akkor ritkábban, inkább 0 fok felett. Előre is köszönöm a segítséget.
A képen látható darab kicsit viharvert, a gyerekeim kicsit megtépázták. Ennek ellenére megvan az összes gyűrű, tehát némi munkával működőképessé tehető. A kapacitása 256 bit, tizenhat bites szervezésben.
A textilbakelit keret 80mm*80mm.
Ma egy 2GB-os memória modul ennél valamivel kisebb nyákon elfér. A kapacitása pedig a ferritgyűrűsének mintegy 62 500 000 -szorosa
lehet motorhőmérséklet érzékelő hiba, nem dúsítja be az üza-t vagy a befecsi fúvókák csak nagynyomáson porlasztanak be eleget. próbáld az autószerelő topikban.