Tökéletesen értem,hogy ez a szabály és örüljünk,hogy ez is van egyáltalán.
Nekem mindössze annyi a hiányérzetem,hogy a veteránok legértékesebb kategóriáját, a gyári állapotban megőrzött,használatból eredő kisebb patinával rendelkező autókat ( én csak úgy hívom őket,hogy becsületben megöregedett) nem lehet ,vagy legalábbis nagyon nehéz minősíteni,márpedig azt az állapotot nem lehet többé előállítani,csak elrontani.
Nem akarok újabb vitát generálni,csak motyogok itt magamban...
Per pillanat még az eredeti állapot visszaállítása folyik. Festés eredeti színre (sajna átfestették), kisebb javítások stb. amint kész majd teszek fel képeket.
Bocs akkor rosszul tudtam. Akkor fogalmazzunk úgy, hogy más európai országokban sokkal megengedőbbek (bár biztos van ahol meg nem). Ott valóban csak az eredetet és a valódiságot kell igazoni. Úgy tudom (valahol olvastam), hogy külön kategóriák vannak. Van kategória a "szénné restaurált" vasaknak, és van az eredetiben megőrzött ütött-kopott vasaknak is. Mindkettő megkapja az OT-t csak más besorolásban. Na ez hiányzik nálunk. Mindegy megcsinálom a gépsárkányt és egy próbát teszek vele, lesz, ami lesz. Teljesen eredeti, de látszik rajta a kora, és ezt nem akarom eltüntetni, mert nekem így az igazi :-D
amúgy tényleg van egy FIVA Charta, ami valamelyes iránymutatást ad, de ez annyira "gumi", hogy eléggé tágan értelmezhető.
pl. az én, OT-n már kétszer is átment autóm sincs szénné restaurálva, (tán a 90-es években kaphatta a jelenlegi fényét), de természetesen a sérüléseket, műszaki problémákat állandóan ki kell javítani, 50+ év után kapott motorgenerált, nem rágja a rozsda, etcetc. elég ortodox vagyok, és minél több gyári alkatrészt szeretnék megtartani.
és persze nem azért hugyoztak vért a mérnökök annak idején, hogy ne használd :-)
Beütötték a régi alvázszámot az új karosszériába. A gyártó ezt különben legálisan megteheti, hiszen autógyártó... te nem, mert bűncselekmény (Btk. 347. par.)
Pár éve volt egy ilyan eset a Kárpát u-ban, hogy egy S-Klasse karosszériája 3 hónaposan erősen megsérült, és rendeltek hozzá egy megegyező üres, lefényezett karosszériát a gyárból ugyanavval az alvázszámmal, de a roncs karosszériát ott is vissza kellett küldeni Stuttgartba.
Ezek szerint, akkor régi alvázat cserélnek újra azonos szám alatt szabályozott keretek közt? Igy már érthető, hogy lesz eredeti. De akkor, csak úgy nem tud összerakni egy autót, mert nem lesz mire papirozni. Vagy arra is van valami legális formula? Elvileg érdekel csak, mert sokba fáj egy ilyen alváz :-D
Ez elvileg legális, a világ bármely tájára szállítanak. Arra lettem volna kíváncsi, hogy lehet lepapírozni. Elvileg van rajta szám. Vagy nálunk ezt se lehet? De ez már túlmegy az OT vizsgán :-D
bár nem veterán de, én rendeltem a gyártótól a görbe utánfutó alváz helyett másikat.
le le kellett nekik adni a számozott darabot és megérkezett azzal a számmal egy új, gyári beütéssel.
Ha ezt ot-zni akarnám ugyanúgy eredeti lenne....
a BMW gyárban polcról összeépítettek egy origi 2002 est de kellett venniük hozzá egy leharcolt, papíros autót hogy újjáépítsék. kapott historic rendszámot...
Újonnan gyártott alváznak van alvázszáma? Ha van is, az akkor új, nem lehet eredeti. Vagy hogy is van ez?
Pl.
Our Complete Richards Chassis are top quality, from Britpart.
Condition: New
Brand: Britpart
Part Number: NRC4642G
Eredeti után gyártot vadi új. És ugyan ez a helyzet a motorral is. Vadi újonnan gyártott motortömböt raknak össze minden belevalóval. Gondolom annak is van valamilyen száma.
Csak agymenés volt, mert bár tényleg az utolsó csavarig van minden a árából biztos 5 autót vehetnél :-D Bár, ha valaki megszállot megteheti. De akkor az veterán lenne?
Amerikában meg meg egy Discoverybe belefaragtak egy Cummins motort. Egyedileg módosította az alvázat, kormányművet, váltót, féket (igazából majd mindent). Otthon vágott, hegesztett fúrt-faragott. Egyedileg tervezte gyártotta, ami kellett. Saját kezüleg csinált mindent. Szóval széles a világ :-D
You-tube-on vagy 50 epizódban fent van. Igaz nem veterán.
5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 9. § (3) * Jármű összeépítéssel történő létrehozása kizárólag az a)-f) pontokban meghatározott esetekben engedélyezhető: *
d) * a közúti közlekedésre vonatkozó közigazgatási hatósági ügyekben alkalmazandó kiegészítő eljárási szabályokról szóló kormányrendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő muzeális jellegű jármű
és OT-minősítéssel forgalomba is lehet helyezni. Persze valós alvázszám (VIN) és motorszám vagy motorkód szükséges.
A lemezmunka macerásabb, bár megcsinálható, vagy vehetsz vadi új elemeket is. Bár akkor mitől is veterán? Festeni többen tudnak :-D. Ezt a képet csak random találtam a neten miután beütöttem a keresésbe "külföldi veterán vizsgás LR Series". Volt ennél még ütöttebb kopottab is csak nem akartam telerakni a fórumot képekkel.
Svájcban minden 2T gépjárművet kitiltottak végleg a forgalomból tavaly - igen, a veteránokat is, pedig tudtommal a svájci rendőrségnek voltak DKW Mungái. Most volt egyhez szerencsém, ami Svájcból érkezett. Ott már sehogyan sem lehetett forgalomban tartani.
Csak egy kis gondolatkisérlet. (máshol menne, nálunk nehezen :-D, max egyedi építéssel, bár nem tudom gyári sorozatgyártású autót építhetsz e egyedileg :-D )
Csak LR vonalon. Angliában az utolsó csavarig minden kapható. Tehát, ha vennék egy galvanizált alvázat és onnan mindent felépítenék (hidak, futómű, karosszéria elemek, motor, váltó ect). Tényleg mindent lehet kapni a legkisebb csavartól a komplett kábelkötegig, gyakorlatilag csak pénz kérdése és összerakhatsz egy autót. Minden csavaros egy jó kis legó az egész. Na ezt megtetted, van egy null kilométeres soha egy métert nem ment autód, ami pár éve készült alkatrészekből lett összerakva. No ez csont nélkül megkapja az OT vizsgát, pedig soha nem volt veterán, az alkatrészek többsége (akár mind) új gyártású.
Sot, van ahol ha hasznalni akarod, akkor naplot kell vezetni es ha jol tudom evi km korlatozas is van (talan a szomszedban a sogoroknal is)... szoval nem olyan rossz az a rendszer, ami itthon van...
Eu-s Ot alatt azt értettem, hogy van egy központi nemzetközi szervezet, ami koordinálja a minősítést. Ennek vagyunk mi is a tagjai. Sajnos a tagországok szigorúbb irányba eltérhetnek az alapkoncepcióktól. Természetesen kis hazánk pápább a pápánál, emiatt ilyen a magyar rendszer. Több nyugati országban egy "barn find" kübelwagen rozsdaboglyát, ami a háború óta porosodott egy pajtában is le OT-nek az eredeti állapotában (lehet be se indul), mert az eredeti koncepciót veszik figyelembe, hogy valóban veterán autó legyen.
Félreértés ne essen én nem vitázni akarok, csak nem értem ezt a helyzetet. Adott egy jármű, ami a mai modern műszaki vizsgát is csont nélkül teljesíti, teljesen eredeti, nem mókolt. A veterán minősítésre nem méltó, mert kicsit ütött kopott, látszik rajta a használat. Ez az egy dolog nem tetszik. A F.I.V.A minősítésben van erre egy kategória, amiről a magyarok nem vesznek tudomást, nálunk ilyen nincs. Ez a nagy baj. Tudom, hogy tagországonként eltérhetnek az eredeti F.I.V.A koncepciótól, de ez egy kicsit túlzás. Mindegy, ha gatyába rázom a vasat teszek egy próbát, de nem fogom kicsicsázni, csak, hogy megfeleljen. Akkor kap rendes műszakit, és használom úgy :-D.
Egyébként senkire nem haragszom, remélem nem ez jött le az írásomból :-D. Csak érdeklődni akartam, hogy változott-e valamit a helyzet (de úgy látom nem).
"Elvileg csak azt kellene vizsgálniuk, hogy eredeti-e, vagy ami cserélve van az korhű-e, avagy eredeti cseredarab. Sluszz-passz. Nehogy már csak az kapja meg az OT-t (bár sajna ez a módi), ami olyan mintha most jött volna le a gyártósorl. Az nem veterán autó, csak annak látszó vacak, új, utángyártott, stb alkatrészekből újonnan összerakva. Az alkatrészek, elemek zöme max pár éves. Ez mitől veterán?"
Jogszabály, tehát betartandó. Nem mi találjuk ki ránézésre, hogy mi megy át, és mi nem. Olvasd el, és értelmezzed. Ha nem tetszik a minősítési rendszer, nem tudsz, vagy nem akarsz költeni a járműre, akkor nem fog átmenni a minősítésen, és kész. Személy szerint nekem is jobban tetszenek a nagyon eredeti és patinás autók mint a túlrestauráltak, csak nagyon nehéz meghúzni a határt a használatban kissé patinás, meg a lehasznált között, mert mindenkinek mást jelent.
És mielőtt azt mondod, hogy büdös bunkó vagyok, igazad van, de kb. két éves procedúra eredményeképpen született meg ez az új Szabályzat, ahol sok ellentétes érdek feszült egymásnak, és konkrétan tudom, hogy majdnem beszántották (az aktuális kormányzat) az egész minősítési rendszert.
2006 óta megy itt ezen változó intenzitással a vita, én kicsit belefáradtam.