A spruce igen nagy. Sok olyan kerül elő onnan, amit a boha életben nem találok meg a normál listájukban. kaptam valamiről egy cikkszámot. Azt beírva olyan régi alkatrész került elő, amit a világon nem lehet már fellelni. Izzószálas digit kijelző. Sokféle formában próbáld beírni a keresőjébe. Ha esetleg valamiben látsz olyat ami tetszik, a gép gyártója felől vissza lehet keresni. De pl. egy Cessna gázbovden qva drága ha annak veszed. Gondolom a motorflug.de oldalt ismered. Ott is sok gyártó hirdet. Vannak fórumok ott is.
Next: műszerfali kezelőszerveket pl. gázkar (betolós, vagy még inkább a karos gáz-porlasztófűtés kombinált), illetve szívató, fűtés stb. ezeket hol lehet beszerezni? Sima autós, vagy van rá forrás? néztem pl. aircraftspruce-t de ott nem leletem rá a megfelelőre.
A rádión van egy önhang beállító tekerő. Ha szemben állsz vele, a bal oldalán egy sárga címke 3 db lyuk mellett. A legfelső a side tone. Egy kis, kb 2mm pengeszélességű csavarhúzóval be tudod állítani mekkorát szeretnél.
a Falkénkban egy Becker AR-3201-es radió van. Bekapcsolt állapotában intercomként üzemel, tehát ha nincs benyomva a PTT, akkor egymást hallja a két füles. Ha azonban a PTT-t nyomom és kifelé adok, nicns áthallás a fülesek között, sőt, a saját hangomat sem hallom vissza a fülesben.
Ez engem igencsak zavar, főleg mivel minden gép amivel korábban repültem, úgy működött, hogy adás közben is hallotta a másik füles az adást, és én is magamat.
Ennek mi lehet az oka? Ez a radio ilyen? Vagy máshogy kellene bekötni/beállítani valamit? Vagy kell hozzá egy külön kütyü, hogy az általam ismert és elvárt üzemmódot kapjam?
Nagy ritkán megnézem hogy mi újság ezen a topikon.Meg vagyok lepve hogy mennyi minden történt mióta nem néztem!Nagyon régen szeretnék már én is repülni,és látom hogy miken gondolkozol Mintha csak magamat látnám úgy 10 évvel ezelőtt.Minden szóba jött csak valahogy repülni lehessen "olcsón". De a legjobb megoldás az amit XANTi javasolt! Most pont azt csinálom én is.Vettünk egy barátommal egy lepattant UL-t,és kijavítjuk. Eleinte csak hétvégén csináltuk amikor mindketten ráértünk,nem is haladtunk vele szinte semmit 4 év alatt azon kívűl hogy jó alaposan szétszedtük.A haladatlanságot megunva hazavittem a saját műhelyembe,és nekiveselkedtem egyedül.Munkaidő után,hétvégén,ünnepnapokon,meg amikor csak lehet.Eltelt közben majd 2 év,és még nincs kész,pedig ez egy üzemképes,de 10 éve nem repült gép volt!Benne van már vagy 600 munkaóra,meg kb.400.000 ft.és most úgy néz ki hogy talán(!!) jövő nyáron ismét repülhet!Mindezt csak azért írom le mert már látom hogy egy aprólékos javítás is éveket,és súlyos százezreket emészt fel,ha nem ez a főállásod és egyedűl csinálod nemhogy még egy építés!!Ma már ezeket tudva örülök hogy nem kezdtem építeni!Soha nem értem volna a végére,a papírmunkáról és az anyagiakról nem is beszélve.
A nagy cégek ebben megbízhatóbbak. Volt a Bárdinál kiárusítás. 50-70 cm-es darabok, amik megmaradtak a spulniból, 200 Ft-os árban. Minden átmérőben. Volt sima és textil bevonatú is. Tényleg jó fajta. Más boltban vett meg már másnap oszlani kezdett. A nagy baj az volt, hogy a karbi is tele volt a fekete ragaccsal. Mindent hamisítanak sajnos.
Nem árt egy előzetes próba pár napra benzinben áztatással egy darabkán.
A kereskedő sem mindig tudja, milyen árut kap. Átlátszó biztosan nincs garantált benzinálló.
A borászatban használt átlátszó PVC szerű sem az hivatalosan. 1 évet biztosan kibír. Nem engedi át a benyát, nem oldja. 2-3 év után megkeményedik és inkább reped, törik.
A szilikon cső jól bírja a benyát, bár inkább csak áttetsző. Csak az meg puha, védeni kell.
Tudtommal minősített csak fekete gumiszerű van. De főleg a hazai utángyártó ipar azt is képes ócska vacak anyagból kiadni.
Elméletileg az "autós-boltban" üzemanyag vezeték(cső) néven árult termék minősített (nem pedig "minősíthetetlen" :-).
Amikor rákérdeztem, inkább bevallották ha nem olyan volt, akkor végképp, mikor a számlára is kértem ráírni("benzinálló" termék). Mert hogy ez nem vicces dolog! "Vizes" csövet "benzinesnek" eladni.
Nem nekem kell zavarban lenni, ha rá kell kérdezni! A korrekt helyeken ki van írva!
Arra tudnátok tippet adni hogy átlátszó benzinálló üzi "gumi" csövet hol, milyen néven tudok venni? Amit eddig kipróbáltunk mind "átizzadja" a benzint (MOGAS).
No sok szerencsét és kitartást ha építésre szánod magad. A repellő is egy erősen kompromisszumos jószág, még komoly befektetni való pénzekkel is. Az a fránya fizika. Ezen felül még a jog is.
Kicsit most "csendben leszek", mert elmentem olvasgatni (Roskam-fele könyvek, Matlab, SciLab, stb...)
A terv kb A: Egy 450 kg max körüli, kb. 13nm szárnyfelület (orrsegéddel), +6,-3 g, 45-180km/h, tolómotor Lásd lenti kép(kb 5-tel korábban), fix/behúzható futómű? (+- 15 kg/200-300e HUF :-(
B: ugyanazzal a törzzsel autógiró, (csak, hogy ne legyen egyszerűűű :-)
Kis pénzből saját repülőt úgy tudsz "csinálni", ha veszel egy használtat. Rendbe rakod, megszerzed a szakszót rajta. Esetleg páran összeállva. Ha "kinőtted", ügyesen eladod és komolyabbra továbblépsz. Itt még most ki tudod használni a magyar és a külföldi munkabérek nagy eltérését. Tipikusan a jó gépészeti, de lepukkant belső terű gépeket érdemes gatyába rázni.
Szerintem itthon a legáltalánosabb meglévő típustervből sem tudsz 2-3 évnél hamarabb repképes, papíros cuccot építeni. Pusztán a papírmunka okán sem, ha az anyagi lehetőségeid fullosak is. A legtöbb anyag műbizonylat köteles. Ezeket nem árulják a Praktikerben. Már építés közben kell szerezned pilóta jogsit, ha elkészült és a hatósági pilóta berepülte, kaphass rá típus átképzést. Pénz és idő.
Szeva, nem tudom, mi a hattered, de ez sajna nem ugy megy, hogy letoltesz a netrol par pdf-et, utana huzol par skiccet DraftSight-ban, hokuszpokuszozol valamit egy Excel tablaban... es kesz a repulo.
Eloszor is, a hatosagnak be kell jelentened az epitest, de ezt csak akkor, amikor mar keszen vannak a tervek, es meg is van, hogy milyen tipusalkalmassagi eloirasnak fogsz megfelelni. A 21/2015 NFM rendelet 37.§ azt mondja, hogy barmilyen szabvany hasznalhato, amit az EU-ban elfogadtak. Ha konnyu gepet epitesz, akkor en a CS-LSA-t javaslom, mert 600 kiloig jo vagy, nem kell a 450-be belepasziroznod, mint az UL-nel. (Na meg ha hagyomanyos a gep szerkezete, akkor van egy csomo egyszerusitett load factor szamitasi modszer, amikor lenyegeben 1-2 diagrambol egyszeruen ki tudsz nezni bizonyos tenyezoket.)
Tisztazd eloszor az alap dolgokat. Mire lenne a gep? Mire hasznalnad? Milyen lenne a sebessegtartomany? Ahhoz tartozo terhelesi tobbszorosok (V-n diagram)? Feluleti terheles? Szarnyprofil? Egy csomo mindent ki tudsz szamolni, ha elokapod a Roskam-fele konyveket. Mondjuk ahhoz mar egy Matlab vagy egy SciLab (ez ingyenes) nem art, mert a Roskam-konyvek formulait, ha berakod Excelbe, megorulsz. :D (Na meg azok eleg pontosan ki tudjak pl. a polarisokat rajzolni). Megvan az osszes aerodinamikai szamitas, meg a teljesitmeny-elokalkulaciok, akkor hozzafoghatsz a reszletes tervekhez. Strukturalisan is. Az eloirasok alt. 1.5-os biztonsagi tenyezot irnak elo, ha kompozitot csinalsz, akkor vannak ott a modosito szorzok. Ebbol, meg az anyagod ismereteben ki tudod hozni hogy pl. kompozitbol hany es milyen reteg kell, stb.
Aztan kell rengeteg rajz, olyan melysegben, hogy az egyes alkatreszek azonosithatoak legyenek. Ezeket az epites elott neked meg kell csinalni. Ha valaki mas csinalja meg, az sok-sok $$$.
Nem elvenni akarom a kedved, csak azert realisnak is kell lenni...
A motor -mint jeleztem- fakultatív, ki-mit akar, én dieselt! Tájékozódtam: állítólag a Th cég alapmotor választásánál a marketing is nyomós érv volt(mennyivel jobban hangzik egy luxustermék vásárlásnál a Mercedes név mint PL a Peugeot!). Ezt természetesen nem erősítették meg soha, de elég gyakran halottam "megboldogult" marketinges tanulmányaim alatt ilyen történeteket.
Az amcsi v-8-ról inkább semmit...
Váz: A -szerintem reális- 3-4 változatra felkészített váz 10-15% plusz súly. A hozzá való EGY sablonból az 5-15 közötti darab kis odafigyeléssel kihozható (Hármashatarhegyi építok gyakorlati tapasztalatai alapján). Ez "kis" segítség a saját és az itthoniak finanszírozásához :-)
Merthogy nem gyárat akarok, hanem kis pénzért saját repülőt. (az autógiró is az? ;-) Szerintem az, csak "kicsit" spéci :-)
Ezért az előnyért cserébe 2-3 hazainak is megépítek egy TESCO-gazdaságos repcsit, meg esetleg kis szerencsével 2-3 EUS amatőrnek egy egzotikus saját gépet. És erre van 2-3 évem. MAX.
A motorokra kár feltalálni a fűrészporos melegvizet. Nem annak árán múlik egy projekt. Soha nem mernék a levegőbe emelkedni egy ilyen lúzer barkácsolmánnyal. Pontosan láttam, látom, hogy a német mérnökök mit dolgoztak, szenvedtek mire az A merci 1,7-es diesel mocijából használható repgép motor lett. A Thielert cég évtizedes munkája árán. Kezdetben 3-400 órát nem bírtak ki.
Amit megtakarítanál az üzemanyagon, az piti pénz a repülés többi költségéhez. Meg aztán amit egy valaki épít, arra nem alapoznék. Levegőben, relatív nagy és állandó terhelésen egyébként alig van fogyasztási előnye a dieselnek. 15 helyett 12 litert fogyaszt egy légi óra alatt. Voltak más félgyári kisérletek, pl. a Smart kis diesel motorjával, de hosszú távon az se jött be. Pedig az eleve kicsire, könnyűre van tervezve. Meg ugye eladni bárkinek egy barkács motort lehet, de biztosan nem üzlet. Az EU-s szabályok biztosan szigorúbbak mint a jenkiknél. Ott divat a nyomórudas ocsmány nagy V8 beépítése is egy szij hajtással.
Annak sem látok sok elejét, hogy univerzális legyen egy váz. Bármekkora plusz súlyt valahol meg kell fizetni. Méretezésben ha minden csomópont bekerül, az 25-30% plusz súly a vázon. Az UL nem enged egy deka pluszt sem, nagyon feszes. Ha marad pár kiló tartalék, azt inkább jobb rugózásra (rossz repterek) érdemes például elhasználni. Vagy plusz olajhűtőre, jobb hangtompítóra. Vagy jobb zajcsillapításra a kabinban.
Ha meg "igazi" repgép kategória, az mindenben nagyobb követelmény.
Még egy aljas döfés az őrült dízel esetére: így is köpködnek a kisgépesekre. Főleg a zaj miatt. Ha meg sűrű BKV buszos füstcsíkot húznánk a túlméretes befecsi miatt, még igazuk is volna.....De ez már csak csúfolódás.
Egyébként kereskedni biztosan nem lehet teljesen minősítetlen motorú géppel.
Azt is világosan látni kell, hogy magamnak 1 db kísérleti gépet építhetek x szabályok szerint. Ha ezt a kiforrott és jó gépet sorozatban akarom gyártani és pénzért kereskedni vele az x négyzeten költség a gyártói oldalon.
a Jane's-ben szereplő rep.gépek példája jónak tűnik(gyártó megépített r.gépe/ db szám, + tipusterv alapján épített gépek száma, motor "fakultatív"). A tipusterv a sárkányra készül, azzal tervezői ajánlással, hogy 75-115 kg-os motor, 75-115 Le-s teljesítménnyel saját/Rotax épithető be. Ebbe a verzióba KD(ha Ő is úgy akarja) motorja és inyenceknek +változtatható légcsavar beleférhet. Vannak hivatalos kiskapuk/megoldások, amiket más is kihasznál, nem tilos, nem káros, nem veszélyes! A sokkal pénzesebb EUS-vállalkozások is megteszik, lásd az említett forrás.
A felvetés jogos, a buktató valós :-(
Forradalmi dolgot csak "kicsit" tervezek, inkább bevált megoldásokat kombinálok(vagy legalábbis tervezem :-)
Pl: kompozitból, építői motorral/diesellel, sokoldalú pilótafülkével (UL, a.Giró, MoVit...), es azzal az újdonsággal, hogy egyszerű továbbfejlesztési lehetőséggel(divatoljunk: upgrade) lehet élni.
A dízel ebben a formában felejtős. Nem úgy megy az, hogy nagyobb fúvókával, nagyobb turbóval felfújunk egy golf motort és onnantól már repülőgép motor!
Majd ha van 50 000 óra teszteredmény a konstrukcióban, akkor lehet kísérleti géphez talán ajánlani. Ha rengeteg hatósági előírásnak is megfelel és a gyártó megszerzi ezeket a a minősítéseket. Ez magában Euró százezrek!
A típusterv csak már bevált és sokszor engedélyezett konstrukcióból lehet, ha a tervezője a laikusok általi utánépítésre is kidolgozza a részleteket.
Új konstrukciót, pláne ha az forradalmi újításokat hoz, hihetetlen pénzekkel lehet csak átvinni. Tervezés, építés, próba, elvetés. Mindez sok-sok ismétlés után lesz használható. Egy részlet.
Külön kérdés a technológia. A régi acélcső-vászon-plexi-lakk konstrukcióban kevés a tartalék. A modern kompozit meg egyedileg, sok kísérletezéssel iszonyú drága.
Ha valaki milliárdos és szerencséje van a jól kiválogatott gárdával, talán végig tudja vinni egy kisebb sorozattal. De akkor még a piac, a konkurencia, a nemzetközi hatóságok és a vakszerencse is mellé kell, hogy álljon.
Különben eggyel gyarapítja a meghalt, de reményteljesen indult projekteket. A végén jó, ha ki tudja fizetni az alkalmazottak bérét, közterheit!
Hogy kis jóhírt/infót is hozzak: krézidiesel fórumtársat adta meg egy korábbi témaerdeklődő, mint aki "félRotax" áron tudna kb. hasonló paraméterekkel de majdnem fele fogyasztással (na mit??? :-) dieselt építeni. Ez kb 2-3 éves infó megkerem/kérdezem az "illetékest"(KD).
És lehet vajon itthon találni olyan "Bátor" vezető mérnököt, aki megcsinál egy tipustervet? A következő "bátortalan kérdés, hogy vajon (KB.) mennyiért? ...csak, hogy lépesről lépésre haladjak ... :-)
u,i; egy "sima" tervezés kb mennyi? (UL, e lenntihez "hasonlító hobby gép)
Sokat sejtető projekt. Félő, hogy nem magyar jövedelemhez árazzák.
Ki lehet újra találni, méretezni, matekolni ha magad akarod építeni. Csak találni vezető mérnököt aki adja a nevét az építéshez, az jó feladat lenne. Ha már típustervként megvehető volna, akkor csak a szükséges technológia a kérdés.
Régóta olvasgatom az oldalt. Lassan itt az idő nekem is építeni vmit. Pl repülőt :-)
A képen láthatóhoz erősen hasonló rep.gépen gondolkozom, azzal a többlettel, hogy a - pilótafülke-utas, (toló)motorortér (fődarab) - UL,MOVIT, Autógiró gépépítésre is alkalmas legyen. Az összehasonlításaim alapján max +10% többletsúly, -35-45% -HUF :-) költségmegtakarítás. Vállalható kompromisszum :-) nem Dárius a nicknevem :-)
A borkolat allatt jó szerkezeti kialakítassal több szerkezeti csomópont építhető ki. Előkészíthető a fix/behúzható futómű...
Igy egy 5-15 köyötti sorozattal "kicsit" gazdaságosabb" lenne a projekt.
Valaki valamelyik 3D-ben(x3D, vrml ...) esetleg tud segíteni?