Az sem utolsó dolog, sőt, meg is oldható BKK jegy nélkül is! :) Szeged egészen kézenfekvő, Szárszóra egy picit nagyobb kört kell tenni, de Kalász -> Aquincum -> Rákos -> Keleti -> Kelenföld -> Balatonszárszó végül is megoldható :D
Na de mindent eldöntő, kimentem egy automatához, megnéztem a kínálatot: HÉV kiegészítő jegyek valóban megmaradtak (még a kirándulójegy is, bár az sokakat nem érint), és továbbra is csak a külső szakaszra lehet venni. Az ország- és vármegyebérletek ott vannak a kínálatban, de vármegye24, ország24 valóban nincs.
A 24 órás jegyek a jegy.mav.hu-n sem vásárolhatók (vagy nem tudom hol kellene keresni), csak a bérletek. Utazástervezéskor sem ajánlja fel, továbbra sem tud tervezni sem belső szakaszra.
Az app pont ugyanígy működik, tehát nem változott semmi, csak az appban külön menüpontban megválthatók a 24 órás jegyek.
Igaz, ott még nem biztos hogy a végleges állapotot látjuk, a MÁV-nál nem ment egyszerűen a frissítés:
Ami még érdekes, hogy a BKK automatánál továbbra is kapható az 540 Ft-os kerékpárbérlet. Ezzel mi a helyzet? Az most jó a HÉV-en vagy sem? Eddig elfogadták a teljes vonalon.
Helyes, akkor legalább a H5-ön be lesz zárva a bliccelők kiskapuja.
Viszont az azért egy elég nonszensz helyzet lenne, hogy a felszállás helyétől függ, hogy az ember milyen jegyet tud venni. A MÁV automata meg BKK jegyet nem ad tudomásom szerint.
"a belső szakaszon a BKK munkatársai szökőévente egyszer ellenőriznek"
Akkor óvatosan. Hányadika is van? :)
Egyébként igen, teljesen jogos. Ők bizonyára úgy gondolták hogy felszálláskor kell csippantani, ha az közig határon kívül volt, akkor az ember olyanért fizet, amiért nem is kap semmit.
Amikor az időalapú jegyet behozták, nyugodtan lehetett volna érvényes már akkor is, ha már az ember az időért fizet. Nyilván most már ezt nem fogja a BKK tudni elérni.
Pont ma használtam a közigazgatási határon kívülről indulva 90 perceset. Az én értelmezésem szerint azt az első budapesti állomáson, megállóhelyen kell érvényesíteni, ami Békásmegyeren megoldható, van rá fél-egy perc hogy ezt az utas megtegye, de valljuk be, nem fogja (tisztelet a kivételnek), hiszen a belső szakaszon a BKK munkatársai szökőévente egyszer ellenőriznek. A többi vonalon kevesebb idő van erre a műveletre a releváns megállóhelyen, a H8 díjszabásában eddig kivétel volt Kistarcsa, kórház megállóhely, ott mi a helyzet? Mindenesetre ez a külső matrica nem nagy segítség ebben a helyzetben.
Abban reménykedem, hogy a teljesítményalapú elszámolás előbb-utóbb kapukat hoz majd a metróba, forgalmasabb HÉV-szakaszokra... Tudom, sokáig álmodozhatok még
Bérletet eddig is vehetett bárki, de azért egy útra nem kellett eddig bérletet venni :D
Semmi gond nem lenne itt, azt nem értem csak, hogy ha már a BKK "nagy kegyesen" belement abba, hogy elfogadja és árusítja a vármegye- és országbérleteket, akkor a 24 órás jegyek esetében mekkora teher lenne már, hogy felvegyék az automata kínálatába.
Tudom, az is furcsa lenne, hogy olyan jegyet árusít, amit ő egyébként nem fogad el, de jelenleg az ő jegyértékesítési infrájuk van kiépítve a HÉV mentén, és ez nem fog 1 nap alatt megváltozni.
És egy vármegye24-el és egy vonaljeggyel már elég messzire el lehet jutni.
Jelenleg ha be kell menni Budapestre, tfh. egy átszállással a HÉV-ről, az egy útra két vonaljegy és egy kiegészítő jegy, vissza még egyszer ugyanez. Gyűjtőjeggyel is minimum. 2400 Ft. Nem túl versenyképes, főleg ha ott van az autó is, amire az agglomerációban van esély.
Viszont vármegye24-el ugyanez kijön 1790 Ft-ból. Ha nem is kell átszállni, vagy megoldható volánbusz/MÁV átszállással (bár ez tényleg keveseket érint), akkor 1600/990 Ft.
Nyilván ha igazságosság szempontjából vizsgálnánk, akkor biztos nem ez a legjobb tarifarendszer. Aki metróra át tud szállni, az egy vonaljeggyel be tudja járni az egész várost, de aki meg csak két megállót tenne meg busszal, az ugyanannyit fizet.
Vegyük észre, hogy ez csak azoknak gond, akiknek egyébként nincs szükségük Budapest-bérletre. Mert ha már van, akkor ezzel az erővel vehetnek Pest megyeri bérletet és le van a gond a városhatáron kívüli utazásról.
Akkor a jelenlegi információk alapján tényleg az a helyzet: ha az embernek nincs nincs okoseszköze, akkor az agglomerációban felszállva csak a mostani jegyekkel utazhat majd, általában jóval drágábban, mintha 24 órás jegyet venne.
És ez egészen addig így is marad, amíg:
a) vagy nem kerülnek MÁV automaták a BKK automaták helyére,
b) vagy a BKK automatákon nem lesz mégis megvásárolható a napijegy.
Mivel a Budapest-bérlet a városhatáron kívül nem használható, ezért ahhoz mindenképpen HÉV-jegy kell kiegészítésnek, azaz a mostani rendszer él tovább.
Ez eddig is így volt. Budapesten belül jó volt, jó lesz a BKK vonaljegy, külső szakaszon pedig kiegészítő HÉV-menetjegyet kell váltani. Ebben szóval nincs változás.
Válthatok csatlakozójegyet a Budapest-bérletem mellé?
2024. március 1-jétől erre már nincs lehetőséged, a csatlakozójegyek ugyanis kivezetésre kerülnek. A Budapest-bérlet így csak a főváros határain belüli megállók között érvényes, ám már akkor is megéri Pest vármegyebérletet vásárolnod a Budapest-bérlet helyett, ha havonta csak egyszer utazol csupán a főváros határán túli legelső megállóig/állomásig és vissza.
Én ezt nem tudom máshogy értelmezni, mint hogy nem lesz kiegészítő jegy, de aztán lehet hogy itt is végig kellene nézni az üzletszabályzatot, hogy mit értenek "csatlakozójegy" alatt.
Az biztosan kényelmes lenne ebben, hogy egyik oldalnak sem kell csinálnia semmit, de ez nettó kiszúrás lenne azokkal, akik nem akarnak/tudnak appot használni.
Ezért büntessük őket, és kerüljön az agglomerációból egy út 400+450 Ft-ba, mert a nyomorult automatán nem lehet vármegye24-et értékesíteni?
Ugyanakkor a BKK oldala ezt írja:
Március 1-jétől megszűnnek a BKK által értékesített környéki jegyek és bérletek, a meglévő bérletek lejárta után Pest vármegye- vagy országbérlettel lehet utazni.
Mondjuk a "környéki jegy" nem egészen egyezik a "kiegészítő jegy"-el, még ha azonos szerepet is töltött be a buszok esetében.
Azért jó lenne ha ezeket a kérdéseket tisztázná valamilyen hivatalos forrás is, és nem úgy kellene összevadászni az információkat, meg sorok között olvasni, mire gondolhatott a költő alapon.
Illetve valami változás biztosan lesz az automatáknál is:
A március 1-jétől életbe lépő változások a BKK jegy- és bérletautomata-hálózatán elérhető termékkínálatot is érintik, ezért február 29-én, csütörtökön 23:45-től várhatóan fél óráig a technikai átállás miatt az összes automata üzemen kívül lesz. A frissítés után zavartalanul lehet a készülékekből jegyet vagy bérletet vásárolni.
BKK automatán akkor a HÉV jegyhez ezentúl a budapesti megállóhelyek is választhatók lesznek mint indulás és cél?
Nem, mert a jegytípusú díjtermékek használhatóságában nincs változás a HÉV-en. Ugyanúgy lehet vonaljeggyel utazni a közig. határon belül és ha azon túl mész, akkor venni kell hozzá egy kiegészítő jegyet.
Szerintem azzal nem lenne baj, hogy vármegye24-et kelljen venni. Aki oda megy, általában vissza is megy, úgy már jó áron van.
Azzal van baj, ha azt az automatánál (vagy ha nincs, akkor a fedélzeten) nem tudod megvenni, és egy sokkal rosszabb konstrukcióra kényszerítenek: vagy km alapú jegyre (ami csak egy utazásra érvényes), vagy még rosszabb esetben a mostani vonaljegy+kiegészítő jegy kombinációra, ami még drágább.
Az nyilvánvaló a BKK honlapra kitett tájékoztatóból, hogy a BKK vonaljegy Bp.-en belül érvényes marad a HÉV-en. Ami nem nyilvánvaló, hogy lehet-e a MÁV-nál a teljes vonalra km alapú HÉV jegyet venni, továbbá, hogy a környéki jegyek papír alapú értékesítése hogyan lesz a továbbiakban megoldva. A BKK elvileg nem értékesít agglós jegyterméket márciustól, de lehet, hogy kötnek erre egy sos átmeneti megállapodást, amíg a BKK automatákat MÁV-ra cserélik. Ha nem, akkor csak a HÉV kaller tud jegyet adni, de hogy az ő foglalkoztatásukra mi a terv, azt végképp nem tudom, meg kéne kérdezni egyiküket valamelyik vonaton.
Egyelőre arra sem tudjuk a választ (legalábbis én nem találtam semmi hivatalosat), hogy a vonaljegyet elfogadják-e.
A vicc, hogy a MÁV-HÉV oldalán fent van egy idei új üzletszabályzat, de egy szót sem szól a várható változásokról. A díjszabás oldal pedig tavaly frissült utoljára.
Nem világos. De az a valószínűsíthető, hogy marad változatlan a jegyértékesítés. Kivétel, hogy a vonaljeggyel nem lehet kiutazni az agglóba busszal a végállomásig. A HÉV-vel eddig se lehetett.