Sokakat megtévesztett a bennfentesnek tűnő szövege - itt a fórumon is -, miközben a nagy tapasztalatot imitáló hadovázás gyakran egetverő baromságokkal vegyült.
Azért nem feltűnő az ilyen, mert szinte minden szakmában ugyanez van: 10 kőművesből is legalább 8 simlis, de azért mindent elvállalnak a gipszkartonozástól a kazánszerelésig ;)
Köszi a választ. A munkáját, hozzáértését nem minősíthetem, hiszen tök laikus vagyok, azt meghagyom a témában jártasabbaknak. Szerettem nézni a videóit, mert sok érdekes dolgot láttam bennük a hangsugárzókkal kapcsolatban. Ezért is lepett meg, hogy eltűntek. Nekem egyébkén úgy tűnt, jól ismeri a hangszórók/hangdobozok "lelkivilágát" ...És igen, a választás joga azé, aki fizet :-)
Hátth... erről a fazonról nem szívesen mondanék semmit, mert azon túl, hogy milyen munkát végez, emberileg is egy véglény. (Egyszer úgy zavart ki ordítva egy zenész ismerőst a műhelyből, hogy konkrétan bele is rúgott kifele menet, pedig csak valami kis hibát kellett volna javítani egy gitárhangszórón.)
Vannak egyébként kiváló hangszórósok kishazánkban, de ezek többnyire nem szívesen javítanak hifi hangszórókat, ám zeneipari cuccokban gyári minőséget produkálnak, ami nem véletlen, hiszen szigorúan gyári alkatrészeket használnak - jahh, persze úgy könnyű ;)
Évekig 2 sarokra laktam tőle, javítattam nála pár hangszórót.
A műhelye rettenetes, a fickó nézetei (amiket nemcsak az interneten, hanem élőszóban is nagy vehemenciával hirdet) eléggé mellbevágóak, de az elkészült hangszórókkal kapcsolatban nem volt kifogásom.
Igaz, hogy eléggé elterjedt hangszórótípusokat vittem hozzá, egy ritka típus esetében lehet, hogy megfelelő méret híjján gányolja a habszélet.
Akinek ő bármi okból nem tetszik, az küdheti postán Shalafinak a javítandó hangszórót, vagy mehet a Sonidohoz, nem kötelező G.L.-hez vinni a hangszórókat.
Ezek a hangfalak elég kis sweet spottal bírnak, arra vannak tervezve, hogy kb 1 méterre ülj tőle, és a fejed körül viszonylag pontos, analitikus hangot adjanak. Ebben az árkategóriában a stúdiómonitorok D osztályú, sokszor digitális DSP-vel terhelt erősítők vannak, amelyek vonalszintű jelet fogadnak, és inkább a linearitásra, helyes fázisra stb koncentrálnak, mint a zenei élményre - egyszóval nincs rajtuk a hifi csillámpor. A JBL egyébként még szó-szó, de pl. a Neumann, Yamaha meg Genelec ilyen árú hangfalai borzalmasan idegesítően szólnak, cserébe jó munkaeszközök. Ezért lettek hosszas kutakodás után Dynaudio stúdiómonitoraim a házistúdiómban ...
Arról a személyről van szó, aki úgy köszönt be, hogy "Szevasztok fanok!"...aztán akadásmentesen anyázott mindent és mindenkit?...több száz videója volt fent a youtube-on...most nem találom őket.
Én sosem dolgoztatnék olyannal, aki az internetről összegereblyézett képekkel tölti fel az oldalát, de egyetlen képet nem bír berakni az elkészült munkáiról, hogy milyen anyagokkal dolgozik, vagy hogy néz ki a műhelye.
Hát igen itt lett volna..de 2 hónap várakozás és telefonos számonkérés után, sztem gyorsba ezt a megoldást választotta...így jártam...köszi, lehet itt kellett volna kezdenem a tájékozódást !!
Szimpatikus a "normális" méretű mélyközép hangszóró, a tölcséres magas, és az ár. Erre, hogy lehet közvetlenül rákötni analóg vonalkimenetet, sehogy? És jól olvasom, hogy ebben csak végerősítő van? Kell hozzá előerősítő? Egy keverő, vagy mi? Hogyan tudnék legegyszerűbben/legolcsóbban egy analóg dolgot, egy bt adaptert rákötni (2xRCA amibe telefonról megy a flac, tehát a hangerőszabályzás megoldva), ami azért hallgatható minőség? Forrasztás is szóba jöhet. Egyébként a hangja milyen lehet? Túl analitikus, minden hibát kihoz egy-egy felvételből, egyáltalán nem egy hosszan hallgatható valami? Csak munkára való? Nem ismerem a stúdió monitorokat, nyugodtan beszéljetek le! :) Amúgy van normális állványom és a faltól is el tudnám őket húzni fél méterrel.
"a hatása hallható lesz, csak kérdés, hogy az jót jelent vagy inkább rosszat"
1) Normálisan megtervezett hangsugárzónál nem kérdés, hogy egy ilyen drasztikus beavatkozás csak rontani tud. Aki nem hiszi, mérjen utána.
2) A vastag trutyival megnövelt membrántömeg lejjebb hangolja annak rezonanciáit, és csak a fizikához nem értők hiszik, hogy hatékonyan csillapítja. Valójában inkább szétkeni, és időben is elnyújtja.
Ha pusztán műszaki oldalról nézzük a trutymózást, akkor a helyzet a következő.
A membránra rákent trutymó megnöveli annak tömegét, ami a Thiele-Small paraméterek egyike (Mms, effektív mozgó tömeg). Ennek következtében a hangszórónak megannyi lényeges paramétere megváltozik, mivel a megnövekedett mozgó tömeg kitérítéséhez nagyobb erő szükséges. Innen kezdve azt megmondani, hogy hogyan és milyen irányban változik meg a hangkép, előre nemigen lehet. Az viszont biztos, hogy a hatása hallható lesz, csak kérdés, hogy az jót jelent vagy inkább rosszat...
Szerintem kicsit rosszul közelíted meg: bármilyen utólagos módosításnak (trutyizásnak, rezgéscsillapításnak, hangváltó-bizergálásnak, szobaközepéreszarásnak stb.) többé-kevésbé van hatása.
Éppen ezért az összes kapcsolódó körülményt újra kellene pozicionálni egy elvárt, kívánt, óhajtott vagy üldözött zenei hangzás eléréséhez. Ehhez azonban mind a 87 fajta (más elemzések szerint 748 fajta) paraméterét, összetevőjét ismerni kellene a hangreprodukáló rendszernek - és akkor a zene fogalmának meghatározásáról még nem is beszéltünk, pedig ezért van az egész hókusz-pókusz.
Mondok egy példát: ha pl. kiveszem a hangváltót és helyette csak egy kondit kötök a magas hsz. elé (a lakkmester itt is hülyeséget beszél, hiszen az egy darab szaros kondi is hangváltó;), akkor valóban kisebb lesz a fázistolás, mint mondjuk egy 12 dB/oktávos váltóhoz képest, bizonyos szempontból valóban egészségesebben, természetesebben szól a bonyolult váltóáramkörtől megszabadított hagdoboz, viszont sokkal pontosabban, gondosabban kellene összeválogatni a mélyközép/magas szekció hangszóróit, mert sokkal szélesebb frekvenciasávban, ráadásul kontrollálatlan érzékenységgel pofáznak így bele egymás dolgába, az eredő hepehupák pedig az egész zenei folyamatot, a hangzási pozíciókat is brutálisan felboríthatják: esetleg hangszert vagy hangszercsoportokat radírozhatnak ki a hangképből. "Fúúú, de tisztán szól", lelkendezik a tuningoló, főleg ha eltűntette a hangok felét a keresztezési frekvencia környékén, vagy csinált egy 6 és fél dB-es púpot 3 és fél kHz-en. És ezt a barom soha nem érzékeli hibának, mert azon lovagol, hogy milyen "tisztán" szól a vernyogó hegedű, vagy a rikácsoló trombita... Kurva egyszerűnek látszik utólag belepiszkálni egy hangdobozba, de minden rezonáló eszköz egy önálló hangszer, aminek a legkisebb basztatása is brutális és ellenőrizhetetlen változásokat okozhat a zenei hangzásban - már aki tudja egyáltalán, hogy az mi fán terem.
Egyáltalán nem hiszek a hifi cuccokra rátett kövekre, az unikumos üvegben, a gitárra rákent trutymókban. De, lehet, meg kellene hallgatni, mit csinál ez a trutyi.. (Nyilván semmi, de túl sok a hívő..)
a zember nézzen a lába alá, hogy ne lépjen bele minden xarba;]
Ettől függetlenül a hosszú huszár még mindig kevésbé ártalmas faxkalap, mint a lakk-májsztró. Előbbi mágusunk tulajdonképpen az ezotéria határait tapogatja és tologatja ki-be, mert alapvetően tudatában van annak, hogy a hangrögzítésben már önmagában az a legnagyobb ezotéria, hogy két darab drótba beletuszkolunk egy komplett szimfónikus zenekart karmesterestől, az operakórussal és a nézőtéren tapsikoló rajongókkal együtt.
A lakkmester ennek pont az ellentéte: emberünk olyan korlátolt, egybites faxkalap, akinek abszolúte fingja sincs se az ezotériáról, se a fizikai valóságról, se a zenéről - így az általa alkalmazott "eljárás" következményeiről sem, hiszen nem ismeri fel azt a rombolást sem, amit bármiben véghez visz, ami a keze ügyébe kerül. Azaz abszolút a szerencse és a véletlen eredménye, hogy milyen irányban változik a gagyi módon misztifikált brutális beavatkozása.
Viszont a mekkmester primitív ostobasága nem keverendő össze semmiképpen más "kenegető", vagy impregnáló mesterekkel. (Bese Attila például elképesztő tudatossággal, szinte tudományos alapossággal átgondolt beavatkozásokat végez. Ha ez valakinek nem jön be, az nem a véletlen műve, hanem annak, hogy a mester eleve mást gondol a világról, így a zenéről is - tehát eleve más valóságot érzékel -, mint egy botfülű hifista.)
Én legutóbb azt olvastam, hogy egy kupac házimozi centerből épít magának ultimate rendszert, de mióta kirúgott, és nem dobja fel a face, magamtól nem megyek oda röhögni...