Keresés

Részletes keresés

C50 Creative Commons License 2023.10.25 0 2 9269

4) Sokkal több alkatrész maradt hozzá!

 

Sőt mindenből lehet újat rendelni.

 

6) A 90' -es években lezajlott agyament rombolási hadjárat után (Szergejekből is a nullásokat összeaprították, a Nohabok nagyobb részét is akkor vonták ki, Csörgőket elkezdtek selejtezni és a 009 -es Gyíkot is alig egy éves festéssel aprították össze, stb.) az egy szem megmaradt gépet is pár év alatt szétrabolták kb. nullára.

 

 

Csörgőket nem, a ronda balestes 2159-est selejtezték 1990-ben meg a kiégett 2101-et 1999-ben, a többit már a 21. században.

Előzmény: Ep128 (9268)
Ep128 Creative Commons License 2023.10.24 -2 1 9268

Azért vannak eltérések az alap kiindulási helyzetből. Pl.:

1) Nohabból eleve sokkal több volt.

2) A Nohab eleve sokkal üzembiztosabb, kiforrottabb konstrukció volt.

3) A Nohabot sokkal hosszabb ideig használták.

4) Sokkal több alkatrész maradt hozzá!

5) Amikor "leállították" a sorozat menetrend szerinti közlekedését, akkor sem állt meg máig sem soha a típus üzemeltetése. (Anyagolás, nosztaliga utak, stb.)

6) A 90' -es években lezajlott agyament rombolási hadjárat után (Szergejekből is a nullásokat összeaprították, a Nohabok nagyobb részét is akkor vonták ki, Csörgőket elkezdtek selejtezni és a 009 -es Gyíkot is alig egy éves festéssel aprították össze, stb.) az egy szem megmaradt gépet is pár év alatt szétrabolták kb. nullára.

7) Így (ha nagyon leegyszerűsítem) maradt egy üres váz és egy valamelyest működőképes segédüzem a masinában. Tulajdonképpen nulláról kellene elkezdeni felépíteni. Mindezt úgy, hogy az alkatrészek egy része már beszerezhetetlen, tehát vagy módosítani kellene az eredeti / megálláskori állapotán, vagy (mint a 017 -es Nohabnál) át kellene tervezni. Ez így meg többszöröse egy Nohab feltámasztásának anyagilag.

Persze NAGYON szeretném és az ország büszkesége lenne, de... Ha csak a KM be nem száll az államon keresztül, (vagy valaki nem erre költi a lottó milliárdjait) ebből nem nagyon lesz semmi. :-( LEHETNE! De ahhoz akarat ÉS pénz szükséges.

Előzmény: 9255 0638 003-7 (9267)
9255 0638 003-7 Creative Commons License 2023.10.24 0 0 9267

Akkor legalább nem kell azon rágódnom, hogy készült, de sehol sincs fent.

Amúgy eléggé irigykedve nézem, hogy az (OFF?) M61-esekből annyit újjáélesztenek, míg az egyetlen M63-assal nem történik semmi...

Előzmény: S.E.M.T. Pielstick (9266)
S.E.M.T. Pielstick Creative Commons License 2023.10.24 0 1 9266

Szerintem sose készült..

Előzmény: 9255 0638 003-7 (9265)
9255 0638 003-7 Creative Commons License 2023.10.21 -1 1 9265

Az is érdekelne, volt-e a típushoz oktatóvideó, ami esetleg előkerülhet még.

Előzmény: 9255 0638 003-7 (9262)
tom sawyer Creative Commons License 2023.10.10 0 1 9264

Nagy általánosságban olajnyomásmérő (típusa válogatja, hogy merre található, a géptérben vagy a vezetőálláson), és olajnyomáshiány védelem, ami minden esetben leállítja a motort olajnyomáshiány esetén. 

 

A főtengely jellemzően nem olajnyomásproblémák miatt szokott eltörni, sőt ismerek olyan esetet ahol a mozdony (M41) törött főtengellyel üzemelt, bejött a fűtőházba, majd a tankolást megelőző leállítás után nem lehetett már beindítani. Ezt megelőzően semmi rendellenességet nem tapasztalt a mozdonvezető, 

Előzmény: Tomsz85 (9260)
tom sawyer Creative Commons License 2023.10.10 0 1 9263

Tévedésben élsz. Nem gyártottak itthon turbót licenc alapján. Az M63-ban és az M41-esekben is eredeti svájci BBC turbók vannak. Az M41-eseknél szeretek valamennyi mozdonyra Csehszlovák PTD 280 AH típust, de azok is kipusztultak a 2000-es évek elején.

Előzmény: GaGe (9257)
9255 0638 003-7 Creative Commons License 2023.10.09 0 0 9262

Néha-néha manapság is ránéznek a 003-as állapotára, hogy legalább pl. a segédüzemi dolgok rendben vannak-e még benne, és ne romoljon tovább? Vagy az is el van már engedve?

r1232 Creative Commons License 2023.08.14 -1 1 9261

Ahogy szinte minden általam ismert motorban is történt már ilyen.

Előzmény: GaGe (9259)
Tomsz85 Creative Commons License 2023.08.14 0 0 9260

Igen? Elég szomorú ha így van. Én nem ismerem különösebben vasutat,  de az még egy autóvezetőtől is alap lenne, hogy ha kigyullad az olajnyomás lámpa akkor sehova nem megyek vele, hanem motor leáll.  Ha minden autós nincs is ezen a szinten,  tudom hogy nincs, mert vagy nem mondták el neki mikor tanították,  vagy nem figyelt, de azért akire egy mozdonyt rábiznak, attól elvárnám.  Egy sima traktorostol már elvarhato. 

De ha már ez a téma,  akkor mozdonyoknal hogy néz ki egy motor olajnyomas ellenőrzés, védelem. Gondolom nem csak annyi hogy van egy olajnyomás mérő óra, egy piros lámpa a műszerfalon,  meg mellé egy hangjelzés. Nívópálca van a motorban. Esetleg még szintjéről műszer is? 

Köszönöm. 

Előzmény: GaGe (9259)
GaGe Creative Commons License 2023.08.14 -3 0 9259

Mégis törtek már el benne főtengelyt, nehogy már olajnyomás hiánnyal fekvemaradjak jeligére…

Előzmény: r1232 (9258)
r1232 Creative Commons License 2023.08.13 -1 0 9258

A Szergej sem megy kenőolaj nélkül, sőt, annak a motornak a olajnyomásvédeleme nem is igazán fapados..

Előzmény: GaGe (9257)
GaGe Creative Commons License 2023.08.10 -2 4 9257

Nem volt túlbonyolítva, csak a faék Nohab-Szergej vezérléshez képest volt bonyolult.

Nem tudtál kenőolaj nélkül továbbmenni, mint a Szergejnél.

A turbóra a válasz egyszerű, a két spanyol turbót valutáért kellett beszerezni, míg a BBC turbót liszensz alapján gyártották itthon.

Plusz a német és francia félvezetők lengyelre cserélése a vezérlésben sem volt jó ötlet, de ennek is a valuta (vagyis annak hiánya) volt az oka.

Előzmény: Törölt nick (9256)
Törölt nick Creative Commons License 2023.08.09 0 0 9256

Beleolvastam a topikba, meg persze itt-ott olvastam erről a mozdonyról, többek között az Indóház extrából is. 

 

Nemrég arról a bizonyos generátor forgórészről - és repülésről - olvastam vissza, jó sokat, és az egyik ilyen forgórészes visszaemlékezésből el is indult egy vita a mozdony tervezése körüli viszonyokra (túlbonyolítottság - vagy csak nem megfelelő üzemeltetés, anyaghibák stb) reflektálva.

 

Felmerült bennem a kérdés: tulajdonképpen miért kellett ezt a mozdonyt "túlbonyolítani"? Nem lehetett volna "szergejesen" egyszerűre csinálni? Laikus vagyok, szóval max. a korábban olvasottakra tudok - mint másodkörös vélemények - támaszkodni + a saját, átlagos szintű ismereteimre a gépezetekről. Sok helyen láttam bírálni a vezérlés megoldását, amely ugyan jól átgondolt ötlet volt, de nem illett a magyar valóságba, az üzemeltetési - karbantartási körülmények közé. És akkor adott a kérdés, hogy a kabátot gomboljuk a nagymamához, vagy a nagymamát a kabáthoz, ha van egy igény-szint, akkor miért erőltetem a sokkal komplikáltabb dolgokat, amihez az alkalmazkodás egyáltalán nem triviális (ez ugye szándék, képzés, idő, energia, pénz, kérdése).

 

A tőkés exportból származó alkatrészek magyar ÉS nem megfelelő minőségű pótlása is gócpont, itt is sok a hibalehetőség, ez nem csak itt volt jellemző.

 

Nekem a leginkább furcsa dolog a turbófeltötlős rész átalakítása, mert ezt áttervezték a magyar mérnökök, az eredeti motorhoz kialakított duplaturbós, normálisan megszerkesztett elrendezésbe "szóltak bele", újabb, szükségtelen gócpontot nyitva, mindezt a két turbó helyett egy alkalmazásáért.  

 

A mozdony motorjának egyik rokona, mint a típuscsalád tagja évtizedek óta üzemel a Csörgőkben, gondolom a motorok nem rosszak, csak a körítést komplikálták túl, de vajon nem kellett volna egyszerűbben csinálni? 

 

Az ilyesmi mögött vajon mi állt?

S.E.M.T. Pielstick Creative Commons License 2023.06.26 0 0 9255

Értem. Köszönöm minden kis információt!

Előzmény: Ep128 (9254)
Ep128 Creative Commons License 2023.06.25 -1 0 9254

Szombathelyen akad hozzá ez+az félretéve, de a gépben szinte semmi sincs. (... és amíg nincs kimondva, hogy talpra lesz állítva valamilyen formában a gép, addig ez jól is van így.)

Előzmény: S.E.M.T. Pielstick (9253)
S.E.M.T. Pielstick Creative Commons License 2023.06.17 0 0 9253

Én még reménykedek a teljes felújitásban. Az elektronika az egyben van már? Vagy abból is hiányoznak dolgok?

Előzmény: M63FUN (9252)
M63FUN Creative Commons License 2023.06.17 -1 1 9252

talán picit konkrétabban fogalmazva, tudtommal a forgattyús ház, a vezérműtengelyek és a főtengely van meg lényegében,

de ennyi év állás után kérdéses azok használhatósága. vagyis valóban kérdéses, hogy amennyibe kerülne ezen alkatrészek vizsgálata,

valószinüleg egyszerűbb lenne egy új motort rendelni a Ganzmotor-tól. Annak ára pedig nem 2 fillér (és még akkor a rengeteg egyéb

berendezés felújításáról nem is beszéltünk.) sajnos ez szobor marad már (

Előzmény: S.E.M.T. Pielstick (9249)
Ep128 Creative Commons License 2023.06.16 -1 0 9251

Egy motor hiányzik. :-P (Ami benne van, az tulajképp egy üres motorblokk.)

Előzmény: S.E.M.T. Pielstick (9249)
M63FUN Creative Commons License 2023.06.16 0 0 9250

nagyjából minden, amit a csörgőkhöz le lehetett szedni róla............

Előzmény: S.E.M.T. Pielstick (9249)
S.E.M.T. Pielstick Creative Commons License 2023.06.15 0 0 9249

Sziasztok! A 003-asnak a motorjához mik hiányoznak? Probáltam utána nézni, de válaszra nem leltem....

M63,012 Creative Commons License 2023.05.12 -1 3 9248

 

Előzmény: bi-02 (9243)
MDmot-3026 Creative Commons License 2023.05.10 0 5 9247

"Az M63 nem volt huzatos, mert a vezetőfülke nem volt egy légtérben sem a feljáró, sem a géptérajtóval, vagyis a vontatómotor szellőző nem szívta el a dohányosok cigarettáját. " 

 

Ennek a kialakításnak köszönhetően a saját korában a legcsendesebb és a legkomfortosabb mozdonynak számított. 

Előzmény: bi-02 (9246)
bi-02 Creative Commons License 2023.05.09 0 3 9246

A korabeli kényelemből kiindulva, amikor mindkét mozdonyon ugyanolyan ülések voltak, a futóművük és a rugózásuk egyforma volt.

Az M63-ban soha nem olvadt le rólad a gatya a szélvédőn betűző nap miatt.

Az M63 nem volt huzatos, mert a vezetőfülke nem volt egy légtérben sem a feljáró, sem a géptérajtóval, vagyis a vontatómotor szellőző nem szívta el a dohányosok cigarettáját. 

 

Előzmény: 925504181312 (9244)
r1232 Creative Commons License 2023.05.09 -2 1 9245

Inkább mint egy Csörgő, szvsz.

Előzmény: 925504181312 (9244)
925504181312 Creative Commons License 2023.05.09 0 0 9244

Vezetőfülke kényelem szempontból ezek olyanok voltak, mint a 003-007 V63-asok, vagy annál jobbak?

bi-02 Creative Commons License 2023.05.05 0 6 9243

 Ezek itten' a próbákon szinkronban voltak. Aztán többet soha.

Előzmény: Prct (9239)
tom sawyer Creative Commons License 2023.05.04 0 0 9242

Ez így van. 

Előzmény: tumikas (9241)
tumikas Creative Commons License 2023.05.04 -1 0 9241

Attól még hogy a vezérállás kialakítása hasonló, még messze nem jelenti azt hogy a vezérlésük is ugyanaz.

Előzmény: S.E.M.T. Pielstick (9240)
S.E.M.T. Pielstick Creative Commons License 2023.05.04 0 1 9240

Külön vezérlő szerintem nem kellett hozzá, hisz a 003-010-eseknek ugyan az a műszerfaluk volt mint az M41-esnek. Bár én nem értek hozzá, szóval lehet nincs igazam!

 

Előzmény: Prct (9239)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!