Megnyílt a 100-as és a 120-as vonalak topikja (az alföldi vonalak (már csak a 80-as hiányzik)). Én, hogy ezeknek a topikoknak konkurenciát teremtsek, ezért ezennel megnyitom a Dunántúli fővonalak topikját.
Vagy egymotoros, vagy belsőzárlat miatt feszültség korlátozott, de megkockáztatom, hogy egy Csörgő jobban gyorsul az öt kocsival, mint a 431 339. 100 fölött csak lejtőben ment a 30a-n, de Várpalota előtti 60-as lassújelről is 68-ra gyorsult fel Várpalotáig.
431 339 is egymotoros? Ma ehhez volt szerencsém, és ugyanúgy nem ment 100-nál többet Tárnokig.
illetve, a 431 153 is ilyen? Ez három hete fekvemaradt Nagytéténynél, ma meg 25 perces késést hozott össze Fehérvárig egy északi parti vonattal (bár ez jöhetett a dízeles szakaszról, nem ismerem a késés hátterét).
... Egy évvel később, mondjuk úgy, '89 nyarán, úgy tűnik, már a gyorsok egy része is gépcserézett Siófokon. Engem inkább az lepett itt meg, hogy a kanizsai gyorsok közül sem mindegyik, pl. a 852 -es a jelek szerint nem, amég ennek esti "párja", a 851 -es igen*!
A menetrendből kitűnik még, hogy a max. Fonyódig közlekedő vonatok, ill. egy-két, Fonyódon túli mentesítő, vmint az egy pár, "mindennapos" keszthelyi személyvonat szintén nem gépcserézett még ekkor.
* ...megcsillagoztam fent a 851 -est, mivel ehhez szintén kapcsolódik egy személyes emlékem, kizárásos alapon ekkorról, azaz '89 nyaráról, mely megerősíti, hogy ez a vonat, forda szerint, már akkor gépcserés volt.
Tehát:
Az időpont '89 augusztus, és mi éppen hazafelé utaztunk ezzel a gyorsvonattal a balatoni nyaralásból. Ennyi idő távlatából is emlékezni vélek, hogy a 139 -es, vagy esetleg a 136 -os Szergej vitte a vonatot.
Befutottunk Siófokra, szergej lejárt, szili rájárt, aztán csak nem történt semmi, álltunk és várakoztunk tovább.
Mi felváltva, egyre gyakrabban lógtunk ki az ablakon, hogy mi a fene van már?
Aztán az egyik haver nagy vigyorogva jött be a folyosóról, ahol addig bámészkodott kifelé, és csak visszaismételt nekünk egy mondattöredéket, amit a szolgálatos vasutasok egymás közti kommunikációjából kapott el:
- "... Beszart a fékezőszelep!..."
Ez a haver nem volt különösebben vasútbarát, új volt neki a kifejezés, de maga ez a megfogalmazás különösen is, azért vigyorgott mint a vadalma.
...Aztán az lett a vége a történetnek, hogy a szili újból helyet cserélt a szergejjel, és -ezek szerint aznap kivételesen- az a szergej vitte be a vonatot a Délibe, amely elindult vele Kanizsáról. Hogy a késés mennyi lett, arra már nem emlékszem...
No, akkor az ígéret szép szó... bár egyelőre csak ezt a menetrendet volt kapacitásom befotózni, majd elkövetkezendőkben az utána jövőket.
Én itt azt látom, hogy a "klasszikus" kb. három pár Bp. - Nagykanizsa távolsági személy már vszínűleg gépcserézik Siófokon, a gyorsok még nem, ill. a páros Maestralnak szintén van tíz perc tartózkodása u.ott, viszont a páratlannak csak kilenc, ez erősen kérdőjelessé teszi a gépcseréjét.
Hát, dióhéjban most ennyi, persze mások még kibogarászhatnak belőle ezt-azt...
A mozdonyok műszaki átalakítása és sikeres hatósági engedélyeztetési eljárása után várhatóan augusztusban állnak majd forgalomba , elsőként az észak-balatoni vonalon, ahol a nagy utasforgalmú „Kék Hullám” vonatok és az Erzsébet táborok különvonatait továbbíthatják.
Így van, sztem a te adataid járnak közel a valósághoz!
Még annyit, hogy -emlékeim szerint- '87 decemberében még csak a Bp. - Szfrvár ingák (ill. az ugyanezen viszonylaton közlekedő elővárosi, de nem inga szerelvények is) lettek csörgős helyett szilisek.
A személyes részét egyelőre inkább mégsem tenném közzé, noha van olyan "fajsúlyos" (sőt, sztem "fajsúlyosabb"), mint nálad az említett osztálykirándulás.
Ellenben talán lenne egy itt bemutatható, objektívebb hivatkozási alapom:
A nyolcvanas évtized polgári menetrendkönyvei egyetlen évjárat kivételével megvannak nekem. Asszem, a '85-'86 -os hiányzik, vagy az eggyel későbbi, amik itt most kevésbé relevánsak.
A menetrendekből kiolvasható siófoki, ill. fonyódi tartózkodási időkből nagyjából lehet következtetni arra, hol volt a gépcsere?
Délután majd előbányászom őket, aztán "megszakértjük", akár kifényképezett oldalak alapján.
1987 Siófokig (de itt még nem volt meg a Balatonföldvári alállomás, ezért korlátos számú gép tartózkodhatott a Siófok felőli tápszakaszon, úgy emlékszem)
1989 decemberben indult meg Fonyódig
1990 decemberben indult csak meg Keszthelyig, a menetrendváltáskor (erre biztosan emlékszem, mert gyerekként vártam, hogy már a nyári menetrendtől elindul, de megmaradtak a dízelek)
NoHAB nagyon sokáig járt Fonyód-Keszthely között a 8807/8806, de még nagy néha a 8802/8801 vonatokon is.
Emlékeim szerint '88 -ban max. Siófokig volt felvéve a villamosüzem, de a személyszállító vonatok közül ekkor még csak a távolsági személyek gépcseréztek Siófokon, '89 tavaszán a távolsági gyorsok még biztosan dízellel jártak végig, talán az év májustól lettek azok is siófoki gépcserések, '90 -ben került át a gépcsere Fonyódra, de pl. egy Keszthely - Fonyód - Bp. hétvégi mentesítő még ekkor is (tapolcai) dízellel ment be a Délibe, erre biztosan emlékszem, amikor utaztam vele, akkor épp a 006 -os nohab vitte (ez biztos emlék, mert akkor voltam katona, és csak egy hétvégényi eltávot tölthettem a szokásos, máskor egy'-kéthetes, balatoni nyaralással)!
Talán '91 -ben vették fel a villamos üzemet Keszthelyig.
"...Nem igazán a "retró" volt itt a hangsúlyos a Gigant esetén, hanem az 50 éves évforduló..."
Viszont ötven éve még nem volt madzag a délbalatonparton, ezért inkább egy retro Tokaj-Expressz élére (jah, hogy az mostanság nem hibrid IC? 😄) tettem volna jubileumi Gigantot.
Nem is igazán értem ezeket a délbalatonparti villany-retrókat (kivéve talán a Samut, mert az később született, mint a délbalatoni pókháló).
Ellenben tavaly a nohab + vékonycsíkos Fenyves-Expressz -sztem- tök jó volt, mert úgy nem csak az egykori Balaton-Expressz, hanem a vele egykorú Mecsek-Expressz hangulatából is felidézett egy kicsit!
Nem igazán a "retró" volt itt a hangsúlyos a Gigant esetén, hanem az 50 éves évforduló.
De amúgy az utóbbi 3-4 évben szaporodtak csak így el a személyvonatok élén, előtte kb. a 90-es, 2000-es évek fordulójáig visszamenőleg eléggé eltűntek az ablakos vonatokról. Viszont régebben meg a combos balatoni vonatok élén azért rendszeresek voltak, tehát ilyen szempontból retrónak is mondható.