Nos, tegnap az RTL-klub Fókusz c. műsora
kiverte a biztosítékot. Emelt díjas sms-el
szavaztatják a jónépet a tragikus tűzijáték
kapcsán. Ugyanezt a másik csatorna csinálta a
felgyújtott lány kapcsán. Ezeknek, semmi se
drága? Hol van ilyenkor az ORTT??!
Föltételezem, hallottál már a televízió ízlésformáló szerepéről. Vagy arról, hogyan befolyásolja a vélemény alakítást. Esetleg a tudatot is. Netán azzal is tisztában vagy, hogy Magyarország lakosságának legnagyobb része nem Budapesten él, ahol többnyire elég egy villamosmegállónyit eltávolodni az otthontól ahhoz, hogy találjon magának az ember valamilyen kulturális programot. Sőt. Talán az sem titok, hogy kis hazánkban többségben vannak azok a honpolgárok, akik már attól elégedettek, ha a havi jövedelmükből egy egész hónapon át finanszírozni képesek a létfenntartási kiadásaikat. Még azt is tudhatod, hogy könyvet lassacskán háromezer forint alatt nem lehet venni.
Összefoglalva: a többségnek - valamilyen ok, vagy több ok miatt is - marad az, amit a tévében lát. Nyilván nézne mást is. De egyrészt ezek a műsorok a trendik, másrészt pedig egy szavazás során a nézőnek esélye lehet arra, hogy nyer olyas valamit, amiről egyébként csak álmodozhat - igazán kicsi, csupán pár száz forintos befektetéssel. Hát befekteti.
Tudod, már nem húszéves vagyok. Emlékszem arra, amikor még nem volt ötven csatorna, nem voltunk nyitottak az egész világra, nem áramlott befelé a sok érdekes és számunkra új dolog mellett a sok szemét is. Emlékszem arra, amikor voltak nézhető műsorai annak a legföljebb három adónak. És amikor szempont volt még annak az egy szolgáltatónak értéket közvetíteni a néző felé.
Mert az embernek mindenre van igénye. Csak a lehetőségei szabnak ebben határt.
Mit vársz egy olyan országban, ahol egy természeti katasztrófából politikai kérdést lehet csinálni. Rájuk is érvényes, amit a Fideszről gondolok. Aljas katasztrófahiénák!
Mindaddig, míg a fekáliosz csurdigosz, ami a nózidból kicsorog belekerül a gondolatmeneted fősodrába, nem jelentesz többet, mint egy két hétig a sublódban tartott zsíroskenyér.
A sok sületlenséget látva, hallva, már Isten bizony azon sem csodálkoznék, ha a melegparádé mintájára beindítanák a halálfesztivált is, mert milyen kitünően lehet szórakozni az ilyesmin. "Toleráljuk a halált, mert mindannyian meghalunk"-mottóval.
A 300 Ft-os sms, azért zavar, mert otrombán megtévesztik az embereket. (nincsen percdíj, csak regisztráció stb.) Namost a betelefonálókat meghallva, hát nem ELTE-hallgatók, vagy gyerekek.
Az viszont, hogy a tragédiákból is pénzt csinálnak már a dögkeselyűre emlékeztet.
Most már csak az eszmei tartalma aktuális (de nagyon), bár gyerekkoromban látható, valóságos igazságot is kimondott: "amíg lószar lesz, addig veréb is lesz".
Ergó: amíg ilyen igénytelen műsort zabál a néző, ilyet kap. Jó példa: A "Legyen Ön is milliomos" nézettsége állítólag csökkent, nem is indult újra a nyári szünet után, pedig összehasonlíthatatlanul nívósabb volt, mint ezek a emelt díjas gagyi betelefonálósok.
Én nem is szavazok, attól ne félts. Viszont vannak szüleink, nagyszüleink akik ezt arcát nem ismerik a médiának. A mikroszkopikus betűkkel kiírt feltételeket nem olvassák, oszt a média ezreket akaszt le róluk. Ez persze igaz a "játékokra" is.
A kereskedelmi televíziózás egyet ismer: nézettség. Az összes, ismétlem az összes egyéb kérdés huszadrangú. Nem számít gyász, emberi méltóság, kín, szenvedés. Persze erre vevő, azaz néző is kell. Amíg pedig erre fogékony néző lesz, addig nem is lesznek tekintettel semmire. Az ORTT időnként közbeszól, de az az az 5-10 perces sötét képernyő (esetleg 40%-os nézettséggel!) bőven megéri nekik.