Ahha, ertem... szoval akkor csak a stuvikra bizzak az egeszet... vegulis ertheto, hogy a pilotara a kabinban van szukseg, de mi van a cargo gepekkel. Mint mar emlitettem, en pl. cargozok es volt pl tobb eset is a Fedexnel, ahol a paraszt a jumpseaten ulve megtamadta a ket pilcsit es vegulis aliog birtak megfekezni a szutykot, de azert megoldottak. Egy masik fedex gep le is esett mert frankon atvette az iranyitast a "tolvaj".
Na mindegy, ez ellen ugysem lehet sokat tenni mert ha valaki nagyon akarja, akkor ugyis megszerzi az uralmat csak jol fel kell ra keszulnie es kesz. Az egesz rendszer ugy szar es ertelmetlen ahogy van, pl en (mivel on demand carrier vagyunk) az utasomat senki sem nezi at, nekem kell meggyozodnom a jump seat jogosultsagarol es ruhazatatvizsgalasnak kell alavetnem. Hihihi, csajoknak pezsgot szolgalok fel az uton :))) bocsi.... na szoval atvizsgalaskor el kell vennem toluk, kest, villat, ollot, minden sz@rt aztan beulnek a cockpitba 30 cm-re a crash axe (baleseti fejsze) -tol. Igy aztan van ertelme a bohockodasnak a beszallasnal...
Azert koszi az infot, ugy latszik Europaban nem annyira paranoiasak a gepelteritokkel kapcsolatban mint idekinn az USA-ban.
a kapitány utasítására a személyzet akár személyes szabadságában is korlátozhatja a problémát okozó személyt (ha tudja), és kérheti más utasok segítségét (akik természetesen nem kötelesek segíteni).
mi, mondom (csak stuvik, pilóták nem) részt kell hogy vegyünk ún. security training-en évente egyszer.
off * Kár. Pedig elég csak visszaolvasni, ki jött ide és kezdett személyeskedni. Egyedül pedig nem tudom sértegetni saját magamat.. :-))) Téma lezárva. * on
Van ilyen program, nagyon komolyan hangsúlyt kap, évről-évre előveszik a kérdést a légiutas-kísérők felfrissítő képzése során.(Tanulnak kommandósoktól egyszerűen alkalmazhazható fizikai trükköket, elméleti módszereket dühöngők lenyugtatására, és arra, hogyan válasszanak segítőket az utasok közül, hogyan állítsák maguk mellé az utasokat, stb.) Az európai (vagy inkább: a nálunk efogadott?) megközelítés az, hogy a cockpit crew azért van, h vezesse a repülőgépet, és az utaskabinban zajló semmilyen csetepatéba NEM avatkozhat be. Ezért lett kötelező a nagyobb gépeken a zárható páncélozott cockpit-ajtó. Ilyen esetben be kell csukni, és a renitens utas, eltérítő és egyéb furcsa alakok megfékezése a kabinszemélyzet feladata. Ez sokakban meghökkenést kelt, miért kell esteleg két jól megtermett férfinak három 52 kilós lányra hagyni a balhés helyzeteket, de azért ha az ember jobban belegondol... Pilótákra a leszállásig szükség van... Bármilyen jogellenes esemény esetén, mivel az gyakorlatilag mindig utaskabinból indul, a légiutas-kísérők legfontosabb feladata, h megakadályozzák az elkövetők cockpitba való bejutását... Az álmos könyv szerint semmi jót nem jelent ha a cockpitban pilóták dulakodnak eltérítőkkel, még ma az előbbiek nagyon felkészültek is erre... :-)
Nos, a hivatalos szemelyt ugy ertettem, hogy mint "rendfenntartasra kikepzett szemely" (law enforcement officer). Amellett, hogy a szemlyzet megfekezi az adott tamadot, nem biztos hogy ki van kepezve rendfenntartasra es tamadasok elharitasara. Pl. egy magyar gep fedelzeten a magyar torvenyek hatalyosak, a pilota beavatkozhat a jogellenes cselekmenybe de nem minosul hivatalos szemelynek es nincs is kikepzeve kellokeppen arra, hogy erdemben beavatkozzon. Ezen a tanfolyamon pontosan arrol van szo, hogy esetlegesen "karatezas" nelkul, gyorsan hatastalanitani az elkovetot, esetlegesen pszichologiai uton rabirni a "cselekmeny elkovetesetol torteno onkentes elallasra, vagy a jogellenes cselekmeny abbahagyasara" (bocs :) ).
En spec cargo gepen dolgozom, ott pl eleg konnyen lehet bejutni a pilotafulkebe, esetleg egy vadidegen ul a jumpseaten es ha megtamadja a szemelyzetet akkor nem art tudni nehany hatekony fogast hogy gyorsan leszerelhesse az ember a tamadojat. Itt a kikepezes nagyreszben a lofegyver biztonsagos hasznalatara is megtanit, esetlegesen egy idegbeteg kessel fenyegetozik akkor hatasos lehet ha rafognak egy fegyvert.
Szerintem ha arra megfelelo szemely az adott flight crew member, akkor jo hatassal lehet a biztonsagra ez a dolog. Persze megvannak a veszelyei is a dolognak (ld hirtelen nyomasvesztes a gepen a lofegyver hasznalatabol adodoan, vagy vetlen loves, stb.).
Aktiv pilotaktol kerdeznem, hogy otthon van-e olyan program a pilotaknak, melynek soran kikepzik oket egy esetleges gepelteritok elleni fellepesre vagy magan uralkodni nem tudok utasok leszerelesere (onvedelem, fegyverhasznalat, vedekezes fegyverrel tamado szemely ellen, tamadok artalmatlanitasa, pszichologia, stb.) ?
Itt nalunk van egy un. federal flight deck officer program, melynek soran egy egyhetes kikepzesen vehet reszt a pilota, ezutan egyfajta hivatalos szemelykent lephet fel a gep fedelzeten, hordhat magaval fegyvert, stb. Csak kivancsi vagyok, mi a helyzet Europaban ezzel kapcsolatban.
Azt hiszem, hogy - ha masban nem is - legalabb a munkatarsainkal es az alkalmazottakkal fenntartott viszonyainkkal kapcsolatban peldat vehetunk az amerikaiakrol. En azert peldalozok veluk, mert itt elek 6 eve es innen tudok aktualis peldakkal szolgalni. Elotte otthon eltem 24 evig es most is harok haza, van mit bepotolnunk ezert hoztam fel a jo peldat.
ui: amennyiben megtortent is az eset es ugy ahogyan azt Lyco eloadta, akkor sem fair ezt felhozni a nok alkalmatlansaganak igazolasara. Irasomban csupan erre kivantam reflektalni.
Igen, ez itt néha így szokás. Az urak részéről. Néha nincs jobb játékuk, se homokozólapát, se repellő a közelben... :-)
Igazából nem kell ilyenkor odafigyelni rájuk, elegánsan át kell ugrani az ilyesmit, de én elkövettem azt a hibát, hogy időt és figyelmet pazaroltam rá. Te ne tedd, ugord át! :-) Majd megunja... :-)
Nem az a lényeg, hogy Amerikában hogy van, hanem az, hogy bárhol - akár igaz, akár legenda, akár féligazság, akár nem igaz - nem tisztességes dolog, amit tett, és - úgy tűnik, erre ő is rájött. Dícséretes önkritika, bár mindenki képes lenne erre.
Én kezdő "topikbanhőbörgő" vagyok, de határozottan megrémít, ami itt néha megy. Ez így szokás? Tényleg egymás kölcsönös sértegetése a cél? Abban semmi érdekes nincs... Pedig szócsatázni - megfelő keretek között - olyan jó tud lenni, nem? NEeemleheeetnee???
Kár volt baszo....ni,mert nem irt nevet,s amit irt,igaz volt!!Amerikában minden másképp működik,nem lehet alapul venni.Mindig az amerikai példákat emlegetitek,de mi-a többség-itthon élünk,repülünk,dolgozunk....
Nem vesszük el a játékaitokat! Csak szépen megkérünk benneteket, h osszátok meg velünk... Olyan ez, mint amikor az ember a homokozóban rászól a gyerekre, hogy a két lapátjából az egyiket adja oda a másiknak. Az morcog, rondán néz, de azért odaadja. Mert legbelül már a kétéves is tudja, hogy nem lehet mind csak az övé. Ugyanez megy itt felnőttesebb (??) verzióban... És jóval kisebb volumenben. Én tényleg el nem tudom képzelni, hogy az a pár százaléknyi repülésben lézengő nő (nagygépes viszonylatban mintha 6 % világátlagot olvastam volna) mitől foszthatná meg a férfiak világát?
Amit a "fehéringes" repülés és a nők témában írtál, az meg annyiban hibádzik, h senki nem ezzel kezdi... Aki mostanában M.o.-n lány kéjelgésnél komolyabban repül, nagyrészt mindenki a régi MHSZ-es világban, vagy az azt követő "zavaros"-ban kezdte, és keccsölt érte eleget, hogy tovább jusson a tankolócső/olajoskanna korszakon. Hallottál Te már olyanról, h azért mert nő a vontató- vagy az eje.pilóta segédet kap maga mellé, aki majd odahozza a létrát, mert tankolni kell, meg este letörli helyetted az olajat, amit a röpzi kiköpött?
A matriarchátus visszaállítása pedig akkor lesz reális veszély, amikor megjelenik a Férfiak a repülésben" című topik! Addig meg mit izgultok? :-)))))
Azért megmutatom pár kollégának - hagy röhögjenek. Kicsi szívem örömmel tölti el, ha magadfajta IQ-harcosokat is meg tud nevettetni :) És hogy tovább szélesítsem ismereteid nem túlságosan tág körét: a fenti mondatban "hagy" helyett "hadd"-ot illik használni. Megkockáztatom, az a nagyon kreatív és alkotó szakma, amit te űzől, nem igényel túl sok olvasottságot :-P
Jooovan, Lyco baratom a hozzaszolasa torleset kerte a moderatortol, de mi nem kertuk az altalunk kozoltek torleset... Mindegy, ugyis targytalan mert Lyco visszavonta a hozzaszolasat... ez szep volt tole mindenesetre!
Tenyleg, en nem tudom, hogy repulsz-e vagy hogy milyen szinten "uzod a sportot". Erdekesseg keppen (egyaltalan nem kell ehhez igazodnod, trenyleg csak egy kis informacio) Amerikaban amennyiben pilotakent a munkahelyeden egy ehhez hasonlo megjegyzest tennel mondjuk a kapitanyodrol vagy az elso tisztedrol aki egy holgy, valoszinuleg az lenne az utolso napod a cegnel, vagy legalabbis mindent megtennenek a fonokeid, hogy eltavolitsanak vagy elvegyek a kedved a repulestol az o gepeiken. Persze, mindenkinek van velemenye a masikrol, mindenkinek vannak eloiteletei, ez az embernek szive joga. Az viszont az egyen helyzetfelismeresen es intelligenciajan mulik, hogy ezeket hol es milyen modon teszi kozze, mar amelyik kozzeteheto...