A Magyar Szent Korona témában fellendült - a magyarok manicheus ősvallását taglaló - vitát e rovatban kellene folytatni. Magam az ezen tételt erősítő beidézett résszel nyitom meg e témát. Kérem a moderatúrát, hogy az előbbeni témából az evvel foglalkozó részeket ide átteni szíveskedjék - értelemszerűen időrenben. A továbbiakban kérem e témában, itt folytatni az eszmecserét
(Érdekesség: törtmagyarságú török ismerősöm olyast mondott: három(!) szent város van: Mekka, Medina és Buda. A gimiben azt tanulták: felszabadítóként jöttek Magyarországra!)
Bevallom, nem vagyok erően járatos e témában, csak halvány összefüggéseimet szedem itt csokorba. Uwe Teppert érdekesen villágít rá elméleted realitására.
Szóval, azt írtam volna: nem véletlen, hogy az izlám (szerintem ariánus) törökök messzemenően tolerálták a részben unitárius (szerintem manicheus) Erdélyt, a pápista Ájrópával, közte Habsburgmagyarországgal ellentétben. (Politikai okból megtűrték a trinitárius protestáns vallásokat.)
Sokat dühöngtem ezen a tüneten. Mióta rájöttem a megoldásra, reflexszé vált, hogy mikor el akarom küldeni, előtte automatikusan a "Ctrl+C"-t megnyomom. (Persze úgy, hogy kijelölöm a teljes anyagot ) Ha átment, akkor a következő úgyis törli, de ha nem, akkor végtelenszer előhozhatom az írásom újra, meg újra. - tehát : az írás kijelölése, - Ctrl+C, - elküldöm
Olvtársunk azt kérdezte: mi köze van a manicheizmusnak az unitárius valláshoz:
"" Theofilaktosz Szimokatta (Kr. u. 570 körül): "A turkok szentnek tartják a tüzet, a levegőt és vizet tisztelik, a Földet himnuszokkal dicsőítik, de csupán azt imádják és nevezik Istennek, aki a mindenséget teremtette." ""(Kánnai Zoltán)
"Nemrég tartott a Művelődési Házban a magyarországi L.N.L. Könyvkiadó részéről Nagy Lajos felelős szerkesztő könyvbemutatót a frissen megjelent, nagyon igényes kötésű Máni, Kelet Krisztusa, Nyugat Buddhája című könyvről, illetve társkiadványáról, a Máni gyöngy-himnuszok címűről.
A könyv fordítás Francois Favre munkája alapján, olyan nyelvezetbe ültette most a kiadó a tanításokat, mely mindenki számára elérhető, ezáltal pedig az elfeledett és rejtett gnosztikus kincseket tárja fel az olvasó, az érdeklődő előtt. A Máni gyöngy-himnuszok alapját a 20. században fellelt manicheus kéziratok és fordítások képezik, és azért született meg a gyűjtemény, hogy a világ és az emberiség számára felismerhetővé tegye a krisztusi munkát. Mindkét kiadvány abból a szempontból is érdekes, hogy némely valláskutatók a manicheus vallást az ősi magyar vallásnak tartják, ennek értelmében például az unitárius vallás a legősibb gnosztikus vallás. Az unitarizmus különféle irányzatai egyedül a mennyei Atyát vallják Istennek." http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:eUnF2SAtmZ4J:www.szekelyhon.ro/archivum/offline/cikk/68498/xix-evfolyam-72-szam+unit%C3%A1rius,+manicheus&cd=1&hl=hu&ct=clnk&gl=hu
Toroszkó vagy Toroczko. Ez a név két részből áll, egyik az alapszó: troszk, ami vaskövet, vassalakot jelent; másik a szláv -ov képző, mely a magyar -i vagy -s képzőnek felel meg és azt jelenti, hogy "valamiből való". A t és r hang egymás mellett a magyarban hangtorlódást képez, emiatt a könnyebb kiejtés kedvéért egy o hangot told be, így: Toroszkov. Ebből lett idővel a szózáró v mássalhangzó lekopása után: Toroszkó. Részletesebben itt olvasható a történelmi háttér:[3]
1257-ben Toroczko néven említik először. Vára a keletre emelkedő Székelykő 1117 m-es nyugati Várkő nevű csúcsán állott, ma csak csekély alapfalai láthatók. Helyén egykor római castrum állott. A várat a tatárjárás előtt az Ákos nembeli Toroczkai család építette. 1241-ben a tatárok teljesen elpusztították. Mivel az ostrom alól kézdi székelyek mentették fel, a király 1257 és 1272 között a várat nekik adta. 1285-ben a kijavított várat sikeresen védték meg a tatárok ellen.
The Hephthalites were a Central Asiannomadic confederation of the AD 5th-6th centuries whose precise origins and composition remain obscure. According to Chinese chronicles, they were originally a tribe living to the north of the Great Wall and were known as Hoa or Hoa-tun.[1] Elsewhere they were called White Huns, known to the Greeks as Hephthalite and the Indians as the Sveta Huns/Turushkas.[2] It is likely that they communicated in an East Iranian language.[3][4][5]
...túróci tormás és a hét törzs...hungár handzsár kengyelben
Etymology
Although the Hephtalite empire was known in China as Yanda (嚈噠), Chinese chroniclers recognized this designated the leaders of the empire. The same sources document that the main tribe called themselves Uar (滑).[6] The modern Chinese variation Yanda has been given various Latinised renderings such as "Yeda", although the more archaic Korean pronunciation "Yeoptal" 엽달 is more compatible with the Greek Hephthal and is certainly a more archaic form.
According to B.A. Litvinsky, the names of the Hephtalite rulers used in the Shahnameh are Iranian.[7] According to Xavier Tremblay, one of the Hephthalite rulers was named Khingila, which has the same root as the Sogdian word xnγr and the Wakhi word xiŋgār, meaning "sword". The name Mihirakula is thought to be derived from Mithra-kula which is Iranian for "Relier upon Mithra", and Toramāna is also considered to have an Iranian origin. Accordingly, in Sanskrit, "Mihirakula" would mean from the "Kul (family or race) of Mihir (Mithra or Sun)". Janos Harmatta gives the translation "Mithra's Begotten" and also supports the Iranian theory.[8]
PDF]Kolozsvári Márton es György Szent-György szobrának lószerszámjaadatbank.transindex.ro/html/alcim_pdf8458.pdfFájlformátum: PDF/Adobe Acrobat - Gyorsnézet László Gyula A koroncói lelet és a honfoglaló magyarok nyerge. AHung. XXVII Budapest, 1942. ......Smirnov, i. m. LXXXVII. tábla. A magyar tegez kérdésének ...
Kedves Kisharsány, nem velem vitatkoztál a turk-türk azonossága miatt!
Én mindig is azon az állásponton voltam, hogy a turkok nem törökök és ezt korábban ki is fejtettem.:-))
Visszatérve a topik témájára, csak megemlíteném, hogy a manicheus vallás amely elterjedt a földközi tenger vidékén és a KM-ben is. Kegyetlenül üldözték a keresztény vallás megalapitása utáni időkben. A szogdok voltak azok kik e vallás tanait szírből, közép-perzsából, párthusból szogdra, majd abból törökre, sőt kínaira fordították. Igazi virágzását a manicheizmus az ujgur törököknek köszönheti. 763 és 840 között ugyanis ez a sokat üldözött vallás az államvallás szerepét töltötte be.
Kedves abani ! Elnézést, hogy hagytam felvetésed itten "lőgni a levegőben".
korábban sokat vitatkozrunk a türk-turk szó jelentésén.
Itt felmerül a gondolat, hogy lehet e kapcsolat a tusci > tu(r)s-ci, e-trusci > e-tursci, E-truria > E-trusia > E-tursia szavak között?
Vajon az etruszkok másik megnevezése, a turs- nem kapcsolható-e a turchi, azaz török névhez?
Nos, szerintem a turchi-török nem létezik. A török mindig is türk (gök-türk), meg kell nézni a saját elmondásaikat.(meg koszakukat-idősík) És ez így van jól.
Ami ennél sokkal régebbi, az a turk-turáni. Én innen indulnék:
Obrusánszky Borbála ugyanazt fejtegeti, mint korábban Kenediné Szántó Lívia, (:Az etruszkok nyomában - Corvina 1977:), nevezetesen az etruszknak nevezettek keleti származását. Mindketten említik a Herodótosz általi lüd vonalat is, de ezt messzebbre vezetik keletnek, olyannyira, hogy Kenediné egyenesen a Mezopotámia, Taurus, hettita, párhuzamokat, kultúrtörténeti, és régészeti vonalakt is felrajzol.
Nem jutnak viszont át a turáni területre, így a konkrét analógia alapot nem lel.
Érdekes viszont a nagytudású kulturtörténész egy mondata ( Várkonyi Nándor: Sziriat oszlopai 219.o.az 1972.évi Magvető kiadásban):
"Az etruszkok körül szintén sok még a rejtelem.Ők is kész és fejlett műveltséggel, az érett történeti nép állapotában lépnek elő a homályból az i.e. II.évezredben, de hogy addig mit csináltak, nem tudni. Magukat raszenának hívják, az egyiptomiaknál nevük turusa vagy tursa,a leigázott umbereknél turszci, a görögöknél türszenoi, később türrenoi, a rómaiaknál tusci vagy etrusci"
Innen lehet gondolkodni a kérdésen. Nekem gyanús a történet sok szempontból. A fejlettebb-régebbi népeknél pld. egyiptominál a turusa, tursa analóg a turánival az umber turski egyenesen érdekes a görög türszének, türrének pont analóh a türk-turk tévedéssel....hát nem tudom, hol kellene kezdeni :))
Se egy kis Levédia, se egy kis Etelköz....... Mindet összevetve is még a FU-történelem szerint is kiteszi a 300 évet....
No de ne is csodálkozzunk ezen, hiszen már FETTICH NÁNDOR is megállapította: az orosz ( és az általa irányított pánszláv) régészet minderről erősen HALLGAT.... Ami történetesen előkerül, azt meg ELHALLGATJA.....
A hálón felkeresve a kijevi múzeumokat, mindenkitől, szkítáktól az avarokig vannak emlékek, de a mai Ukrajna területén állítólag háromszáz évig élt magyarokról nincs semmi. (Ennyit az ukrán "tudományról"...)
Nem kell - régen kellett - csak lehet. Tehát az, hogy valami kétség nélkül "perzsa", erős túlzás ...
Ez is igaz, de kétség nélkül szláv is túlzás.
Az meg, hogy vannak egyezések nem lep meg - lévén a perzsa - ha távoli is - de rokona a szlávnak.
Ehhez azt kéne tudni, hogy a peresztár/prestar szónak konkrétan mi az etimológiája. Tehát, hogy az előállítás összetétel lapul-e benne.
Mondjuk manicheus kérdésben nem jutottunk előrébb:-)
De szerintem elég nehéz is lesz kiszűrni a rá utaló nyomokat, mivel területenként jelentős eltérést mutatott, igazodva az uralkodó vallásokhoz. Így egy sima eretnek titulus is belefér. Mindazonáltal biztos voltak a magyarok között manicheisták, inkább az lenne a meglepő, ha nem lettek volna, de hogy ezt kinevezni ősvallásnak, miközben csak a 3. században alakult ki, szintén erős túlzásnak érzem.
Értem én, hogy a magyar közigazgatás szavait a szlávból kell magyarázni, de azért lehet, más is az eredet. Elvégre a belemagyarázós népetimológia náluk is létezett.
Visszatérve az asszíros vonalra, a Magyar nyelv szótára ezt írja:
Porosztó’ szóhoz igen közel áll a persa ,parasztár’ vagy ,peresztár’, mely a persa nyelvben szolgát is jelent. (V. ö. PARASZT).
Úgy néz ki, hogy megint egy parttalan, személyeskedő vitát kezdtél el bagaturral. Teljesen felesleges, csak szétgyilkoltok egy újabb topicot. Bagatur ezt már más, erre fogékony emberrel is megtette több helyen.
Végülis létre lehetne hozni egy topicot: "Ma bagaturral vitatkozom" névvel:-)