2022. január 1.-től új korszak kezdődik Szombathely helyi közlekedésének életében, a Volánbusz helyét a Blaguss Agora Hungary veszi át szolgáltatóként. Minden, az új érához kapcsolódó dolog jöhet ide.
Elég modernek, kicsit talán túlságosan is, hiszen aki nem akart mondjuk január 1-én és 2-án gyalog/taxival/autóval bemenni a vasútállomáshoz vonaljegyet venni, az csak mobiljegyet vehetett.
A város nagy részén azóta is gyakorlatilag a mobiljegy az egyetlen jegyváltási funkció, hiszen a buszvezető nem árusít és a fedélzeti jegykiadógépek beüzemelését sem írták még, viszonteladó pedig nem sok van:
"január 15-től változtatunk a buszok fordáján, így a 7:33-as buszt nem a 7:03-kor indulóból visszaérkező, hanem egy másik busz fogja csinálni. Remélhetőleg ezzel jelentősen növekszik a menetrendszerűség."
Ráadásul sokkal jobban is néz ki, nem akarok rosszat a Blagussnak de remélem minél előbb ki kell majd hozni ezt a tartalék kocsit, ha többre nem is egy fél napra!
Tíz perc késés, ez előfordul, akkor kicsit már neccessebb a dolog ha ennek a kocsinak kell vissza fordulnia 15:03-kor, akkor nagy valószínűséggel szerepet kell kapnia a tartalék kocsinak is!
"Üzembe helyeztük jegykiadó automatánkat a vasútállomáson.
Automatáink a jegy- és bérletértékesítésen túl nagyméretű kijelzőn tájékoztatnak a pillanatnyi forgalmi helyzetről Az automatából bankkártyás fizetéssel megvásárolhatóak a szombathelyi közösségi közlekedés igénybevételéhez szükséges jegyek, bérletek. Ha készpénzzel fizetnél, az Utascentrum minden nap nyitva tart a vasútállomáson!
Hamarosan használhatjátok az Órásháznál, valamint a Városházánál elhelyezett automatánkat, ezeket partnerünk a mai napon üzembe helyezi."
Igen ez igaz, Szombathelynek több városrésze van az "Oladiak" voltak olyan szerencsés helyzetben hogy a Petőfi utcába el tudtak jutni, és ez természetesen hiányzik is nekik! Például pont nekik viszont sokkal jobb lett hogy a belvárosba (piacra) fél óránként el tudnak jutni!
Egyébként véleményem szerint jól járt a város hogy idejött a Blaguss, persze vannak problémák, mivel minden kezdett nehéz!
Igazából amire egyértelmüen ki lehet jelenteni hogy hibás döntés volt az a 9-es busz menetideje volt, de ezt a tapasztalanságuk rovására lehet írni, viszont a "verebek azt csiripelik" hogy január 15.-töl lesznek változások!
Szerintem inkább arra gondolt, hogy felszáll az utas jegy nélkül, majd nem vesz jegyet a gépezetből, hanem hátrasétál.
Az ugyanilyen, vagy hasonló kártyás jegykiadó gépek Szegeden sem a vezetőfülkénél vannak, hanem hátrébb, jellemzően az 1. és 2. ajtó között.
Én ilyenkor a jószándékot jelezve a bankkártyát már elővéve és felmutatva szoktam Szegeden felszállni, hogy majd a gépből veszek jegyet.
Szombathelyen a midiknél nem láttam, hogy hol lennének majd, a többi buszon a vezetékek a jobb 1. ülés mögötti részen lógnak, így várhatóan ott.
Amikor nincs kiemelkedően nagy zsúfoltság, akkor a vezető a tükörből, kamerából tudja ellenőrízni, hogy az utas tényleg használja-e a gépet, vagy csak hátrasétál.
Egy 7.10-kor úton lévő zsúfolt 30Y-nál meg az első ajtós felszállást sem biztos, hogy tudja ellenőrízni, így ezt sem, de azért a nap nagy részében figyelemmel kísérhető az a néhány jegy/bérlet nélkül felszálló, buszon jegyet váltó utas.
Szerintem úgy, hogy automatikusan érvényesíti a kiadott jegyet.
Ideje lenne sok embernek normálisan megtanulnia közlekednie, mert már rohadt idegesítő, amikor, a nagy darab csaj hátizsákkal elállja az egész utat a középső ajtóban úgy, hogy csak néz ki magából...
Midi buszokon a mai napig nincs leolvasó, jegyek érvényesítése a jegyek QR kód részének beleszabásával történik, vezető nem várta meg.....a bénázást....mondta jól van az", ez pont az a kategória hogy nem érdekli, magyarul ugye ez azt jelenti hogy a jeggyel legközelebb is utazhat ha nem csippant le, illetve kék szín nem villant fel! Én meg azt láttam hogy a sofőr segített leolvasni mindenkinek!
Telepítve van olyan program is, szó szerint nem tudom idézni a szöveget, azoknak szól akik a 2-3-4.-dik ajtón szállnak fel, "szíveskedjenek az első ajtóhoz fáradni, utazási igazolványokat bemutatni"! Konkrétan erre a dologra gondoltam hogy az embereket rá kell szoktatni arra hogy mindenkinek felszállás csak az első ajtón lehetséges, és minden jegyet bérletet érvényesíteni kell, ha ezt egységesen nem követelik meg akkor megette a fene az egészet!
Az első két munkanapon a buszok legalább a felében nem is működött a leolvasó, én úgy tapasztaltam, hogy a 3 midi egyikében sem, ezeken nyilván azt mondták, hogy nem kell leolvasni.
Nem is lehetett volna.
A többinél is volt nekem is, másnál is, hogy a vezető nem várta meg, hogy az utas befejezze a "bénázást"/kísérletezést, hogy többedik próbálkozásra megfelelő szögben tartsa a QR kódot és végre becsippantsa, hanem mondta neki, hogy jól van az.
Ezeket nem úgy éltem meg utasként, hogy ne lettek volna egyáltalán kíváncsiak a bérletre.
Valószínűleg 2-3 héten "kiforrja magát", egyértelmű hogy minden kezdet nehéz! Blaguss is helyijárati közlekedést még nem csinált, és vannak olyan dolgok amik akkor jönnek csak ki amikor már élesben megy a dolog!
Viszont az a helyi főnökség dolga hogy minden gépkocsivezetőtöl megkövetelje az előírtakat, mert abból csak viták lehetnek hogy nem egységesen alkalmazzák a " minden bérletet és jegyet érvényesíteni kell" szabályt!