Ezen a képen látszik a csűrő. Pontosabban elevon lehet, mert a felső-hátsó szárnyon van.
Úgy fest, hogy prototípus már épült néhány, de valami még nem kerek, mert igazán repülő videót vagy képet nem találok.
Van néhány modell kísérlet, egy másodpercnyi távolró készült repülés és néhány vízen úszási kísérlet, de igazi, meggyőző repülésről nem találtam felvételeket.
Számos csónak testű repülő létezik, amelyiknek nincs, mert nem is kell szárnyakra szerelt "támasztó"
Kialakítható úgy az úszó test (hajóknál is szokott ez sikerülni), hogy stabilan ússzon, azaz ne akarjon felborulni.
A csűrők hatásosságáról meg elég annyi, hogy már kis szélben is lehet látni leszálló vitorlázó gépeknél,
hogy földön, álló helyzetben csűrővel megtartható a gép!
Az átesési sebesség és leszállási sebesség okfejtéseinél összehordott ...-kat meg nem is részletezem.
Hozzáteszem azonban, hogy ez a szárnykialakítás némiképp más jellemzőkkel bír, mint a hagyományos gépeké. Az elmúlt 4-5 év szakmai konferenciáin rendszeres téma volt ez. Számos kutatás foglalkozik vele és nam csak a súlypont, de a stabilitás, a repülési és, az átesési sebesség is másogy alakul. Sőt, még a gép ellenállása, így siklószáma, üzemanyagfogyasztása, teljesítményigénye is más -általában kedvezőbb- a hagyományos kialakításokhoz képest.
Hátránya a gyársban, iletve gyárthatóságban mutatkozik meg. Elsősorban kompozit technológiával képzelhető el a gyártás.
Nem vettem rajta észre olyan nagy szárnyfelületet.
Ennélfogva, egy movithez hasonlítható átesése van, azaz, kb 50-90 km/h.
Namármost, ha ilyen sebességnél kísérlik meg a leszállást vízre, miközben a szárny beleér a vízbe, szinte azonnal orrabukik.Ha vízre kéne leszállni, nagyjából 20-30 km/h a biztonságos sebesség, de még így is necces.
Én a jó öreg hidroplán megoldást választanám, vagy az alsó szárny feljebbtolását, de így túl köszel lesz a 2 szárny egymáshoz. (Számolások alapján, de nem biztos hogy jó)
Erősen emlékeztet egy tandem kacsaszárnyra. Ami lehetne akár jó is. Az egyik hátra, a másik előrenyilazott. Winglet is megoldva. Statikailag frappánsnak tűnik.
Ha a vellanyost építi meg és az aksikat hátra teszi, még a súlypont is elfogadható lenne?
De legalább izgalmas elgondolás!
Nem öltönyös úri huncutság, inkább vizi sporteszköz.
Sőt, a szárnyvég lefelé van hajlítva, az támasztja a vizen a gépet ...
"szakmai szemmel" bizony vannak "érdekes" motívumok...
A fő ötlet (a két/négy félszárny szárny elrendezés) viszont újszerű és vannak előnyei, erős "dobozszerkezet), kevés súlyból. Valami hasonlót irtam 3-4 éve a fórumba én is. Lehet, hogy ezért tetszik? :-)
Mivel ez csak egy piackutatási kisérlet szerintem, ezért nincsenek olyan "felesleges" apróságok, mint csűrő és egyebek...
Engem meg az érdekelne, hogy azt mivel biztosítják, hogy a szárny ne akadjon el a vízben kis sebességeken, amikor még nem fog a csűrő. (Egyébként azt sem látom, hol van rajta a csűrő...)
A másik, hogy a 140km/h sebesség mellett szerintem a 40km-es hatótávolság nevetséges.
Én biztos nem adnék ki egy fillért sem egy ilyen kidolgozottságú gépért...
Ennél a tervezett repgépnél ( http://www.flynano.com/ )azért már az előzetes tervben is lapvető hibát találtam: a szárnyak helyzetéből becsülhető súlypont előtt van a -motor és a pilóta helyzetéből becsülhető- valós súlypont, ezt a repcsit is a marketingesek tervezték :-)
Látványos, jól néz ki, akár eladható is lehetne, de ebben az elrendezésben nem lehet megépíteni. Szerintem.
u.i: eleve áttenném a motort a pilóta mőgé, és minden rendben lenne :-)
Egyébként hasonlóan jártam sima kis collos csavarokkal. Egyik reprezentatív csavarkereskedő cég kínál(t) hasonló méreteket, mint a kívánt. Az, hogy pucér, fekete nyers kivitelben ki használ csavart, egy kérdés. De az, hogy egy M4x15-ös csavarhoz hasonló méretűért 3-400 Ft-ot kér darabjáért, az szerintem pofátlanság.
Egy érdekesség a hazai építők számára a hazai forgalmazókkal kapcsolatban:
Az itt látható rögzítő elemet kerestem, mert az építés azon szakaszában vagyok, hogy a törzs egyes helyein gyorsan levehető, ám biztosan tartó lemezburkolatot készítek. Ez a rögzítő három egységből áll: Maga a "csacar", egy alátét és egy rugó, amibe a "csavar" "kapaszkodik".
Spéci dolog, ezért nem olcsó. Sokan árulják, kevesen gyártják. Találtam hazai forgalmazót és úgy gondoltam tőle veszem, mert biztos gyorsabb és az ügyintézés is egyszerűbb. Ez utóbbi igaznak is bizonyult.
A cég egy rövid telefonos egyeztetés után adott ajánlatot 100 darabra (minden elemből 100). Azért 100, mert ez a minimális rendelés. Az ár: 250 000 HUF. Nem elírás! Negyed millió! Telefonon még pontosítottam, hogy jól értem-e, de megnyugtattak, hogy igen. Még akkor is, mikor megemlítettem, hogy neten rendelve egy nagyságrenddel olcsóbb.
Így adódott, hogy Angliából rendeltem 40 darabot (egyet is lehet!), amit Amerikából szereznek be és hozzám TNT-vel küldik el. Mindez kevesebb, mint 13 000 HUF!
És ammi a cég gyorsaságát illeti: előreláthatólag 3 hét az üzlet telephelyén.
Most aztán lehet kővel dobálni, hogy a külföldi kereskedőket támogatom.
Hozzáteszem, hogy az árajánlat kérésétől az átutalásig, illetve annak visszaigazolásáig nem telt el 24 óra. Várható szállítás 7-9 nap.
Nem akarlak megbántani, de egy repülőgép megépítése ennél sokkal összetettebb feladat, és igen komoly szaktudást igényel. A hozzá tartozó papírmunka, dokumentáció sem kis feladat, és a hatóság csak úgy ad engedélyt bármire is, ha e téren is minden rendben van. (Vagy még akkor se...)
Én azt javasolnám, hogy ha ez a repülőzés dolog tényleg komolyan érdekel, akkor iratkozz be valami olyan suliba, ahol ezt tanulhatod.
Ha jól emlékszem volt már itt aki a repülő modellezést ajánlotta. Az is egy jó módszer, hogy kicsit beleszagolj a repülőgépek működésébe.
De érdemes lehet elgondolkoznod azon is, hogy esetleg elkezdj vitorlázórepülni valahol. Ott a gyakorlati fogások mellett elméleti tudást is fel lehet szedni a repülőgépek működéséről.
Én pl gyakorló rep. szer. vok és gyakorló pilóta, de nem feltétlen kell hozzá ilyen képzetség.
Lásd hóbagoly című ul amit Fimot barátom épített 8 általánossal és kúrva jól repül.Ő is tervezte.
De leginkább Jamiki barátom skybolt-ját szeretném felhozni példának, amivel most ért a finisbe és olyan szakmunkát láthattok amire minden szakmabeli kiveri.:)
A gép biplane műrepülőgép, nyitott 2 személyes egymás mögött, a motorja egy M14 P a szárnya fa a törzs heggesztett törzsrács (nitróval nyomva, ahogy illik).
a gép +-ba max 12 g-t bír, --ba 10-et.
Ha kívánjátok fotót is teszek föl róla. Épp most vásznazza.