A két évvel ezelőtti Umag-Korcula-Umag túrán sokszor reggeltől délutánig "szívtam",és csak estére lett tűrhető.
Pl.Puláig végig szembeszél volt,csak Losinj felé csendesedett el.Másnap már reggel 7-től ismét szembeszél,egészen Shakarunig.Nem is tudtam a szigetek külső szélén délebbre menni,vissza kellett fordulni védettebb vizekre.Este ismét jó lett,Tisnóig mentem.A 3.nap végig jó volt,megkerültem Vis-szigetet,bementem a Kék-barlangba,majd visszamentem Hvar szélére egy öbölbe.Másnap reggel 9-kor ért a hatalmas vihar Vela lukán.Itt vettem észre,hogy lukas a légpadló.Délig áztam,majd kimentem a Makarskai riviérára,és visszafelé indultam,Brac szigeten aludtam.Reggel Split utánig szélcsend volt,majd Vodicéig szembeszél,óránként cseréltem pólót.Vodice-Bibinje ismét jó volt,majd Zadartól Pagig erős szél.Estére megint elállt,így elhagytam Novalját,mikor aludni mentem.
Utolsó nap már hajnali 5-kor szeles volt,míg be nem értem Krk és Cres közé.Innen tükörsimánál is szebb volt a tenger Puláig.
Amikor már kezdtem elbízni magamat,akkor újra szemből fújt a szél egészen Umagig.Abban bíztam én is,hogy délig fütyörészve meg lesz a 100 km.7 napból 5-ön mentem délután többet...
Akkor egész délután szopóágon vagy fele/negyede sebességgel. Nem éri meg, de Te tudod. Szerintem 4 kgs négykapás nagyon kicsi. A homokban alig fog valamit csak a súlya tart meg, az meg nem elég. Próbáld meg egyszer a partról kihúzni. Ha sikerül akkor szart ér. Én évente legalább egy nagyobb vihart és sirokkót éltem át horgonyon. Nem egyszer láttam elcsúszó hajót, mert a charter vitorlások minimál horgonnyal vannak ellátva. Jó érzés volt biztonságosan állni. Vagabunddal 12,5 kgs Brucen és 6mmes láncon aludtam az élő Dunán sodrásban.
Egy hajós mindég tanul. Vagy a saját hibáiból vagy egy tapasztaltabb kollegájától. (nekem a második adatott meg) Milyen tipusú és mekkora a horgonyod?? Ahogy olvasom hosszú utakat szereted. Valahogy a mistrál elött azaz ca. 12 óráig meg kell találnod a horgonyzó helyed. Ha reggel 5h-kor indulsz, akkor a napi 100km-t símán jó vizen megtehetsz. Utána lazulj le. Már csak a szelekkel kell megbarátkozz. Ismered őket??
Engedd meg, hogy néhány szót még fűzzek a történetedhez. Valószínüleg semmi esélyed sem volt. A nyilt hullámos tenger és homokos part esetén ha nincs sehol egy öböl ahol elbújhatsz előbb utóbb fel fog fordítani a hullám. Vagy kihúzod a hajod a homokra, vagy behorgonyzol legalább 5 méteres vízbe. DE a horgonyzáshoz megfelelő horgony és legalább 20m kötélre lett volna szükséged. Nem szoktam elöl, hátul horgonyozni, mert a szél felszedi a kissebbik horgonyt és keresztbe fordít. Csak bughorgonyt használok ami a szembe fordít a hullámokkal. A horgony legyen mindég túlméretezett. Tengeren ahhoz a kis gucsóhoz legalább 7,5kgs négykapás horgonyt használnék. En évekig Danfort horgonnyal horgonyoztam amit ledobás után be kell kapatni, de az Adrián nem igazán jó mert éjszaka amikor megfordul a szél, kifordítja a horgonyt és az megcsúszhat. Mióta egy eredeti Brucet használok nincs már ez a veszély. (már csak a Dunán) További sok szerencsét a vizen
Elolvastam....háááát.....egy kerékkel több van, ez biztos(jó értelemben)... ezzel a kis lélekvesztővel nekivágni ilyen útnak!!!Nem is csoda hogy a család nem egy csónakbarát, mint irtad korábban. Azért a jövőben óvatosabban, nehogy a szerencse -csak egyszer is- elhagyjon.
Én 16 éve hajózom az Adrián, több napos, több 100 kilóméteres túrákat is megtettünk,-tudom miről beszélek,- de nem ilyen kis csónakkal. Egyedül meg pláne nem. Hullámmentes tengert a jövőben, üdv...ede
Tavaly a telómon volt a Navionics programm,meg papír térképek.
Idén vettem egy használt Raymarine navigációt,Földközi-tenger,Fekete-tenger(csücske) kártyával.Még tanulmányoznom kell,antitehetség vagyok a kütyük használatában.
Utolsó feleségem nem tudott úszni és víziszonya volt. Néhány év alatt megtanult úszni és még a hajózást is megkedvelte. Tehát ne add fel a reményt. A hajszolt utakat nem kedvelik a hölgyek nem látják benne a kihívást. Én sem kerestem a kihívásokat a tengeren, élni szerettem a vizen. Viszont ha szükseges volt kihasználtam a hajóm minden előnyét. A háborús években áttettem az uticélt az Adriáról Corsikára. Na ott volt elég kihívás.
Eddig légpadlós gumicsónakokkal mentem,csak a fartükör volt merev.A mostani csak január óta van meg,így nem ismerhetem.Két fél napot hajóztam vele pünkösdkor az Adrián.
Köszi,olvastam a horgonyzásaidról,tetszik is.Ha egy mód van rá,akkor inkább bójára kötök(bár egy korculai viharban megjárhattam volna,mert elszakadt a kötél,és vittem magammal a bóját.Szerencsére ez nappal történt...)
Eddig csak két túrám volt,ez csak max.10 éjszaka.Kikötőben még nem éjszakáztam,sőt másik hajó közelében is csak egyszer a Cavtati-öbölben.
Nem hinném,hogy megszeretnék a szeretteim a hajózást,(nagyobb hajóval sem)a gyerekek párszor voltak velem rövidebb túrákon.
Most már kamaszok...
Feleségem meg fél...és nem is tud/akar hetekig a tengeren ringatózni.
Béci, én elhiszem hogy abban is van izgalom, hogy túl élem e az éjszakát. Azért sokat segíthetsz magadon ha ismered a tengert és a hajódat. Én mindég a biztonságra törekedtem. A sokévi hajózás alatt alig aludtam kikötöben és nagyon ritkán ért meglepetés ami a túlméretezett horgonyomnak is köszönhető. Ha nagyob öbölben aludtam mindég csak egy horgonyt eresztettem le, amikor partközelben horgonyoztam akkor úgy választottam ki a horgonyzó helyet, hogy lehetőleg a szárazföld felé álljon az öböl hegye, fás bokros legyen a partja. Kikötéshez a bugon egy horgony eresztettem, a tatot két kötéllel biztosítottam amit vagy a fákhoz vagy a sziklához kötöttem. mindég volt nálam legalább 2db 2 méteres hatos lánc a sziklára,mert a kötelet megzabálja a szikla.
Ha egyszer rászánnád magad egy "csonthélyúra" meglátod mennyivel biztonságosbb a tengeren és valószínüleg a családod is sokksl jobban élvezné a hajózást.
Ilyen hajóm,és ennyi időm nem mostanában lesz!Természetesen igazad van abban,hogy fontos a biztonság.
Gyerekeim,és feleségem nem szeretik a hajózást,a kalandokat még kevésbé.A hobbimnak csak úgy hódolhatok,ha nem vagyok túl hosszú ideig távol a családtól(ha az Adria alján végzem egyszer,akkor sokáig távol leszek.)A lényeg,hogy én bocival is élvezem a tengert,akkor is ha fárasztó,és veszélyes.Persze egész más egy nagy,komfortos hajóban éjszakázni,mint keresztben egy gumicsónakban.Nem is alszom túl mélyen,félek,hogy elsodor,vagy felborít egy nagyobb széllökés.Ezért sok időt töltök el a megfelelő horgonyhely keresésével.Kivétel egyszer,aminek meg is lett a következménye tavaly Albániában,Durres közelében...