Keresés

Részletes keresés

Mijamoto Muszasi Creative Commons License 2001.05.28 0 0 19
MW 50: túrost. Galland maga is cska 10-20 km/h t ír. A GM-1 is csak 30-40 km-t adott rá. A időtartamot csak a adalékanyag mennyisége korlátozta, ez pl. FW190-ben 118 liter jelentett. A nagyobb madarak (pl. 410-es) akár fél-3/4 óráig is mehettek vele.

Magayraázd el nekem légszíves, hogy miért fed le nagyobb területet 4 db kis tűzgyorsaságú angol (600löv/perc) gpp., mint 2 db nagy tűzgyorsaságú (1200 löv/perc) német? Nehez lesz. Lévén az azonos időtartam alatt kilőtt lövedékek száma megegyezik...

Előzmény: Madárjós (17)
YERICO Creative Commons License 2001.05.28 0 0 18
Muszasi( :) ), honnan vetted ezt az 1800 kg bombaterhelést? Ami a legtöbb, amiről és tudok, az az amcsiknál a 2000 fontos (908 kg) bomba + Awenger, amit egy egymotoros gép el tudott vinni. Sokallom ezt az 1800 kg-ot, ez az előző duplája. Ennyi volt a háború elejen a Ju-88A bombaterhelése, pedig az közepes bombázó volt.

Az Air Warrior 3-ban vannak grafikonok a különböző gépekről, amelyeken a sebességüket és a fordulási szögüket hasonlítják össze. Nem tudom ,hogy ezek mennyire hitelesek. Azért az érdekes benne, hogy a P-38J milyen fordulóbajnok.

Apropó, mikor a Mustangok támadásba mentek, azonnal dobták a póttartályt, miként minden másik gép is. Ekkor máris csak a belső tartályokban volt üzemanyag.

Előzmény: Mijamoto Muszasi (6)
Madárjós Creative Commons License 2001.05.28 0 0 17
Az MW-50-es kb. 10%-kal növelte a motor teljesítményét, ami egy 109-esnél kb 65-70km/h-t jelent. De folyamatos üzemben nem működött 15 percig. A fegyverek száma pedig nem azért fontos, hogy minél több anyagot lehessen egyszerre az ellenfélbe pumpálni (persze ez is szempont), hanem az egyszeri tűzcsapással lefedhető terület szempontjából.
Előzmény: Mijamoto Muszasi (14)
Attiska Creative Commons License 2001.05.28 0 0 16
MM!

A BMW 801D-vel szerelt 190-eseknek volt agy apró problémájuk. A 801D 6000m felett már eléggé gyengén muzsikált, igaz ez alatt szinte verhetetlen volt. A 801E már módosított magassági kompresszort kapott, így nagy magasságokban javult a teljesítménye, de kisebb magasságokban lusta lett. Valamit valamiért. :)

Amúgy az én kedvencem a 109K sorozat, abból is a K14, igaz ebből alig néhány darab készült el '45 máj. 1-ig. Ütős volt még a Do335, ill. a Ta152 is. :)

A szövi gépekről amúgy megvan a saját véleményem: a háború utáni Mustangokban, ill. Spitekben még mindíg karburátor szolgáltatta a keverékképzést, míg a '36-os Bf109-ben már benzinbefecskendezés volt. A Spit védelmében azért annyit, hogy kísérleteztek a befecskendezéssel, de annyi.

Mijamoto Muszasi Creative Commons License 2001.05.28 0 0 15
Egyébként az MG15/17/81 trió alapján alaposanb átértékelődik, hogy mennyire voltak a német bombázók ,,gyeggén védettek". Egyik m'sik k;s[bbi He111 fegyverzete 15 ánglis géppuskával ért föl.

Ugyanez áll a 109-esre is. 2 x 970 + 600 az ugye 2600... nem nagyon marad el a Mustangtól, viszont a 30mm-es összehadsonlíthatatlanul pusztítóbb volt.
Vagy pl. Spit 8 géppuskával a Me 109E meg 4 -el... ühüm, csak épp kétszer akkor a tűzgyorasaság, tehát dettó tűzer!

Előzmény: Mijamoto Muszasi (13)
Mijamoto Muszasi Creative Commons License 2001.05.28 0 0 14
Az MW egyrészt legfeljebb 10-20 km/h számított, másrésztm eg 118 liter legalább 15 percre elég volt, az pedig több mint elég légiharchoz.

A motorokban volt ezerféle, 801T meg anyámkínja is volt, emlékeim szerint volt 2300 LE-s is.. de én most ennek nem nézek utána, késő van.
Szvsz XIV-est felejteni kéne, mert nem volt jellemző, akárcsak a D9-es. A IX. pedig nem volt gyorsabb, mint a fóka, nagy magasságban sokkal lassabb volt. Amnőverezésről szeretnék valami hihető, megbízható adatot, mert az ilyen ,,nagyon jól maőverezett" dolgok el;g szubjekt`vak.... van ugye fordulókör, legnagyobb szögsebsség, tartós szögsebesség, és mindegyik ellen megvan a taktika is..

Előzmény: _Tsaba_ (12)
Mijamoto Muszasi Creative Commons License 2001.05.28 0 0 13
A forrásodra én is kíváncsi lnnék... jó pap holtig tanul :).

A fegyverforrások ezer helyről vannak, de itt van a németek által használtak tűzgyorsasága, löv/perc:

7,92mm

MG15: 1200
Mg17: 1200
A kettő között annyi a különbség, hogy az előbbi 75-dobtár, a másik hevederes, egyébként ua.
Mg81: 1600
MG81z: 2 x 1600, az előbbi ikergpp. változata

13mm

MG131: 970

15mm

MG151/15: 750

20mm

MG FF: 550 (a Spit ugyanezt használja, mindkettő svájci Örleikon licensz volt, sőt, mintha egy változat
át használná a MH)
MG151/20: 750

30mm:

MK103: 3-400
MK108: 600, később 750-800

Az előbbi lénygesen nagyobb kezdősebeséggel bírt

Az ánglius:

7,7 Browning-Vickers: 600
20mm Hispano: 550

Amcsi:

12,7mm Browning M2: 500

Ruszki:
nem tom pontosan, de emlékeim szerint az övék is magasabb volt, mint nyug.i szöviké

Előzmény: _Tsaba_ (12)
_Tsaba_ Creative Commons License 2001.05.28 0 0 12
Na most az A8-asba is az alapvetően uygan az a BMW801Dkerült, mint az A2-esbe. Ellátták persze víz-metanol befecskendezéssel, de az csak néhány percre volt elég. Menekülésnél kétségtelenül jól jött.)

A végrrhajtott változtatások, pedig nem voltak gyökeresek, csk finomítások, melyeket a gyártósorok nagyobb átszerelése nélküle el lehetett végezni. Az, hogy nem volt komoly fejlesztés, az nem Tankékon, vagy Messerschimittéken múlott. A vezetés nem új, hanem sok vadászgépet akart. A spt1-14 hasonla nagyon sántít, mert a Merlin2-től amely alig adott le 1000LE-t a 14-esben már Griffon 65 volt amely metanol nélül is ment 2100LE-t. De a spit 9-es merlin 61-e is már dupla sűrítős volt(1600Le), amely nagy előre lépés volt a a merlin2-es hez képest. Ilyen fejlesztés Tankéknál, csak a Dora-nal történt. (ami a másik kedvencem:))

A nagy magasságban pedig a fóka sokkal rosszabb volt mint pl a spit vagy a musang. 6700m-felett nagyon leestek a teljesítménymutatók. Az MW-50-es pedig csak percekig volt elég. A spit és a mustang dupla sűrítője viszont jó teljesítmény adott. Egyébként az összehasonlításokat nem én találtam ki. Azok angol háborús hírszerző adatok. Kísérletek eredményei, melyeket zsákmányolt géppekkel végeztek. Tehát nem fogtam két számot és összhasonlítottam. Ezek az értékek valóban reálisak. A spit14 gyorsabban zuhant hosszú távon. Ez van. Sok német pilóta halt meg, mert nem hitte el, hogy akései szöv. vaddászgépek bizony gyorsabban zuhannak.

A mustang sebessége pedig sokat számított, mivel kísérő vadász volt. Nagyobb magasságból zuhantak a támadó kötelékekre, és ez alatt rendesen felgyorsultak.

Te honnan szedted ezeket a tűzgyorsaság adatokat? Tényleg ilyen gyors volt a Mauser Mg151? és ilyen lassú az 505-ös? hmm fura..

Amúgy vitázhatunk még , de én is imádom a fókát.:)

Mijamoto Muszasi Creative Commons License 2001.05.27 0 0 11
Nagy tévedés, a BMW motorrk is változtak a háború alatt, az uccsó már 2000 Le adott le felszálláskor.
Szóvalalpvetően ennem igaz, hogy csak a fegyverzet lett volna erősítve, ez így nagyon felületes. A motor, a géptörzs, a berendezések és a fegyverzet is változott. Olyan, mintha azt írnad, hogy a Spit XIV csak a fegyverben meg a kabitetőben különbözött a Spit I-től... ami nonszensz.

A Spit tudtommal 9-10 000 méter körül 170 km/h-val volt lasabb a fókánál. Egyébként is, D9 volt a korabeli elelnfele a XIV-esnek, abból sem gyártottak többet, mint a D9-ből... mér mondod a XIV-es spitet, maikor az ángliusok a szintén 42-es IX-est használták 44-en is? + Spitnek soha nem volt igazán erőssége a nagy magasság.

A Spit aligha lehetett jobb zuhanásban, léven majd 500 kg-al könnyebb volt.

Nézzük csak:

Mustang: 700 km/h
FW190 A2: 632 km/h
FW190 A8: 653 km/h
FW190 D9: 690km/h
Ta152: 750 km/h
Me109K4: 724km/h

Ez az egyik. Másik hogy Mustang csak akkor érte ele ezt a sebességet, amikor:
1, Nagyrsézt üresek voltak atankjai (mert ugye a Focke kb. 500 litert, a Mustang 1000 litert vitt)
2, Ha volt rá ideje, hogy felgyorsuljon erre a sebességre, tehát hosszú, nyílegyenes repülés. Egyébként meg nem gyoresabb. sőt, rosszabbul is gyorsul.

6 db .50-es vs. fóka
Persze ripityára lőtte. Meg a Spit I. 8 db 7,7-ese is, ha elget lőttél bele, amihez viszont betlálnod is kellett... ami visoznt nem mindegy, hogy modnjuk 20 tlaálat kellett a msáik vadászhoz, vagy 100-150...

Ugyanis:
Focke Wulf 190: 2 x 970 + 4 x 750 = 5000 l0;s/perc
Mustang: 6 x 500 löv/perc: 3000 köv/perc

Az előbbi nagyrészt 20 mm-es ráadásul... naszóval nem csak bomvbázók ellen. Ksptál a fókától egy icipici, másodperc tört része sorozatot, és darbokban volt géped. A mustangot még megúszhattad, de ezt..

Amúgy azt írod: -Fordulókör: A spit sokkal jobb

Mennyivel?

A fóka pilótbarát gép volt, ez sem a ponyról, sem a Spitről, sem a 109-esről nem mondható el. Nem uccsó szempont, amikor nagyrészt félig kiképzett pilóták vezetik a gépeket.
Ugyanakkor a Spit/Mustang/109-es trió messze nem volt olyan sokoldalú gép, mint a Fóka. Az én kis kedvencem még siklóbombát is vihetett magával, csakúy, mint torpedót.

Előzmény: _Tsaba_ (9)
_Tsaba_ Creative Commons License 2001.05.27 0 0 10
báár ha jól tudom a La-7-esnek a két shvak-on kívül volt egy 12,7-se is ami a légcsavaragyon át tüzelt. Így már nem olyan rossz, bár még mindig nem egy Sturmblock:)
_Tsaba_ Creative Commons License 2001.05.27 0 0 9
La7:
1.Az hogy kevés volt belőle, az nem jelenti azt, hogy nem volt kiváló vadász. A fegyverzette lehet, hogy tévedtem.

2. Az oroszoknál a hatótáv még annyira sem számított, mint a németeknél. A repterek a frontvonalon voltak és csak taktikai bevetéseket hajtottak végre.

A 109-esnek rengeteg hibája volt. Tűzereje gyenge volt, és csak nagy teljesítményveszteséggel lehetett kiegészítőfegyverzettel ellátni. A sárkány, főleg a szárnyak gyengék voltak. A gyenge futó, majdnem annyi gép vesztét okozta, mint a légiharc. Kilátás még az erla haube-val is pocsék volt. A tény az, hogy a kis, gyenge sárkány nehezen viselte a változtatásokat, főleg az egyre nagyobb motorok beépítését. A repülési tulajdonságai nagyot romlottak. Gyökeres változtatásokra lett volna szükség ahoz ,hogy korszerű maradjon, de ezeket nem hajtották végre.De mind emellett nekem a kedvenc gépem:)

1/5, 2/1, 2/2 Azért mert a változtatások, csak a fegyverzetet és a páncélzatot érintették. A teljesítményt nem. Az A2-esen 2 Mg151, 2 MgFF, és két 7.9mm-es géppuska volt. Az A8-ason 4 MG151, 2 Mg131, plusz erősebb páncélzat, és a kabint előre hozták 15cm-t a jobb kilátásért.De ezek miatt a teljesítmény nem ,hogy nőtt ,de csökkent. Szóval igen is össze lehet hasonlítani a kései vadászokkal.

2/3 oké néhány tény:

fw190a8 vs SptXIV:
-Spit gyorsabb, nagy magasságon akár 100Km/h-val is.
-Spit jobb zuhanásban is. Kivéve a zuhanás elejét.
-Fordulókör: A spit sokkal jobb
-Orsózás: A fw ebben verhetetlen

P51B(nem D!!) vs 190a8

-a mustang minden magasságon 80Km/h-val gyorsabb. 8540-en több mint 110Km/h-val.
-Emelkedés közel azonos, a mustang csak kicsit jobb. Függőleges felránásnál a mustang sokkal jobb.
-A mustang jobban zuhan.
-A fordulóköre a pony-nak kicsit szűkebb.
-orsózásban természetesen a fóka a legjobb.

A tűzereje persze a fókának volt a legjobb. De igazából ez csak a bombázók ellen érvényesült. A pony 6db 505-se ripityára lőtte, bármelyik német vadászt.

Mijamoto Muszasi Creative Commons License 2001.05.27 0 0 8
1, La 7 csak minimális szánmban volt.
2, Nemtom miért volt olyan tűzerős (emlékeim szerint 2 db 20mm-es, lehet hogy tévedek)
3, Hatótávja pici volt
4, Nemtom a 109-es miért avult el 43 után, nem látom be, miben volt rosszabb,. mint pl. Spit XIV.
5, Nem értem miért a 42-es Fw190-et hasonlítod össze a szövci vadászkkal, mert

1, A FW190-est is fejlesztették, minden téren
2, Nem fair összehasonlítani mondjuk a FW190A3 (1942) meg mondjuk a P51D (1944 nyara).
3, Egyébként meg miben volt rosszab a fóka 44-ben, int a szövi vadászok?

Előzmény: _Tsaba_ (7)
_Tsaba_ Creative Commons License 2001.05.27 0 0 7
A fóka valóban félelmetes volt 1942-ben, mikor mehjelent. Egyszerűen nem volt ellenfele európa légterében. De sajnos a németeknek nem volt erősségük a fejlesztés. Inkáb mennyiségre mentek a gyártás során. így történhetett, hogy a 190-est sem fejlesztették jelentősen 1944-ig, mikor is megjelent a Dora.
A 109-es bár 1943 után elavult konstrukció volt, mindig maradt egy nagy előnye: A kiváló emelkedő képessége (talán a legjobb), ami megfelelő energia taktikával párosítva végig ütőképes géppé tette a 109-est.
Azonban a másik oldalon is voltak kiváló gépek. A La-7-es szerintem a legjobb szövetséges gép volt. A fw-190-es ihlette a tervezőket, és brutális vadászt alkottak. Gyors volt, jól emelkedett, és nagy tűzerejű.
Mijamoto Muszasi Creative Commons License 2001.05.27 0 0 6
Na nézzük, miben volt jó a FW 190-es, a többi géphez képest:

Max sebessége 653 km/h, ez közpesnek mondható, a gyorsulása jobb volt, mint alegtöbb vadászé, köszönhetően a kis tömegnek vlamint a baromi erős, 1700 LE-s motor kombinációjának. A végsebesség megtévesztő, mert ez csak több perces gyorsulás után érik el a gépek, légiharcban tehát - vadászoknál - jelentősége igazából nincsen, ki látott már olyan légiharcot, ahol perceken keresztül egyenesen, minimális mozgással repülnek a gépek?!

Az emelkedés közepes, 7-800 mm/min körül, gyengébb, mint a Mustang (800-1000m/min), a Spit vagy a Messzer (1200 m/min), de jobb mint a Thunderbolté (650 m/min).
Az orsózási sebessége minden általam eddig olvasott forrás szerint valamennyi akkori vadászét felülmúlta, tehát a Fókát lehetett a leggyorsabban egy új manőverbe vinni közülük.

A zuhanásban nagyjából a többi géppel egyenrangú, kivéve a nehezebbeket (P38, P47 stb). Az azonos súlyúakkal szmeben előnyte, hogy jobban gyorsul és erős konstrukciójú volt.

A fordulózási képessége a legjobbak között van, nagyjából a Mustang szintjén, kicsivel a Spit alatt. Persze a fordulózás nem minden, max. kezdő repszimesek meg pilóták képzelik el úgy a légiharcot, hogy körbe-köre repked a két ellenséges gép, és amelyik jobban fordul, az győz..

A fegyverzet a legbrutálisabb az öszes világháborús vadász közül (egyetlen kivétel a 262-es lehet), 2 db 13mm-es MG 131 nehézgéppuska (970lövés/min csövenknt), + 4 db 20mm-es MG151/20 gépágyú (750 lövés/min), bőséges lőszermennyiséggel. Megjegyzem, hogy az angol vagy amerikai géppuskák, gépágyúk kivétle nélkül 5-600 lövés leadására voltak képesek csövenként.

Bombatehrelése szintén nagyon magas, a 190G akár 1800 kg bombát is hordozhatott, ebben a Spit, Mustang, 109-es igencsak lemarad mögötte, csak a P38 vagy a P47 tudott hasonló mennyiséget vinni, viszontjóval szerényebb repülési tulajdonságokkal rendelkeztek.

A rendes - nem speciális alacsonytámadó, pl. Il-2 - vadászok közül a legerősebben volt páncélozva (olajhűtő pl. 8-12mm),ráadásul csillagmotoros konstrukciója jóval ellenállóbb volt, mint arendes soros, vízhűtéses motorokkal ellátott vadászoké (P38, P51, Spit, 109-es).

Hattávolsága - emlékeim szerint, póttartályokkal - magsabb, mint a Spité, az amerikai gépekkel szemben persze alulmarad, viszont nem árt megjegyzni, hogy a Luftwaffenak nem igazán volt szüksége nagy hatótávolságú kísérővadászra, lévén bombázóik sem erre a célra voltak kifejlesztve. Ugyanakkor meg lehetett vona oldan, a 190G (ami nagy távolságú vadásbombázó volt) 2 db 300 literes póttartályyal + bombákkal volt felszerlhető.

Ennyi.

Ja még valami. A mustang biztos jól manőverezett, csak azért erre nemgine volt képes, amikor a belső tartályokban 1000 liter, a külsőkben mégegyszer ennyi benzinnel volt föltöltve.. szóval vagy jól manőverezett, vagy nagy volt a hatótávja, a kettő együtt nem ment.

Madárjós Creative Commons License 2001.05.25 0 0 5
A vadászgép fő paraméterei; sebesség, emelkedőképesség, tűzerő, hatótávolság, manőverezőképesség, páncélvédettség(túlélőképesség). Ahhoz, hogy a légcsavaros technikával ezt meg lehessen oldani csodát kellett volna tenni a konstruktőröknek. Tehát kompromisszumokat voltak kénytelenek kötni. A jól páncélozott és nagy hatótávolságú gépek szükségszerűen lomhák voltak. A gyors, jólmanőverező gépek, ha erős fegyverzetet kaptak akkor a hatótávolságuk csökkent az optimális alá. Stb, stb. A két legütőképesebb elfogóvadász (Me-163 és Ba-349 Natter) rendkívül kis hatótávolságúak voltak ( a Natter egyébként eléggé gyengén manőverezhető is). A Me-(Bf)109G6 a legnagyobb számban gyártott altípus volt, de nem a legjobb (még a Galland féle deklivel sem). A G10(K4) széria a metanolos(MW50), vagy a nitrogén-oxidos segédberendezéssel sokkal kedvezőbb teljesítményt adott le, ha a szükség úgy hozta.

Nos erről dióhéjban ennyit.

Előzmény: _Tsaba_ (4)
_Tsaba_ Creative Commons License 2001.05.25 0 0 4
A Mustang-ot sokan istenítik, de szerintem csak abban rejlett az előnye, hogy nagy volt a hatótávolsága, és sok volt belőle. Nem volt jobb gép, mint pl a 109G6, legfeljebb gyorsabb volt. Viszont tűzereje sehol nem volt pl a fókától, és nem is emelkedett olyan jól. Szerintem a 109-es sorozat volt a legjobb. Nem véletlen, hogy a legtöbb győzelmet elért pilóták, szinte kizárólag 109-esekkel repültek. A fw nagyon jó volt, főleg mikor 1942-ben megjelent, de még sem vált olyan sikeressé, mint az idősebb konstrukciójú 109-es.
Madárjós Creative Commons License 2001.05.24 0 0 3
A Fókák nem voltak rosszak de, abszolútban természetesen lemaradnak a turbinás vadászok mögött. És a P-51D Mustangok(ill. a későddi verziók) sok tekintetben felülmúlták.
Előzmény: Mijamoto Muszasi (2)
Mijamoto Muszasi Creative Commons License 2001.05.24 0 0 2
Focke Wulf 190, az épp aktuális verzió, végig a háború alatt. Minden tekintetben a legjobbak között, tűzerő, orsózás és sokoldalúság tekintetében medig magasan ver mindenkit.

Régi kérdésem, de tud vlaaki olyan site-ot, ahol utána lehet nézni a repülési képességeknek is? (orsózási, legkisbb fordulókör, szögfordulás stb.)

Madárjós Creative Commons License 2001.05.23 0 0 1
Ez túlságosan is szubjeltív (eldönthetetlen). Minden kategóriában más gép lenne a győztes. Abszolút kategóriát pedig nem lehet felállítani.
_Tsaba_ Creative Commons License 2001.05.23 0 0 0
Ja igen, ezt feltétlenül látnotok kell!!! :)

http://tms2.wo.cz/film/video/trailer.mpg

_Tsaba_ Creative Commons License 2001.05.23 0 0 topiknyitó
Sziasztok!!!

Nem tudom, hogy ti, hogy vagytok vele, de engem még mindig a régi gépek érdekelnek a legjobban. Azon belül is a 2.VH-s vadászgépek. Mindenkinek megvan a kedvence. Tudom, hogy nagyon szubjektiv a dolog, de kíváncsi lennék, szerintetek melyik volt a Legjobb!!? Persze a gépeket, csak az adott időszakban lehet vizsgáln, hiszen egy Bf-109E-4 1945-ben már nem volt egy életbiztosítás.:)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!