Azok mindig is voltak, a marsrutkákon de még az elővárosi, városközi vonalakon is. Amit nálunk a BKSZ-BKK kb. 10 év alatt ért el a Volánbusznál, az egy egész kontinensnyi országban már működött évtizedekkel ezelőtt. Ha belegondolunk, éppen a szövevényes marsrutka-hálózat miatt ennek sokkal nagyobb jelentősége is volt.
Ez még egy viszonylag szerencsés kimenetel. Többszázezres nagyvárosok vannak ahol egy ilyen "rendes" busznak számítana a kézi ajtós Ford Transitok, MB Sprinterek, Gazelek mellett.
Kijevben a rendszerváltást megelőző időszakban ~1700 városi (állami) autóbusz volt. A 90-es években ez jelentősen lecsökkent, megjelentek a feketéző buszosok, a helyzetet csak az elmúlt 10 évben normalizálták hellyel-közzel. 2004-2006 körül voltak szabályzások, így most sok-sok cég vesz részt már a helyi közlekedésben ellenőrzöttebb keretek között.
Az látható, hogy most a helyi buszok kétharmada pl. 9-11 méteres Bogdan... fut vagy 1200 belőlük, miközben normál városi buszból harmad ennyi. A Kievpasztransznak van vagy ~650 üzemképes busza manapság. 3 garázs lett bezárva a 7-ből az elmúlt években.
Moszkvában is elburjánzottak a marsrutkák és egészen a közelmúltig rengeteg futott belőlük. Becslések szerint 40 ezer, főleg illegális bevándorló - ne keverjük az itteni helyzettel, főleg egykori SZU tag-köztársaságokból érkeztek - élt belőle. De 3-4 éve meglátták a piaci rést, aztán szabályozva lett a piac. Jött az állam és eltakarította ezeket a "cégeket". 7-8 ezer kisbusz tűnt el a városból néhány hónap alatt. Helyükre jó politikai kapcsolatokkal rendelkező cégek, a Mosgortrans arculatával, viszonylatszámokkal, normál díjszabással és normál méretű vadonatúj buszokkal érkeztek.
A FÁK országokban az ottani gengszterváltás után vadkapitalizmus évei jöttek.
Az állami városi közlekedési közszolgáltatások a legtöbb helyen 90%-ban leépültek, megszűntek, pár nagyvárosban kb. 50%-ban megmaradtak.
Itt a képen egy "városi"PAZ busz látható, de hasonló az ukrajnai ETALON is.
Ezresével ontják a gyárak ezeket az ósdi konstrukciójú buszokat, melyek olcsók, egyszerűek mint a faék.
A buszvezető képzés követelményeit kb. a felére csökkentették illetve a mindent átszövő korrupció miatt tömegek lettek úgy önálló buszos vállalkozók (mikró vállalkozás), hogy egyszerűen vettek Dkategóriás jogosítványt.
Az 50% egy nagyvárosnál azt jelenti, hogy ha a valamikor meglévő városi közlekedési társaság teljesítményét 100%-nak vesszük, akkor mára már csak 20-30% (elsősorban a kötött pályás eszközök miatt) az önkormányzati társaság részesedése, a többit ilyen és ehhez hasonló magán vállalkozók teljesítik.
Így már nincs szükség nagy garázsokra.
Az egyéni buszos vállalkozókra - elméletben - ugyanazok a szabályok vonatkoznak mint a nagyokra, de ezen előírások 80-90%-t nem tartják be.
Teljesen bevett, megtűrt dolog, hogy garázs híján a buszos vállalkozó egy ilyen városi midi busszal a háza vagy a panel előtt parkol, és az olajcserénél, melyet Ő maga vagy a szomszéd végez, a fáradt olajat a közcsatornába engedi le........................:-(((
A BigBus Budapest legalább 3 új Güleryüz Panora busszal bővítette flottáját (pontos darabszámot nem tudok jelenleg). A buszok az elmúlt pár napban álltak forgalomba a piros vonalon.
A látott darabok rendszáma: RJN-302, RJN-341, RJN-380.
Egyébként Kecskemét is támogatásra vette ez a buszokat, gondolom sok egyéb városban is így volt, így pont leszarják, hogy mennyibe kerültek eredetileg.
Évekig Szigetszentmiklóson árulták őket, ezalatt kaptak rendszámot is. Nem tudom mi célból hozták be őket, talán egy Lacuslécciveddmegben vagy egy vidéki város vásárlási szándékában reménykedtek. Az Ukrajnába került darabok egy helyben álltak.
Volt néhány régi külsejű darab is, ezek maradtak Szigetszentmiklóson - továbbra is eladók - és az egyik szóló példány különjáratozott egy rövid ideig.
Azert egy hibridet pont a beszerzési ára miatt csak ugy nem dobja ki egy megrendelő sem, mert önmagában 6-8 éves lett. Azt persze mar jobban el tudom képzelni, hogy ar/értek arányban mar gazdaságosan nem üzemeltethető/javítható Egy egy hiba miatt. Mintha vmelyik topicban írták is volna, a kecskemetiekkel sok a muszaki probléma...
Módosabb nyugat-európai városokban azért nem ritka, hogy lecserélnek egy 6-8 éves buszt, főleg, hogy ezeknél gondolom pont elérkezett az akkupakk csere ideje is, ami eléggé zsebbenyúlós dolog.
A BKV szedett-vedett hibridjei között egyébként ezektől fiatalabb is volt.