Kivételesen vonatoztam ma reggel. A Szolnokról, hellyel-közzel pontosan 7h15-kor induló IR (Taurus + 4 Bhv) Kökire már 22perc késéssel döcögött be.
Álmodozhatunk mi reptéri gyorsvasútról, meg arról, hogyan lehetne jól integrálni a meglévő közlekedéssel, amíg 100km-n belül nem sikerül legfeljebb 5-6perc késéssel megfutni a távot, addig nem érdemes.
Nem tudom mi volt ma reggel az ok, de Cegléden állodáltunk elég sokat, majd onnan helytelenben Ceglédbercel-Cserő bejáratig, Üllő előtt álldogálás, Vecsé előtt szintén. Persze borult minden mögöttünk is. Csatlakozások Kökin legfeljebb álmainkban...
Fogalmazzunk úgy, hogy most óránként 2 pár vonat megy át a Kelenföld-Ferencváros-Kőbánya-Kispest viszonylatban, ez a körvasút déli részét érintő projekt után életszerűen több lesz (Más elvezetés nem nagyon várható most, a Kőbánya felső-Rákos-Rákosliget projekt elvileg törölve lett). És nem feltétlenül kell pont ezeknek kimennie a repülőtérre, ezek adhatják a 100a mostani vonalán a sűrítést, míg minden mai IC/IR és zónázó mehet a repülőtéren át - az alapesetben most 4 pár vonat/óra, e mellett a ma csak csúcsidőben járó sűrítők. De azért nem is teljesen elvetendő a Dunántúl felől valamilyen forgalom a repülőtérre - a reptér mindkét irányú 100-as vonali bekötésének felvállalt koncepciója, hogy ne csak Budapest központjából, hanem vidékről is legyen kapcsolat a repülőtérre.
Másik lehetőség, hogy legyenek átlós, fejpályaudvart nem érintő vonatok is ma még Keletiben és Nyugatiban forduló vonatok helyett, vagy akár részben azokon felül, és ha szabadul fel hely a fejpályaudvaron és bevezetőjén, legyen feltöltve elővárosi vonattal.
Ezekkel egy vállalható 15-12, esetleg 10 perces követés lehetne a repülőtérről a Nyugatiba is, és a mai szakasz személyvonati megállóiban is több vonat állna meg - Nyilván ebben Kőbánya-Kispestet is érintenie kéne a projektnek, magasabb szinten, mint egy harmadik vágány az egyik irányban.
Szerintem kicsit túl van értékelve a repülőtér vasúti kapcsolata és erre egy jó kompromisszum az, ami a 100-as esetében a kétoldali bekötéssel felmerült, mert nem csak a reptér kiszolgálásáról volt benne szó, hanem az előváros amúgy is szükséges kapacitásbővítéséről.
Nyilván sok dolog hiányzik a város vasúti közlekedésből - ebből nagy eséllyel a reptér vasúti kiszolgálása az, ami a legkevésbé érinti az ingázókat napi szinten.
- - -
A mai Mo-i vasútépítési árakat látva,olcsóbban kijön egy metró - A 10 évvel ezelőtti M0-i metróépítési árakat ismerve nem valószínű.
"... a most alapból Kökin forduló vonatok hosszabbításával,..."
Kökin most két viszonylatnak van végállomása:
- S36: Martonvásár,
- G43: Székesfehérvár.
Mind a kettőü messze-messze elkerüli a belvárost.
Ha ezeket meghosszabítanánk a - reméljük megvalósuló - Reptéri végállomásig, akkor mit kötnénk össze? Kelenföldet vagy Budaörsöt, esetleg Érdet Feriheggyel?
A reptéri vasút a világon sehol sem erről szól. A szűken vett belvárost kell összekötni a városközponttól messze eső repülőtérrel. Budapesten jelenleg egyetlen pályaudvar van a belváros közelében, értem ez alatt, hogy eléri a nagykörút vonalát a vasút, ez pedig a Nyugati. Sem a Keleti, sem a Déli a közelében sincs ennek, és a kisebb megállók/állomások is messze vannak ettől a vonaltól.
Ezt a feladatot jelenleg Budapesten a 100E autóbusz teljesíti, mivel kiépített vasúti kapacitás nincs, és éveken belül nem is lesz, ha jól látom a folyamatokat. A Ferihegy megálló inkább egy vicc, és kényszermegoldás. Ugyanis az 1-es terminálon nincs közforgalom, a 2-es terminálok meg eléggé messze vannak onnan, át kell szállni a 200-s buszra.
Elkelne egy tisztességes reptéri vasút már nagyon. Köki és Pestlőrinc között aránylag könnyű lenne a harmadik vágányt megépíteni, de Pestlőrinc és Szemeretelep között van egy bevágás a Ráday utcai közúti híd alatt vezet a vasút, ott szűk a hely a harmadik vágánynak. Szintén valahogy helyet kellene csinálni a harmadik vágánynak Kőbánya-alsón, és Zuglóban is, az is eléggé problémás szerintem, vagyis inkább költséges.
Persze ez csak akkor igaz, ha abban gondolkodunk, hogy direkben vasúttal vigyük be/ki a reptéri utasokat legalább a Nagykörútig.
A Köki-Reptér-Monor pályához kellene egy Nyugati-Köki kapacitásbővítés is. A kettő együtt kezelhető csak.
Nem feltétlenül - A Körvasút déli részének kapacitásbővítésével és a most alapból Kökin forduló vonatok hosszabbításával, illetve a távolsági vonatok helyének (Biztos, hogy szinte mindegyiknek távolsági személyszállítónak Budapesten kell végállomásoznia, és annak a néhánynak, ami nem, érintenie kell fejpályaudvart?) átgondolásával biztosan lehet ott annyi vonat, amivel nem lenne feltűnően kihasználatlan a 100-as eredeti és a reptéri vonala sem. Persze ez szükségmegoldás lenne, messze nem ideális. Szerintem a 142-es - ha tényleg lenne ott óránként 6 pár vonat - már nagyobb kényszer a Nyugati környéki bővítésre.
A Köki-Reptér-Monor pályához kellene egy Nyugati-Köki kapacitásbővítés is. A kettő együtt kezelhető csak.
Sajnos olykor a kormányok képesek a közérdek helyett a befektetői elképzeléseket kezelni prioritásként. (Lásd Ferihegy-->Rákosrendező Makszidubaj gyorsvasút terve.) Félő, hogy az alföldi megyeszékhelyek repülőtéri kapcsolatának kiépítése helyett az arab beruházónak megfelelő repülőtéri megoldás születik. (Zárt rendszerű, "dedikált" reptéri vasút.)
Ma reggel az ötórási személyvonat (2839, azt hiszem) igen érdekesen alakult. A megszokott emeletes helyett egy földszintes villamos jött szólóban. Monorierdőn már úgy kellett hátulról benyomni az embereket, hogy beférjenek a kocsiba. Nem is szállt fel mindenki, jópáran inkább megvárták a következőt. Viszont legalább pontosan közlekedett.
És pl 700 méteres tehervonatok tudnak keresztezni a 2-esen? Nem arról van szó, hogy a napi üzemben mi történik, hanem Lovrinnak próbáltam rámutatni, hogy attól, hogy van két sínszál egymás mellé letéve, nem jelenti azt, hogy ott elmehet bármilyen vasúti jármű, vannak technológiai korlátok. Egyébként tudom, hogy járnak KISS-ek a 2-esen, és azt is tudom, hogy a vonalon egyre több helyen dobál a pálya. Ha ráengedjük a teherforgalmat, akkor rövid időn belül előkerülnek a sárga jelzők, a menetrend meg mutatóban lesz.