Olvasgatom a fórumot, de csak most jutottam oda hogy írjak. A múltkori hozzászólásom óta vannak fejlemények.
Találtam egy D-450 billencset, ráadásul Hódmezővásárhelyen, nem kellett messzire mennem, de nagy szerencse kellett hogy ráakadjak, ugyanis nem hirdették, csak véletlenül került szóba. 1973-as, első tulajdonosa az áramszolgáltató cég volt, majd egy gazdaságba került, ahol a földeken használták. Kb. 12 éve állították le, teljesen működőképes volt, azóta nem volt indítva. Mivel mindkét helyen, akik hajtották sofőrök, testvérek voltak, biztos hogy annyi km van benne, amit az óra mutat: nem egészen 45.000 km. Teljesen egyben van, egy két apróság hiányzik róla.
Mivel nem rég sikerült elhoznom, még nem volt próbaindítás, elektromos és üzemanyagrendszert, vízhűtőt átnézem. 1-2 hét és remélem újra pöfög.
Azután indul a szétszedés, a fő cél továbbra is a felújítás.
A hazahozatalról készült több videó is, ha lesz időm a közeljövőben összevágom és felteszem.
Ha esetleg Valakinek van, vagy tud D-450 billencs alkatrészjegyzéket, érdekelne. (sima D-450 és D-450 N már van)
Addig is néhány kép:
Két kép a fellelt állapotról, a többi már itthon. Még egy bodzafa is benőtt a fülke és a plató közé.
Nem Csehországból, itt találtam Békés megyében, Székkutason. Időközben úgy alakult, hogy túladtam rajta egy gyűjtőnek, mivel találtam egy D-450 billencset.
A csap az utastérben van a jobboldali lábtérben. Az első tankról megy ami persze nem csak ezért volt beépítve (60literes). Most leginkább csak problémaforrás a Tikalor mert elrohad a vékony lemez palástja és nem lehet normálisan meghegeszteni.A hűtővizet meg elcsepegteti akár egy tűszúrásnyi lukon is.
Ja és nagyon útban van ha pl. a nívópálcát szeretnéd megnézni ezért én inkább kiszereltem az autóból. Igaz téli üzemet nem tervezek :)
A Csepel D-344-es tikalorral szerelt, katonai teherautókban a műszerfalon, a jobb oldali ülésről lehetett indítani. Ott egy szegeccsel rögzített táblán le volt írva lépésről lépésre, hogy mit, hogyan kell tenni. Hadi múzeumban, vagy OT találkozón biztos meg lehet nézni, hogy mi van pontokba szedve. Én '80-'81-ben egy felépítményes R-118 rádióállomással szerelt Csepel soförje és ápolója voltam. Nekem muszáj volt használni, mert hidegben még új akkuval sem lehetett elindítani a motort. Emlékeim szerint először a tűzoltó készüléket kellett elérhető közelségbe kitenni, majd motorház tetőt kinyitni, lángterelőt az olajteknő alá felhelyezni. A tikalor táplálásra volt egy külön gázolaj tartály a motorházban, amiről a jármű motorját is lehetett táplálni csap átállítással. Arra nem emlékszem, hogy a csap nyitása az utastérből, vagy a motortérből történt-e, majd a tikalor izzítógyertyájának működtetése volt, majd a ventilátor bekapcsolása, ami a lángterelőhöz nyomta a füstgázokat. Egy enyhe durranás jelezte, hogy sikeres volt a begyújtás. Addig kellett a csappal szórakozni, amig a lágnyelv vége kékes színű nem lett. Előírás szerint 60 celsiusra kellett melegíteni a hűtőfolyadékot, ennek a norma ideje 20 perc volt. A leállítás sorrendje: Elzárni a csapot, megvárni az égés megszűnését, leállítani a ventilátort, levenni a lángterelőt, lezárni a motorházat, elrakni a tűzoltókészüléket. Motort indítani.
szia, en megneznem ezt a 344 billencset, ha meg aktualis. emailcimed nem publikus nem tudok neked irni. ha aktualis meg kerlek irj az antilloop98@fremail.hu cimre, felvennema kapcsolatot a tulajjal!