Az utolsó szituáció szerintem teljesen egyértelmű: neked minden gépjármű részére meg kell adnod az elsőbbséget, ami a védett útvonalon közlekedik. Tehát függetlenül attól, hogy melyik sávban közlekedik, meg kell(ene) várnod, míg elhalad előtted. Elvileg addig élvezi az elsőbbséget veled szemben, amíg a kereszteződést el nem hagyja, bár ez sokszoros (több út találkozáa esetén) keresztreződésnél kivitelezhetetlen a hétköznapi gyakorlatban.
Ehhez kapcsolódik egy hasonló szitu, amibe sokan belekeverednek: a védett útvonalon közeledik valaki, akinek villog az irányjelzője, mire a másik (az elsőbbségadásra kötelezett) kihajt elé, gondolván, hogy az amúgyis lefordul, nem érintik egymást. Erre amaz mégsem fordul le, hanem megy tovább, egyenesen és kész a "balhé". Bár lehet, hogy az irányjelző megtévesztő használata miatt számonkérhetik az egyik járművezetőt, a másik mindenkép vétkezik az elsőbbség meg nem-adását illetően.
A másodikként felvetet kérdés engem is foglalkoztat, nem is hiszem, hogy ezt konkrétan meg lehet válaszolni.
Vagy az én tudásom likas, vagy a KRESZ nem egyértelmű. Mondok hirtelen párat, amire nem tudom a választ.
1. Ha három sávos úton a két szélsőből egyszerre váltunk e középsőbe, kinek van elsőbbsége? (A kölcsönös udvariasságon túlmenően.)
2. Mi számít egy kereszteződésnek? Mondok példát. Keresztező mellékútvonalról a főútvonalra jobbra kis ívben kanyarodok, és nincs semmi extra tábla, akkor ugye elsőbbségem van a vele szemben balra nagy ívben kanyarodóval szemben. Mármint ha tényleg szemben van. De van olyan eset, ahol egy kicsit el van csúszva egymástól a két irány, és a vem szemben balra kanyarodó már tökéletesen besorolt a keresztező irányba, és akkor ő már a főútvonalon haladónak minősül. Hol a határ a kettő között? Van olyan csomópont, ahol a fene tudja, mi a helyzet.
3. Ha este bemegyek az egyirányúba, leparkolok, és reggel arra ébredek, hogy megfordították az irányt, mi a szabályos eljárás?
4. Ha a több sávos főútvonal külső sávjában nem közeledik senki, és én a betorkolló mellékútvonalról elkezdek rákanyarodni, és ezzel egyidőben a belső sávból valaki kisorol, akkor az ütközésért ki lesz a felelős?
Tudok még ilyeneket :) Most ennyi jutott eszembe. Ki hogy gondolja ezt? Hogy csinálja? Tényleg nincsenek ezek egyértelműen szabályozva, vagy csak én tudom rosszul?