Keresés

Részletes keresés

mángorló Creative Commons License 2003.03.25 0 0 1009
nem, mert nem szűnt meg

amúgy jobb, hogy van, mint ha nem lenne, tekintve, hogy milyen alte fesztiválok szoktak lenni, annyira szarok a mai zenekarok hogy nagyon, még egy tetves sziámira is elmennék

(egyébiránt a félreértett kérdésem a wass albert könyvre vonatkozá)

rosencrantzhu Creative Commons License 2003.03.25 0 0 1008
Nem lehetne inkább az együttest inkább megszűntnek tekinteni?
Előzmény: Thomastheles (1007)
Thomastheles Creative Commons License 2003.03.25 0 0 1007
Hali!

En sem voltam, mert szinten biciklizes miatt
aludni tertem koran. :-))
De egy ismeros, aki jelen volt, aszonta,
hogy kb. 5 szam ha volt.
Utana mintha Vig Misi besertodott volna
es veget is ert az egesz.
kb. 20perc lehetett...
T.

Előzmény: Kócosfóka (1006)
Kócosfóka Creative Commons License 2003.03.24 0 0 1006
Milyen volt tegnap a Kulti? Az egésznapos bicajozás miatt nem bírtam ébren kivárni a koncit...
Kócosfóka Creative Commons License 2003.03.21 0 0 1005
Ági és fiúk, na ez végre jó hír! :-)
break2 Creative Commons License 2003.03.20 0 0 1004
Melyik mit olvastam? Ha levlistara gondolsz, akkor a galeria sajat levlistajarol jott az info. (galeria@bazovsky.hu)
---------
Es mar info csatornaba mentunk at:

Kampec a millenárison március 27-én. (http://www.kampecdolores.hu/)

Korai Öröm: holnap Erzsébet téri gödörben.

Pál utcai fiúk: holnap Wigwam-ban.

Balaton Hangár, Novo, Realistic Crew, Hypertér, Korai Ütősök, DJ Titusz, dj Skunk. Ingyenes!
2003 március 23 KultiPlex

Előzmény: mángorló (1003)
mángorló Creative Commons License 2003.03.20 0 0 1003
melyiket olvastad?

amúgy ági és a fiúk lesz a trafóban 25-én

Előzmény: break2 (1000)
break2 Creative Commons License 2003.03.20 0 0 1002
"Az elnevezés egy mongol területet takar, ahol ősi, kultikus, vallási illetve temetkezési leleteket találtak. Jelentése kb. 'vízben szegény terület'."

Forras

Előzmény: kabirbedi (1001)
kabirbedi Creative Commons License 2003.03.20 0 0 1001
mit jelent az úzgin űver?
(most olvastam egy wass albert könyvben űverrôl, mint valami dombtetô, hegytetô, fennsík, vagy ilyes, ha jól értettem.)
Előzmény: break2 (1000)
break2 Creative Commons License 2003.03.20 0 0 1000
Levlistarol:

Szeretettel meghívjuk a K. Bazovsky Galériába Bernát András festőművész kiállításának megnyitójára.
Az eseményre 2003. március 25-én 20 órai kezdettel kerül sor.

Program:
19.30 - büfé
20.00 - a kiállítást megnyitja: Hajdu István, a Balkon művészeti folyóirat főszerkesztője

20.15 - az Úzgin Űver zenekar Vörös Rébék c. albumából ad ízelítőt

Címünk: 1085 Budapest, Horánszky u. 13. II. 19.; Telefon/Fax: (06-1) 2674491
A kiállítás 2003. április 18-ig tekinthető meg, hétköznap 10 és 17 óra között.

break2 Creative Commons License 2003.03.14 0 0 999
Na meg egy, aztan abbahagyom mielott teljesen atmegyunk a kulturabol politikaba.

A ManCs-os interju altalam idezett reszleteben szo van egy sajto perrol. Ezt ha jol tudom Szabo "Kekfeny" ("az vagy nekem, mint agynak a daganat") Laszlo elvesztette. Magyaran barmit is mondott "pesti", hogy mit csinalt Por Gyorgy Boglaron az nem volt eleg ahhoz, hogy a pert befolyasolja. Lehet, hogy nem is mondott semmi erdemlegeset?

Valamint erdekessegkent megjegyeznem, hogy Varga Laszlo ES-beli cikkje szerint:
"a Pór kontra Szabó per iratai nyomtalanul eltűntek."

rosencrantzhu Creative Commons License 2003.03.14 0 0 998
:)
Előzmény: gyrk (997)
gyrk Creative Commons License 2003.03.14 0 0 997
ja, hogy bódy! én meg idáig meg voltam győződve róla, hogy bródy....
break2 Creative Commons License 2003.03.14 0 0 996
Nem tudom, hogy:

1. Haraszti mit olvas(hat)ott Body esetleges jelenteseibol es mit nem.
2. Azokban mi allt.
3. Mennyire "szorgosan" irt Body jelentest (ha irt)
3. Ezek alapjan mire alapozza/alapozhatja a "kizsakmanyolas" vadjat. (alapozas nelkul pedig ures sugallas, ragalmazas az allitas)
3. Mennyire fontos szerepet jatszik Haraszti erzelmeiben, hogy "volt idô, amikor személyesen is szerettem, s engem is besúghatott"

Szoval szamomra tovabbra sincs egyertelmuen bizonyitva, hogy Body 3/3-as lett volna. Persze az is lehet, hogy nem akarom elhinni, de ahhoz jogom van. Hogy egy volt barat (Haraszti), akivel a kapcsolat megromlott mit erez. Valamint, hogy egy "pesti" dossziejaban Body iratok voltak, nem bizonyitja, hogy "pesti" Body volt. Na mindegy, nezegessuk inkabb a muveit.

Előzmény: mángorló (995)
mángorló Creative Commons License 2003.03.14 0 0 995
itt van a haraszti-féle cikk:
http://www.es.hu/old/9948/publi.htm#tar

"Lám, én, aki Tar író iránt megértô volnék, emésztô haraggal gondolok az öngyilkos filmrendezôre, aki játékfilmjeiben mintegy névsorolvasást rendezett a félig-meddig tiltott poszt-avantgárd művészekbôl, eközben pedig szorgosan jelentett róluk a III-as ügyosztálynak. Hogy miért ez a különbség az érzelmeimben? Mert Tar Sándor a tiltott valóságról írt, és minden szavában az öncenzúra ellen küzdött. Szövegeiben visszaadta a lelkét istennek, amit az ügynökjelentései révén a császár a magáénak hitt. Ezzel szemben a filmrendezô - és a Valóság-szerkesztô - még ki is zsákmányolta az általa besúgottakat. Művészetük nagyrészt abból állt, hogy beterelték a saját stílussal megverteket az Aczél-féle politika ügyesen kimért disztribúciós bugyraiba, saját filmbe, saját folyóiratba, miközben besúgóként a hatóságoknak adták az ötleteket, ki hogyan lóg ki az általuk igazgatott "tűrtbôl". Voltaképpen gettóhelytartóvá váltak, az underground performance-ban, a szociológiai tanulmányban, ahogyan Erdôs Péter a rockzenében és Kardos György az irodalomban.
De hogyan merészelnék bármelyik érzelmembôl kánont csinálni? Miféle impertinencia kell ahhoz, hogy bármelyiket elôírjam, mint egyetlen helyes érzelmet? Élek a gyanúval például, hogy a filmrendezôre azért is haragszom jobban, mert volt idô, amikor személyesen is szerettem, s engem is besúghatott; és Tarral kapcsolatban valamivel keserűbb volnék, ha személyes barátom lett volna, nemcsak kedves íróm. "

break2 Creative Commons License 2003.03.14 0 0 994
számomra nem von le semmit bódy gáborból, ha ügynök volt

Igy mar OKebb, az elobb azert ez a felmondat hianyzott nekem.

Felesege (Baksa Soos Vera) szerint gyilkossag tortent. Jo, biztos belejatszott az erzelmi allapota, de azert meg kene halgatni, hogy milyen ervek szolnak ezen variacio mellett. (Sajnos nem tudom/emlekszem a reszletekre.)

Maradt Body utan egy csomo terv, irat, hogy mi mindent akart meg csinalni. Ezek kozott egy csomo friss volt, tehat voltak jelek arra, hogy nem akart az eletenek veget vetni.

Halala elott 1-2 hettel volt a Pecsaban egy est, amit Body szervezett es filmet is forgatott ott. (Talan a VHK is fellepett, arra mar nem emlekszem. Arra igen, hogy egy csorlon keresztul egy vorosre festett meztelen lany ingadozott a kozonseg felett.)

mángorló Creative Commons License 2003.03.14 0 0 993
számomra nem von le semmit bódy gáborból, ha ügynök volt, ahogy wass albertet is szeretem a funtineli boszorkány miatt és nem érdekel mennyire volt mélymagyar. no de bódyra visszatérve, attól még a psyché és a kutya éji dala zseniális, csak fáj, hogy róla is kiderült hogy beszámolt.

de a halálára is magyarázatot adhat ez a most kiderült dolog. én azt hallottam (közeli barátja lányától), a lakásában, felvágta a kezén és a lábán az ereket, és a bejárati ajtó előtt találták meg, úgy hogy látszott a vércsíkból hogy odáig kúszott ki. na és az én fejemben rögtön összeállt, hogy okt 23-án sörözgettek haverokkal, beszélgettek a forradalomról és bódy nem bírta már a kettősséget, hogy itt a jeles dátum, de meg el kell mesélni majd a szerveknek is, hogy mi volt és hogyan. fogta magát, hazament és öngyilkos lett.

Előzmény: break2 (992)
break2 Creative Commons License 2003.03.14 0 0 992
Ja es meg annyit, hogy akarmi is derul ki Bodyrol (es abbol akarmennyi is igaz), talan nem (csak) ugy kellene emlekezni ra, mint egy "ugynokre", hanem mint tragikus sorsu, zsenialis muveszre aki nagyon sokat adott nagyon sokaknak.

Bocs, de en ismertem Bodyt szemelyesen (nem kozelrol) es zavar, hogy most igy hurcoljak a nevet. Erosebb bizonyitekok kellenek ahhoz, hogy en szemely szerint el tudjam hinni, hogy 3/3-as volt. Azert a konyvet (Törvénytelen avantgárd) majd meg fogom szerezni ...

break2 Creative Commons License 2003.03.14 0 0 991
Azert pontositsunk egy kicsit. Ime a vonatkozo interju reszlet:

MN: A dokumentumokban fedőnéven jelölt ügynökök, titkos megbízottak közül figyelmes olvasással azonosítható még "Pesti", azaz Bódy Gábor is, miként az ő ügynök mivoltára Haraszti Miklós is utalt az ÉS-ben 1999-ben, a Tar Sándor III/III-as múltja körüli vitában.

SE: Erről azért nem beszélek szívesen, mert az ő története nincs teljesen feltárva, pontosabban hiányzik a vége, így elhamarkodott lépés lenne ez ügyben nyilatkozni. Másrészt nem is tartozik annyira szorosan Boglárhoz, hogy részletesen kellene taglalni. Itt inkább csak kivezető szál, Pór György ügyéhez kapcsolódóan. Amikor a sajtó-helyreigazítási per kapcsán Szabó László a belügytől kért anyagokat, a tárgyalás előtti napon gyorsan leültek informálódni "Pestinél". Szabó egyébként levelet írt Aczél Györgynek arról, hogy a rendelkezésre álló anyagokkal bizonyítani lehet, mit csinált Pór György Bogláron, de ezek nyilvános bírósági tárgyaláson nem használhatók fel. A "Pesti" fedőnevű munkadossziéban szereplő első írás az under-ground színházakról a Bódy Gábor hátrahagyott írásait tartalmazó kötetben olvasható, ez egyértelműsíti, hogy ő volt "Pesti". Feltehetően szerette volna publikálni a cikket, de nem sikerült neki.

A cikk:
http://www.mancs.hu/legfrissebb.tdp?azon=0310interju2

Előzmény: mángorló (990)
mángorló Creative Commons License 2003.03.14 0 0 990
most olvasom a narancsban, hogy bódy gábor III/III-mas ügynök volt. de jó hogy már nem az a korszak van.
Kócosfóka Creative Commons License 2003.03.14 0 0 989
Hát az meg mi? :-o
mángorló Creative Commons License 2003.03.13 0 0 988
király volt a koncert, végre jól játszottak és különösen kedves nekem hogy a már délután című ritkasággal nyitottak
Krisztofer Creative Commons License 2003.03.12 0 0 987
Beleszállni?
Már mindig is benne utaztam.
Előzmény: break2 (982)
rosencrantzhu Creative Commons License 2003.03.12 0 0 986
Nem, én se. Az archívum lejátszható ram-ban, bár ezt meg sem próbáltam, mert hát ugye a ram...

Talán ha bekerül az archívumba, ezt is le lehet. De ez a honlap úgy általában katasztrofális szerkezetű, nem értem, miért nem lehet áttekinthető honlapot csinálni. Mostanában divat, hogy ha 10 lapból is áll egy site, akkor is elkeveredsz benne...

Előzmény: break2 (985)
break2 Creative Commons License 2003.03.11 0 0 985
En meg a linket se talalom hozza, hogy honnan lehetne jatszani. Te legalabb arra raleltel?
Előzmény: rosencrantzhu (984)
rosencrantzhu Creative Commons License 2003.03.11 0 0 984
le lehet ezt játszani vhogy?
nekem nem sikerült...
Előzmény: break2 (983)
break2 Creative Commons License 2003.03.11 0 0 983
http://www.pararadio.hu/030310_296/alter.html

Playlist 2003. III. 10.

1. Sziámi: Jön az új élet (intro signal)
2. Emil!Rulez: M323
3. Trabant Válogatott számok a végtelenségig - többek között:
A Nap az apa
Aludni jó
Az igazság az
Bartók átirat
Harang
Itt van pedig
Jó reggelt
Ma este
Napszúrás
Ott torony volt
Ragaszthatatlan
Rövid séta
Soha már
Tango
Zenélgetés kecske
4. Európa Kiadó: A csend (outro signal)

- Elindul egy új sorozat, a magyar alternatív zenekarok diszkográfiáját bemutató "etűd", mely az 1980-as évek zenekarjaira fókuszál. Természetesen az akkori archiválások nem terjedtek ki sok területre, ezért az itt bemutatott információknak korlátot állít a múlt. Mindezek ellenére megpróbálok minél több információt gyűjteni úgy képek; dokumentumok mint hangzóanyagok formájában. Akinek esetleg lenne még valahol megbújó információja a bemutatásra kerülő zenekarokkal kapcsolatban, küldje el nekem legyen oly' szíves.
- !!!FIGYELEM! A hallgatói kritikák elnyerik méltó jutalmukat :)
Szólj be jól a műsorvezetőnek a #pararadio csatin, vagy írj a darkman@pararadio.hu-ra
- Állandó programajánlatok --- lásd a lap alján!!

Trabant, Balaton

Egy történet két oldala: amilyen akcióban és indulatokban gazdag, igazi színpadra született produkciókkal robbantott az 1980-as évek legelején az URH, a Vágtázó Halottkémek, a Bizottság, a Kontroll Csoport és az Európa Kiadó, olyan befelé forduló, visszafogott szobazenét csinált ugyanekkor a Balaton és a Trabant.

A Balaton és a Trabant voltaképp két zenekar, rengeteg személyi és repertoárbeli átfedéssel. Külön cikket érdemelnének, de e sorok írója jobb szereti őket együtt. S ha szabad, még egy személyes megjegyzés: ahogy az URH megváltoztatta az életem, irányt adott neki, a földre lökött és fölnyitotta a szemem, úgy segített hozzá a Trabant ahhoz, hogy lehunyt szemmel lebegjek a föld fölött, ugyanabban az országban, ugyanabban a városban, ugyanabban a korban. Aminek hangulatából, ha meg akar valamit érezni az utókor, ezeknek a zenekaroknak a 80-as évek elejéről való, határozottan lo-fi minőségű felvételeit kell előbányásznia.

Amíg az 1980 szeptemberében, az URH-val egy műsorban, a Kulich Gyula téri pszichiátriai klinika udvarán debütáló Balaton a továbbiakban gyakran koncertezett, a Trabant négy fal között maradva zenélt. Bármekkora színpadon lépett is fel a Balaton, a koncertnek házibuli hangulata volt. A Trabant házi használatra szánt kazettáit mindenki imádta, aki csak hozzá jutott. A Balaton jobban kötődött a beat és a rhythm & blues zenei struktúrájához, a Trabant szabadabb volt, s mindkettőben ott pulzált a reggae is.

A koncerteken és kazettákon jószerivel ugyanazok zenéltek.

A Balaton magja két ember volt, a képen látható Víg Mihály és Hunyadi Károly, a Trabanté három, Lukin Gábor, Méhes Marietta és Vető János. Víg és Hunyadi szinte mindig ott volt, amikor a Trabant zenélt. Rajtuk kívül leginkább az Európa Kiadó tagjai, Dénes József, Magyar Péter, Másik János és Menyhárt Jenő vett részt a kamaramuzsikában, de mások is, a Kontroll Csoportból például Farkas Zoltán és Hajnóczy Árpád. Noha e cikk szerzője igazából azt tekinti Trabant-felvételnek, amin Méhes Marietta hangja szól, Pajor Tamás (Neurotic), Bolyki László és Urbán Mariann (Embersport) is be-beszállt énekesként, sőt előfordult, hogy Grandpierre Attila, a teljesen más stílust űző Vágtázó Halottkémek énekese vokálozott a Trabantban. Ahogy a Trabant Méhes Marietta énekéhez fűződött, a Balaton Víg Mihályéhoz.

A körbe tartozott még Baksa-Soós Vera (Bódy Gábor filmrendező felesége), Klöpfler Tibor (operatőr), Kozma György, aki dalszöveget írt, Gazsi Zoltán, aki videóra vette a házimuzsikát (Időt töltök 1982-84 című filmjét 1993-ban publikálta a Balázs Béla Stúdióban), sőt Vető régi barátja, az egykori Kex-énekes Baksa-Soós János is, aki ha nagy ritkán, a 80-as és 90-es években itthon színpadra lépett a maga indián-dalaival, az biztos valami Balaton-eseménnyel is párosult. A kezdeti időkben a Balaton fellépésein volt szájharmonika (Kőnigh Péter) és szaxofon (Villányi Zoltán), amikor pedig már az örökös Balaton-társ Hunyadi is külföldön élt, a 90-es évek közepének trió-Balatonjában már csak egy gitár (Simon) és egy basszus (Imanuel) kísérte Víg Mihályt.

Akárcsak a Balaton, Trabant is 1980 nyarán született, nem sokkal Hajas Tibor performansz művész halálos autóbalesete után. A Szeged felé robogó, árokba borult kocsiban utazott Hajas barátja, performanszainak asszisztense és fotódokumentálója, Vető János is, aki egy válltöréssel megúszta. Utána, gyerekkori barátai, Lukin Gábor, Méhes Lóránt és Méhes Marietta segítettek neki regenerálódni - és kitalálták a Trabantot.

"Elmentünk a Balatonra nyaralni - emlékezett Vető (Magyar Narancs, 1995 január 12.) - Lukin szülői tiltás vagy lebeszélés ellenére megtanult zongorázni, sőt írt két dalt is. Egyik, a Balettcipőben, kis zongoraetüd, a másik, a Reggel a fürdőkádban, Bartók-átirat, akárhogy is vesszük. Szívesen írok rá verset, mondtam. Marietta meg rávágta, hogy szívesen elénekli. A Plan [német újhullámos együttes, magyar barátokkal - Sz.T.] csinált egy Fix Planet című lemezt, mire mi gyorsan csináltunk egy zenekart, Trabantban-d volt a neve, jó nagy, szobai csinnbummcirkusz, zongora, furulya, lábasok. Semmi köze a Trabanthoz, de mégis ez az a pillanat. Nekem nincs meg a felvétel, de a Planosoknak biztos megvan. A lemezre végül is a Vágtázók kerültek rá, de ez volt a Trabant kezdete. Rögtön utána magnót béreltünk. 500 forint volt három napra egy Akai, ez sok volt akkoriban. Kettőt béreltünk, >pingpongoztunk velük<. Aztán bevettük Víg Miskát, akinek volt egy ugyanilyen magnója, és akkor már csak egyet kellett bérelni."

Rendkívül kreatív időszak volt ez. Az említett zenekarok megteremtették az évtized legfontosabb itthoni zenéit, Vető János nagyon eleven és felszabadult, kétkezes képeket festett Méhes Lóránttal, Méhes Marietta Balázs Béla Stúdiós rövidfilmeket forgatott Xantus Jánossal (Diorissimo, Női kezekben), aztán jöttek a nagyjátékfilmek: 1983-ban főszerepet kapott Bódy Gábortól (Kutya éji dala), 1984-ben Xantus Jánostól (Eszkimó asszony fázik).

Habár Lukin Gábor belülről nem úgy érezte, hogy Méhes Marietta színésznői működése annyira szorosan kapcsolódott volna a Trabanthoz, a külső szemlélő számára az Eszkimó asszony fázik olyan szervesen épült a Trabant dalaira, hogy forgatása szükségessé, bemutatása kívánatossá tette a zenekar színre lépését. A forgatás során két ingyenkoncertet adtak, egyiket a MOM Művelődési Házban, másikat az újpesti Úttörőházban, ezeket természetesen hangszalagra is rögzítették.

"Ebből a két szalagból lett kiválasztva az a négy szám, amely rákerült a lemezre - emlékezett a Fekete Lyuk Lyukság című kiadványában Vető János (pontatlanul, mert öt, sőt mivel a kislemezt keverő Lukin Gábor két számot egybe fűzött, hat van rajta, rövidre vágva). - Ebben az időben a Filmgyár bérelt nekünk Mátyásföldön egy házat felszereléssel, ahol dolgozhattunk és felkészülhettünk a filmre. Az igazán klassz felvételek ott készültek."

Víg Mihály, ugyanerről: "Nagylemeznyi anyagot soha nem vettünk fel. Ezen kívül nem voltunk stúdióban, illetve egy alkalommal Bódy Gábor szerzett harmincezer forintot egy klipre, amiből hatezret A kígyó című [Balaton-]szám felvételére költöttünk. Az a videóklip el is készült." (Magyar Narancs, 1994 szeptember 1., kérdező: Marton László Távolodó)

Amilyen bensőséges, csak-magunknak-csináljuk érzete volt a színpadon zenélő Trabantnak, olyan furcsa falat is emeltek önmaguk és a nézők közé: saját, külön, zárt világukba az idegen bepillanthatott ugyan, de csak akkor léphetett be, ha sikerült azonos hullámhosszra hangolódnia. Jean Cocteau Rettenetes gyerekeihez hasonlóan, akik soha felnőni nem akarva, "ősi öntudatlansággal" játsszák, élik a "mítosz partján" ringatózó játékukat egy szobában, a Trabant tagjai is elvarázsolt tájakon utaztak - vagy inkább elvarázsoltan bolyongtak ebben a nagyon is valós városban. Mint akik úgy érzik, "digitálisan is áll az idő", s ezért "elszaladni késő, itt maradni kár". Nemzedéki élmény lettek.

Méhes Marietta színpadi mozgása a minimumra korlátozódott: egyhelyben állt, a terem sötétjébe nem bocsátott több világosságot a diavetítő fénysugara, mint egy lazán leengedett redőny, a karját összefonta, időnként a mikrofonállványra támaszkodott, csak a szeme és a szája mozgott, lassan, lustán. Félig leeresztett szempillája mögül néha a képen látható Víg Mihályra pillantott, aki rejtélyes Buddha-mosollyal pengette gitárját és egy-egy szóval, mozdulattal irányította a többieket. Marietta résnyire nyitott ajakkal, passzív benyomást keltve énekelt, ám az esendően bizonytalan énektechnika, a vontatott hanghordozás, a szenvtelenség látszata mögött álmok, titkok és vágyak rejtőztek.

Egyik varázsos hangulatú, álomi szép dal a másik után, megannyi ereszkedő dallam, diszkrét kíséret, vibrátós gitár, karakteres basszus, lebegő szintetizátor, tikfa, néha zongora, szaxofon, csörgődob... és Marietta ábrándos hangja. Egy lány, aki a föld fölött lebeg, akivel csak megtörténnek a dolgok, akinek a nyelvén a legbanálisabb szavak is költészetté olvadnak. A titkot kereste benne Boguslaw Linda is, az Eszkimó asszonyban: "Pont egy ilyen lány kell nekem. Nézek a szemébe és nem értem".

Víg Mihály az egész magyar új hullám/underground egyik kulcsfigurája. Az Eszkimó asszonyon kívül is gyakran szerepelt filmekben, legtöbbször Tarr Béla alkotásaiban, de Müller Péternél (Ex-Kódex) és Gothár Péternél (Megáll az idő) is. Tehetségét, egyéniségét, karizmáját, műveinek érzékenységét egy rádióbeszélgetésben Kornis Mihály író Bob Dylanéhez hasonlította. "Azt hittem, hogy működik a zenében valami váltógazdálkodás, és hogy egy olyan kemény időszak után, mint amilyen a punk volt, az következik, amit én jobban szeretek: valami finomabb, lágyabb dolog - nyilatkozta a kezdetekről a Magyar Narancsban. - Ez aztán egyáltalán nem jött be, sőt megdöbbentő módon a heavy metal lett majdnem az egyeduralkodó. De én akkor kifejezetten arra hajtottam, hogy ne legyen vad." Kevesen írtak nála szebb szomorú számokat Budapesten. Művészetet csinált melankóliájából, erőt merített enerváltságából, sanzon-szerűen finom vagy rockosabb dalokba öntötte dühét.

Egyik pillanatban banálisan szentimentális, a másikban fölényesen intellektuális, személyes, amennyire csak egyes szám első személyben lehet, és politikus, anélkül hogy jelszavakat faragna - igazi dalköltő. (A képen Másik Jánossal.)

Akkor, amikor ideje lett volna, az Állami Hanglemezkiadó Vállalatot nem érdekelte a Trabant. Kész csoda, hogy a filmzene-kislemezt kiadták - ahelyett, hogy dupla albumot csináltak volna. Hivatalosan, a kereskedelem csatornáin keresztül mindmáig ennyi juthatott el a rajongókhoz a Trabant zenéjéből. Nem hivatalosan persze közkézen forogtak kazetták, miközben a zenekar megszűnt.

A rendszerváltozás után, a 80-as évek legtöbb "elfekvő" zenéje napvilágot látott, posztumusz. Több, Trabantból is ismert dal hallható a Balaton műsoros kazettáján és CD-jén, melyeket a Bahia adott ki részben a Lukin Gábor lakásán 1982-1984 között, részben egy 1985-ös budapesti és egy 1987-es szegedi koncerten rögzített felvételekből. Lukin Gábor szerzeményét A "pirosbetűs napokat" Maria Lavman, Vető János felesége énekli Mosolyszünet című kazettájukon; ezt Kamondy Ágnes is előadta Dalok Közép-Nirvániából című estjén, de az ebből készült CD-re a szerző engedélye híján nem kerülhetett fel. Magától a Trabanttól azonban, a kislemezen kívül mindmáig semmi sem jelent meg.

Ennek oka elsősorban az, hogy a zenekar mindhárom belső tagja külföldön él, Méhes Marietta és a képen félig háttal látható Lukin Gábor Amerikában, Vető János Dániában, itthon pedig senki nem vállalkozott arra, hogy a megjelenés méltó feltételeit biztosítva megszervezze a dolgot. Talán majd egyszer mégis.

Víg Mihály már 1980-ban, amikor pár száz embernél több aligha ismerhette a Balatont, arroganciaként is felfogható magabiztossággal énekelte: "Minket nem lehet elfelejteni, felejhetetlenek vagyunk" - és igaza lett.

break2 Creative Commons License 2003.03.11 0 0 982
levizsgáztam autóvezetésből!

Es most Trabant-ba szallsz?

(hu de rossz vicc volt, bocs)

Előzmény: Krisztofer (981)
Krisztofer Creative Commons License 2003.03.11 0 0 981
Köszönöm hogy utánanéztél!
Még nem is olyan veszélyes, de remélem ezt valóban Víg Misiék kapják. Őket szívesen támogatom, mert rájuk fér.

(OFF Ugyan nem ide tartozik, de ma végre levizsgáztam autóvezetésből!)

Előzmény: Kócosfóka (980)
Kócosfóka Creative Commons License 2003.03.10 0 0 980
6 kiló, utánanéztem.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!