Pedig amikor eladtam, tipp-topp állapotban volt, lakatolás és festés után, 2 új hátsó gumival, új indítóbowdennel és új fékekkel, nagyon üzembiztos volt. Igaz 96 óta már 13 év eltelt, de ez mégsem tűnik nekem olyan hosszú időnek, úgy látszik a kis kocsimnak ez mégis hosszú volt.
nyuszy, meg tudnál még nézni nekem 2 rendszámot?
CXS-309 és DWD-669, mindkettő az enyém volt, a DWD pont a kis Polski után.
Az 1980-as évjáratú AFJ-311 rendszámú 96-ban eladott autód ismeretlen a Publikus Zöldkártya Központban, tehát ennek alapján azt kell mondanom, nincs forgalomban.
Lesz kép is, amint bejutok a garázsba. Képzelj el egy vadiúj kocsit a Merkur szalonban, az az autó kb. ilyen kategória. Jó lenne, ha meg tudnám szerezni, persze garázzsal együtt.
Egy valóban patika állapotú kispolski annyit ér, amennyit megfizetnek érte. Volt, aki 50-ért jutott kincshez, volt, aki 150-ért. A 126.hu -n többet tudnak mesélni róla :)
Új fiú vagyok itt.;o) Már egy ideje a látókörömben van egy okkersárga, 1990-es évjáratú, alig pár ezer km-et futott 126-os, amit meg szeretnék hamarosan venni. Szerintetek mi lenne a reális ár érte? Az autó patika állapotú, havat még sosem látott, esőt is alig. Egy idős úré, aki sajnos már tavaly április óta nem használja, azóta áll kihasználatlanul a porvédett garázsban.
Az első autóm egy 1980-as évjáratú 126-os Polski volt, AFJ-311 volt a rendszáma, 1996-ban adtam el 90ezer Ft-ért, nem tudom megvan-e még a kis gép...
Elhiszem hogy láttál olyat is, ami 96 - ban került be az országba. Abban az időszakban módosítgatták a kocsik korhatárát üzembehelyezési szempontból. Akkor magasabb volt a behozatali korhatár. Később szigorították, mondván Magyarország ne legyen Nyugat-Európa autótemetője. Az enyém 2001-ben került be, vagy legfeljebb 2000 évvégén, a forg. eng. pontosan megmutatja. Akkor már csak karosszéria cserével lehetett forgalomba helyezni.
Abból az időből 87-88-89 nem az a negatív kicsengés jön le, amiről itt írsz. Pl. Németországban a bemutatás évében 3 hét alatt a teljes évi leszállítható mennyiséget (18.000 db) megrendelték a vevők. Tehát nagyon jó volt a fogadtatása. Később aztán, ahogyan írod, betett a Chinque. Az akkor nem volt több mint design. Úgy kényelemben, variálhatóságában csomagtérben elmaradt a Bis-től, de hát a design az igen, a piac már csak ilyen.
Szervízproblémák: megértem. Azon nem lehetett nagyot kaszálni. Nem tudom neked van, volt e BIS, egy elejtett fél mondatból azt a következtetést is le lehet vonni, hogy talán igen. Szerelted e? Mert én igen. A családban volt 2, meg persze léghűtéses is. Tapasztalatom, hogy összességében semmivel sem körülményesebb, semmivel sem rosszabb szerelni, mint a léghűtésest. A vízhűtés egy kicsit bonyolultabb, sokan félnek tőle, de nem vészes, az előnye annál több. (Radiátoros fűtés, és nem bűzös, a motoron körbe cirkuláltatott levegő).
Ez a kocsi csak azért érdekes számomra, mert egy jó tanulmány arra nézve, hogy az azonos külső ellenére mennyivel több, funkcionálisabb, használhatóbb tud lenni, mint léghűtéses társa. A mintaszerű építési mód, a külméretekhez képest kiemelkedő adottságokkal bíró kényelmes belső tér, a nagyságrenddel nagyobb, variálható csomagtér követendő példa lenne a mai egyre energiaszegényebb, és gépjárművel egyre túlzsúfoltabb világunkban! Ma még nem ezt az időt éljük, de el fog jönni az is!
Lehet hogy a fekvő motor miatt pl. szelephézagot nehezebb állítani, mint a léghűtésesnél, de a jobb minőség miatt 100.000 km-ig biztos nem kell, sőt még utána sem.
A mai autók túlzsúfolt motortereit ennél nagyságrendekkel nehezebb szerelni!!!
Persze tudom a szerviznek az a jó, ha rácsatlakozik a motorvezérlő számítógépre, kiolvassa az adatokat, beletelik 5 perc, és ki mennyire szívbajos, elkér 5-10-20.000 Ft-ot cserébe.
A szűrőcserék, olajcsere, amiért meg szintén jó pénzt szoktak elkérni, főleg ha garanciás az autó, az meg csupán segédmunka kategória. Ez a szimpatikus a szervizeknek.
A saját szememmel láttam olyan BIS -t (illetve a forgalmijára gondolunk most), ami 96 -ban került az országba. Ezen kívül láttam több olyat amiben a valós, 87-91 -es évszáma szerepelt, és szintén nem ilyen trükkel importálták. Biztos hogy az is valamiféle magánimport keretében érkezett, csak nem ezzel a trükkel.
Az meg hogy eltitkolják, meg nem lehet kapni, az két külön dolog. A FIAT célirányosan a nyugati piacot célozta meg ezzel a géppel, elsődlegesen oda kívánt szállítani. Szállított volna a keleti országokba is, csak nem volt akkora gyártókapacitása. Azalatt a pár év alatt ami alatt exportálták, elég sok negatív véleményt fogalmaztak meg vele kapcsolatban a szervizek, ezek egy része talán érthető is (motor szerelése nem olyan könnyű feladat kibontás nélkül, mint a légesé, a hűtés meg egyéb nyavalyák miatt komplexebb a szerkezet, több hibaforrás, stb), és ezért, meg az utód Chinque miatt gyorsan pontot tettek a történet végére. Mire lett volna szabad gyártókapacitás, arra már a kutyának sem kellett, a hazai Merkur meg enyhén szólva akkor döglött meg (...mire lett volna mit szállítani). Sajna ennek a kisautónak a piaca túl hirtelen és a gyártás megkezdése után alig pár évvel dőlt be, de ha igaza van a lengyel forrásoknak és tényleg megvolt a kb 400e db, akkor 4 év alatt ez nem is rossz mennyiség - és érthető hogy miért csak oda jutott belőle ahol a keletieknél kicsit értékesebb valutával fizettek.
Másrészt nem hiába kaptak "normálisabb" védelmet ezek a gépek. A FIAT szó szerint tételesen ellenőrizte ezeket a kisautókat, és ha találtak olyan egyedet aminél valami szúrta a szemüket, abban a pillanatban stoppolták az adott tételt, és addig ki nem engedték a gyárból amíg meg nem győződtek arról, hogy az említett hibákat ki nem javították. Ez a fegyelem viszont valahol fellazult a végére, de mást ne mondjak, nálunk a cégnél valahányszor kifut egy termék, ott is ez a szitu. :)))
Amúgy Elegant van magyar rendszámmal hazánkban, ha jól rémlik győr környékén. Hogy miként került az országba az talány, az ottani lelkes tagjaink nem egyszer zarándoklatként körbefotózták alaposan a gépet. Egy alkalommal egy bátrabb ember a motorháztetőt is megpróbálta kinyitni, majd miután meglepődve tapasztalta hogy nyitva van, természetesen belül is körbefotózták. :)
Köszi a történelmi áttekintést, bár van olyan amiben nem teljesen egyezik a véleményünk. Ilyen pl. a következő mondatod, bár lehet neked van igazad, csak akkor kérlek fejtsd ki bővebben, én ezt teszem.
"Nem minden BIS futkozik ilyen trükkökkel hazánkban."
Amikor elkezdték ezeket a BIS-eket honosítani, már korhatárhoz voltak kötve a külföldről behozható gépkocsik, amelyek rendszámot kaphatnak.
Amik Németországból, Olaszországból jöttek be, azok meg már túl voltak a törvény szerint meghatározott (6 éves) koron, következésképpen nem maradt más mint a karosszéria csere.
Aztán amikor jogszabály megtiltotta a karosszéria cserét is minden járműre, ennek is megszűnt a behozatala. Tehát kíváncsi lennék olyan BIS-re, ami 6 évnél fiatalabb korában került be az országba. Ilyenről nem tudok, nem hallottam. A léghűtésesek is csak 1990-ig jöttek, pedig állítólag 2000-ig gyártották őket. Sehol nem találkoztam még 1990 utánival, még magyarország legnagyobb internetes használt autó listáján sem, ahol köztudott, hogy 100.000 nél jóval több kocsi szerepel.
"Az pedig egy kicsit meredeknek hangzik hogy annyira hallgattak róla idehaza:"
Az hogy megjelent az autós újságban 1987 és 1991 között összesen 2 tudósítás az 5 év alatt erről a típusról, még nem jelenti azt, hogy nem hallgatták agyon.
A lényeg: szerepelt e ez a típus valaha a MERKUR listáján, vagy sem?
Válasz: NEM, SOHA.
Na erre mondtam, hogy agyonhallgatták.
Ha nem ezt tették volna, meghagyták volna a választás lehetőségét a vevőnek, akkor elő lehetett volna rá fizetni a MERKUR listáján, az akkori vásárlási trendnek megfelelően.
"Fenn" eldöntötték, nem lesz, kész. A magyar vevőknek meg kuss.
Igaz volt egy hivatalaos indoklás, azért nem került fel a MERKUR listájára, mert a Lada Samara árával azonos összeget kellett volna fizetni érte, és helyette ezért több Samara mellett döntöttek.
Említetted itt is a kétféle gyártási minőséget. Tehát külfödre jobb minőséget szállítottak, mint belföldre. Ezt elhiszem, akkoriban ez bevett szokás volt, sajnos.
Lancia motor: Igen a blokkra az van ráírva. Ettől függetlenül ugynúgy Lengyelországban készült, tudom.
A lényeg itt is a minőségbeli különbségen van, függetlenül a gyártási helytől.
A darabszámbeli különbség (az általam említett 200.000 és az általad említett 400.000 db) abból adódik, hogy szintén a gyárról készült tudósításban szerepelt az évi 40.000 Db-os gyártási mennyiség, és én 5 évet vettem, nem beleszámolva azt, hogy Lengyelországban már teljesen más minőségben, de a 2000 - es évig folyt ezeknek a gyártása.
Ma már ez a típus inkább történelemnek számít, mint használati tárgynak. Viszont amelyek nyugatra készültek, azok méltán vívhatják ki a más minőséghez szoktatott magyar vásárlók elismerését ebben a kategóriában.
Nem minden BIS futkozik ilyen trükkökkel hazánkban. Több (azóta megszűnt) lengyel honlapon 400000db körüli BIS -t emlegettek, és nem utolsó sorban annyira van Lancia motorja mint amennyire "eredeti olasz" ez a szerencsétlen kisautó. Csak annyira Lancia, mint a Punto (1), Tip, Tempra, stb FIAT modellek motorja, amelyeknek blokkján szintén ott szerepel hogy "FIAT - Lancia". Ahogy azt megszokta anno a gyártó cég. ;) Amúgy abban az időben már küszöbön állt hogy a FIAT tulajdona lesz az FSM gyár teljesen, ennek az előszeleként lekerült a "Polski" tag, és elkezdték beilleszteni a gyártást az anyacég érdekeinek megfelelően. Jött a FIAT emblémás Elegant, Chinque, Seicento, most meg az új 500 -as. A BIS -t meg amúgy elég jól el tudta adni egy ideig a FIAT, és amíg pörgött addig nem is hagyott a keleti piacra eladót. Amikor bedőlt a típus, akkor az uccso készletek javarészt lengyelben landoltak, de ezek viszont a jó öreg lengyel szellemben készülhettek, mert állítólag elég nagy arányban elkezdtek idejekorán szétesni (eleganthoz hasonlóan porladt a kasztni, stb).
Az pedig egy kicsit meredeknek hangzik hogy annyira hallgattak róla idehaza: nekem van olyan szkennelt magyar "újságom", aminek bár a dátuma nem olvasható, de egyértelműen kivehető hogy '87 -es keltezésű. Márpedig a BIS hivatalos bemutatója pont '87 -ben volt. ;) De van még ezen kívül is 1-2 hazai újságból digizett oldal, ami szintén ezzel a típussal foglalkozik - szintén abból a korból. 2006 augusztusában pedig egy öreg néni jött oda hozzám a nyíregyi KGST találkozón, hogy meg szeretné nézni a gépet. Anno ugyanis prospektusokból látta, csak nem nagyon volt ember akinek lett volna errefelé, látatlanban meg nem mert olyanba beruházni.
>Gyurma73 > igazából a steyr 126 ról keretem képeket de ezt találtam:
Na ez a 126NP volt, tudtommal 1db marad életben a prototípusok közül (a képeken leledző sárgás színű). Fotókon többet is láttam különböző színösszeállításokban, viszont volt egy amiről csak elég rossz fotók leledzenek. Ennek nyitható hátsó ajtaja volt a BIS -hez hasonlóan, de másik, a BIS -étől eltérő ajtóval megoldva. Orrmotoros gépnek készültek (126, panda, és némi zaszti alkatrészek vegyítve), de soha nem került gyártásba.
Egyébként azok a BIS-ek, amelyek Magyarországon futnak, karosszéria cserével lettek honosítva, forgalomból kivont léghűtésesek forgalmi engedélyét felhasználva, abból az időből, amikor még a karosszéria csere engedélyezett volt. Van egy karosszéria lakatos barátom, akit többször vittek ki Olaszországba, és látta, a bontóban, hogyan berhelik széjjel ezeket a kisautókat. Lángvágót neki a féltengelynek, meg a karosszériának, amíg a motor ki nem esik belőle. Másik haverom meg FIAT 850 Cupoe-t tart hobbyként, akinek van egy lengyel ismerőse. Tőle tudja, Lengyelországban ugyanolyan nehéz volt, illetve lehetetlen volt BIS-hez jutni, csak pártállami összeköttetéssel lehetett egyet-egyet szerezni, bennfenteseknek.
Igen, teljesen tisztában vagyok vele. Lengyelországban gyártották, és összesen mintegy 200.000 db készült belőle. Olaszországi, Németországi piacokra legfőképpen. Létezését itthon elhallgatták, illetve Németországban annyi volt a vételára, mint amennyiért itthon a Lada Samarákat árulták. 1995-től, amikor 1,9 TD FIAT TIPO-val kezdtem járni Olaszországba, sokat láttam belőlük, csodálkoztam is, hogy ezeket a "kispolskikat" milyen kíméletlenül hajtják, majd később tudatosult, amikor hobby autóként sikerült hozzájutnom, hogy más menettulajdonságaik vannak, mint amelyek nálunk futnak.
Szia nyuszi! Köszi a nyilvántartási adatait a kocsinak. Megnyugtató hogy forgalomban van. Akik megvették nagyon szimpatikus emberek voltak, bár nem biztos hogy ma is náluk van. Az adásvételkor kaptam tőlük egy telefonszámot, amit a saját névjegykártyám hátuljára írtam. Később nem találtam ezt a kártyát, véletlenül odaadhattam valakinek, azért írtam a korábbi szöveget, hátha tud valaki valamit a kocsiról.
Csak annyit akarnék még írni, nem neked, mert Te ezzel tisztában vagy, nem azonos a minőség a léghűtésessel. A karosszéria a festék alatt védelemmel van ellátva, valószínű kadmiumozott, de a kis fehérnek, amiről beszéltem, még külön mintaszerű alvázvédelme is van, amit még új korában Olaszországban adtak neki. Az alkatrészeket nézve pedig: (ez csak 1 a sok közül) egy kerékfékhenger még 18 évesen is jobb minőségű, mint ami újat most a boltban kispolskihoz kapni lehet! A listát lehetne folytatni.
Én is visszavenném a 2003-ban eladott 1991-es évjáratú fehér színű 126 Bis-t. Az a kocsi biztos hogy akkor az országban található 3 legjobb gyári állapotú BIS egyike volt. Olyan alvázvédelemmel volt ellátva, ami még most sem korrodálhat!! Kérdés, hogy most használják e egyáltalán, és milyen állapotban lehet? A rendszáma HHJ-986 volt.
Van egy 87.es piros kispókom. Szeretném eladni jelképes összegért, mivel se műszakija se zöldkártyája nincse, viszont nem akarom bontóba tolni, mivel motorikusan és korához képest jó állapotban van. 51000 km. sajnos a jobb küszöbnél elrohadt, én most nem tudom megcsináltatni. vmi ötlet vkitől, hogy mit csináljak vele? nagyon sajnálom, de nálam sajnos csak tovább romlana az állapota:(
Ha az eredetire gondolsz, akkor az alapból nehezen beszerezhető, tehát drága is. Egy modern, vadiúj állófűtés 150 ezer körül van, ami lényegesen biztonságosabb, mint a régiek. Főleg, hogy ezek az újak gázolajjal, és nem benzinnel üzemelnek.