Tudom, hogy van már Lancia topik, csak ott nincsenek Kappa tulajok, akikkel meg lehetne vitatni a típust. Tervezem egy Kappa vételét, de szeretnék tulajdonosokkal értekezni róla, tesztek/népítélet alapján nagyon jó lehet, és nincs annyi hibája, mint amennyit egy olaszról gondolna az ember(egyébként imádom az olasz autókat), ugyanakkor több tulajdonos megkérdezése nem ezt támasztja alá.
Szóval Kappa tulajdonosok, légyszi segítsetek! Vegyek? Ne vegyek? Jöhet minden info! Képek eladó Kappák is jöhetnek, bármi, ami a típussal kapcsolatos!
Kösz előre is.
De tudod mi a durva? Megvannak a szerszámaid, felkészültél, megveszel mindent, hogy igényes, teljes körű munkát végezz. Aztán szétszedés közben széthullik a kezedben a kis műanyag burkolat ami a hengerfejen van és a külső burkolatot tartja. És nincs új, nem tudsz venni...
Ez a Hepu verezérlésszett 126235 Ft-ért is megvásárolható :)
Én a Bárdinál már csak akkor vásárolok, ha valami nagyon gyorsan kell, vagy pedig csak valami filléres dolog, aminél mindegy hogy most 1000Ft volt vagy 1500Ft.
Én is megvettem a vezérlésállitó szettet a Stilohoz, amikor megvettem az autót, pedig csak most lesz idén aktuális a csere. Szerszámra sosem sajnáltam a pénzt, hiszen ilyen vagy olyan formában, de pénzt termel. A kéziszerszámok pedig még csak nem is típusspecifikusak, pont most konstatáltam, hogy pl a Kamasha dugólkulcskészletem már 24 éves, és valószínűleg életem hátralévő részében sem lesz gond vele, pedig azért nem vagyok annyira öreg.
Egyébként szerszámok esetén is ha körültekintően vásárolunk, azért meg lehet olcsóbban is úszni a dolgokat, az akkus gépeim Metabo-k illetve Milwaukee-k. Utóbbi átlag kétszer annyiba kerülnek, mégis nagyon hasonló minőségüek, sőt, a Metabo kisebbik csavarbehajtója úgy áll a kezemhez, mint semmi más.
És persze azért cserélünk vízpumpoát is, mert ne hogy már egy pár tízezres alkatrészen spórolunkj, aztán csodálkozunk, hogy pár ezer km után megáll a vezérlés és összekuszálódnak a szelepek, mindezt mondjuk éjszaka a világ végén és akkor megy a szar francia vagy olasz duma...
Urak, a "profi szerszám, eszköz, anyag" kérdés megintcsak megér pár mondatot.
Aki gyakran nyúl autóhoz, az előbb utóbb szembesül az egyértelmű ténnyel: igényes, szakszerű munkához profi eszközök kellenek. Az ilyen-olyan-barkácsbolti cuccokkal végzett munkák jó része a "kaka pofozgatása" kategóriába esik, bármilyen lelkes is az "elkövető", ha elismerjük, ha nem.
Viszont ha vki igényes, professzionális eszközöket használ, az baromi sokba kerül, és messze nem a kéziszerszám a legdrágább. A megtérülés? Gyakran soha.
Egy már említett egyszerű példám.
Anno eladtam a 407 V6-omat, A km futás még nem indokolta volna, de eladás előtt kicseréltük a kpl. vezérlést.
AKKOR volt durván 250e Ft, mai áron gondolom 3 kiló felett. Persze, megvettük az arany áron mért vezérlés állító szettet, azóta sem volt használva. A munkaidőnek is van jócskán költsége, saccra ez a kis mutatvány 550-600e Ft magassága. Egy alulértékelt, értékét vesztett, nehezen eladható autónál.
Megérte? A vevőnek igen. :-D
Na ilyenkor merül fel "a sokkal olcsóbb miért nem volt jó, miért cseréltél vízpumpát is eladás előtt, miért kellett finomkodni, megvenni a célszerszámot...stb" kérdések.
Szóval szép dolog a tökéletes munkára törekvés, amihez profi eszközök, anyagok is kellenek ... csak kicsit (nagyon) sokba kerül.
Úgy emlékszem, állványon volt. És ez egy hirdetés képeiből van. Csak nem értem. Mondjuk, az a 8 db szorító fogó többszörös értéket képvisel, mint egy 4 db-os rögzítőkészlet...vagy ebből van ennyi egy akármilyen műhelyben egyébként is? :D
A fotón szereplő hajtó szár amatőr felhasználásra készült.
Ezt sokan alábecsülik. Volt olyan barkácsáruházas biliacél teleszkópos kulcsom, amivel szenvedés volt kerékcsavart kiszedni, mert 2-3 centit hajlott, és csak utána kezdődött az erőátvitel. Vettem egy Hazetet, azon nem rugózott semmi, úgy állt mint katiban a gyerek, feleannyi erőkifejtéssel kiszedte a csavarokat.
Mielőtt az új szerzeményén vezérlést cserélne az ember (főleg ha koros a járgány) mindenképp ajánlott először felmérni a motor állapotát. Vsz. nem tudsz járásegyenlőtlenséget vagy nyomásveszteséget mérni, de az egyszerű kompresszió végnyomás mérés is hordoz információt. Az olajteknő levétel, csapok, csapágyak ellenőrzése szinte kötelező. Nagyon kellemetlen tud lenni, ha a vezérlés keserves cseréjét követően később kiderül, hogy kaki van a palacsintában, darabokra kell szedni a motort...
Amúgy a legvégső opció nálam is egy kamionszerelő rokonom megkérdezése lett volna, mert azokkal a szerszámokkal biztos sokkal egyszerűbb, csak az a baj, hogy a régi mühelyemből még nem telepítettem át az ipari kompresszoromat. Nem bírná el a mostani, mozdítani meg nem tudom az autót.
Azért a szíjjal kezdrem, mert nyilván az a legegyszerűbb. Gondoltam, ha nekik ment úgy, akkor nekem is fog. Csak épp az nem volt ennyire meghúzva..
Mivel természetesen van gyári szerelé útmutatóm, abból néztem ki a gyári szerszámot - csak épp az a szerszám a motorblokk oldalágoz rögzíti, én viszont biztonságosabbnam gondolom, ha a földhöz van támasztva meg egyszerűbb is.
A motor nincs kiszedve, nincs is motortartó állványom egyelőre ( csáposom viszont van) - bár tervben van így is az olajteknő mindkét részének leszedése és tömítés csere - ahogy szelepfedél tömítés csere is volt. Legalább belelátok..
Azért ezzel csináltam, mert elötte naivan egy 3/4es krovát használtam és sikeresen széthullott múlt vasárnap és mivel más bolt nem volt nyitva a helyi lomis piacon gyorsban ezt tudtam venni. Utána meg a beragadt csavar kiszedőben bíztam, nem vettem csuklós szárat vagy hasonlót. Úgy voltam vele, hogy ha eltörik, akkor majd veszek rendeset. De amúgy nem hajlott annyit.
Én az elmúlt egy két napban ezzel foglalatoskodtam. Kaptam a kerék leszedéshez iparos légkulcsot, meg egy 12 tonnás emelőt. Hát alig bírtam felemelni ezeket. Nem is értem, hogy cserélik ezt ki az út szélén. A kerék majdnem a mellkasomig ér.
Nem kritizálásként, de szerintem nem volt szerencsés választás ez a hajtószár, azon az 5-6 fölösleges cm-en sok erő elvész, T-szárral könnyebben meglett volna.
Nem hittem volna. De már elengedtem igazából, azért is ragaszkodom a régebbi konstrukciókhoz.
Ahogy előkerül egy-egy új Lancia vagy Alfa típus konkrét új példánya, már semmit sem mozgat meg bennem. A fanyalgáson kívül, dehát azt meg vállalom, jól elvagyok vele. Senki sem tökéletes ugyanis, örülök hogy én sem. :)
Sikerült az ékszíjtárcsa levétel! Nem tudom, hogy hányszor 450 Nm volt, de a kiherélt kerékcsapágyból készített rögzítő megtette a hatását nagy nehezen:) Egy csomót pattogott teljes erőből húzva a vascsövet, mire kilazult.
Aztán persze lehet, hogy én vagyok ilyen bslf@sz :)..
Hogy döntsem el, hogy a járműgyártó ennyire tróger vagy csak ennyire balfasz és hátra megy az előre helyett, amikor ilyen termékeket ad ki a kezéből, egyre és egyre drágábban?
Nyilván mindenki a saját szemüvegén keresztül látja a dolgot, kettőnk véleménye is markánsan eltér időnként.
Azt persze elfogadom, hogy az autógyártás nem mindig a nekünk tetsző irányba megy, egyre bonyolultabbak, soxor gazdaságosan nem is javíthatóak, ilyen szempontból nehezebben fenntarthatóak a hétköznapi embernek a járgányok, de el kell szvsz felejteni a korábbi merev beidegződéseinket, nézzük a pozitív hatásokat is.
Környezetvédelem. Értem én az érveket (a világ 6 legnagyobb teherszállító hajója nagyobb környezetkárosítást okoz, mint az autók.. stb) de itt élünk. 40 éve a nagyságrenddel kevesebb járgány mellet a Bp. belvárosa du. csúcsban kékes-feketés füstbe burkolózott. Ma saccra minimum 10x akkora járműállomány mellett tisztább a levegő.
Fogyasztás. Anno ha a 22 lovas Pannónia Triál motoromat kicsit jobban zargattam, több benzint kért , mint a mai 189 lovas járgányom, ami 15x akkora tömegű, mint a Triál volt.
Biztonság. Több tízezer ember idehaza nem élne, ha a nagyon jelentős innovációk nem kerültek volna be a gyártásba, ne ragozzuk.
Az ehhez vezető technológiák kifejlesztése persze a gyártókat évente megszámlálhatatlan euro / dollár milliárdok beáldozására kényszeríti, óriási múlttal, innovációs nagyhatalomnak tartott konszernek sorra dőlnek be, szűnnek meg, vagy kilóra megveszik őket. Így azután a gyártóknak választásuk kevés marad: keményen előre, vagy a süllyesztőbe. Néha emiatt nagyon kockázatos, idő előtt piacra dobott járgányok ott vannak az utakon.
Pl. a VAG is gondokkal küzd. A Ford is. Hitted volna egy éve? Az olasz "nemzeti" autógyártásnak -úgy tűnik, végleg- annyi. Hitted volna korábban?
hogy a nem tudom milyen gyártmány akármilyen motorvezérlőjébe időzített önmegsemmisítő (kiolvadó kondenzátor talán?) volt beépítve.
Igen, pl. erre is céloztam ( "van sokkal durvább példa is"). Ez tudatos szemétség volt az egyik japán óriástól: az ECU-ban a bórsav 5-6 év alatt kimarta az elektrolit kondik palástját,
tönkretette a nyákot. A durva az volt benne, hogy a hiba egyértelmű kiderülése után még évekig gyártották az időzített bombát változatlanul. Ennél jobb üzlet nincs, a 2000 ? Ft önköltségű ECU ára 160e körül volt.
(Ha időben jött a tulaj, menthető volt az elektronika, USA-beli Black Gate kondikat raktunk be, köszönik, jól vannak. )
Hát kb. ez mind kirablás. Na de ha autós területen maradunk, magad is cikkeztél róla, hogy a nem tudom milyen gyártmány akármilyen motorvezérlőjébe időzített önmegsemmisítő (kiolvadó kondenzátor talán?) volt beépítve.
Hogy döntsem el, hogy a járműgyártó ennyire tróger vagy csak ennyire balfasz és hátra megy az előre helyett, amikor ilyen termékeket ad ki a kezéből, egyre és egyre drágábban?
A gyár profitot termel. Amelyik nem, annak szevasz, be fog zárni.
Ezért minden gyártó próbálkozik. A Puretech 1,2 motor esete, ha vki nem tudja szavatosság keretében kiverni a motorcserét, akár pénzügyi fenékre esést is jelenthet. Ciki.
De sehol nincs más nagy autós buktáktól. Példa: Saab 3,0 dízel, Isuzu motorral. Szinte minden autóban cseréltek (a Puretech-nél nagyon sokkal drágább) motort. Legtöbbször nem egyet. Hármat, esetleg még többet is.
A mindennapi kirablás ott kezdődik, amikor a 300 Forint előállítási költségű alkatrészt 24,000 Forintért veszed meg. (Van sokkal durvább példa is..) És megveszed, mert különben áll az autó... Vagy a drágán megvett 12 éves autódhoz már nincs alkatrész, még drágán sem.
Sokkal-sokkal messzebre mutat ez, mint egy kicsit szörnyűlködtetni a jónépet...nálam ez a kirablás kategória. És most mindegy ez a motor, felhozatjuk a hitvány minőségű élelmiszerektől kezdve az üzemanyagot, bármit. Na ez a baj, a tendencia!