Eger - Debrecen
Egerből Debrecenbe naponta 10 olyan busz indul mely átszállásmentes eljutási lehetőséget ad.
Ez kb. 10x45 = 450 ülőhely felkínálását jelenti.
(kicsivel több de ez most lényegtelen.)
A buszokon átlagban nincs 10 fő vagy annál több végig utazó.
Hisz ezek a távolsági buszok, közben érintenek sok települést, falut, kisvárost.
A végig utazók aránya tehát kb. 22% vagy kevesebb.
A hét két napján pénteken és vasárnap, egyes járatokon, iskola időszakban, többen is lehetnek a végállomástól végállomásig utazók.
Ha a hét minden napját vizsgáljuk, minden járatot, azaz kb heti 140 járatot akkor kicsi túlbecsléssel kb. 140x10 = kb. 1200-1400 végig utazó lehet az egész héten.
Egy járat kb. 130 km- tesz meg, kb. 2 óra 30 vagy 2,50 perc alatt.
Egy járat "önköltsége" kb. 130kmx750 Ft.- = kb. 97.500 azaz kb. 100.000 forint.
Napi 10x2 = 20 járat van.
20x100.000 Ft.- = napi 2 millió
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Most javaslatot tettek arra, hogy ezt kb. heti 1200-1400 (?) végig utazót osszuk meg a buszok és a vonat között.
Legyen ismét közvetlen vonat Egerből Debrecenbe.
Legyen.
Ehhez az ország más részeiből kívánnak átvezényelni Debrecenbe Usgyi becenevű, 416 sorozatú dízel motorkocsikat.
A motor vonatok 132 ülőhelyes.
Ha a végig utazók 50%-a átpártol a buszokról a vonatokra akkor ott a felkínált ülőhelyek kb. 4%-t a végig utazók fogják elfoglalni.
A többi helyen a köztes utazók utaznak majd, illetve az ülőhelyek kb. 50%-a vagy több üresen marad.
Egy Usgyi "önköltsége" Eger-Debrecen között között kb. 250.000 Ft.-
Ebben már minden benne van.
Oda-vissza kb. 500.000 forint.
Ha a vonatok legalább 2 óránként járnak, (a vasúti menetidő valahol 2,30-2,40 között lehet ?) akkor napi 7 pár vonattal számolva kb. 3.500.000 forintból kijöhet a dolog.
Lesz e több utas a két város között ha a busz mellett a vonat is ad majd közvetlen, átszállás mentes eljutást ?
Nem.
Valószínűleg nem.
Ha igen, akkor a "növekmény" valahol 10-20% között lehet.
Egyelőre nem nő se a vasúti se az autóbusz utasszám az utolsó békeévhez a 2018-ashoz hasonlítva.
Akkor mit tettünk?
Elosztottuk a ma is minimális végig utazó létszámot két felé.
Megnöveltük a napi kb. 2 millió bekerülési költségünket kb. napi 5,5 millió forintra.
Attól függ ki hogy látja ezt?
Lehet, hogy vannak olyan nézőpontok miszerint most van az ideje az ilyen és hasonló bővítéseknek.