Júniusban egy 1/43-as Modimio 260-asnak estem neki kusztomizálás végett. Ezúttal ВК 9653 ВА (egy 1988-as 260.37) volt a cél: ez a járgány Ukrajnában, Rovno /Rivne/ városban szolgált, 2016 májusában muzeális céllal a kijevi Kuznitsa Test Drive csapata vásárolta meg. Leromlott szerkezeti állapota miatt végül alkatrészdonor lett belőle.
A konkrét jármű bár csak egy a sokezer "egyforma" sárga szovjet exportos kocsiból, története és jellegzetes, könnyen modellezhető jegyei, valamint a Nasi Avtobuszi sorozatban megjelent modell ehhez jó bázisként használhatósága míán döntöttem az átalakításról.
A konkrét jármű bár csak egy a sokezer "egyforma" sárga szovjet exportos kocsiból, története és jellegzetes, könnyen modellezhető jegyei, valamint a Nasi Avtobuszi sorozatban megjelent modell ehhez jó bázisként használhatósága míán döntöttem az átalakításról.
Az elvégzett műveletek (nem szükségszerűen műveleti sorrendben): + ablakok "gerendáinak" fémszínűsítése + fényszóró keretek fehérítése + kormány fehérítése + az alapmodell 260.01-jellegű fülke helyett a konkrét buszban található, helyileg barkácsolt fülkefal lemodellezése (a modellt összefogató függőleges, anyamenetes öntvény csövek miatt némi csalással) + fülkefal "beüvegezése" + tetődekorit készítés (plexi betét felső oldalára ragasztva) + ablak kéderek, ajtógumik kihúzása belső oldalon + ajtók üvegezésének vastag plexi imitációjának cseréje + ülések bordóra festése + türkiz-zöld oldaldekoritok + utastéri bordó függönysor + fűtőtest valamint felhajló padlógumi imitáció + léghenger boxok imitációi + gelka hangszórók imitációi + szélvédő mögötti táblatartó + vezetőfülke homlokfalán zöld szekrény imitáció + vezetőfülke függönyei és napellenző + vezetőülés melletti "fekete doboz" + rögzítőfék veszting + ráncajtók fölötti fekete linoleum fitymák + felnik szürkítése + ezüst díszlécek feketítése + sofőr feletti légbefúvó kopoltyújának szürkítése + lökhárító gumibabák felső élének feketítése + fehér rombusz rátét a homlokfal közepén valamint a lökhárító gumibabáin + fel- és leszállási matricák + rendszámok, 80-as sebességjelzés + ablaktörlők cseréje egy filigrán kivitelű fém párra (Classicbus modell) Hiányosság illetve kompromisszumok:
ф az alapmodell hátfala a lámpák tekintetében kissé "suta" ф a valóságban második ajtó alul üvegezett volt ф a valóságban utastérben a legelső üléssor keresztbe volt fordítva, a kettes ajtó mögül hiányzott a keresztülés, a hármas ajtóval szemben két hosszirányú plusz ülés volt, illetve az ajtótól jobbra valami általam ismeretlen objektum volt ф a belső kapaszkodókkal kapcsolatban személyes kompetenciám hiánya, illetve szerelhetőség végett erőteljes kompromisszumra kényszerültem, csak a pár darab padlótól plafonig érő függőleges rudakat építettem be. ф a hátsó rendszámvilágítás burkolat a valóságban sárgára lett fényezve ф ablaktörlőmotor tengelyeknél a homloklemezen sárgára fényezett rombusz rátétek voltak ф eredetileg terveztem a mennyezeti plexi betéten a tetőablakok kivágását - ez végül nem valósult meg
Azért az ölbe ültetős tábla is megér egy misét az oldaldekoriton. :-) Gratula az elkövetőnek, nagyon szép munka.
Viszont akkor bepofátlankodnék a saját verziómmal, amit tavaly ősszel követtem el (az imént látottnál jóval alacsonyabb szintű, kezdő és nagyon alkalmi modell barkácsoló vagyok), BSG-575 (1973-as eresztésű kocsi, 1995-ös állapota) ihletett meg:
Az 500 Ft-os alapmodellen elvégzett apróbb átalakítások: - ködfényszórók pótlása - méretarányos rendszámok - hátsó rendszámvilágítás kihúzása ezüsttel - ládatér zsanérok kihúzása ezüsttel - magasságjelzők ezüstözése - bútorzat dekoritjainak világos barnára festése, fűtőtestek kihúzása ezüsttel - bútorzat keresztmerevítőinek eltávolítása az ajtók belső oldaláról - ülések sötétbarnára festése - lépcső lefestése - első és második ajtók közti ablakok megcserélése - orrmaszk keretének feketére festése, fényszórók hiányzó foncsorának pótlása - átlátszó fülke kimaszkolása és festése világosszürkére - fülkeajtón barna dekorit betét imitáció - Atlas modellsorozattal csereszabatos talapzat tervezés és felfogató közbetét gyártás - tükrök és tükörszárak festése feketére Ami hiányosság illetve kompromisszum: - bal elöl alsó holttér tükör hiánya - léghengerboxok hiánya - a világos részek a valóságban szürkébbek voltak (ehhez viszont komplett újrafényezésre lett volna szükség, valamint a tamponált gumikéderek pótlása házi körülmények között a lehetetlennel határos, így ettől eltekintettem) - azonosító szám hiányzik (matricázást és lakkozást szintén szerettem volna megúszni) - táblatartó és napellenző hiány
Igen, a következő terv a hajlított ajtó. Ezeket be sem ragasztottam, csak bepattintottam, mert lesz még vele munka. Csak egyelőre olyan kevés ajtóanyagom volt, hogy nem mertem hajlítgatásba kezdeni. :)
Csak egy nagyon pici "kötözködés" - egyébként tényleg nagyon szép lett, örülnék, ha magam képes lennék ilyesmi átalakításra -: a bolygóajtók nem síkak, mint a ráncajtó szárnyai, hanem követik az oldalfal ívelését zárt állapotban. (Emiatt viszont nyitott állapotban szűkebbek az ajtónyílások legalul és legfelül, de hát ez a "haladás a korral" ... ;-) )