Civil War - Garland nagyszerű filmet rakott össze, amelynek nem titkolt szándéka, hogy az aktuálpolitikai történésekre olyan visszhangot adjon, amire képesek az emberek felfigyelni. A polgárháborúba futott USA filmbeli helyzete valahol a nyugati civilizáció esetleges sorsát mutatja be, ami nem túl rózsásan fest. Hirtelen egy összeomlott ország, mindennapjaiba csöppenünk, amiben fotóriporterek munkájába látunk bele, ahogyan a fegyveres konfliktusokban résztvevő emberek sorsát, pillanatai örökítik meg. Az ő szemükön keresztül kalauzol a rendező és egy olyan utazásra visznek minket magukkal, amit mi bizonyára nem választanánk önként, de nekik ez értelmes célként jelenik meg. Konkrétan a háborút kirobbantó, regnáló elnökkel kívánnak még a halála előtt készíteni egy interjút. Az ostrom alatt álló Washington viszont messze van New Yorktól és az odavezető úton történő események engednek minket betekinteni azokba a borzalmakba, ami a háború önmaga. Kemény film, amit nagyon szépen puhít fel gyönyörű képekkel, mélyít el hatásos zenei betétekkel a rendező, és fogalmaz meg képileg olyan pillanatokat, amelyek pár napig tuti velünk maradnak. Állítólag ez Alex Garland utolsó filmje, ezek után csak forgatókönyveket szeretne írni. Méltó búcsú ez az alkotás a rendezői filmkészítéstől, amennyiben ez igaz.
Valószínűleg sokan várták ezt valamilyen látványos katasztrófafilmnek Emmerich szerűen, de ez inkább egy road movie Garland stílusában. Ebben a filmben is megvan az a sajátos kellemetlenség/zsigeri feszültség, amit az Annihilation-ben is lehetett érezni, bár őszintén szólva az a filmje sokkal jobban tetszett. A két női riporter útját/jellemfejlődésének? bemutatását szakítják meg random az apokaliptikus vagy akció részek, a többi filmje valahogy jobban egész volt. Mivel nem vagyok amerikai, én nehezen tudok elképzelni ilyen szitukat, bár nyilván nem nulla az esélye, viszont az egész polgárháborúban csak úgy benne találjuk magunkat, az okokról és az előzményekről nem sokat tudunk meg. Ami persze lehet szándékos, de valahogy nekem hiányzott. A szereplők kifejezetten jók, Dunst, a fiatal riportert alakító Cailee Spaeny is, de a többi szereplő is odateszi magát, illetve Plemons jelenete tényleg emlékezetes. Én nehezen tudtam eldönteni, hogy egy érdekes különleges hangulatú film, vagy egy szokásos toposzokat egymásra rakó (riporterek és a háború viszonya, a háború főleg a polgárháború rossz) "már láttuk más köntösben" film. Ami még zavaró volt, hogy az akciórészek bár feszültek voltak, számomra nem tűntek túl autentikusnak, illetve oké hogy vannak harctéri tudósítók, de azért mindenhová őket se engedik, nem lófrálnak folyton a katonák körül.
Mint egy közönség felé kikacsintgató iskolai színelőadás, szándékosan poénosra vett díszletekkel, megoldásokkal. Dahl-nak is biztosan tetszett volna.
Mondjuk a szöveg annyira pörgős (nem olvastam az eredeti művet, de gyanítom, egy-az-egyben annak szövegét mondhatták föl), hogy jó nyelvtudással is végig koncentrálni kell a szövegre, ettől kicsit fárasztó a rövidsége ellenére is.
A szériából van még pár másik is a Netflixen: a Rat catchert is megnéztük, az inkább hasonlít egy Meghökkentő mesék epizódhoz, egyszerűbb (és jóval rövidebb, tán 20 perc sem volt) történettel, hasonlóan jó szereplőgárdával, Fiennes abban is szuper.
Megnéztem a Red Rooms című "horrort". Nagyon tetszett, izgalmas, szépen fényképezve, jó karakterek, jó zene.
A Redditen oldalakon keresztül találgatják a főhős motivációit. Tíz hozzászólásonként jön valaki és leírja, hogy ez egy vacak, horrorfilmen mondja magát, mégsem látni benne egy csöpp erőszakot sem. A többiek nem foglalkoznak az ilyenekkel, folytatják a találgatást. Én meg teljesen egyetértek velük, mert az egyik jó dolog az volt a filmben, hogy egyetlen erőszakos kép nélkül betette az agyamba a horrort.
Aztán eszembe jut, hányszor mondták, mondtam, hogy ha film, akkor nem dumálni kell, nem narrálni, hanem mutasd meg! Azért csinálsz filmet - és nem könyvet vagy rádiójátékot -, hogy megmutasd. És ezt simán hiszem is.
A feláldozhatók első három része előtt nagy-nagy várakozással voltam mindháromszor.
A negyedikről pedig azt sem tudtam, hogy egyáltalán létezik. :)
Hogyhogy egyetlen reklámját sem láttam, egyetlen cikket sem róla?
Még itt a topikban sem volt említve.
Na mindegy, szóval kiderült, hogy van már tavaly óta egy
FELÁLDOZH4TÓK
című film is, amiben az eredeti csapatból már csak négyen maradtak. Ezúttal az immár látványosan nem annyira fiatal Jason Statham van a középpontban. De tényleg, ez az első film, amiben az öregedés jeleit látom rajta.
A harmadik részből ugye hiányoztak a vérfröcsögések és a leszakadó testrészek, ami az elsőt olyan belevaló akciófilmmé tette.
Na, ebben a negyedikben szerencsére ismét vannak ilyenek, és talán a sztori is érdekesebb, mint a harmadik részé (sőt, a másodiknál is jobban tetszett nekem), de sajnos a párbeszédek és a vizuális effektusok színvonala a béka segge alatt van.
Van benne egy motorozós szekvencia, na az a film legalja, az nettó facepalm jelenet.
A poénok közül 3-4 megmosolyogtatott. A legjobb az influencer jelenetben olvasható női hozzászólások voltak, amikor az öltönyös Statham verekedését élőben streamelik. Na közben olyan szövegek vannak a képernyőn, hogy "biztos hatalmas a f@sza", meg hogy "máris teherbe estem".. :)
Összességében egynek elment, a harmadik résznél jobban tetszett, Tony Jaa verekedései látványosak voltak, Iko Uwais viszont sajnos kihasználatlan lehetőségként szinte végig csak ácsorgott a filmben.
The Salvation - Hát ezek a dánok még klasszikus westernt is tudnak szinte jobban csinálni, mint hollywood. Ez egy régebbi, 2014es film Mikkelsennel, Eva Greennel, Jeffrey Dean Morgannal és Jonathan Pryceszal. Kőkemény bosszúfilm, gyönyörű képekkel. Kár lett volna kihagyni. Skyshowtime-on megtalálható.