Azért nem hallod, mert 8V-nél fix a szelephézag, 16V meg hidrotőkés.
Ez látod lehet - bár hallottam én már fix-hézagos motort is kelepelni hidegen, rendesen ám.
Egyébként a legutóbbi vezérszíj-csere során megkukkoltam a dolgokat levett szelepfedéllel - hát szép tisztaság volt odabent és minden (amit abból az állásból látni lehetett) szépen csillogott, se barnulás, se egyéb nem látszott a felületeken.
Szerintem jó ez a 20k olaj - akárhogy is nézzük - ha 80 ezernél ilyen szép tisztaság van ott, ahol legelőször kezd kicsapódni az olaj-gané - akkor annyira fos olaj nem lehet, nem igaz?
Én kb. 100E kmnél álltam át 5W40-re, 140 ezer km óta hajtom így és semmi baja, csak előnyét tapasztalom.
Én meg hátrányát nem tapasztalom a 10W -nek. Én 10 ezrenként cserélek (ez nálam majdnem 2 év) de eközben úgy 2..2,5 mm-t fogy a pálcáról.
Nem tudom ez deciben mennyi - mert soha nem kell utána tölteni két csere között - de túl sok nem lehet.
Azt meg végképp nem ismerem amit szoktak mondani, hogy a 10W egy ideig kopog hidegen.. mert pont a minap gyújtottam be -2 fokon odakint - de semmi kopogást vagy ilyesmit nem hallottam (sem most, sem máskor - pedig volt hogy ennél nagyobb hidegben is mentem).
Ha még így elmegy nekem még vagy 30-40 ezret - ami nálam vagy 6 év - akkor nagyon meg leszek elégedve :-)))
Én kb. 100E kmnél álltam át 5W40-re, 140 ezer km óta hajtom így és semmi baja, csak előnyét tapasztalom. 15 ezrenként szigorúan csere. Szerintem annak már véres volt a torka olajtól függetlenül.
A szint valóban kritikus, ezt írtam már korábban én is. 1.2-be ugyanúgy csak 2.8L megy, egy kopottabb motor hamar leszipkázza a minimum alá. Olajcserénél mindig maxra töltöm és ha lement félre, akkor vissza megint a max közelébe. Így kb. 5-6 decit töltök rá 15 ezer alatt.
Akkor ha nem tudom az előéletét az autónak, akkor az olaj csere után gyakran nézem az olaj színét és mennyiségét. (eszi-e?) Ha elszíneződött, újra olajat cserélek, és meg van oldva az a félelem, hogy valami elkoptatná a motort ;) Ettől ha elkezdene szivárogni a motor, nem nagy dolog egy szelepfedél, vagy olajkartel tömítés cseréje, az már régen rossz ha az olajsár gátolja meg a szivárgást.
Egyébként bőven elegendő ebbe a motorba a 10W-s olaj én se állítom hogy 0-ás kellene bele. Viszont van egy off-os nagy teljesítményű autóm, abba szintetikusat rakok, mert jóval nagyobb terhelésnek van kitéve, és azt időnként taposom is...
Lehet nem az olaj a hibás, előtte is kopogott, csak raktak motul szerű adalékot eladás előtt az olajba.
Hirtelen kopogást én sem nézek ki egy olajfajta-cseréből - de tömítés-vesztést és lassú, de fokozott motorkopást azt igen. És ezt támasztják alá a szaksajtóban olvasottak is.
Huhh, erről mesélj picit bővebben - mert nagyon érdekel (gondolom nem csak engem).
Én azért maradtam az eredeti 10W-nél mert annak nem csak a W száma, de az összetétele is más, mint az 5W, vagy 0W-nek.
Ugyanis pl. a Selenia 20k egy kalsszikus, adalékolt ásványi olaj - vagyis nem szintetikus. 5W-től lefele viszont csak szintetikus ("csinált") olajak léteznek - ami egymagában nem lenne baj, csakhogy ezek erősen adalékoltak mindenféle tisztító és korom-oldó adalékkal is.
Egy szűz-tiszta motorban ez nem probléma - de én 75 ezerrel vettem az autót és az osztrák szervíz-számlájáin bizony oda volt írva hogy 20k olajjal kínálták végig (ahogy a gyári ajánlás is szólt).
Na most bármilyen fasza is legyen egy motor, olyan nincs, hogy 14 év alatt és 70-80 ezer km-en semmilyen lerakódás ne legyen benne - amit ha az újfajta olaj fellazít és lemos, az bizony bekerül az olajkörbe.
Méghozzá a legveszélyesebb, mikroszkópikus szemcseméretben, amit az olajszűrő sem fog meg. és onnan kezdődik a smirglizés és az addig jól tömített hézagok és játékok megnyílása.
A külföldi szaksajtó sokat foglalkozik ezzel - onnan vagyok ilyen "képzett" én is :-))
Vagyis ott sok tízezer, vagy 100 ezer km ásványolajozás után - senkinek nem ajánlják a hirtelen szintetikusra való áttérést.
Kérlek, meséld el, hogy te miként jártál pórul ezzel az olaj-üggyel - mindnyájunk okulására.
A felújítás óta csak a Fiat szabványnak is megfelelőí Shell Helix 10w-40 ment bele....semmi modern 5w-s túlszintetizált-hígított,motortisztítós lötty(Magnatec,Eneos,Maisterteile és tsai).
Az 1.4 16v blokkok 90%-a eszi az olajat,mégpedig új korától....1000 kilométerenként 0,2 litertől akár 5-6 deciig terjedően pedig ez a gép a Fiat bestsellere.
Eur 3-tól Eur6-ig fejlesztették fel,2003-2020-ig szerelték a Puntótól a Doblóig kb mindenbe és amúgy jó kis motor,a kisebb típusokat nagyon fickósan viszi.
Konktrukciós hibája a mindössze 2,9literes gyári olajtöltet,ami egyértelműen kevés.
Egy 2004-es Idea-val járok és magam is beszívtam vele....német importból származó de szinte végig vezetett szervízkönyves autót vettem meg pár éve,adatbázisból lekérdezett 97ekm-rel.
Megvolt az átvizsgálás a vétel előtt(a kereskedés melletti műhelyben),volt hosszabb próbaút is,semmi különöset nem éreztem a motornál,úgy ment ahogy kellett.
Gyors olajcsere a használatba vétel előtt Castrol GTX-el és úgy 300km után a motor kopogni kezdett,később kiderült hajtókarcsapágyas lett.
Nyomozásba kezdtem(beszélek kicsit németül,e mailt küldtem az előző szervízeket végző Passaui Fiat szervízbe),válaszoltak is.
Kiderült,hogy egy családanya használta a kocsit napi max 20-30km-re,gyermekhordásra suliba,oviba.Az olajcseréket nem vette túl komolyan 20-22ezrenként vitte,a gyári intevallum 20ezer.
Ez a fajta használat elég is volt a motornak,hogy ennyitől kikészüljön.
A jó kis Castrol olaj kimosta belőle a rengeteg lerakódást azért kezdett kopogni.
Saját péntárcámon tanultam meg(kb 200ezer minusz),hogy ezeknél a motoroknál 2-3 ezrenként ellenőrizni kell az olajszintet mert akár 2-3 deci hiány is végzetes lehet+10-15ezrenként szigorúan csere.
A városban el kell felejteni az 5.-et és néha oda kell lépni neki országúton.
Szerintem az 1.2 16v a legjobb Fiat benzines amit a modern időkben csináltak,annak tényleg semmi hibája.
Lenne egy kérésem, vettem egy 1999-es 1.1-es Puntot.
Polen szűrőt kerestem benne de nem találtam, viszont ha kinyitom a kesztyű tartót a belsejében belül van egy lenyitható fedél és azt lenyitom benézek látok egy kocka rácsos részt s a mögött beljebb egy látszatra szivacs szerű szűrőt ami így ránézésre eléggé el van koszolódva. Laikus ként kérdésem, lehet hogy nincs az autóban polen szürő és amit látok az mi lehet és hogyan tudnám kicserélni? És ég az egész a kesztyütartó alatt-mögött lévő ventilátor felett helyezkedik el.
Sokan "fennhangon" hirdetik, hogy állapotot kell venni!
Részemről jobb tanácsot annál egy használtautó-vásárlónak nem tudok adni - mint azt, hogy:
Ha amúgy tetszik az autó -vásárlás előtt vigye el egy komoly műszaki-vizsgáztató helyre - ott fizessen be egy szabványos "elővizsgára" - és kérjen egy alapos ellenőrzést.
Ha korrekt az eladó - nem lehet kifogása - elvégre forgalomképes autóról van szó - az nem bukhat meg egy műszakin.
- A motor már a CO-mérésen megbukik ha szar, eszi az olajat, kopott, vagy más bánata van. - A rázópad egyből megmutatja mi van odalent - mi nyeklik-nyaklik, vagy mi cserés. - A lengéscsillapító-pad is beszédes (bár ez nem létkérdés) - A fékpad viszont az - legyen alatta rendes fék
- A lámpás alja-szemle is sokat mond a gyakorlott szemnek - szerkezeti- és tartó-elemek rozsdája, frissen lekent alja, olajfolyások, szakadt harangok, stb.
Ha mind ezeken sikeresen átmegy az autó - akkora nagy fostalicska már nem lehet.
Alaposan átrágtam már mindent e témában. Lehangolók a tapasztalatok.
Bazi nagy rizikó használtat venni, de nem csak ebben a szegmensben.
Kérhetsz, te átvizsgálást, de úgy 80%-át, ha felkészült az ember, maga is meg tudja oldani. Igaz sok trükköt ismerni kell.
Hol engednek meg a hengerekbe belenézni, sűrítési végnyomást mérni, stb, stb ? Pedig motor is van egy autóban általában.
Sehol! Akkormeg?
És az olaj kapcsán, pl a nívó pálca helyén, vagy az olajbeöntő nyilásba is érdekes lenne kamerát leengedi...
Sokan "fennhangon" hirdetik, hogy állapotot kell venni!
De kérdem én, a motor állapota, nem tartozna bele?
Kevesebb km nálam egyenlő a kevesebb elbxxxható olajcserével is!
Egyik kb 10 évesen vett autóban sosem használták az olajleeresztő csavart! Át kellett fúrni, félbeköszörült fűrészlappal kettévágni a csavart, mert csak így jött ki. Van más megoldás is, de félő volt, hogy a teknőbe megforog az anyája....
Ezt az autót, mindig márkaszervízbe hordták állítólag....
Ebben az autónkban, már 300000 felett van egyébként, igaz a hengerfejesség ezt sem kerülte el.
Azért bicskanyitogató néhány "szerelő" munkája,de ez egy másik történet lenne....
Az a szerelő, aki nem engedi hogy lássam legalább szétbontáskor az autó (motor) állapotát - illetve összeszereléskor az új alkatrészek beszerelését (beleértve az olajcserét is) - én olyan helyen NEM HAGYOM AZ AUTÓT.
Egy szaktudásában magabiztos - emellett becsületes szerelőt cseppet sem zavarja, ha ott van a kuncsaft - sőt, igényli is arra az esetre, ha költséges meglepetések adódnak bontáskor - mert így nem lehet meggyanúsítani hogy ő sumákolt valamit.
Az olaj nem-lecserélése általános úzus - főleg a nagyobb szervizekben.
Szintre-feltöltés van valamilyen legolcsóbb tesco-s olajjal - és annyi. Elvégre ha a kuncsaft nincs ott - minek cseréljenek, nem igaz?
A szervizes fickóktól állandó jelleggel lehet venni bontatlan, drága, márkás olajokat - olcsóbban mint a bolti ár.
Mert ha az ügyfél viszi, vagy a raktárból veszik ki az autóra - tökmindegy, mert délutánra az már megint áru lesz.
Szia, köszi a képeket nyilvánvalóan látszódik minden rajt... gyakori minőségi olaj csere...”remélem “ megfogom úszni énis ennyivel. egyébként a pumpát teljesen kivetted vagy csak az alját a szűrő részét pucoltad ki?
Egy ismerősöm ugyanezekkel a tünetekkel hozta ide a P II 8V-t.Elmondása szerint szakemberrel cseréltette az olajat gyertyákat stb...
Furcsának találtam mivel nekem 2000-es 1.2 16-V-m volt 9 évig gondtalanul üzemelt a kopó alkatrészek kivételével nem kellett cserélni szinte semmit.Igaz újonnan vettem az első szervizt leszámítva magam tartottam karban.Nagyon szerettem.A rendszám lekérdezés alapján ma is forgalomban van közel 300000 km-rel.
A mostani 1.4 16-s Grandém semmivel sem tud többet,csupán nagyobb,kényelmesebb no és ez is újonnan került hozzám immár lassan 12éve .Természetesen "Ő"is hűséges szolgám:).Érzi és megérdemli a törődést "lelke" van:)Nincs is elhanyagolva.
Visszatérve az ismerősöm kocsijához:A szelepfedél leszerelése után egyértelmű volt számomra hogy ebben az autóban nem mostanában cseréltek olajat:(
Vastagon volt a kátrányos/kormos lerakódás.Leszedtem az olajteknőt,ott már meg sem lepődtem a látottakon...
Alaposan megtisztítottam mindent szűrőt,szivattyút,vezérműtengelyt stb. Feltöltöttem a legolcsóbb Tescos olajjal és 100km után lecseréltem F.kezdőbetűs......olajra, ismét új szűrővel....
Ennek lassan már 5 éve lesz,az autó azóta is megy.
Azért bicskanyitogató néhány "szerelő" munkája,de ez egy másik történet lenne....
Szóval szerintem nálad is ezzel a körrel kellene kezdeni,remélhetőleg nem szenvedett nagyobb károsodást a motorod.
Ime a beszédes képek:
(Sajnos telóval készült elnézést gyenge a minőségért)
Huszonéve figyelgetem a fórumokat, de ez nem jellemző a fiatokra.
Szedd szét a szivattyút, találhatsz berágódásokat rajta, akkor kuka, gondolkodás nélkül.
Valahol láttam, hézagmérést is, de nem hiszem hogy ha az nagy lenne, nekiállsz köszörültetni, stb..
Hacsak, nem vagy épp köszörűs :)
Sajnos ha nem rég vetted, ki kell tapasztalnod mik történhettek vele! De soha nem jössz rá mindenre!
Én is vadászok 1.4-re, de alap, hogy kevés km legyen benne. Lassan egy éve keresek.... Németeknél, olaszoknál van, de a kereskedők nemigen hozzák befelé őket.
Én amúgy több éve 0W-30-at használok. Utána olvastam, döntöttem, és kész. A tapasztalat nálam mindennél többet számít! És az, hogy nem fogy, két csere között 1-2mm-t esik a szint esetleg, barnul egy kicsit, de nem feketedik, nem kopik ( öröm belenézni a hengerbe kamerával, mert csupa csupa összevissza karc a henger )stb. nekem elég.
10 000 körül mindig csere, (nem a nívópálca lukán keresztül!!! ) ha ez nincs meg, akkor évente.
Annak ellenére vannak ezek a számomra jó dolgok, hogy nem ritkán, meg van forgatva 5-6000 környékére is. És semmi gond.
Lehet kapni 10000Ft alatt is, 4l-t, az nagyon megfelel.
gyari ajanlasa a 20k 10w40 , szerintem ebbol nem szarmazhat probléma foleg mar azert viszonylag nem keves km van benne... persze az előéletben olajcserék nagyban hozzájárulnak a kesobbi motor élettartamhoz, Egyébként most hogy írod visszaemlékezve nem szuper tiszta az olajbetoltő kornyeke belülről... ezert leszek kivancsi majd a teknőre... egyébként ugye ennek a pumpàjànak a leszerelése kicsit macerasabb mivel a főtengely tarcsat leszedve lehet majd kibuktatni ?!
ahogy megvettük motorolaj+szurok csere (20k10w40selenia van benn)
Én is Selenia 20k -val járok
(bár többen mondják, hogy a mai világban 10W40-el járni egyenlő a motor szinte azonnali elpusztításával - mert menő autós csak 0W-vel, de min. 5W-vel jár).
De én már csak ilyen makacs-fajta vagyok - különös tekintettel, hogy nem akarom megkockáztatni, hogy az "újfajta" olaj kimossa nekem 80 ezer km lerakódásait - mert az viszont nagyon sanszos, többen megjárták már, elég utána-olvasni).
Az olajsár már fent, a szelepdekni alatt látszik - mert ha van, odafent igen komoly disznóólat tud csinálni - mivel ott a dekni hidegebb és arra nagyon szívesen csapódik le minden gané az olajból.
Az olajteknő levétele (és kitisztítása) igencsak tuti módszer - de én (ebben az esetben) nem csak az pumpa szitáját venném szemügyre, hanem magát a pumpát is - kézben. Ugyanis -amennyiben ennek is golyós-rugós túlnyomás-szabályzója van - én hallottam már olyat, hogy valami kis makacs kosz beállt a golyó és fészek közé - ezért vidáman visszaengette a nyomást a teknőbe - ha kellett, ha nem.
Szia, le van téve nincs vele járva 180.000km van benne óra szerint, fél éve van meg , ahogy megvettük motorolaj+szurok csere (20k10w40selenia van benn)vezerles is lelett dobva akkor, mindent megkapott legalabbis tolunk, azota kb 4000 km lett belerakva es most jelentkezett ez a probléma, majd a jovoheten lesz időm leszedem teknőt mindenkepp megnezem a pumpa szurojet hatha...csak kerdezem hatha tapasztalt valaki ilyent....