Az a baj, hogy kéne egy pontrendszer, ami tartalmazza a személyi kompetenciákat, a tanfolyam elkezdéséhez egyáltalán szükséges általános műveltségi és műszaki ismereteket, valamint a tanfolyam (vagy bármilyen kiképzés) esetén átadandó tudásanyag mennyiségét, és persze színvonalát. Ezen kívül ebben a pontrendszerben kéne súlyozni, hogy a dolgozók munkavégzése, a munkavégzés körülménye mennyire nehézkes, mennyire ergonómikus, mennyire egészségromboló. Például utóbbi alapján nyilván többet keresne egy gőzmozdonyvezető, mint egy tipp-topp új villamos motorvonat motorkocsivezetője.
Azonkívül — mivel a bérben óhatatlanul megjelenik — fontos lenne figyelembe venni azt, hogy az adott ágazatra (vagy akár csak az adott dolgozóra) mekkora szükség van, mennyire fontos ő a társaság életében (ez alapján keres sokat egy menedzser), mekkora hasznot hoz.
Persze megjenne óhatatlanul is a fluktuáció valamilyen formában benne, mert ugye a nagy mozgás a cégnek sem tesz jót egy értéken felül (meg egy érték alatt sem, de az inkább az ökonómia asztala).
Ha van egy abszolút pontrendszered, akkor a cégen belüli munkaviszonyok értékelhetőek, összemérhető, hogy pl. hányszor fontosabb egy művezető, mint egy vállalati jogász.
(Egyébként ennek a pontrendszernek neve is van, és alapvetően nem hülyeség, a MÁV HR-e alkalmazza is, de ez itt OFF.)
Ha ki tudod deríteni, hogy miért hány pontot adnak, akkor azt is meg fogod tudni, hogy ki miért annyit kap, amennyit. :-)
(Persze ehhez hozzájön a cég adott gazdasági helyzete, és persze a Mt. és a többi vonatkozó jogszabályelőírásai a bérek megállapítására.)
Tartok tőle, hogy egy trolival nehéz manőverezni, a kiképzésük viszonylag bonyolult, meg merem kockáztatni, hogy több stressz éri őket, mint egy autóbuszvezetőt (nyilván fajlagosan, és azért több, mert egy trolis nem tud úgy kikerülni valakit/valamit, mint egy buszos. Meg a buszosnak nincs váltója), kicsit olyan, mint a villamosvezető és a buszvezető egyben. :)
Egyébként érdekes, hogy a trolikat a Közlekedési Főfelügyelet Vasúti Felügyelete (vagy valami hasonló) vizsgáztatja. - mert kötöttpályás jármű. :)))
A fogasnál pedig el tudom képzelni, hogy — mivel nyáron komoly kirakatvonalként üzemel —, a túljelentkezésből adódó válogatási lehetőségek miatt ilyen magas a bér.
Metrónál a pszichológiai alkalmasság kemény, hiszen csak egy csőben kell egész nap (egész életben?) rohangálni, alagúti pótlékot is kapnak (bár azt kap a Batthyány téri forgalmi szolgálattevő is), de csak megviselheti az embert hosszú távon..
Persze ezek csak tippek, jogosítványom egyik felsorolt járműre sincsen. :)
Sajnos nagyon sok érvet lehetne felhozni mellette és ellene, bármelyik ágazatról is beszélünk, lehet, hogy itt is egy szép kis vita fog kialakulni megint...
Annak idején vagy itt , vagy máshol olvastam, hogy a HÉV járművezetők órabére jelentősen elmarad más üzemágak bérezésétől.
Kellett, mostanság késziteni, egy tanulmányt, és ennek megírásához kértem segitséget illetve választ, a BKV csatornáin keresztül.
A levél:
Tisztelt BKV Zrt Űgyfélszolgálat, Közlekedéssel foglalkozó ember vagyok, és egy beszámolót próbálnék elkésziteni egy témáról. Busz, villamos, vagy Elővárosi vasút? címmel és próbáltam adatok gyűjteni ami sikeresen meg is történt. De kiváncsi lennék , egy szilárd tényre, szoktam bőngészni a megfelelő fórumokat, és egy érdekes adatra bukkantam. De szeretném, ha megerősitennék ezt vagy cáfolnák ,illetve bérezés terén milyen gyakorlatot kővet a BKV ZRT? Ha meglehet tudni (és nem kezelik titokként és kiadható) a kezdő Buszvezető, Villamos illetve HÉV vezető órabérét, akkor szeretném megtudni. Mert egy topicban a következő hozzászólást olvastam: A lényege az volt ,hogy a kezdő villamosvezető és hévvezető között az órabér különbség 390 FT.
Tényleg igaza van annak a fórumozónak, ha egyáltalán igaz az adat ,hogy 390 Ft lenne az órabér különbség? Ha igen, akkor mi indokolja ezt nagy különbséget a tanfolyam hossza mármint az egyik, hosszabb lehet a másiknál?Vagy a munkavégzés?
Illetve kiváncsi lennék, egy összehasonlitás erejéig milyen átlagos bruttó órabére van, buszvezetőnek, villamasvezetőnek és a HÉV vezetőnek, ha nem titkos és kiadhatóak részemre ezek az adatok.
Előre is köszönöm Megtisztelő válaszát ,és ha kiadhatóak az adatokat.
Üdvözlettel Batli Andrea
S a válasz:
Köszönjük, hogy észrevételével megtisztelte Társaságunkat.
A BKV ZRt. egyes területein a járművezetők átlagos bruttó bére közel azonos szinten mozog. Az egyes területek közötti különbözőséget a helyi sajátosságok okozzák. Pl.: az órabérek milyen szinten tartalmazzák az egyes járatok nehézségét, a munkafegyelmi vétségek hogy kerülnek figyelembe vételre stb. Ezek miatt van különbség a kezdő járművezetői órabérek között.
Reméljük, hogy sikerült segítséget nyújtanunk a beszámoló összeállításához.
Köszönjük, hogy időt és energiát fordított arra, hogy írjon nekünk, Társaságunk járművein kellemes utazást kívánunk Önnek.
Gondoltam kicsit utánajárok a dolgoknak, mert nagyon kiváncsivá tett ez a "gyors" (a levelet Február 2-án írtam és a válasz Február 23-án jött) kissé nyers válaszlevél.
Amennyit sikerült kideritenem, hogy a bruttó órabérekbe jelentős eltérések vannak,
persze megértem valamelyest, mert nem ugyanaz kötött pályás járművet és egy buszt összehasonlitani ...
De a kötöttpályán belül is hatalmas eltéréseket tapasztaltam ...
Kviáncsi lennék a fórumozók véleményére is, miért lehet ez?A másik kérdésem a fönökséghez lenne, miért nincsenek megbecsülve bizonyos jármű vezetését válaló munkaválalók?
A toplista:
Trolibusz
Fogaskerekű
Villamos
Metró
Busz
MFAV
HÉV
Az órabéreket szándékosan nem akarom itt hangoztatni, legyen elég annyi ,hogy az első és utolsó között majdnem 500 FT különbség van ...
De úgy láttom vannak még a szakmájukhoz hűséges emberek, de nem értem meg ezt a nagy különbséget.
Egyelőre nincs lehetőség felvételre. Hétfőn reggel keress meg telefonon (BKV központi számból a 42315 mellék), hogy megbeszéljük esetleg milyen lehetőségek lesznek.
Infós kolléga meg készítheti a fűnyíróját. Még hogy ilyenkor a fű se nő :-)