Az a baj, hogy kéne egy pontrendszer, ami tartalmazza a személyi kompetenciákat, a tanfolyam elkezdéséhez egyáltalán szükséges általános műveltségi és műszaki ismereteket, valamint a tanfolyam (vagy bármilyen kiképzés) esetén átadandó tudásanyag mennyiségét, és persze színvonalát. Ezen kívül ebben a pontrendszerben kéne súlyozni, hogy a dolgozók munkavégzése, a munkavégzés körülménye mennyire nehézkes, mennyire ergonómikus, mennyire egészségromboló. Például utóbbi alapján nyilván többet keresne egy gőzmozdonyvezető, mint egy tipp-topp új villamos motorvonat motorkocsivezetője.
Azonkívül mivel a bérben óhatatlanul megjelenik fontos lenne figyelembe venni azt, hogy az adott ágazatra (vagy akár csak az adott dolgozóra) mekkora szükség van, mennyire fontos ő a társaság életében (ez alapján keres sokat egy menedzser), mekkora hasznot hoz.
Persze megjenne óhatatlanul is a fluktuáció valamilyen formában benne, mert ugye a nagy mozgás a cégnek sem tesz jót egy értéken felül (meg egy érték alatt sem, de az inkább az ökonómia asztala).
Ha van egy abszolút pontrendszered, akkor a cégen belüli munkaviszonyok értékelhetőek, összemérhető, hogy pl. hányszor fontosabb egy művezető, mint egy vállalati jogász.
(Egyébként ennek a pontrendszernek neve is van, és alapvetően nem hülyeség, a MÁV HR-e alkalmazza is, de ez itt OFF.)
Ha ki tudod deríteni, hogy miért hány pontot adnak, akkor azt is meg fogod tudni, hogy ki miért annyit kap, amennyit. :-)
(Persze ehhez hozzájön a cég adott gazdasági helyzete, és persze a Mt. és a többi vonatkozó jogszabályelőírásai a bérek megállapítására.)
Tartok tőle, hogy egy trolival nehéz manőverezni, a kiképzésük viszonylag bonyolult, meg merem kockáztatni, hogy több stressz éri őket, mint egy autóbuszvezetőt (nyilván fajlagosan, és azért több, mert egy trolis nem tud úgy kikerülni valakit/valamit, mint egy buszos. Meg a buszosnak nincs váltója), kicsit olyan, mint a villamosvezető és a buszvezető egyben. :)
Egyébként érdekes, hogy a trolikat a Közlekedési Főfelügyelet Vasúti Felügyelete (vagy valami hasonló) vizsgáztatja. - mert kötöttpályás jármű. :)))
A fogasnál pedig el tudom képzelni, hogy mivel nyáron komoly kirakatvonalként üzemel , a túljelentkezésből adódó válogatási lehetőségek miatt ilyen magas a bér.
Metrónál a pszichológiai alkalmasság kemény, hiszen csak egy csőben kell egész nap (egész életben?) rohangálni, alagúti pótlékot is kapnak (bár azt kap a Batthyány téri forgalmi szolgálattevő is), de csak megviselheti az embert hosszú távon..
Persze ezek csak tippek, jogosítványom egyik felsorolt járműre sincsen. :)
Sajnos nagyon sok érvet lehetne felhozni mellette és ellene, bármelyik ágazatról is beszélünk, lehet, hogy itt is egy szép kis vita fog kialakulni megint...
Annak idején vagy itt , vagy máshol olvastam, hogy a HÉV járművezetők órabére jelentősen elmarad más üzemágak bérezésétől.
Kellett, mostanság késziteni, egy tanulmányt, és ennek megírásához kértem segitséget illetve választ, a BKV csatornáin keresztül.
A levél:
Tisztelt BKV Zrt Űgyfélszolgálat, Közlekedéssel foglalkozó ember vagyok, és egy beszámolót próbálnék elkésziteni egy témáról. Busz, villamos, vagy Elővárosi vasút? címmel és próbáltam adatok gyűjteni ami sikeresen meg is történt. De kiváncsi lennék , egy szilárd tényre, szoktam bőngészni a megfelelő fórumokat, és egy érdekes adatra bukkantam. De szeretném, ha megerősitennék ezt vagy cáfolnák ,illetve bérezés terén milyen gyakorlatot kővet a BKV ZRT? Ha meglehet tudni (és nem kezelik titokként és kiadható) a kezdő Buszvezető, Villamos illetve HÉV vezető órabérét, akkor szeretném megtudni. Mert egy topicban a következő hozzászólást olvastam: A lényege az volt ,hogy a kezdő villamosvezető és hévvezető között az órabér különbség 390 FT.
Tényleg igaza van annak a fórumozónak, ha egyáltalán igaz az adat ,hogy 390 Ft lenne az órabér különbség? Ha igen, akkor mi indokolja ezt nagy különbséget a tanfolyam hossza mármint az egyik, hosszabb lehet a másiknál?Vagy a munkavégzés?
Illetve kiváncsi lennék, egy összehasonlitás erejéig milyen átlagos bruttó órabére van, buszvezetőnek, villamasvezetőnek és a HÉV vezetőnek, ha nem titkos és kiadhatóak részemre ezek az adatok.
Előre is köszönöm Megtisztelő válaszát ,és ha kiadhatóak az adatokat.
Üdvözlettel Batli Andrea
S a válasz:
Köszönjük, hogy észrevételével megtisztelte Társaságunkat.
A BKV ZRt. egyes területein a járművezetők átlagos bruttó bére közel azonos szinten mozog. Az egyes területek közötti különbözőséget a helyi sajátosságok okozzák. Pl.: az órabérek milyen szinten tartalmazzák az egyes járatok nehézségét, a munkafegyelmi vétségek hogy kerülnek figyelembe vételre stb. Ezek miatt van különbség a kezdő járművezetői órabérek között.
Reméljük, hogy sikerült segítséget nyújtanunk a beszámoló összeállításához.
Köszönjük, hogy időt és energiát fordított arra, hogy írjon nekünk, Társaságunk járművein kellemes utazást kívánunk Önnek.
Gondoltam kicsit utánajárok a dolgoknak, mert nagyon kiváncsivá tett ez a "gyors" (a levelet Február 2-án írtam és a válasz Február 23-án jött) kissé nyers válaszlevél.
Amennyit sikerült kideritenem, hogy a bruttó órabérekbe jelentős eltérések vannak,
persze megértem valamelyest, mert nem ugyanaz kötött pályás járművet és egy buszt összehasonlitani ...
De a kötöttpályán belül is hatalmas eltéréseket tapasztaltam ...
Kviáncsi lennék a fórumozók véleményére is, miért lehet ez?A másik kérdésem a fönökséghez lenne, miért nincsenek megbecsülve bizonyos jármű vezetését válaló munkaválalók?
A toplista:
Trolibusz
Fogaskerekű
Villamos
Metró
Busz
MFAV
HÉV
Az órabéreket szándékosan nem akarom itt hangoztatni, legyen elég annyi ,hogy az első és utolsó között majdnem 500 FT különbség van ...
De úgy láttom vannak még a szakmájukhoz hűséges emberek, de nem értem meg ezt a nagy különbséget.
Egyelőre nincs lehetőség felvételre. Hétfőn reggel keress meg telefonon (BKV központi számból a 42315 mellék), hogy megbeszéljük esetleg milyen lehetőségek lesznek.
Infós kolléga meg készítheti a fűnyíróját. Még hogy ilyenkor a fű se nő :-)
Diszpécsernek szokás olyat beosztani, akinek van forgalmi szolgálattevői képesítése és jó, ha van jogsija is..
Így rendelkezik azokkal az ismeretekkel, amikkel az "alá" beosztottak is.. Egy fekve maradásnál esetleg tud tippeket adni (nem mintha a vonalon dolgozó többi motorász nem), illetve kicsit előre lát, hogy milyen kiutak lehetnek az adott gépész vagy forgalmi helyzetből (kell-e vasúti vagy közúti segély, esetleg pótlás, vagy mentők, rendőrség, katasztrófavédelem, tűzoltóság, baleseti helyszínelők stb.).
Nem tudom, hogy egyébként milyen leírt feltételei vannak. :)
Infósnak itt vagyok, az már foglalt. :))))))
Szal nem tudom... Mondom: sztem vonal, majd KEPSZ, ha nem tud fejből okosat mondani... Végülis úgyis a KEPSZ dönt, ha vitás a dolog! :))))
Így már más a dolog,de szerintem próbáld meg,hátha tudnak valamilyen munkát adni neked.Még a felsorolásodhoz hozzátenném,hogy lehetséges,hogy a kocsiszíni műhelyben is érdemes lenne körülnézned,hátha akad valami munka,amit el tudnál látni.
Sztem érdemes először a vonalnál érdeklődni, egyáltalán kell-e nekik plusz ember...
Udamész, hogy pl.:
Kovács Lajosné vagyok, forgalmi szolgálattevő szeretnék lenni, de kétoldali trachea-mecinális-om van. Ez kizáró tényező lenne? Ha nem, akkor mi a teendő? Ha igen, akkor van-e esetleg olyan munkakör, ahol nem? Lehetek-e pl. így bedolgozó ablakpucoló?
Erre több válaszlehetőség van, pl:
Sajnos jelenleg nem tudjuk alkalmazni, így is közel 5 fővel több van állományban, mint amennyire szükségünk van. Mivel az állapota nem kizáró tényező, ezért azt tanácsolom, hogy keresse fel a többi HÉV-vonalat is, hátha ott tudják foglalkoztatni!
Esetleg:
Sajnos ez az állapot kizáró tényező, sajnos forgalommal összefüggő munkakörben nem tudjuk alkalmazni, esetleg utánfizetési pénztárosnak, mert abból jelenleg hiány van. Ekkor a jegyvizsgálók, pénztárosok leszámoltatásával kéne foglalkoznia. Sajnos pénztárosnak sem tudjuk foglalkoztani, az előírt létszámnál jelenleg többen dolgoznak.
Vagy:
Szerencséje van, éppen a minap kérdeztem utána, ez nem kizáró tényező. Arra kérem, hogy keresse fel X. Y-t, ő elmondja a többit (kiképzés, vizsgák, ruha, etc.)!
És szvsz ennél még több lehetőség van...
Egy beldogozó növeli a bérköltséget, de a létszámot nem. A főállású pedig mind a létszámot, mind a bér növeli.
Ha jól tudom, akkor azzal tud játszani a vonal, hogy melyikkel áll jobban, minek tud felvenni.. Nyilván év elején több lehetőség van, év vége felé már jobban kell sakkozni a pénzekkel (mert egy évre adott pénzösszeg áll rendelkezésre a bedolgozóknak, annak ki kell futnia december végéig, lehetőleg maradványösszeg nélkül).
Nem tudom, hogy mi a gyakorlat, de nekem ez kicsit olyan, mintha egy iskolába akarnál elmenni tanítani, és a minisztériumban érdeklődnél, hogy mik a lehetőségek, nem az adott oktatási intézménynél.. :SSS
Persze ezek csak az én meglátásaim, neked kell döntened, hogy mit és mikor, hogyan akarsz. :))
Jó lenne tudni,hogy milyen munkakörbe szeretne elhelyezkedni,mert van olyan(pl. a járművezetői)ahol nem lehet egyénileg felkészülni,vagy indul tanfolyam,vagy nem.És persze attól is függ,hogy van-e felvétel.
Viszont van ez az úgynevezett IWIW, amiről biztos te is hallottál, és itt fedeztem fel egy járművezetőt erről a vonalról (szentendrei) és vele próbáltam meg fölvenni, akkor még csak írásban a kapcsolatot. Most viszont, ma du. összefutottam vele a Batyin és azalatt a pár perc alatt, amennyi neki van megkérdezte tőlem, hogy mizújs állás ügyben és ő mondta a központot. Csak arról nem volt szó, hogy milyen időpontokban lehet érdeklődni!:)))
Hétvégén nincs bent senki,munkanapokon munkaidőben(kb 15 óráig)tudsz érdeklődni.De egyszerűbb,ha kitaláltad már hogy melyik Hév vonalra szeretnél menni dolgozni,akkor ott megkeresed az üzemvezető urat.Ha a kocsiszínbe szeretnél,akkor a kocsiszíni üzemvezetőt.