Szia IKARUS 465! Sajnálom, hogy magadra vetted a kiegészítő hozzászólásomat. Nem ez volt a szándékom. Ismerem a problémádat, és tudom, hogy nagyon érdeklődő vagy a tömegközlekedés - mint szakma - iránt. Már a bemutatkozáskor írtál róla. Az eddigi hsz.-eid és érdeklődéseid is erre utalnak. Nem a Te inged ez, ne vedd magadra. Írkálnak itt néha egyesek akiké lehetne de azok….
A HÉV-nél rendszeresített hangosbemondó munkakör nincs. Nem tudom, hogy valamikor volt-e? Ifjonc koromban (néhány évtizede) amikor még a MÁV-nál voltam fszt., a nagyobb csomóponti állomásokon még volt hangosbemondói munkakör. Itt dolgoztak olyan emberek, akiknek valamilyen egészségi problémájuk keletkezett, és nem lehettek I. csoportososak. A kisebb állomásokon a hangosbemondást ott is az fszt-k végezték. Hogy most mi van nem tudom, de úgy hallom, hogy ott is sok helyen automatizálják a hangosbemondást.
Batthyány téren az a hír járja, hogy a biztosító berendezés rekonstrukciójához kapcsolódva még ez évben automatizálják az utastájékoztatást. Ez állítólag terv, de hogy ez a szó mit jelenthet manapság?....
A néni-bácsi témához csak azért reagáltam, mert tudom, hogy a hozzá nem értőnek kivülről az fszt, diszpécser munkakör nem látszik, hogy milyen.....és most nem akarom ismételni a jellemzőit. Üdv. Cablecar
Amiért most ez a téma fölkerült ide, az csak azért történt meg, mert érdeklődtem.
Csak tudni szerettem volna, hogy, mivel én a szentendrei vonal mentén lakom, és halottam már, ebből az okból kifolyólag, hogy Battyhány tér vá.-on élőszavas utastájékoztatás van.
Kiváncsi voltam rá, hogy a HÉV-nél ugyanúgy működik-e, mint MÁV-on. De már Infós és a te hsz.-aitokból megálapítottam, hogy igen.
Én személy szerint nem akartam megsérteni senkit csak abból az indokból kérdeztem ezt, mert tavaly júniusban végeztem el egy vasutas sulit és most el szeretnék helyezkedni a BKV-nál!
Csak egy nagy probléma van, hogy én le vagyok százalékolva, de már nagyon régóta érdekel a tömegközlekedés!
Ezért bátorkodtam érdeklődni, hogy pl. az élőszavas utastájékoztatás, (amit esetleg én is el tudnék végezni) hogyan is működik a HÉV-nél!
Amúgy én is mélyen tisztelem és becsülöm ezeket az embereket, akik napi x órában, sűrű vonatközlekedés mellet még tájékoztatnak is, talált tárgyakkal-, utas panaszokkal foglalkoznak stb.
A "néni", ill. "bácsi" kifelyezéssel pedig szintén nem akartam senkit sem megsérteni, csak hirtelen ez az álltalános megfogalmazás jutott eszembe.
Csak kiegészíteni szeretném a hsz.-odat, hogy a HÉV fszt-k, diszpécserek a hangosbemondáson felül ilyen apró pici dolgokat is végeznek - amiket Te a MÁV-ra vonatkozóan a hsz.-odban leírtál. Végzik ezt a reggeli és délutáni csúcsban irányonkénti 5,6,7 perces vonatkövetés mellet. Persze ezek mellett vannak még kisebb járulékos feladatok, pld.: utaskapcsolat(panaszok kezelése stb.), elveszett tárgyak kerestetése, kezelése, kijelölt állomásokon jegyárusítás, stb. Nénik-bácsik? Nem "kor" és nem "nem" kérdése. Ami nagyon fontos( mint sok más szakmához is):elhivatottság, megfelelő elméleti és gyakorlati tudás, rátermettség( modjuk úgy is, hogy rendkívüli helyzetekhez való alkalmazkodó képesség). Bocs a kiegészítésért.
A sűrített levegő az áramszedő felemelkedéséhez önmagában nem elég. Az csak a lehúzó rugót nyomja össze, így a felhúzórugók fel tuják emelni a karokat. Leengedéskor a levegőt kieresztik a lehúzó rugó elől, így az - mivel nagyobb az ereje a felhúzórugókénál - lehúzza az áramszedőt.
Hát, ha már analógiák, akkor a HÉV-es diszpécser kicsit olyan, mint a MÁV-os menetirányító. :))
(És én inkább úgy mondanám, hogy más HÉV és a MÁV egy fszt. tev. köre alapján is, de azért vannak hasonlóságok (már a "v" betűn túl is), párhuzamok. - az, hogy ugyanúgy működik, túlzás szvsz...)
A diszpécser a munkáltatói jogkör gyakorlásán kívül bármilyen forgalmi és forgalommal nem összefüggő esemény bekövetkeztekor intézkedési jogkörrel rendelkezik.
Pontosan nem tudtam, hogy a HÉV-nél is ugyanígy működnek-e a dolgok, mint a MÁV-nál, élőszavas utastájékoztatás esetén is.:)
Illetve, ha már ennyire benne vagyok a kérdezősködésben, akkor érdeklődnék affelől is, hogy egy diszpécsernek milyen munkaköri kötelessége van?
Szvsz., bár lehet, hogy tévesek az infóim, és nem is teljes, de tudtommal eme munkakört betöltő személy köteles intézkedni a forgalom további lebonyolításáról, pl.: gázolásnál, vagy felsővezeték szakadásnál, miután a jv.-től és az fszt.-től értesült az adott helyzetről.
Bocsi, ha sokat kérdezősködöm, de most rámjött az érdeklődhetnék!:)
"(...), akkor ott, vagy ezeken a helyeken, ha több is van ilyen, van más feladata is az adott néninek, vagy bácsinak a hangosbemondáson kívül?"
Hát, minden más. :) Jelzőt állít a vonatoknak és a tolatásoknak (és engedélyezi ezen mozgásokat), rendelkezik a vonatszemélyzet felé, tartja a kapcsolatot a szomszéd szolgálati hellyel (Aquincum elágazás), átveszi a talált tárgyakat, utaspanaszokat kezel, ha nála akarnak panaszt tenni.. Kb. mint egy nagyvasúti forgalmista, ugyanis az ő titulusa is rendelkező forgalmi szolgálattevő. :))
A MÁV Zrt-nél érvényes munkaköri leírás alapján (részlet):
4.Fő feladatok és a feladatok végeredménye (maximum 8 pontban): 1.)Az üzemirányító központtal együttműködve, az utasítás előírásainak és a technológiáknak a betartásával szervezi, irányítja és lebonyolítja a felügyeletére bízott területen (állomás, nyíltvonal), a vonatközlekedést és a tolatási mozgásokat. Vonatot meneszt, melynek végrehajtása során gondoskodik a vonatközlekedés és a tolatási mozgások biztonságos lebonyolításáról, annak érdekében, hogy az előállított termék megfeleljen a minőségi elvárásoknak. 3.)Forgalmi végrehajtó tevékenysége során gondoskodik a vonatforgalmi értesítések megtételéről, közlemények adásáról és nyugtázásáról, írásbeli rendelkezések kiállításáról és kézbesítéséről. A vonatközlekedéssel és a tolatási mozgásokkal összefüggésben lévő, a szabályozásoknak megfelelő előjegyzéseket, nyilvántartásokat vezet, a megfelelő tájékoztatás, az utasításszerű, balesetmentes munkavégzés végrehajtása és az ellenőrzés hatékonyságának biztosítása érdekében. 4.)A vonatközlekedés és a tolatási mozgások lebonyolítására – a kezelési szabályzatoknak megfelelően – kezeli, illetve kezelteti a biztosítóberendezéseket, a távközlési eszközöket (telefon, hangosbemondó, utasítást adó rádió, vizuális utastájékoztató), a felsővezetékhez tartozó kapcsolókat és egyéb szükséges berendezéseket, a biztonságos és tervszerű munkavégzés érdekében. 5.)Rendkívüli események (baleset), a technológiát zavaró vágányzári és egyéb építési munkák esetén szervező tevékenységével forgalomszabályozási intézkedéseket tesz az üzemirányítással és az állomásvezetéssel összhangban, ezzel biztosítva a technológiai rend helyreállítását, a menetrendszerű közlekedést. 6.)A felügyeletére bízott területen munkát végzők felé – tekintet nélkül arra, mely üzletág, szakterület munkavállalója, vagy idegen fél – rendelkezési jogosultságával biztosítja a vonatközlekedés és tolatás biztonságos lebonyolítását. Hatáskörébe tartozó kérdésekben önálló döntésre jogosult. 7.)A megfelelő adatszolgáltatás biztosítására, a rendelkezésre álló számítógépes rendszereket (SZIR, KÖFE) kezeli, illetve kezelteti, amely segíti a vonatokkal összefüggő információkhoz való hozzáférést, valamint – a minőségbiztosítási rendszer keretében – adatokat biztosít a forgalmi igazgatóság tevékenységének minőségi mérésére.
Tudás: - szakképzettség, szaktudás, nyelvtudás:
Középfokú állami iskolai végzettség (azaz érettségi - én), forgalmi és forgalmi önállósító vizsga, munkavédelmi, tűzvédelmi vizsga, villamos felsővezetéki és kapcsolásra jogosító vizsga, biztosítóberendezés kezelési vizsga, SZIR felhasználói alapvizsga, (HÉV-nél ilyen nincs, van viszont AULI)
- ismeretek: Helyismeret A tevékenységéhez kapcsolódó más szervezetek utasításaiban megfogalmazott szabályok és kapcsolatrendszerének az ismerete. Menetrendi és elegytovábbítási ismeretek A működési területére vonatkozó technológiák ismerete.
Gyakorlat: Szakmai gyakorlat / vezetési gyakorlat: Az O 1. sz. Utasítás előírásai szerint
A gödöllői vonalon Örs Vezér terén és Cinkotán gépi bemondás van,(Cinkotán nem olyan rég óta),a többi állomáson a forgalmisták gyönyörű hangját hallhatjátok :-)
1. Battyhány téren kívül van más állomás is, ahol élőszavas hangosbemondó van, ahol pl. ezt mondja be a néni, vagy a bácsi: Vonat érkezik a 2. vg.-ra, az érkező szerelvény 21:40-kor indul Szentendre áll.-ra?
Annyit tudok, hogy Szentendrén és Békásmegyeren gépi úton töreténik az utastájékoztatás!
2. Battyhány téren, ill. ha van más állomásokon is élőszavas utastájékozatás, akkor ott, vagy ezeken a helyeken, ha több is van ilyen, van más feladata is az adott néninek, vagy bácsinak a hangosbemondáson kívül?
Tudom, Danka-könyv, de sztem valaki okos itt is megoszthatná a néppel! :)
És ha már áramszedő: a jelenleg futó motorvonatoknál is három lépcsőben emelkedik és süllyed le a szedő vagy 1000 V-nál és egyenáramnál (illetve a terhelő áram és a fentiek nagysága alapján használt vezetékkeresztetszet és -felfüggesztés) esetén ennek nincs (akkora) jelentősége?